Gå til innhold

Firefox 2.0 Beta 1 sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg startet med å bruke Mozilla for mange år siden, den var vel i versjon 0.1 eller noe sånt. Men det beste for alle er nok å prøve ulike nettlesere og gjøre seg opp sin egen mening om hvilken som passer best. Det er tydligvis en god del Firefox- og Operabrukere og noen IE-brukere som er veldig uenig om hvilken som er best.

Lenke til kommentar
Og vi ser jo alle hvor bra det gikk mtp nettleserstatistikk ^^

 

IE 7: 1.6% 

IE 6: 58.2% 

IE 5: 4.3% 

 

Firefox: 24.9% 

Opera: 1.4%

 

Opera er mindre brukt enn en nettleser som fortsatt er i betaversjon (IE 7), og en nettleser som med god margin er eldre enn begge nevøene mine og to av mine søskenbarn!

6493926[/snapback]

Nå var det aldri mine ord at Opera er en populær nettleser. Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så ser du at jeg kalle Firefox for en poppisleser.

 

Men siden du tar opp dette, så skal du få årsaken til at Opera har så lave brukertall. Den statistikken du drar frem der er nemlig basert på henviser-logging.

Fordi veldig mange nettsteder blokker deg ut hvis du kommer med annet enn IE, netscape og firefox. Dette løste Opera med at du selv kan endre på henviserinfoen ganske enkelt. Du kan velge å identifisere deg som IE, Mozilla eller Opera. som default, blir du identifisert som IE. Dette for at mindre erfarne brukere skal slippe å bli blokkert fra enkelte nettsider.

 

Så 1,4% er nok kraftig lavere enn den reelle bruken.

Lenke til kommentar
IE7 bruker klart minst plass på selve vinduet rundt av de 3.

6486373[/snapback]

Med standard utseende er jeg helt enig. Nå går det an å konfigurere utseendet ganske mye på alle tre nettleserene. Justeringen gjøres i løpet av noen sekunder ved innstallering så er det fikset. Personlig synes jeg FF både er enklest å justere etter eget ønske og at resultatet blir best av de tre.

 

Slik ser det ut hos meg:

6486588[/snapback]

 

Mer strippet enn dette og samtidig funksjonelt kan det ikke bli:

 

Lenke til kommentar

IE7 er et flott program det, rent utseendemessig. Men med Opera kan du flytte, slette og opprette verktøylinjer og knapper akkurat som du vil. Instillinger er lette å nå, og du kan laste ned og velge mellom et hav av skins. Du kan til og med lage dine egne skins og bruke dine egne css-filer i stedet for forfatters css.

 

Her ser du Opera konfigurert slik jeg foretrekker den, litt mindre strippet:

 

 

IE7 er altså flott, men vanskelig å endre etter egen smak og behag. Dessuten er støtten for CSS2 fortsatt dårlig, og mye annet er ennå savnet i betautgaven angående støtte for moderne html-standarder. En positiv ting er at den nå leser png-filer med transperant lag riktig.

 

Har du forresten sett forsiden til diskusjon.no med diskusjon.no-skin? Finn en feil...

Lenke til kommentar

Selv var jeg Opera bruker rundt versjon 4/5, siden synes jeg det har gått nedover med Opera. Virker på meg som om Opera nå til dags prøver og være for mye.

Etter min mening er Opera på full fart mot å bli skikkelig bloatware. Hadde de konsentrert seg om og lage en bra browser i steden for å prøve og lage en browserbittorrentmailklientwidgetwhatever :)

 

Det store savnet når man bruker Opera er uansett AdBlock. Selv om versjon 9 nå endelig har fått noe som ligner så synes jeg den er ubrukelig sammenlignet med Firefox sine AdBlock muligheter via utvidelser.

Lenke til kommentar
Selv var jeg Opera bruker rundt versjon 4/5, siden synes jeg det har gått nedover med Opera. Virker på meg som om Opera nå til dags prøver og være for mye.

