Gå til innhold

Firefox 2.0 Beta 1 sluppet


Anbefalte innlegg

Hvis vi først snakker strippet, hva med dette :): (ja, det er hele skjermen det er tatt bilde av)

 

http://www.stud.fim.ntnu.no/~windsor/opera4.jpg

 

AtW

6498114[/snapback]

Er vel litt forskjell på full screen og ikke da ;)

6498131[/snapback]

 

Ja, men poenget mitt var egentlig at både FF og Opera kan kjøres omtrent akkurat så strippet eller ikke strippet som man vil, forskjellen er ikke akkurat den store, bare å kjøre det på den måten man foretrekker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaja, jeg holder meg fortsatt til alpha3 som er veldig stabil, betaen har mange bugs som kan komme av relativt omfattende endringer. venter heller på beta2.

liste over ting som er fikset siden beta1:

  1. #344366 [Toolkit:Data Collection/Metrics]-data is still collected after setting metrics.upload.enable to false [All] 

  1. #170477 [Core:XML]-XMLHttpRequest()s have no referer [All]

  2. #222488 [Core:Widget: Mac]-dialogs with default style flag do not have a title bar and are positioned oddly [Mac]

  3. #262798 [Firefox:Bookmarks]-Atom/RSS feeds without <link> elements show failed to load message [All]

  4. #282173 [Core:Layout]-Remove BuildFloatList [All]

  5. #286557 [Firefox:Migration]-Need an easy way to skip/disable/turn off the Import Wizard (profile migration) on first startup (when no profile exists) [All]

  6. #305208 [Core:XPCOM]-mem leak in nsPersistentProperties::Enumerate [Lin]

  7. #307184 [Core:Widget: Gtk]-activating tabs (fast mouse movement) produces accidently dragging of tabs (drag and drop) [Lin]

  8. #310071 [Firefox:Download Manager]-Use system calls to add files to the recent documents folder [Win]

  9. #311467 [Firefox:Bookmarks]-Can't drag and drop favicon or tab (in order to add it as a bookmark) below the last item in the bookmark sidebar [All]

  10. #313337 [Core:Layout: Form Controls]-Fastclick popup gets around popup blocking by abusing the onchange event [All]

  11. #328198 [Core:Disability Access APIs]-An

  12. instead of <span> with a role gets spoken as "custom control" [Win]

  13. #331482 [Core:HTML: Parser]-Wrong line number reported in js console, with textarea in page [All]

  14. #331842 [Firefox:Software Update]-update-history almost useless, because it shows only one, the last, update [Win]

  15. #336858 [Firefox:RSS Discovery and Preview]-feed content preview not linkified with Atom feeds [Win]

  16. #337311 [Core:DOM]-Incorrect security checks in Storage impl [All]

  17. #338661 [Firefox:Tabbed Browser]-[session store] tabs are blank during session restoration [All]

  18. #339237 [Core:Disability Access APIs]-MSAA: closing a popup menu does not trigger a popup menu end event [Win]

  19. #339599 [Core:XML]-nsISAXXMLReader expects a nsIChannel passed to onStartRequest, but interface takes an nsIRequest [All]

  20. #339732 [Firefox:Installer]-NSIS installer is unable to close running instance of firefox [Win]

  21. #341317 [Core:GFX: Mac]-[regression] All form controls styled with the border property get focus outlines when one is focused [Mac]

  22. #341850 [Firefox:Search]-Closing trunk extremely slow [All]

  23. #342163 [Core:XML]-parseFromStream error in nsISAXXMLReader on trunk [Win]

  24. #342774 [Firefox:Search]-Search bar starts too high then resizes [Win]

  25. #342979 [Core:Disability Access APIs]-Role attribute should be recognized in XHTML 1.x namespace [All]

  26. #343628 [Firefox:Tabbed Browser]-Double-clicking a close button of a tab should never open a new tab [All]

  27. #343800 [Core:Preferences: Backend]-SetBoolPref can store ints in memory [All]

  28. #343881 [Firefox:OS Integration]-firefox should send userCancelledErr to loginwindow [Mac]

  29. #344063 [Firefox:Safe Browsing]-report phishing page should include the mozilla brand [All]

