Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dilemma, 18 år, kjøpe bil eller ikke!

Ziaka

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er midt oppe i samme greie. Er 18 år og skal kjøre opp på mandag. Har bestemt meg for bil, og skal kjøpe bil til 15 000. Har funnet meg en Nissan Primera 2.0 SLX til 15 000. Den virker strøken og er Eu ok til neste år. Tror jeg skal se, evt kjøpe den i morgen.

Ang utgifter så er det vel 2800 i årsavgift og minimum ansvar, som i mitt tilfelle er 5300 forsikret på far. Små reperasjoner kan jeg selv gjøre, men regner med noen tusen i året til det. Bensin kommer jo helt an på hva slags motor som sitter i og hvor mye man kjører. I mitt tilfelle er det 120 hk (er ikke helt sikker), så jeg regner med å fylle 2 ganger i måneden.

Drit å dra i utgifter så lenge du kan betjene dem! Man lever tross alt kun én gang... ;)

Edit: Og en annen ting.. om du skulle angre på at du har bil på grunn av økonomien er det ikke verre enn å selge bilen! :cool:

Endret av moestue
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Edit: Og en annen ting.. om du skulle angre på at du har bil på grunn av økonomien er det ikke verre enn å selge bilen!  :cool:

6527069[/snapback]

Hva med avhengigheten da? :cool:

Skrevet

Ikke lett å selge når du først har den friheten å sitte bak rattet i første bil.

Husker det selv, hadde ikke så særlig god råd så det ble en 50 lapp i bensin for hver gang tanken gikk tom. :)

Skrevet

Inkludert bensin, reparasjonar, avgifter og forsikring trur eg det går med ein plass mellom 2000-4000 i snitt kvar månad på bilen min. Dyrt som eit helvete.

Har riktignok forsikringa på meg sjølv for å opparbeide med bonus.

Skrevet
Førstegangsbil til 50-60k er bare toskete! Du får en helt grei førstegangsbil for 15-20k.

6523731[/snapback]

Tja, det spørs. Her har vel verken du eller trådstarter gitt noen kriterier for hva bilen skal gi deg, annet enn prisen. Jeg sa min mening om den saken... Til 15000 får du aldri en bil som er særlig sikker eller driftssikker. Kjøpte meg en ti år gammel golf som hadde gått 150000 for 49000, og det angra jeg ikke på. Jeg hadde den bilen lenge uten noen feil... mens kompiser som kjøpte eldre biler brukte like mange kr på tre-fire biler + reparasjoner.

6524114[/snapback]

Kjøper du en Volvo til 15-20k så får du bil som holder. Hvor harry det er osv. er det bare å drite i...

Og sannsynligheten for uhell (hvertfall på vinterføre) som fersk sjåfør er stor, så da er det bedre å bulke en bil til 15-20k, i stedet for en til 60k!

Skrevet

Og så er det greit å heller kjøpe en litt finere bil når man har opparbeidet litt bonus og mer erfaring bak rattet, og ikke kjøpe en til 60 000 med én gang.

Skrevet
Omregavgiften varierer med første gangs registrering, samt egenvekten på bilen. :)

Pirke Pirke!! :p

6524000[/snapback]

Hehe, men litt kjedelig om han møter opp meg 1400 kroner, så krever dem han for 20.000.. :)

Edit:

Forsikringsselskapene regner pris ut fra:

-årsmodell

-Motorvolum

-størrelse (vekt, lengde)

-Om det er regnet som en typisk "ungdomsbil"

- og hvor langt du tror du kommer til å kjør i løpet av et år..

6524025[/snapback]

Prike mer; :)

- Om du har garasje

- Hvor i landet du bor

- Om bilen har alarm

- osv

De regner også utifra hvilken bil det er. F.eks det er stor forskjell på en Golf VR6 og en Vento VR6, som egentlig er samma bilen bare med sedan-karrosseri..

