Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da ble det brått slutt på gode Nvidia chipset for AMD regner jeg med.

6546466[/snapback]

Hvorfor tror du det? For alt vi vet så kan NVIDIA reagere positivt på dette.

6546483[/snapback]

Det er for tidlig å si. nVidia kan nedprioritére AMD, eller de kan jobbe hardt og lage bedre brikkesett enn ATI.

 

Edit: AMD confirms ATI acquisition Da er det vel bekreftet.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Pokker også.

 

Da ble det brått slutt på gode Nvidia chipset for AMD regner jeg med.

 

Og sannsynligheten for at min neste maskin har AMD sank brått fra 90% til 10% (etter å ha sunket fra 99 til 90 når Intel presentere de nye prosessorene nettopp)

6546466[/snapback]

 

Tror radikale endringer i sammensying av cpu/gpu er i en mere langsiktig linje enn det du tenker her .

 

Mye går vel i første hånd ut på overlevelse og produksjonskostnader for AMD & ATI .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
uff da. liker ikke helt dette, men ikke mye jeg kan gjøre med det uten og leve med det, er det ? :p

 

noe jeg ikke har helt forstått..  vil vi fremdeles kunne kjøpe vanlige skjermkort.. ala, X1800, X1900 osv osv, eller vil alt bli intergret nå?  liker IKKE intergrerte skjermkort...

6546548[/snapback]

Tja, det kan vel gå i en intigrert retning med ikke i hovedkort, da i CPU. :love:

 

Tipper det tar noen år før dette vil være en realitet uansett, men egentlig gleder jeg meg til det første eksemplaret av en CPU/GPU hybrid.. Tipper det kommer til å bli en suksess, selv om det ikke høres så pent ut med ord som "Intigrert".. Hybrid høres mye bedre ut :cool:

Lenke til kommentar
Globaliseringen fortsetter og dette er bare enda ett eksempel i den utviklingen. Orwell 1984 here we come!

6546562[/snapback]

Enig i første påstand, men sistnevnte må du nok utdype mer for meg... :hmm:

 

Det er mange måter å se på dette oppkjøpet, men jeg tror AMD gjør dette utelukkende sett utifra et strategisk standpunkt for å styrke seg i kampen mot Intel. Hvis AMD virkelig ønsker å nå målet om å bli en likeverdig konkurrent med Intel, så må de inn på alle markeder hvor Intel dominerer samt også på nye markeder. Spesielt sistnevnte tror jeg er viktig her, spesielt når det har ryktes om at AMD har ønsket å integrere grafikk-kontrollere på prosessorene sine o.l. Andre områder hvor dette kan bli spennende er mhp. spesialiserte fysikkprosessorer der ATI sitter på en rekke spennende teknologi og patenter. Mange muligheter her med andre ord, men også mange utfordringer så det blir spennende å se hvordan bransjen vil reagere på dette oppkjøpet.

Lenke til kommentar
Da ble det brått slutt på gode Nvidia chipset for AMD regner jeg med.

6546466[/snapback]

Hvorfor tror du det? For alt vi vet så kan NVIDIA reagere positivt på dette, men det gjør nok ikke Intel tenker jeg :p

6546483[/snapback]

Jeg tviler på at Nvidia vil sette det å lage støttekretser for den største konkurrenten sin øverst på prioriteringslista.

 

Jeg vil anta at Intel chipset vil få høyere prioritet og mer ressurser heretter.

 

Ikke noe konspiratorisk eller hevngjerrig i det, bare ren business-logikk. De vil bruke ressursene sine der de får mest igjen.

 

Intel er temmelig trygge, de kan selge i årevis bare på navnet sitt. Det kan ikke Nvidia. Så jeg tror nok at Intel er helt fornøyde med dette.

Lenke til kommentar

Den eneste taperen her er Intel. AMD gjør dette for å konkurrere bedre mot Intel og jeg tror det er et veldig smart trekk.