Etter min mening er Opera på full fart mot å bli skikkelig bloatware. Hadde de konsentrert seg om og lage en bra browser i steden for å prøve og lage en browserbittorrentmailklientwidgetwhatever :)

 

Det store savnet når man bruker Opera er uansett AdBlock. Selv om versjon 9 nå endelig har fått noe som ligner så synes jeg den er ubrukelig sammenlignet med Firefox sine AdBlock muligheter via utvidelser.

6495509[/snapback]

 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner bloatware-argumentet mot opera, det er ikke noe problem å la være å bruke funksjonene man ikke trenger, de står ikke i veien, programmet er lett og fint, er kjappere og tar mindre plass enn FF.

 

Hva slags funksjonalitet er det du savner i opera sin adblock? Har ikke tenkt så mye på det må jeg innrømme, bruker ikke adblock så mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner bloatware-argumentet mot opera, det er ikke noe problem å la være å bruke funksjonene man ikke trenger, de står ikke i veien, programmet er lett og fint, er kjappere og tar mindre plass enn FF.

 

Hva slags funksjonalitet er det du savner i opera sin adblock? Har ikke tenkt så mye på det må jeg innrømme, bruker ikke adblock så mye.

 

Selv om man lar være og bruke det så er det uansett en del av programmet. Man bruker tid på og legge til funksjonalitet som ikke har noe med browser og gjøre samtidig som man øker kompleksiteten på kodebasen.

Jeg er sikker på at det finnes folk der ute som synes det er kjekt med alt i ett applikasjoner, men jeg synes det er veldig trist at Opera, som var en serdeles god browser, nå prøver mer og mer og være for mye.

Hadde de enda valgt en modulær framgangsmåte ala Firefox/Mozilla så folk kunne ha valgt bort bloat så hadde jeg vært mer en fornøyd.

 

Når det gjelder Content Block i opera så tok jeg litt vel hardt i. Den er ikke ubrukelig, men den er enormt tungvindt i forhold til feks Adblock Plus i Firefox.

 

Jeg skulle ønske Opera vendte fokus tilbake til det de kan så godt, og lage en god browser i steden for og legge til alt mulig i browser applikasjonen som ikke har noe der og gjøre (IRC, Bittorrent, Widgets, Mail)

 

Ellers så savner jeg veldig Firefox extention muligheter i Opera, men jeg må vel påstå at jeg har blitt bortskjemt med Firefox.

 

@neitakk

Praktisk er det nok for de som ønsker og bruke den, men jeg synes framdeles en mailklient ikke har noe i en browser og gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner bloatware-argumentet mot opera, det er ikke noe problem å la være å bruke funksjonene man ikke trenger, de står ikke i veien, programmet er lett og fint, er kjappere og tar mindre plass enn FF.

 

Hva slags funksjonalitet er det du savner i opera sin adblock? Har ikke tenkt så mye på det må jeg innrømme, bruker ikke adblock så mye.

 

Selv om man lar være og bruke det så er det uansett en del av programmet. Man bruker tid på og legge til funksjonalitet som ikke har noe med browser og gjøre samtidig som man øker kompleksiteten på kodebasen.

Jeg er sikker på at det finnes folk der ute som synes det er kjekt med alt i ett applikasjoner, men jeg synes det er veldig trist at Opera, som var en serdeles god browser, nå prøver mer og mer og være for mye.

Hadde de enda valgt en modulær framgangsmåte ala Firefox/Mozilla så folk kunne ha valgt bort bloat så hadde jeg vært mer en fornøyd.

 

Når det gjelder Content Block i opera så tok jeg litt vel hardt i. Den er ikke ubrukelig, men den er enormt tungvindt i forhold til feks Adblock Plus i Firefox.

 

Jeg skulle ønske Opera vendte fokus tilbake til det de kan så godt, og lage en god browser i steden for og legge til alt mulig i browser applikasjonen som ikke har noe der og gjøre (IRC, Bittorrent, Widgets, Mail)

 

Ellers så savner jeg veldig Firefox extention muligheter i Opera, men jeg må vel påstå at jeg har blitt bortskjemt med Firefox.

