Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

@Lakshore: gi rapport! :)

Pass ihvertfall på å stikke nesen innom NTN Taekwon-Do som er landets største kampsportmiljø: http://www.kristiansand-tkd.no/taekwon/

Og Kenjutsu, en av de mer esoteriske stilartene i landet: http://www.kakudokan.no/

 

Det sies at det er ett veldig effektivt selvforsvar. Er det slikt at wing tsun-teknikkene fungerer godt om det skulle komme en skumling etter deg på byen f.eks?
All kampsporttrening, (nesten) uansett stilart, gjør deg bedre rustet mot skumlinger. Ja Wing Tsun/Chun skal så vidt jeg husker være god selvforsvar i nærkamp, dvs nær avstand. Bare husk å tren mye på det, for i en reell stresset og truet situasjon, vil du glemme 80% av alt du kan. Men uansett, motivet for å trene martial arts skal ikke være for å slåss eller å forsvare deg, da bare 1% av alle som trener martial arts faktisk blir angrepet. Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om noe som er kun trening og man ikke må stille i konkurranser og be til østens guder? Hva med Ju Jitsu ? Krav Maga?

 

 

Siden jeg trener med vekter så blir jeg ganske tung og er avhengig av å finne en sport hvor man ikke må være så sinnsykt myk.

'

Det skal være en trening som er morsom å holde på med og ikke en religion/konkurranse/idrett.

Blir det kanskje formye å be om?

Endret av War
Lenke til kommentar

Kan trene det meste uten å konkurrere. Er jo mange boksere, kickboksere, BJJ- og MMA-utøvere som konkurrerer, men er nok enda flere som trener det uten å konkurrere. Ellers er jo Krav Maga et rent selvforsvarssystem, uten noe konkurranser. Kan også anbefale Kali Sikaran, mye våpentrening tatt fra filippinske systemer, mest stokk og en del kniv, blanda med boksing- og kickboksingteknikker. Lite med konkurranser her og, og hovedfokuset er selvforsvar. Veldig morro.

Lenke til kommentar

Skal teste ut Krav Maga iallefall.

Der har man vanlig tøy og tilpasser etter egne forutsetninger isteden for å tilpasse seg sporten.

Og tøye og bøye i 5 mnd for å så om man er varm og har på gi-drakt klarer å sparke over hodet til noen så hjelper det lite

andre steder en på matta. Noe man kan bruke i nødsituasjoner ser litt mer nyttig ut så lenge jeg ikke skal ha det som min idrett.

 

Har 10 år gammelt sort belte i kickboxing på ungdoms-skala , men ingen ting av benarbeidet kan man bruke med en vanlig olabukse på.

 

Driver med pistolskyting, benkeskyting, hjemmelading, vektløfting, fly , og data

Fellestrekk her er stillesittende liv, må ut å røre meg så gleder meg til dette.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å teste ut Kali Sikaran og, hvis det finnes i nærmiljøet. Verken bruk av gi eller akrobatiske spark eller den slags, men det er veldig morro, samtidig som man lærer ting som er godt egnet til selvforsvar. Det er nok ikke like rett-på-sak som Krav Maga, men veldig nyttig allikevel, og ihvertfall å foretrekke hvis man liker treningene bedre. Anbefales å teste ut, ihvertfall.

Lenke til kommentar

@War

Jeg kjenner ikke til noen kampsporter hvor du må be til østens guder, konkurrere og være myk.

 

Ingen kampsporter i Norge iallefall som jeg vet om driver med tilbeding av østens guder. Om de sitter i seiza og bukker, så er ikke det det samme.

 

Mange kampsporter har konkurranse, men det er 100 prosent frivillig. F.eks. er det veldig mange på Taekwon-Do som konkurrerer både på lokale, nasjonale og internasjonale stevner. Andre velger å være dommer, couch eller bare supporter istedet. Men det er også mange som ikke er med på stevner i det hele tatt. Konkurranser er et ekstratilbud og en mulighet for de som ønsker det, og ikke på noe som helst måte et must. Det er sikkert 50/50 som konkurrerer.

 

I mange kampsporter er det fordel å være myk, men det er aldri et must. Både på capoeira og taekwon-do som er typiske stilarter det er fordel å være myk på, er det mange som er veldig stive og likevel gjør det bra. Først og fremst trener de for sin egen del, og ikke for å sammenligne seg med den mykeste utøveren i klubben.