 

nVidia kan selvsagt satse mer på chipsett for Intel, men ikke glem at de da har en enda sterkere konkurrent i Intel selv. Ut fra hvordan Intel tidligere har behandlet uavhengige chip-set produsenter er det vel tvilsomt om nVidia tør å satse alt på Intel.

Lenke til kommentar
Da ble det brått slutt på gode Nvidia chipset for AMD regner jeg med.

6546466[/snapback]

Hvorfor tror du det? For alt vi vet så kan NVIDIA reagere positivt på dette, men det gjør nok ikke Intel tenker jeg :p

6546483[/snapback]

Jeg tviler på at Nvidia vil sette det å lage støttekretser for den største konkurrenten sin øverst på prioriteringslista.

 

Jeg vil anta at Intel chipset vil få høyere prioritet og mer ressurser heretter.

 

Ikke noe konspiratorisk eller hevngjerrig i det, bare ren business-logikk. De vil bruke ressursene sine der de får mest igjen.

 

Intel er temmelig trygge, de kan selge i årevis bare på navnet sitt. Det kan ikke Nvidia. Så jeg tror nok at Intel er helt fornøyde med dette.

6546683[/snapback]

Tja, det vil nok tiden vise. Å lage brikkesett for Intel-plattformen har ikke vist seg å være særlig lønnsomt i lengden, spesielt ikke mhp. kostbare lisenskostnader og at Intel selv er den dominerer brikkesett-leverandøren for sine egne prosessorer. Dette er ikke og vil ikke bli tilfellet med AMD og ATI, ettersom AMD ikke krever lisens og ATI ikke er den dominerende brikkesett-leverandøren for AMD-prosessorer (f.eks. ingenting for Opteron). Og i motsetning til Intel, så samarbeider AMD åpent med alle av sine partnere.

Lenke til kommentar
Pokker også.

 

Da ble det brått slutt på gode Nvidia chipset for AMD regner jeg med.

 

Og sannsynligheten for at min neste maskin har AMD sank brått fra 90% til 10% (etter å ha sunket fra 99 til 90 når Intel presentere de nye prosessorene nettopp)

6546466[/snapback]

 

Tror radikale endringer i sammensying av cpu/gpu er i en mere langsiktig linje enn det du tenker her .

 

Mye går vel i første hånd ut på overlevelse og produksjonskostnader for AMD & ATI .

6546503[/snapback]

Jeg tenker også langsiktig. Og da kommer både kvaliteten til Ati og forholdet Ati har til Linux/OpenSource miljøene inn. Det er tross alt Opteron som gir AMD overskuddet sitt, og der er Linux servere og OpenGL-støtte mange ganger viktigere enn Gamer-støtte i Windows.

Lenke til kommentar

Jeg tror det fremdeles vil komme brikkesett til AMD laget av nvidia. Grunnen til at AMD ønsker å kjøpe opp ATI er for å konkurrere med Intel på bærbare og mulitimediapc med innebygget grafikk. De har sett hvor pengene ligger. Og det er i fremtidenes underholdningsmaskiner som står under TVen. i tillegg så er AMD sin bærbare platfom som den er nå ganske latterlig i forhold til Intel sin komplette platform med prosessor, chipsett, grafikk, WLAN..etc etc..

 

For oss som bygger selv vil dette ha lite å si. Det vil fremdeles være støtte for Crossfire og SLI for både AMD prosessorer og Intel prosessorer.

 

Klarer noen her å gjette hvem som selger mest grafikkort? Dere tar feil. Det er Intel. De selger like mange grafikkkort som ATI og Nvidia tilsammen. Greit nok at det meste er integrert grafikk. Med de er fremdeles størst.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Jeg tenker også langsiktig. Og da kommer både kvaliteten til Ati og forholdet Ati har til Linux/OpenSource miljøene inn. Det er tross alt Opteron som gir AMD overskuddet sitt, og der er Linux servere og OpenGL-støtte mange ganger viktigere enn Gamer-støtte i Windows.

