Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var det ikke snakk om at 8800GTS 640MB skulle fjernes fra rekkene? Synes å huske du nevnte det GDI?

 

Men hvis det stemmer det som du sier ang. priser så betyr det at jeg kan hente et 8800GTS 640MB kort for kun 2500,- i butikken i juli?

8608217[/snapback]

Nei, 8800GTS 640MB skal ikke fjernes, ei heller 320MB versjonen.

 

Billigeste 8800GTS 640MB i prisguiden er 2995

Billigeste 8800GTS 320MB er rundt 2400

 

Billigeste HD 2900XT er så langt 3400 (flere dukker sikkert opp iløpet av dagen)

 

Billigeste 8800GTX i prisguiden er 4500

Lenke til kommentar
Raptor,14/05-2007 : 11:39]
Var det ikke snakk om at 8800GTS 640MB skulle fjernes fra rekkene? Synes å huske du nevnte det GDI?

 

Men hvis det stemmer det som du sier ang. priser så betyr det at jeg kan hente et 8800GTS 640MB kort for kun 2500,- i butikken i juli?

8608217[/snapback]

Nei, 8800GTS 640MB skal ikke fjernes, ei heller 320MB versjonen.

 

Billigeste 8800GTS 640MB i prisguiden er 2995

Billigeste 8800GTS 320MB er rundt 2400

 

Billigeste HD 2900XT er så langt 3400 (flere dukker sikkert opp iløpet av dagen)

 

Billigeste 8800GTX i prisguiden er 4500

8608261[/snapback]

Bra :thumbup: For meg er nemlig 640MB utgaven den mest aktuelle(1920*1200). Hvis prisnedgangen til 300$ stemmer så kan vi da hente disse 640MB kortene til rundt 2500,- når prisnedgangen blir en realitet.

 

Jeg ønsker meg dog mest et 8800GTX til 3750,-, noe jeg tror kan bli en realitet frem mot høsten om ATi får igang R600 og R650 mølla og presser priser. GTX har allered i lang tid blitt solgt til 3995,-, som viser at de har store prismarginer ennå.

 

GTS 640MB for 2595,- til 2750,- og jeg hopper på!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm, blir ikke helt klok på disse testene som er postet. Flere har jo sitert ATI kortet som dårligere enn 8800GTS, mens leser man denne

<URL: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39580 >

 

så får man inntrykk av at det slår GTX i mange tilfeller? Og det er til og med et "ultra" overklokket kort.

 

En ting som ihvertfall er sikkert er at ytelsen ikke er linær så hvis man kjører "feil" oppløsning/AA så vil det ha mye å si for hvordan man dømmer.

 

Tro om det bare er umodne drivere dette skyldes eller om arkitekturen ofrer ytelse på lavere oppløsninger for å gjøre det bedre på høyere?

Lenke til kommentar

Jeg synes også ytelsen spretter i alle retninger.

 

Enten er det driverene det står på, eller så kan de ha laget noen flaskehalser som fører til elendig ytelse i noen tilfeller og bra der dem ikke spiller noen rolle.

 

Men mitt førsteintrykk er at det stiller bra opp som ett kort med generell ytelse mellom GTX og GTS, men noen unntak her og der.

Lenke til kommentar
Men mitt førsteintrykk er at det stiller bra opp som ett kort med generell ytelse mellom GTX og GTS, men noen unntak her og der.

8608572[/snapback]

Mitt intrykk er at kortet kniver med GTS, bedre i noen tester, og dårligere i mange andre tester...

 

GTX har det i nesten alle tilfeller ikke en sjans på.

 

Så i realiteten konkurerer det med GTS, men med et effektbruk som ofte er over 8800 Ultra, samt mer støy fra kjøleren i 3D-modus.

 

Det ligger linker til flere tester på forrige side.

 

Edit: Noen burde kanskje oprette en ny tråd for review av R600?

 

Edit2: Kan listre inn konklusjonen til Driver Heaven her, som iallefall før har pleid å være positive til ATi-kort:

 

http://www.driverheaven.net/reviews/r600re.../conclusion.php

 

The HD2900XT Overall

In business it is always a good idea to learn from your mistakes and it also makes sense to learn from the mistakes of your competitors. It seems like AMD have not done so and throughout our experience with the card it has reminded us on more than a few occasions of the Geforce FX. Why?

 

First off the 2900XT is hugely late to market and as a result has trouble competing with an already well established part. In fact overall the XT is slower than the GTS when it matters. Next up we have the noise levels, don’t get us wrong, the 2900 isn’t anywhere near as loud as the FX was (thank god) however it is much louder than the competition. Whether watching movies or playing games the fan regularly speeds up and the variation in noise levels makes it incredibly difficult to mentally tune out. In this day and age there is no excuse for a noisy cooler on a high end card, Nvidia have very competently demonstrated how to create excellent cooling systems. The impact this has on the enjoyment of any task which involves audio is substantial.

 

Clearly AMD must have known that the XT was not going to beat the GTS and with the delays in launch they had time to rethink the product and add some unique selling points. One such point could have been the inclusion of full high definition video decoding such as that which will be featured in lower spec 2000 series products. Instead we have a card which when combined with any CPU other than the fastest available (high end dual core conroe) struggles with 1080p content. Even when trying to implement unique features things didn’t go well. The HDMI out with audio and video is a good idea in theory and it does work however we can’t recommend putting this card anywhere near the main TV in any house due to the noise issues mentioned above. It is just too intrusive.