  30. #344090 [Core:XML]-Loading an Atom Feed crashes Bon Echo a3 [@ nsSAXXMLReader::HandleStartNamespaceDecl] [Lin]

  31. #344262 [Core:JavaScript Engine]-Variables bound by let statement/expression have last bound value [All]

  32. #344386 [Firefox:Installer]-New installer survey url [Win]

  33. #344480 [Core:SVG]-SVG ClipHitTest doesn't reset mInUse [Win]

  1. #315536 [Firefox:File Handling]-"do this automatically for files like this from now on" often grayed out [All]

  2. #326168 [NSPR:NSPR]-Add a UTF-16 API to load a library [Win]

  3. #334486 [Firefox:Search]-Ability to restore shipped search engines from the safe mode dialog, after they've been removed [All]

  4. #337755 [Core:DOM]-IsCallerSecure() implementation incorrect [Lin]

  5. #343097 [Toolkit:XUL Widgets]-Cleaner arrowscrollbox-clicktoscroll binding [All]

  6. #344166 [Firefox:Menus]-Report phishing Website opens with middle click even when disabled [All]

  7. #344455 [Core:JavaScript Engine]-JSMSG_XML_TAG_NAME_MISMATCH diagnostic needs improvement [All]

  8. #344701 [Core:Widget: Mac]-Leaking nsMacWindow objects for top-level windows [Mac]

ganske mange bugs som er fikset i løpet av 3 dager siden beta1

 

forresten, for de som vil holde seg oppdatert på fiksene kan man sette oppdateringskanalen til "nightly builds" med Update Channel Changer ( http://users.blueprintit.co.uk/~dave/web/f...nnel/index.html )

 

skal funke fra mandag av, de holder på å flytte servere:

http://weblogs.mozillazine.org/it/2006/07/...wntime_715.html

Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske Opera vendte fokus tilbake til det de kan så godt, og lage en god browser i steden for og legge til alt mulig i browser applikasjonen som ikke har noe der og gjøre (IRC, Bittorrent, Widgets, Mail)

6495799[/snapback]

Vil du ha en ren nettleser, last ned Firefox.

Vil du ha en nettleser integrert med kontaktnavn i forhold til mail og chat + mer, og mange andre integrasjoner uten å måtte installere en hau av tilleggspakker, last ned Opera.

Modul-produkter til et basisprogram passer godt for open source-prosjekter, mens programvareprodusenter aka Opera gir deg en pakke med alt.

 

Tenk om for eksempel Microsoft Office ble levert strippet for alle funksjoner, og alle måtte installere moduler for akkurat de funksjonene de pleier å bruke? Det er bakvendt.

 

Opera er tilpasset slik at alle skal kunne ta den i bruk umiddelbart, uten noe mer dill og dall. Den er satt sammen slik at folk kan skreddersy den i innstillingene til å møte personlige behov. Bestemor kan også ta den i bruk med en gang, selv om hun kanskje ikke trenger alle de avanserte funksjonene.

 

Opera prøver ikke på noe, de gir ut et produkt jeg og mange andre er fornøyd med. De prøver verken å imponere deg eller meg, og de prøver ikke å presse andre nettlesere ut av markedet med skitne triks.

Lenke til kommentar
Det er like greit å få alt i ett, man har verken plass- eller ressursproblemer på moderne PC-er.

6500648[/snapback]

kalles ofte "bloat", bare se på Nero 7, "mange" brukere holder seg til versjon 6 av programmet. Nero 7 fremstår som superbloat "brenneprogram". Les feks. anmeldelsene på fileforum.com
Lenke til kommentar
Det er like greit å få alt i ett, man har verken plass- eller ressursproblemer på moderne PC-er.

6500648[/snapback]

kalles ofte "bloat", bare se på Nero 7, "mange" brukere holder seg til versjon 6 av programmet. Nero 7 fremstår som superbloat "brenneprogram". Les feks. anmeldelsene på fileforum.com

6500779[/snapback]

 

Jeg er ikke enig i at man har "nok av ressurser" på en moderne PC, er ikke så fornøyd med programmer som bruker hundrevis av meg med minne for relatiivt enkle oppgaver (uten å nevne navn :)), men "bloat" er ikke noe prolem om det 1. ikke er i veien 2. ikke fører til mye mer CPU og minnebruk. For meg merker jeg egentlig ingen forskjell mellom nero 6 og nero 7, bruker bare burning rom-delen uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes den nye looken til Firefox 2 ser bedre ut enn IE7 og Opera. IE7 virker litt rotete, men ikonene i Opera trenger en liten oppdatering for at det skal se bra ut. Så Firefox 2 ser best ut, så kommer IE, og til slutt Opera.