6546737[/snapback]

Enig, og her har ATI et stort forbedringspotensiale som jeg tror AMD vil tilføre dem. AMD har i lengre tid arbeidet åpent med flere ledende aktører i Linux-miljøet, så på det området tror jeg vi vil se kraftige forbedringer mhp. ATI :)

Lenke til kommentar
Jeg tror det fremdeles vil komme brikkesett til AMD laget av nvidia. Grunnen til at AMD ønsker å kjøpe opp ATI er for å konkurrere med Intel på bærbare og mulitimediapc med innebygget grafikk. De har sett hvor pengene ligger. Og det er i fremtidenes underholdningsmaskiner som står under TVen.

 

For oss som bygger selv vil dette ha lite å si. Det vil fremdeles være støtte for Crossfire og SLI for både AMD prosessorer og Intel prosessorer.

 

Klarer noen her å gjette hvem som selger mest grafikkort? Dere tar feil. Det er Intel. De selger like mange grafikkkort som ATI og Nvidia tilsammen. Greit nok at det meste er integrert grafikk. Med de er fremdeles størst.

6546742[/snapback]

Men det vil også si at AMD og Intel deler store deler av kaka mellom seg, og nvidia marginaliseres.

 

Jeg spår at nvidia enten kjøpes opp av Intel eller blir borte i løpet av de neste 5 årene.

 

Og skulle det vise seg at jeg tar feil så tar jeg 3 store skjeer med tran 1/8 2011 :-)

Lenke til kommentar
Jeg tror det fremdeles vil komme brikkesett til AMD laget av nvidia. Grunnen til at AMD ønsker å kjøpe opp ATI er for å konkurrere med Intel på bærbare og mulitimediapc med innebygget grafikk. De har sett hvor pengene ligger. Og det er i fremtidenes underholdningsmaskiner som står under TVen.

 

For oss som bygger selv vil dette ha lite å si. Det vil fremdeles være støtte for Crossfire og SLI for både AMD prosessorer og Intel prosessorer.

 

Klarer noen her å gjette hvem som selger mest grafikkort? Dere tar feil. Det er Intel. De selger like mange grafikkkort som ATI og Nvidia tilsammen. Greit nok at det meste er integrert grafikk. Med de er fremdeles størst.

6546742[/snapback]

Men det vil også si at AMD og Intel deler store deler av kaka mellom seg, og nvidia marginaliseres.

 

Jeg spår at nvidia enten kjøpes opp av Intel eller blir borte i løpet av de neste 5 årene.

 

Og skulle det vise seg at jeg tar feil så tar jeg 3 store skjeer med tran 1/8 2011 :-)

6546788[/snapback]

 

Det gjenstår å se. Men tror ikke vi skal undervurdere entusiastmarkedet. Det er det nvidia hele tiden ønsker å selge grafikkløsningene sine til. Det kan ende med at Intel inngår en eller annen form for avtale med nvidia om design av integrert grafikk. Men som det er nå så har intel produksjonskapasitet til å lage grafikkort selv og ønsker nok å bruke den kapasiteten de har.

 

Mye som kan forrandre seg i tiden fremover med tanke på alle aspekter av dette som dreier seg om integrert grafikk. Er jo bare bra at det blir konkurranse også på den bærbare plattformen.

 

Men jeg tviler sterkt på at vi entusiaster vil merke noen forskjell på ATI og Nvidia i forhold til i dag.

Lenke til kommentar

Får virkelig håpe nVidia ikke slutter å lage chipset til AMD. nForce serien er utvilsomt det beste chipsettet du kan få til AMD for tiden.

 

Men det er klart, ved dette oppkjøpet så kan det være duket for bra ATI chipset også, ettersom det da blir et veldig tett samarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...