 

We also can’t finish this review without mentioning that we had quite a nightmare finding AMD motherboards with onboard graphics which accepted the card without issue. AMD have investigated this issue however at this time it is unresolved (and unrepeatable within AMD) so we will reserve judgement on the issues which ranged from the Standard VGA driver not installing correctly (Minor) to the board failing to display the BIOS (major) and even on occasion not booting into windows at all.

 

All is not lost with the product though. Most of our main issues can be fixed by two changes; the first is a complete redesign of the cooling solution to create one which is as quiet, if not more so than it’s main competitors and the second is a drop of the retail price by at least £50 or $75 (from RRP $399) to compensate for the fact that overall the card is slower and has less memory than the nearest competition (The Geforce 8800 GTS 640Mb). If AMD or its partners can do both the Radeon HD becomes a much more attractive purchase, as it stands now however, we simply cannot recommend this hardware.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Guru3d:

Why in some AA cases does your performance on the Radeon X1950 beat that of the Radeon HD 2900 XT?

 

We've identified a performance problem on R6xx with Adaptive AA enabled, which lowers performance more than expected in some games. This can lead to cases where HD 2000 boards perform lower than previous generations. We are currently looking at a fix for this.

 

Så ikke ta testene alt for seriøst enda.

 

Jeg la også merke til dette:

 

Although this day is all about the Radeon HD 2900 XT, there are four other cards announced as well. You will not see results of these cards before the 1st of July though. So that makes the 2400 and 2600 series a paper launch for now.

 

Betyr det at de andre kortene ikke kommer før Juli? :hrm:

Lenke til kommentar

Det høres ut som 8800 blir kortet for meg. Først og fremst fordi det gir like god ytelse med mye lavere strømforbruk. unødig strøm=unødig varme/støy.

 

Så 8800 serien virker mer kosteffektiv både på ytelse og strømforbruk.

 

Men hvilke kort som faktisk er best er vanskelig å si før de store DX10 tittlene kommer. Dog nå virker 2900XT som en feilkalibrert kanon man ikke trenger for å skyte spurv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det høres ut som 8800 blir kortet for meg. Først og fremst fordi det gir like god ytelse med mye lavere strømforbruk. unødig strøm=unødig varme/støy.

 

Så 8800 serien virker mer kosteffektiv både på ytelse og strømforbruk.

 

Men hvilke kort som faktisk er best er vanskelig å si før de store DX10 tittlene kommer. Dog nå virker 2900XT som en feilkalibrert kanon man ikke trenger for å skyte spurv.

8609684[/snapback]

 

 

Det tok deg 6 månder for å inse d :thumbup:

Lenke til kommentar
Det høres ut som 8800 blir kortet for meg. Først og fremst fordi det gir like god ytelse med mye lavere strømforbruk. unødig strøm=unødig varme/støy.

 

Så 8800 serien virker mer kosteffektiv både på ytelse og strømforbruk.

 

Men hvilke kort som faktisk er best er vanskelig å si før de store DX10 tittlene kommer. Dog nå virker 2900XT som en feilkalibrert kanon man ikke trenger for å skyte spurv.

8609684[/snapback]

 

 

Det tok deg 6 månder for å inse d :thumbup:

8609723[/snapback]

Neida, jeg holder fortsatt et kort på HD 2900XT, men de har fortsatt mer jobb å gjøre. Samt at vi må se tunge DX10 titler før vi kan si noe eksakt.

 

Men det tok 6mnd å se hvordan HD 2900XT faktisk fungerer, så hvordan du kan ha innsett dette før i dag vet jeg ikke ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
hehe, ja har inntrykk av at den er grovt feilkalibrert.

 

Men får håpe at den likevel kan bidra til å hjelpe litt på prisene på grafikkort.

8609803[/snapback]

Derfor er det trist at ytelsen ikke er bedre... Hadde den vært det kunne vi fått presset 8800GTX prisene litt også!

Lenke til kommentar
hehe, ja har inntrykk av at den er grovt feilkalibrert.

 

Men får håpe at den likevel kan bidra til å hjelpe litt på prisene på grafikkort.

8609803[/snapback]

Derfor er det trist at ytelsen ikke er bedre... Hadde den vært det kunne vi fått presset 8800GTX prisene litt også!

8609952[/snapback]

Ja er trist det.

 

Siden jeg tydeligvis ikke har noe å gjøre på jobben i dag, så har jeg skummet gjennom en god del tester.

Og noe jeg leste var at jo varmere kortet blir, jo mer strøm trekker det, og siden de har lagt xtx til side, så vil GPUene i HD2900 variere mye, og derfor vil også strlømforbruket variere en del.

 

Leste også en del i techreport (http://techreport.com/reviews/2007q2/radeon-hd-2900xt/index.x?pg=1) sin omtale om bildekvalitet, og syntes han gjorde en bra jobb med å titte gjennom de forskjellige variantene, selv om konklusjonen hans tydelig var subjektiv. Men det er vel stort sett altid slik på bildekvalitet.

 

Ser også at ytelsen varierer stort mellom de forskjellige testene, så kanskje man ikke skal legge for mye i dem. Virker som det er mange driver bugs ute og går, og at kortet tydelig har klare begrensninger, så dette ligner vel kanskje altfor mye på x1800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...