 

@neitakk

Praktisk er det nok for de som ønsker og bruke den, men jeg synes framdeles en mailklient ikke har noe i en browser og gjøre.

6495799[/snapback]

 

Man kan ha extensions (eller ekstraprogrammer om du vil, heter vel kanskje ikke extensions i opera). i opera også.

 

Synes du det mangler på funksjonalitet i browseren? Synes Opera er flinke til å komme med nye funksjoner også på browsere, vil gå så langt som å si at det er den desidert mest innovative browseren.

 

Jeg lurer fortsatt på hva som er så tungvint med opera sin adblock i forhold til alternativene? Synes den er veldig enkel og grei å bruke.

 

Når det gjelder akkuraat bitorrent synes jeg det er en fornuftig del av en browser, hvorfor skal man ikke kunne hente ned en torrent som alle andre filer når man klikker på den i broseren? Det fungerer jo i praksis akkurat som å hente ned en vanlig fil, synes godt alle browsere kunne ha hatt en slik funksjonalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan ha extensions (eller ekstraprogrammer om du vil, heter vel kanskje ikke extensions i opera). i opera også.

 

Widgets du tenker på? Så vidt jeg har fortått så kan Widgets sammenlignes som egne programmer som kjører i Opera, men som ikke kan brukes til å utvide eller endre funksjonalitet i browseren, ie Adblock. Så i så måte så synes jeg widgets er en gimmick (som forøvrig virker som veldig treig) uten den store nytteverdien.

 

Synes du det mangler på funksjonalitet i browseren? Synes Opera er flinke til å komme med nye funksjoner også på browsere, vil gå så langt som å si at det er den desidert mest innovative browseren.

 

Eneste innovative jeg kan huske i farten er Mouse Gestures. Jeg synes ikke det og ta eksisterende teknologier og bundle de sammen med en browser er innovativt eller lurt for den del.

 

Og ja, jeg savner faktisk funksjonalitet fra Firefox extentions i Opera :)

 

Jeg lurer fortsatt på hva som er så tungvint med opera sin adblock i forhold til alternativene? Synes den er veldig enkel og grei å bruke.

 

Om du sammenligner den med Adblock Plus (versjon 0.7.1 i skrivende stund) så vil du rimelig raskt merke at Adblock er mye enklere i bruk.

 

Når det gjelder akkuraat bitorrent synes jeg det er en fornuftig del av en browser, hvorfor skal man ikke kunne hente ned en torrent som alle andre filer når man klikker på den i broseren? Det fungerer jo i praksis akkurat som å hente ned en vanlig fil, synes godt alle browsere kunne ha hatt en slik funksjonalitet.

 

Om det hadde vært en modulær del av Opera så hadde jeg sagt meg enig.

Bittorrent er en veldig fin teknologi, men jeg synes ikke den har noe i en web browser og gjøre.

Neste steg blir vel at Opera får innebygd mediaspiller for å kunne spille av musikk filer, og deretter media filer. Beklager, men jeg synes det blir for dumt og slenge inn alt mulig i et enkelt program i steden for å fokusere på det programmet ble laget for å gjøre.

Jeg misliker sterkt "alt i ett" programmer og synes det er veldig trist at Opera beveger seg mer og mer i den retningen.

 

Firefox er kansje ikke like minne effektiv og like liten som Opera, men den holder seg til det den skal gjøre, være en god browser. Så lar den det være opp til hver enkelt og utvide med funksjonalitet utover det.

Lenke til kommentar
Man kan ha extensions (eller ekstraprogrammer om du vil, heter vel kanskje ikke extensions i opera). i opera også.

 

Widgets du tenker på? Så vidt jeg har fortått så kan Widgets sammenlignes som egne programmer som kjører i Opera, men som ikke kan brukes til å utvide eller endre funksjonalitet i browseren, ie Adblock. Så i så måte så synes jeg widgets er en gimmick (som forøvrig virker som veldig treig) uten den store nytteverdien.

