Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Det bure ikke være noe problem for deg å få en meget god kaffemaskin til den prisen du er villig til å gi.

 

Jeg hater å anbefale denne butikken i flere tråder, men Cortado, som ligger ved siden av Høgskolen, er den beste kaffemaskinbutikken.

 

Jeg vet at Isomac er et svært godt merke, og til 5990 kroner får du en Isomac Maverick. Halvautomatisk.

 

Jeg syns faktisk halvautomatiske maskiner er langt mer sjarmerende og sikre i bruk enn helautomatiske.

 

maverick2.jpg

http://cortado.no/Nettb/hjemmemaskiner.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan gi meg et tips til en type kaffe som smaker søtt som jeg kan drikke?

Jeg har fallt veldig for Malabar for tiden.

Meny selger den, og kaller den for øyeblikket "Monsooned Malabar".

The harvested and processed beans are exposed to the monsoon winds for a period of about three to four months, causing the beans to swell and lose the original acidity, resulting in a sweet and syrupy brew.
Lenke til kommentar

Det bure ikke være noe problem for deg å få en meget god kaffemaskin til den prisen du er villig til å gi.

 

Jeg hater å anbefale denne butikken i flere tråder, men Cortado, som ligger ved siden av Høgskolen, er den beste kaffemaskinbutikken.

 

Jeg vet at Isomac er et svært godt merke, og til 5990 kroner får du en Isomac Maverick. Halvautomatisk.

 

Jeg syns faktisk halvautomatiske maskiner er langt mer sjarmerende og sikre i bruk enn helautomatiske.

 

 

maverick2.jpg

 

http://cortado.no/Ne...mmemaskiner.htm

 

Takker for tipset! Sitter og vurderer Rancilio Silvia som er en tusenlapp rimeligere, men siden prisen er med frakt fra Kristiansand er jeg ikke sikker på om maskinen kommer frem i tide. Definitivt et pluss at Rancilio Silvia finnes i Oslo, så jeg slipper fraktproblemet (eller snarere; problemet med Postens trege og ustabile frakt...). 

 

 

Noen andre maskiner i Oslo med prisklasse 5-7000,- som er verdt å nevne?

Endret av Onyx
Siterer bilde.
Lenke til kommentar

Har lett litt i tråden, uten å finne noe om dette:

 

hva er den generelle instillingen til kaffemaskiner som bruker pods? Vi har en Nespresso-maskin på jobben som gir ganske god latte om man fifler litt med maskinens innstillinger.

 

Jeg har en Jura Impressa E25 hjemme, som jeg fikk som takk for hjelpen av et firma jeg gjorde jobb for en gang.. Maskinen kostet dem dengangen over 20.000, og de ville ikke ha den fordi "Den lager ikke noe god kaffe" :p

Lenke til kommentar

Hva jeg drikker avhenger litt av årstid. Når det er høst og vinter går det mye i Café Latte og Caffé mocha. Når det er varmere i været blir det ofte iskaffe. Har en stor svakhet for Frappé.

 

Uansett, jeg har fått meg jobb på kaffebutikk! Må nok prøve å høste inn litt kunnskap.

Lenke til kommentar

 

Apropos mokkakanner: Finnes det noen små kanner som funker på induksjonskomfyr?

Moren min kjøpte en kanne for ca 6 kopper (og sa det var den minste hun kunne finne), men jeg skulle gjerne hatt en som passer for 1-2 kopper espresso - så jeg slipper å vente så lenge og så jeg slipper å bruke så mye kaffe...

Tar gjerne imot tips.

 

Ellers: På hybelen hadde jeg en Gaggia Baby Twin som lagde utmerket espresso. Så dro jeg på et års opphold i Canada, og i mellomtiden satte jeg espressomaskinen hjemme hos foreldrene mine. De satte den på loftet, og antakelig frøs den i løpet av vinteren - ihvertfall er nå kokeren fullstendig sprukket og lekker som ei sil. Jeg åpnet maskinen og fant ei diger sprekk.

Gaggia-importøren er visst nedlagt/konkurs, og den svenske importøren mente det var billigere å kjøpe ny maskin enn å skifte kokeren... :(

 

Dermed er jeg nå enten på leting etter et godt tips til hvordan man fikser den gamle kokeren eller får skiftet den for en billig penge - eller så er jeg ute etter tips til hva jeg skal kjøpe.

Har kikket på Rancilio Silvia, men den er jo ikke akkurat gratis. Nevnte jeg tips?

(Jepp, kaffekvern har jeg, en Gaggia MDF som funker utmerket)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Kaffekvern har bialettikanner i mange størrelser, ta en titt der! ;)

 

http://kaffekvern.no/joomla/component/page,shop.browse/category_id,11/option,com_virtuemart/Itemid,35/

Hmmm. Jeg innbilte meg at Bialetti-kannene ikke funker på induksjonskomfyr, ettersom de er lagd av aluminium. Jeg har et par slike fra før...

Nå ser jeg at de to nederste vil funke (de er av rustfritt stål), men den minste av disse er for 4 kopper og er dermed minst dobbelt så stor som det jeg leiter etter.

 

Ifølge Bialettis hjemmesider har de ganske mange modeller i stål, og noen av dem finnes for 1 eller 2 kopper. Får vel bare prøve å finne ei sjappe som har en av disse.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Kaffekvern har bialettikanner i mange størrelser, ta en titt der! ;)

 

http://kaffekvern.no/joomla/component/page,shop.browse/category_id,11/option,com_virtuemart/Itemid,35/

Hmmm. Jeg innbilte meg at Bialetti-kannene ikke funker på induksjonskomfyr, ettersom de er lagd av aluminium. Jeg har et par slike fra før...

Nå ser jeg at de to nederste vil funke (de er av rustfritt stål), men den minste av disse er for 4 kopper og er dermed minst dobbelt så stor som det jeg leiter etter.

 

Ifølge Bialettis hjemmesider har de ganske mange modeller i stål, og noen av dem finnes for 1 eller 2 kopper. Får vel bare prøve å finne ei sjappe som har en av de disse.

Solberg & Hansen er importør av Bialetti i Norge, de har bare Venus modellen og denne finnes vel i 4 kopp som det minste. Vet ikke om det er noen andre importører i landet, men ikke helt umulig. Heteste tips er å dra til Italia, mye kult bialetti i butikkene der.

 

Kaffebrenneriet er forsåvidt billigere enn kaffekvern.no

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...