 

Nå jukser IE7 ved at den skjuler menyen, og likevel ser den rotete ut... :)

 

Sannheten er, at Opera nok har stjålet vel så mye fra Firefox, som Firefox har stjålet fra Opera

Dette er bare tull. Se f.eks. på Firefox 1.5 og hva de skrøt av der. Omtrent alle nye features var allerede i Opera, eller til og med oppfunnet av Opera. Med 2.0 skjer det lignende ting igjen. Opera var den første nettleseren som hadde "crash-recovery", såvidt jeg kan huske. Den har vel hatt det siden første offentlige versjon.

 

Opera hadde/(har?) IRC-støtte, fant de opp det ?

IRC er en gammel protokoll.

 

Opera har BitTorrent støtte, fant de opp det ?

Nei, men hva har det med saken å gjøre?

 

Opera har/hadde innebygget e-post, fant de opp det ?

Opera har støtte for Widgets, fant de opp det ?

Nei, men hva har det med saken å gjøre? Ingen av disse er Firefox-innovasjoner. Eller påstår du at Mozilla fant opp IRC, BT og widgets?

 

Vær glad for nye funksjoner og slutt å syt, takk heller oppfinneren av extensionen, som ble "stjålet" av Firefox eller Opera, man kan ikke ha enerett på gode ideer.

6488325[/snapback]

Opera har lånt veldig lite fra Firefox-extensions, må jeg dessverre meddele deg.

Lenke til kommentar
Selv var jeg Opera bruker rundt versjon 4/5, siden synes jeg det har gått nedover med Opera. Virker på meg som om Opera nå til dags prøver og være for mye.

Etter min mening er Opera på full fart mot å bli skikkelig bloatware. Hadde de konsentrert seg om og lage en bra browser i steden for å prøve og lage en browserbittorrentmailklientwidgetwhatever :)

Hva mener du med det? Opera har da aldri vært en ren browser. Siden første offentlige versjon har den hatt newsreader og har kunnet sende mail, osv.

 

Hvordan kan du si det går "nedover" med Opera når den gjør det samme som den alltid har gjort, bare at nå slipper du å oversvømmes av features "out of the box". Alle slike ekstrating er skjult eller deaktivert når du starter Opera for første gang uansett, så det er jo irrelevant for deg om det finnes der, med mindre du ønsker å bruke det.

 

Selv om man lar være og bruke det så er det uansett en del av programmet.

Med andre ord, et irrasjonelt og irrelevant argument.

 

Man bruker tid på og legge til funksjonalitet som ikke har noe med browser og gjøre samtidig som man øker kompleksiteten på kodebasen.

Jeg vil tro at koden for å takle søppelsider er mye mer kompleks enn f.eks. BitTorrent, så dette argumentet er også irrelevant.

 

Jeg er sikker på at det finnes folk der ute som synes det er kjekt med alt i ett applikasjoner, men jeg synes det er veldig trist at Opera, som var en serdeles god browser, nå prøver mer og mer og være for mye.

Som sagt, Opera har aldri vært bare en browser. Du må ta av deg de rosa brilleglassene og se på virkeligheten.

 

Hadde de enda valgt en modulær framgangsmåte ala Firefox/Mozilla så folk kunne ha valgt bort bloat så hadde jeg vært mer en fornøyd.

Hva er det som er "bloat" i Opera? Den er fortsatt en mindre nedlasting enn Firefox, og du legger ikke merke til at den har ekstra funksjonalitet med mindre du ønsker å bruke det.

 

Når det gjelder Content Block i opera så tok jeg litt vel hardt i. Den er ikke ubrukelig, men den er enormt tungvindt i forhold til feks Adblock Plus i Firefox.