 

Hvilken kampsport du velger bør ikke være tuftet på gamle og ureelle fordommer. Finn ut hvilke kampsporter som finnes i nærheten av der du bor, besøk de forskjellige og få en prøvetime eller to. Så ser du hvor du liker deg best.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Du har nok rett, jeg har skaffet prøvetimer på trondheim kampsportsenter.

 

 

Forrige prøvetime/oppvisninger tenner de røkelse og vifter rundt med lamper og roper på det ene og andre. Kanskje det bare var show for de fremmøtte /sportens historietime i forbindelse med oppvisningen. Det var en klubb på strømmen i oslo for 10 år siden.

Jeg var kanskje litt rask i konklusjonen.

Lenke til kommentar
Forrige prøvetime/oppvisninger tenner de røkelse og vifter rundt med lamper og roper på det ene og andre. Kanskje det bare var show for de fremmøtte /sportens historietime i forbindelse med oppvisningen. Det var en klubb på strømmen i oslo for 10 år siden.
Jepp, det var tilgjort for oppvisningens skyld, garantert :cool:
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag testet jeg Krav Maga i Kristiansand. 2timers trening.  Utrolig morsomt, man fikk virkelig kjørt seg. 

- Først en halvtime:  morsom, og hard oppvarming.

- Så øvet vi etterpå på diverse slag og spark mot puter. Man kunne godt kjenne slagene på kroppen når man bruker putene. Tungt i lengda og slå for sånner som meg som er i dårlig form.

- På slutten av treningen deltes klassen i to (to grupper av 15stk). Hvor man skulle sloss 1 mot 14 mann  i ett minutt.. Det var sykt vilt! Alle bare presset seg på. Ble lugget i håret, dyttet og slådd med putene.  Klarte og komme meg ut av "mobberingen", klarte delvis og holde alle bak han forran meg. Mange som sa jeg gjorde en veldig bra jobb, de var overraska da jeg ikke har noen erfaringer med kampsport (morsomt og høre). Jeg var vertfall så sliten etter økta at det var så vidt jeg klarte og gå etterpå :p

 

I forhold til Kali sikaran-prøvetimen jeg hadde var på, så virket dette som en mye mere fysisk sport. 

Fikk inntrykk av at Kali er en mye dyrere kampsport med tanke på uniformer og startpakker. Etter Kali var jeg ikke sliten i det hele tatt. 

 

Jeg trodde ikke at Krav Maga ville være noe for meg siden jeg har hørt at det ikke er grabling på treningene. Lest mye at hvis man havner på bakken med Krav Maga, så er man sjangseløse. (Er jo kult og lekesloss med kompiser)  Men fikk vite at i kristiansand trener de grabling også. 

 

 

Ser ikke bort i fra at dette er det jeg vil begynne med! Anbefaler alle til og teste det ut!

 

 

I morgen skal MMA testes, om kroppen min har kommet seg til da :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag hadde jeg den morsomste treningen på Wing tsun kung-fu så langt! :) For første gang gikk vi ordentlig løs på hverandre. Av beskyttelse hadde vi hjelm og små hansker. Må si att slåssing ser helt annerledes ut når du ser det på tv en når du står selv ansikt til ansikt med en som vil gå løs på deg. Selve slåssingen gikk helt greit, selv om jeg tror verken jeg eller motstanderen følte vi fikk satt inn noe særlig. Men tenker ikke så mye på det, jeg er mest bare fornøyd av at jeg var en av den som våget meg utpå. :)

 

Lakshore: Var du på MMA trening?

Endret av jubb
Lenke til kommentar

Jeg fikk meg 9. kyu i kyokushin i dag. Det var gøy det.

 

Har også lyst å starte på ju jitsu eller noe lignende. Det er veldig nyttig å ha en viss peiling på hvordan man holder seg på beina, og hva man kan gjøre om man nå likevel skulle havne i bakken. Jeg gikk på ju jitsu i en veldig kort periode i nærheten av haugesund, men måtte slutte når jeg flytta på meg. Endte opp med kyokushinkai her i trondheim fordi noen kompiser gikk der.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg lurer på hva som er best for å få damer av boksing og kickboksing? Vil gjerne begynne siden jeg ikke er særlig godt trent og liker begge disse idrettene.

du blir ihvertfall trent, det kan jeg garantere deg :tease:

det er jo også tilfeller der det er en del jenter som trener kampsport, så man kan jo komme i kontakt med noen på den måten, kommer jo også ann på hvor åpen du er å da :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...