Gå til innhold

AMD kjøper ATI?


Anbefalte innlegg

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3453

 

Personlig ser jeg stort sett bare ulemeper med et slikt oppkjøp, irriterer meg allerede at chipsett har en kunstig tilkobling med skjermkort, (ved at de bruker sin rolle i grafikkortmarkedet til å skaffe seg fordeler i chipsettmarkedet). Nå blir det koblet sammen med CPU også, hva hender med ATichipsett til intel? Eller nvidia-chipsett til AMD?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det har jo vært ett rykte i noen dager nå. Men jeg må si jeg ikke trodde det ville skje :o (selv om det ikke har skjedd enda).

 

Intel kjøpe nVidia? :!:

 

Men en kan jo spørres seg hvordan det blir for kundene etter dette. Tror faktisk ikke det blir store forskjellen selv da de sikkert ikke vil nekte ATi å lage noe for intelsystemer.

Lenke til kommentar

X-bits Labs har fundert litt på hvordan påvirkningen i bransjen vil være hvis disse ryktene viser seg å være sanne. http://www.xbitlabs.com/articles/editorial...atyt-merge.html

 

For de som ikke gidder å lese igjennom disse 11 sidene. Er visst dette en oppsummering: (klippet ifra Nvnews forum)

 

Long story short..

 

 

"Advantages for ATI:

 

* Gain access to advanced manufacturing facilities, which are constantly ahead of TSMC with process technologies;

* Save on chip prototyping;

* Ability to sell graphics cores among AMD’s multi-chip-module design processors;

* Ability to share engineers with AMD;

 

Disadvantages for ATI:

 

* Being a part of the company known for selling out business units, which have no immediate benefits;

* Tied to particular manufacturing facilities;

* AMD may reassign some engineers or teams to work on the CPUs;

* Roadmap adjustments for projects, which are scheduled for 2008+;

* ATI’s team may get dissolved in AMD, which will be reflected by material results;

* Intel’s chipset business and collaboration will be ceased;

 

Advantages for AMD:

 

* New markets;

* New engineering talent;

* Ability to sell chipsets and platforms;

* Ability to address gaming consoles;

* Ability to load fabs to the maximum level;

* Increase the influence on the PC industry;

* Bump GPUs onto processors;

 

Disadvantages for AMD:

 

* Competition with Intel on more than one market had not been successful for AMD before;

* Increased complexity and execution of the company;

* Necessity to re-build AMD and ATI amid Intel’s heavy attacks on the CPU market;

 

Impact on Nvidia:

 

* Both rivals (Intel and AMD) will have own fabs;

* Both rivals will have huge product portfolios and many businesses, which may mean that they will be less aggressive on the graphics field, which is good for Nvidia, as it will be the only big GPU-dedicate company;

* AMD-Nvidia long-term collaboration will be halted;

* Nvidia will have to concentrate on Intel chipsets, which is generally larger, but perhaps, less profitable compared to AMD chipset market;

* Among the current participants of CPU and GPU duopolies, Nvidia will be the only unable to ship top-to-bottom platform solutions;

* Nvidia is likely to enjoy very high profit margins in the segment of professional graphics, if its hardware is enough fast;"

Lenke til kommentar
Flott!

Ati+ AMD blir bra.

Så  Intel kjøpe nvidia så slipper jeg unna de.  :tease:

6535889[/snapback]

 

Ja, men du skjønner det at uten fri konkurranse på både AMD og Intel "platformen" vil utviklingen bremse og prisene vil stige. Så alle kunder, både om de er ATi, Nvidia, AMD eller Intel fanboys vil nye godt av at de konkurrerer på omtrent like vilkår. Blir en borte vil trolig prisene stige, og utviklingen bremse litt opp.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor bra et slikt oppkjøp vil være. Men det vil kanskje føre til bedre brikkesett for AMD-plattformen, men hvordan det vil da gå med nVidia er usikkert. Det er en del rykter om at AMDs nye fabrikker er laget slik at de skal kunne produsére grafikkproessorer, og det er kanskje en god idé, siden TSMC til tider har hatt problemer og at det kan bli mer effektiv produksjon. Men dette gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...