Gå til innhold

Utsetter e-bok


Anbefalte innlegg

Ca 7500 siders batterilevetid

 

Hvordan funker det dærre da? Blir bildet bare lastet, også på en eller annen rar måte fryst fast i skjermen, også går maskinen i en for fr dvalemodus?.

6568875[/snapback]

 

jepp, det er selve ideen bak e-ink.

 

bruker bare strøm til å oppdatere de deler av skjermen som faktisk endrer seg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tja...pdf er vel rimelig åpent? Det er dessuten meget utbredt allerede.

6566459[/snapback]

 

Det betyr ikke at det kommer til å bli brukt, dessuten synes jeg det er litt tungvint å gjøre typsike bokaktiviteter der, feks å merkere tekst. (me forbehold om at jeg ikke er en ninja i pdf).

 

AtW

6567416[/snapback]

 

pdf er er det motsatte av et åpent format. Det er derimot et platform-uavhengig format. Formatet er proprietært for Adobe.

 

 

*edit 1*

Av en eller annen rar grunn så klarer jeg bare ikke å lese bøker digitalt. Jeg mister "feelingen" når man ikke kan ta tak i arket å bla. Forhåpentligvis så blir denne e-boken litt mere lik en vanlig bok når det kommer til "feelingen", siden man kan holde den i hånden, og lese den på senga osv.

 

Ca 7500 siders batterilevetid

 

Hvordan funker det dærre da? Blir bildet bare lastet, også på en eller annen rar måte fryst fast i skjermen, også går maskinen i en for fr dvalemodus?.

6568875[/snapback]

 

Den bruker en skjermtype som bruker strøm på å oppdatere bildet.

 

En annen fordel med vanlige bøker er jo skrytefaktoren, ikke noe er som en velfylt hylle for å lage et fiktivt inntrykk at man er intelektuell :)

 

AtW

6568928[/snapback]

 

Det er ingen vits i å sammenligne dette med dagens aktive skjermer. På denne "skjermen" kan du ta ut batteriet og skriften vil fremdeles vises. Den trenger altså ikke strøm for å vise teksten, men kun for å oppdatere "blekket" og dermed endre teksten du ser.

 

http://www.learningcenter.sony.us/assets/p...r_features.html

 

*edit 2*

Her er link til de som har utviklet "papiret".

http://www.eink.com/

 

*edit 3*

Blir nok ikkje det samme som papir, men kan bli interessant å prøve denne. Korleis blir det med tilgjengeligheten på bøker? Greit å ha litt å velge i når du først skal legge litt peng i dette.

6569160[/snapback]

 

Spennede å se prisingen også, nå er desverre de fleste bøkene jeg kjøper i en sånn prisklasse at trykkekostnadene neppe er den alt for store andelen, men det burde gå litt ned ihvertfall.

 

AtW

6569194[/snapback]

 

Jeg kjøpte meg nettopp ett par e-bøker fra apress. De gir 50% rabatt nårdu kjøper e-bøkene istedenfor papirutgave.

 

http://www.apress.com/

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

 

Den bruker en skjermtype som bruker strøm på å oppdatere bildet.

 

En annen fordel med vanlige bøker er jo skrytefaktoren, ikke noe er som en velfylt hylle for å lage et fiktivt inntrykk at man er intelektuell :)

 

AtW

6568928[/snapback]

 

Det er ingen vits i å sammenligne dette med dagens aktive skjermer. På denne "skjermen" kan du ta ut batteriet og skriften vil fremdeles vises. Den trenger altså ikke strøm for å vise teksten, men kun for å oppdatere "blekket" og dermed endre teksten du ser.

 

http://www.learningcenter.sony.us/assets/p...r_features.html

 

*edit 2*

Her er link til de som har utviklet "papiret".

http://www.eink.com/

 

*edit 3*

Spennede å se prisingen også, nå er desverre de fleste bøkene jeg kjøper i en sånn prisklasse at trykkekostnadene neppe er den alt for store andelen, men det burde gå litt ned ihvertfall.