Dette pga skadestatistikken er høy på Golf 3, siden den er populær blant ungdommer.. :)

:)

Skrevet

Forskring er ofte det dyreste. Ansvarsforsikring på en ´93 Toyota Carina 2.0 diesel koster 12.000 i året for meg. Men kanskje du har en mopoed eller lett motorsykkel? Du kunne jo vurdere om du klarer deg med den i et par år til. Kommer jo naturligvis an på hvor og hvor mye du kjører. Jeg kjørte 20.000 kilometer med scooter i løpet av to år, og har kjørt 10.000 med bilen på litt over 2 måneder.

Skrevet

6523614[/snapback]

Førstegangsbil til 50-60k er bare toskete! Du får en helt grei førstegangsbil for 15-20k.

6523731[/snapback]

Eh? Det er da ikke toskete. Kjøper heller en bil til 50k enn en til 20k der man kanskje må kostepå ei gammal skrangle 25k for i det heletatt få den kjørbar. EU-kontroll er ikke noe å gå etter. Selv om bilen er godkjennt etter deres regler og slikt kan jo bilen være gjennomrustet og sliten. Jeg kommer til å bruke 50-60k på førstegangsbilen.

Skrevet

6523614[/snapback]

6523731[/snapback]

Eh? Det er da ikke toskete. Kjøper heller en bil til 50k enn en til 20k der man kanskje må kostepå ei gammal skrangle 25k for i det heletatt få den kjørbar. EU-kontroll er ikke noe å gå etter. Selv om bilen er godkjennt etter deres regler og slikt kan jo bilen være gjennomrustet og sliten. Jeg kommer til å bruke 50-60k på førstegangsbilen.

6533338[/snapback]

Spørs jo helt åssen bil du kjøper... Kjøper du en gammal Volvo som sagt, så slipper du å koste på 25 000.

Men du får kjøpe deg bil til 50-60k og se hvor morro det blir den første gangen du går i grøfta :p

Skrevet

Du kommer garantert til å gjøre en del tabber med din første bil så bedre at det er ett vrak av en bil eller en nyere bil. Min første bil kjøpte jeg for 120 000 og kostet på den 100 000 i styling igjen. Hva skjer første vinteren ? Jo bakskjørt klasker nedi snøen og sideskjørt får hard medfart. Måtte bytte ut alt og det kostet så mye at jeg får lyst til å grine.

Så heller kjøp en drittbil som du slipper å uroe deg over. Så sparer du heller til du får en nyere bil når du blir eldre.

Skrevet
Du kommer garantert til å gjøre en del tabber med din første bil så bedre at det er ett vrak av en bil eller en nyere bil. Min første bil kjøpte jeg for 120 000 og kostet på den 100 000 i styling igjen. Hva skjer første vinteren ? Jo bakskjørt klasker nedi snøen og sideskjørt får hard medfart. Måtte bytte ut alt og det kostet så mye at jeg får lyst til å grine.

Så heller kjøp en drittbil som du slipper å uroe deg over. Så sparer du heller til du får en nyere bil når du blir eldre.

6535223[/snapback]

Nettopp!

Jeg frontkolliderte med engang jeg fikk lappen omtrent, gikk i grøfta ett par ganger også, etter litt for dristig sladde satsing :p

Er dritglad for at jeg ikke brukte mer enn 20 000!

Skrevet (endret)
Hei, jeg vil ikke si noe om biler til 15-20K :) For min del ville jeg da heller venta til jeg kunne bruke 50-60K. Men det er noen ting du bør tenke på:

1) Kjøper du bil er du hekta. Jeg gjorde det når jeg var 18 og jeg klarer ikke å gå tilbake :p

2) Forsikring er dyrt som ungdom

3) Bensin er dyrt

4) Reparasjoner er dyrt

Det er ikke innkjøpet av bilen som er dyrt i det hele tatt, dessverre, selv om det er alt for dyrt også :(

Men lykke til! :D

6523614[/snapback]

2.)Ikke nødvendigvis, men kjøper du deg en typisk ungdomsbil (Golf GTI f.eks) blir det fort dyrt.