 

Synes du det mangler på funksjonalitet i browseren? Synes Opera er flinke til å komme med nye funksjoner også på browsere, vil gå så langt som å si at det er den desidert mest innovative browseren.

 

Eneste innovative jeg kan huske i farten er Mouse Gestures. Jeg synes ikke det og ta eksisterende teknologier og bundle de sammen med en browser er innovativt eller lurt for den del.

 

Og ja, jeg savner faktisk funksjonalitet fra Firefox extentions i Opera :)

 

Jeg lurer fortsatt på hva som er så tungvint med opera sin adblock i forhold til alternativene? Synes den er veldig enkel og grei å bruke.

 

Om du sammenligner den med Adblock Plus (versjon 0.7.1 i skrivende stund) så vil du rimelig raskt merke at Adblock er mye enklere i bruk.

 

Når det gjelder akkuraat bitorrent synes jeg det er en fornuftig del av en browser, hvorfor skal man ikke kunne hente ned en torrent som alle andre filer når man klikker på den i broseren? Det fungerer jo i praksis akkurat som å hente ned en vanlig fil, synes godt alle browsere kunne ha hatt en slik funksjonalitet.

 

Om det hadde vært en modulær del av Opera så hadde jeg sagt meg enig.

Bittorrent er en veldig fin teknologi, men jeg synes ikke den har noe i en web browser og gjøre.

Neste steg blir vel at Opera får innebygd mediaspiller for å kunne spille av musikk filer, og deretter media filer. Beklager, men jeg synes det blir for dumt og slenge inn alt mulig i et enkelt program i steden for å fokusere på det programmet ble laget for å gjøre.

Jeg misliker sterkt "alt i ett" programmer og synes det er veldig trist at Opera beveger seg mer og mer i den retningen.

 

Firefox er kansje ikke like minne effektiv og like liten som Opera, men den holder seg til det den skal gjøre, være en god browser. Så lar den det være opp til hver enkelt og utvide med funksjonalitet utover det.

6495965[/snapback]

 

BT er jo en måte å downloade på, mener du det er tull av browsere å støtte ftp også feks?

 

Opera hadde mouse gestures, det med å kunne åpne lukkede vinduer, som kommer i denne versjonen av FF er kjekt, opera sin minnebruk er i mine innovativ, i den betydningen at ingen browsere før de brukte det på samme måte, og det gjorde opera uhyre kjapt, bookmark-nicknames er bra, wanden er super, delete all private data som funksjon liker jeg veldig godt, det at man kan identifisere den som den browseren man vil, site-spesifike options, opera var også kanskje først med å være så fleksibel med plassering av menyelementer? full-screen browsing. Inlegging av searchbars, aliaser for forksjellige søk. Kanskje ikke så innovativt, men opera støtter ihvertfall acid 2 :)

 

Det var det jeg kom på sånn ut av det blå, sikkert noe a det opera ikke var først ute med, har ikke den totale oversiktet.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke orker å reinstallere FF bare for å sjekke den ene extensionen, kan du ikke kjapt forklare hvordan den gjør det?

 

Tenkte ikke på widgets, har allerede hvert adblock og flashblock til opera en stund(?) som en extension. Er endel av det på opera-forumet.

 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ser bra ut det nye default themet også. Tror det skal komme i  beta 2.

Langt ifra IE7 det der.

6485762[/snapback]

 

Ja det får jeg da håpe.

 

Hva mente du egentlig?

6486110[/snapback]

Designet på browseren, som IE7 ligger langt foran konkurrentene på.

6486120[/snapback]

 

Må nesten si meg litt enig der.

 

Har brukt firefox i over 2 år nå, men hvis IE7 hadde forbedra find funksjonen sin kraftig, noe ala firefox, så ville jeg ikke utelukket å gå over til fienden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...