 

AtW

6569194[/snapback]

 

Jeg kjøpte meg nettopp ett par e-bøker fra apress. De gir 50% rabatt nårdu kjøper e-bøkene istedenfor papirutgave.

 

http://www.apress.com/

6576755[/snapback]

 

Ser det orginale innlegget mitt er litt diffust, men jeg er klar over det, hadde kanskje vært litt bedre om jeg skrev "bare bruker strøm på å oppdatere bildet".

 

50% er ikke så ikke, selv om det er ganske billige bøker det er snakk om, blir jo noen kroner av det, om man kan regne med samme absolutte nedgang i pris på andre bøker også.

 

AtW

Lenke til kommentar

E-bøker har for min del erobret min bokhylle for lenge siden. Eg foretrekker da PDF :)

 

De siste 4 bøkene mine(romaner) var e-bøker(brukte 2 år på disse), alle fagbøker kjøpes kun som e-bøker, helst på engelsk(80-90% av e-bøker er på engelsk) og manualer eg bruker ofte er i pdf, eller blir konvertert til det.

 

Alt dette har eg på et eget 2GB minnekort(bokhylla mi), som eg har med meg stort sett over alt, bla i PDA'en. Og for min del fungerer den lille PDA'en veldig fint som leser, dog savner eg noe som er litt mindre strømkrevende(5 dager med moderat bruk).

 

Så en slik "dings" er kjært velkomment med lenger batterilevetid og større skjerm. Så vidt eg forstår er skjermen letter å lese i dagslys også? Perfekt :)

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er prisen. 2200 kroner er mye penger for en sofistikert bok. Den blir sikkert dyrere enn det her hjemme også.

 

Jeg tror dette først blir interessant nårdet blir konkurranse i markedet.

 

*edit 1*

E-bøker har for min del erobret min bokhylle for lenge siden. Eg foretrekker da PDF :)

 

De siste 4 bøkene mine(romaner) var e-bøker(brukte 2 år på disse), alle fagbøker kjøpes kun som e-bøker, helst på engelsk(80-90% av e-bøker er på engelsk) og manualer eg bruker ofte er i pdf, eller blir konvertert til det.

 

Alt dette har eg på et eget 2GB minnekort(bokhylla mi), som eg har med meg stort sett over alt, bla i PDA'en. Og for min del fungerer den lille PDA'en veldig fint som leser, dog savner eg noe som er litt mindre strømkrevende(5 dager med moderat bruk).

 

Så en slik "dings" er kjært velkomment med lenger batterilevetid og større skjerm. Så vidt eg forstår er skjermen letter å lese i dagslys også? Perfekt :)

6577734[/snapback]

 

Det blir akkurat som å lese papir i sollys. Det er ikke noe baklys. Papiret er fyllt med en slags pigmenter som reagerer når det blir tilsatt strøm. Den har mer til felles med trykt papir.

 

Denne lenken forklarer hvordan det foregår.

http://www.eink.com/technology/howitworks.html

 

*edit 2*

Skjermen kan trykkes på alle typer materialer. Tenk deg f.eks. en T-skjorte som endrer motiv. Visittkort, reklameplakater. Det forskes også på elektronisk paipir med farver på blekket. Da vil man kunne legge inn fotografier, bøker med fargebilder osv.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

var ett firma som viste fram en e-ink fargeskjerm (omtrent på størrelse med displayet på en mobil) for en måned eller to siden.

 

hvor mange år er det siden dem viste frem de første gråtones e-ink skjermene?

 

er det noe som kunne spart strøm på for eksempel laptoper så er det e-ink fargeskjermer ;)

Lenke til kommentar
tja...pdf er vel rimelig åpent? Det er dessuten meget utbredt allerede.

6566459[/snapback]

 

Det betyr ikke at det kommer til å bli brukt, dessuten synes jeg det er litt tungvint å gjøre typsike bokaktiviteter der, feks å merkere tekst. (me forbehold om at jeg ikke er en ninja i pdf).

 

AtW

6567416[/snapback]

 

pdf er er det motsatte av et åpent format. Det er derimot et platform-uavhengig format. Formatet er proprietært for Adobe.