Hva er tungvindt med å klikke bort det du ikke vil se på?

 

Jeg skulle ønske Opera vendte fokus tilbake til det de kan så godt, og lage en god browser i steden for og legge til alt mulig i browser applikasjonen som ikke har noe der og gjøre (IRC, Bittorrent, Widgets, Mail)

Igjen så roter du fælt. Opera har aldri vært bare en browser, og det er ikke du som bestemmer hva som har noe i Opera å gjøre.

 

Ellers så savner jeg veldig Firefox extention muligheter i Opera

Det er mange måter å utvide Opera på. F.eks.:

 

http://virtuelvis.com/archives/2005/01/ope...efox-extensions

http://virtuelvis.com/archives/2005/09/ope...x-extensions-ii

 

Praktisk er det nok for de som ønsker og bruke den, men jeg synes framdeles en mailklient ikke har noe i en browser og gjøre.

6495799[/snapback]

Men så er altså ikke Opera bare en browser, og har aldri vært det. Slutt med sytingen, og se på virkeligheten.

Lenke til kommentar

De som skriker om "bloat" burde fått kappet av armer og bein ved fødselen, og blitt spurt om de ønsket å få de påsydd ved en senere anledning.

 

Poenget mitt: De funksjonene som går utover det å surfe på nettet, blir fort en del av dine nettvaner ved langvarig bruk av Opera. Å ha mailen såpass integrert som den er, er rett og slett genialt. kontaktnavn kobles opp mot alle mulige ting, utover å være en ren kontakt i en mailadresseliste. Å åpne en link i en mail, medfører at det raskt og enkelt popper opp en ny tab. Ingen venting, ingen aktivisering av nettvindu ved hjelp av tredjepart. Nyhetsbrev, mails fra kontakter og rss, ligger alt i en og samme liste på svært enkelt vis. Greiere kan det ikke bli. Opera er mer enn en browser, Opera tar browsing opp på et høyere nivå, med funksjonalitet og bruksområder du ikke ante at du kunne ha bruk for før du tok opera i bruk.

Lenke til kommentar
Hva da hvis dette magiske programmet som kan alt(Opera) kræsjer, eller du ikke får startet det? Da mister du absolutt all kontakt med den vide verden, og du må da bytte til en seperat løsning uansett. Da er jeg glad jeg har seperat HTTP(FF), Mail(TB), RSS(RSSOwl), BT(uT) osv.

6502406[/snapback]

 

Det er jo et litt søkt eksempel, er det ikke? Er vel bare å starte opera på nytt om det skulle kræsje?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva da hvis dette magiske programmet som kan alt(Opera) kræsjer, eller du ikke får startet det? Da mister du absolutt all kontakt med den vide verden, og du må da bytte til en seperat løsning uansett. Da er jeg glad jeg har seperat HTTP(FF), Mail(TB), RSS(RSSOwl), BT(uT) osv.

6502406[/snapback]

Du mener hvis det kommer et monster kommer og sletter alle filene dine i operamappen? Hvis Opera skulle slutte å fungere - noe som er svært lite sannsynlig - så reinstallerer du bare i samme mappe. konfig-filene og all data ligger der fortsatt.

 

Videre er det krasjfunksjonen slik at opera lagrer alt direkte. Uansett hvordan du avslutter Opera, så er alltid det samme der når du åpner den.

 

Her er et lite hjemmeforsøk:

 

Installer Opera, åpne mange taber med forskjellige sider. Trykk på av-knappen slik at maskinen slår seg av. Slå den på, vent mens Windows laster. Hva skjer når du åpner Opera? Joda, du kan velge å fortsette fra forrige gang - med mindre du har valgt det som default - og akkurat de samme tabene med de samme sidene kommer opp igjen.

 

Skaff deg kunnskaper om ting før du slenger deg uti en diskusjon, gutt!

Lenke til kommentar

Krasjfunksjon?

"viktig melding! vi føler nå for å iscenesette en liten krasj, vi vil på forhånd sørge for å lagre alle data slik at du kan fortsette der du var... gjør klar til krasj... 10..9..8... krasj :D, start på nytt og ha en god tur videre på nettet  :thumbup: "

Hmm måtte nesten bare, sent og tørr humor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...