3.)Enig der gitt! ;)

4.)Så lenge man ikke er så merkefiksert og går for en japse som har lav kilomenterstand, så trenger man ikke å tenke på reperasjoner. Å kjøre rundt i en Sierra som har passert 200.000 km er å be om problemer.

Endret av tjalla
Skrevet

6535223[/snapback]

Følte igrunn at dette ble noe helt annet :) Det du snakker om er jo da en bil til "220000k"

Skrevet

Jeg fikk lappen for 0.5 år siden, og dermed bil straks etter.

Kan sette opp hvor mye penger jeg har brukt på bilen!

Golf 2 Syncro - Kjøpt hos muttern, 5000kr

Kjøpte lys til den, 5000kr

Fikk girkasse havari, rep og ny kasse, 12000kr

Byttet to hjullager, 1000kr

La oss si 1 tank i uken = 25uker * 55liter * 12kr litern = 16000kr

Så har jeg brukt ca 5000 på stereo.

Deretter knuste jeg bilen i forrige uke og er verden skikkelig urettferdig så får ikke jeg noe igjen, da det var ei som brøt vikeplikt.

5000+5000+12000+1000+16000+5000 = 44000kr.

Jeg betalte 5k for bilen,, og man ser hva som kan skje,,, i verste fall får jeg skylda og sitter igjen med en knust ubrukelig bil som jeg har brukt over 40000på!

I tillegg skal man leve, drikke øl, spise +++

Men det blir nok en bil til :love:

Skrevet
Deretter knuste jeg bilen i forrige uke og er verden skikkelig urettferdig så får ikke jeg noe igjen, da det var ei som brøt vikeplikt.

6541733[/snapback]

Om hu brøt vikeplikten får jo du penger igjen.

Skjedde det samma med min gamle bil.. Kjøpte den for 4.000 (Golf II 1989mod), ble påkjørt, fikk 12.000 fra forsikringsselskapet i cash, fikk gratis oppretting av ei dør og litt div slik at bilen kunne brukes uten å lekke vann, og solgte bilen et halvt år senere for 4.000 igjen. :)

Skrevet
Jeg fikk lappen for 0.5 år siden, og dermed bil straks etter.

Kan sette opp hvor mye penger jeg har brukt på bilen!

Golf 2 Syncro - Kjøpt hos muttern, 5000kr

Kjøpte lys til den, 5000kr

Fikk girkasse havari, rep og ny kasse, 12000kr

Byttet to hjullager, 1000kr

La oss si 1 tank i uken = 25uker * 55liter * 12kr litern = 16000kr

Så har jeg brukt ca 5000 på stereo.

5000+5000+12000+1000+16000+5000 = 44000kr.

Jeg betalte 5k for bilen,, og man ser hva som kan skje,,, i verste fall får jeg skylda og sitter igjen med en knust ubrukelig bil som jeg har brukt over 40000på!

I tillegg skal man leve, drikke øl, spise +++

Men det blir nok en bil til  :love:

6541733[/snapback]

Er ikke alle som bruker 55 liter bensin i uken da :no: Din bil var vel et dårlig kjøp kan man trygt si.. :p Er vel bedre å bruke 15-20 000 på en japse med lav km stand, kjøre økonomisk, og ikke stæsje den for mye opp ;)

Skrevet
Er ikke alle som bruker 55 liter bensin i uken da  :no: Din bil var vel et dårlig kjøp kan man trygt si..  :p Er vel bedre å bruke 15-20 000 på en japse med lav km stand, kjøre økonomisk, og ikke stæsje den for mye opp  ;)

6542586[/snapback]

Ha nå ikke for stor tiltro til japsene heller, du kan bli skuffa :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...