 

meg viten er det ikke lisensbelagt å lage programmer som viser eller genererer PDF dokumenter?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_Document_Format

Lenke til kommentar

Wiki:

Portable Document Format (PDF) is an open standard file format, proprietary to Adobe Systems, ...

 

Sa ikke første linja alt?

 

Jeg for min del kunne godt tenkt meg faglitteraturen min på en sånn sak. Om den er mer hendig å ta med seg på en flytur enn ei god bok.. velleh.. må jeg skru den av mens man tar av eller lander? :p

Lenke til kommentar
Wiki:
Portable Document Format (PDF) is an open standard file format, proprietary to Adobe Systems, ...

 

Sa ikke første linja alt?

 

Jeg for min del kunne godt tenkt meg faglitteraturen min på en sånn sak. Om den er mer hendig å ta med seg på en flytur enn ei god bok.. velleh.. må jeg skru den av mens man tar av eller lander? :p

6583322[/snapback]

 

En ulempe er jo at når tosken som sitter ved velter kaffe over deg, så ødelegger du jo leseren, ikke bare en bok :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Wiki:
Portable Document Format (PDF) is an open standard file format, proprietary to Adobe Systems, ...

 

Sa ikke første linja alt?

 

Jeg for min del kunne godt tenkt meg faglitteraturen min på en sånn sak. Om den er mer hendig å ta med seg på en flytur enn ei god bok.. velleh.. må jeg skru den av mens man tar av eller lander? :p

6583322[/snapback]

 

En ulempe er jo at når tosken som sitter ved velter kaffe over deg, så ødelegger du jo leseren, ikke bare en bok :)

 

AtW

6583336[/snapback]

 

Sony lager vel bare en vanntett boks som ekstrautstyr så de kan tjene mer a la I-Pod. :p

 

*edit 1*

http://partners.adobe.com/public/developer..._reference.html

 

Last ned dokumentet på over 1200 sider og les i vei. :p

Etterpå kan hvem som helst forklare meg hvor det står åpent format. Jeg har ikke funnet det enda.

 

Sleng gjerne med en forklaring på hvorfor "åpent format" og "proprietært format" ikke motsier hverandre. :D

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
...

Jeg for min del kunne godt tenkt meg faglitteraturen min på en sånn sak. Om den er mer hendig å ta med seg på en flytur enn ei god bok.. velleh.. må jeg skru den av mens man tar av eller lander? :p

6583322[/snapback]

Bare pass på å "bla om" før du slår den av. Siden den ikke trenger strøm for å vise tekst så kan den i prinsippet være avskrudd 99% av tida uansett :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er en god nyhet. Tror Sony vil ha mer success med denne. Tidligere baklysbaserte versjoner var alt for dårlig. Disse nye er både tynnere og egner seg å lese i sollys også. Personlig kunne jeg gjerne tenkt meg å ha en slik en på ferieturen. Ser på sikt at man har to-tre slike i bokhyllen og kvitter seg med alt papir der også for en mer minimalistisk tilværelse.

 

Folk har dessverre et romatisk forhold til dette med å fylle hyller med bøker så det er nok ikke alle som vil ha denne nye teknologien. Men som alt er det nok bare et spørmål om tid. Personlig er jeg glad den dagen papiret forsvinner som media for alt muligens greier. Alt for mye søppel.

 

Ser for meg at man kan få et cover til denne laget av skinn slik at den faktisk ser ut som en fint innbundet bok. Skulle jeg endret noe på designet så ville det være å gjøre den enda mer minimalistisk og dekke mer av overflaten med selve e-ink papiret. En magnesium ramme for å gjøre den litt stivere og støtsikker er sikkert også lurt. Sony sin reader veier 250 gram, noe som også er meget bra.

 

En funksjon som de bør vurdere er en lett måte å forflytte Microsoft Office / Lotus / OpenOffice dokumenter lett over til den. I jobbsammenheng hadde det vært genialt å slippe papirveldet med utskrift av hvert eneste dokument man skal gjøre review på i et møte.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...