Gå til innhold

Hvordan slippe førstegangstjenesten?


pahf

Anbefalte innlegg

heh, felleskap og respekt, jo da det er viktige ting i et norskt samfunn det, for all del kanskje noe av det viktigste vi har. Og når du er inne på det, så hvorfor har du så store problemer med å respektere mine motforestillinger om militæret? nei, ikke kom dusende inn med store ord, jeg stiller et enkelt spørsmål hvordan jeg skal skrive et brev om å utsette eller unngå førstegangstjenesten fordi jeg rett og slett ikke ser nytten i det. Jeg har skrevet tidligere at jeg respekterer de som trives i militæret og vil inn det, men jeg har ikke noe behov for det.

 

Felleskap ? joda det er og noe mange trenger å lære, å lære hvor mye andres hjelp faktisk betyr for enn og at av og til så må en være flere for å utrette enn oppgave, og at en ikke kan redde verden alene. Fine ord og gode greier.

Er det ikke å lære hvordan et felleskap fungerer ved å ta personer som ikke har de samme forutsetningene som vanlige mennesker å la dem ta del i ulike aktiviteter som de vanligvis ikke ville ha tenkt på selv for å så å få en mestringsfølelse noe som igjen vil vere en positiv fordel for økt livskvalitet.

Vi tenker og snakker mye om de samme tingene, men har forskjellige måter å løse de på er jeg redd.

 

Og feltsanitet? hva er det du snakker om? Med en 3 årige helse og sosialfags utdanning så vil jeg sterkt påstå at mine kunnskaper om medikamentell og fysiologisk behandling er noe sterkere enn dine ja? Men det er mulig at et 3mnd sanitets kurs er alt du trenger, så da har jo jeg bommet sterkt ved å ta 3 årig studenlån

 

Men en trenger ikke å inn i militæret for det i det hele tatt. Å hjelp til å re opp senga? Det anser jeg som en fornærmelse. Har antageligvis redd opp fler senger og skiftet fler sengetrekk enn det du noen gang kommer til å gjøre, men det er slett ikke poenget eller, og ikke direkte helse-norge heller, selv om det kan tolkes slik. Jeg vil sette igang med den jobben jeg er blitt tildelt å yte mitt der for å gjøre noe for andre på en måte som jeg anser som mye mye mer viktig enn akkurat det å tjene førstegangs tjenesten.

Endret av pahf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du ikke kan brukes til dette:

Image1a.jpg

ja, hva kan du da brukes til?

Da starter vi med livet?

6478570[/snapback]

 

Nei, det er greiere at mine venner går i ilden for meg og havner under torva.. Råtne holdninger :mad:

6478612[/snapback]

Alle har sine fordeler og ulemper, og hvis mine venner som du så fint kaller det går i fronten for meg, så er jeg der etterpå for å lappe de skadene som eventuelt har skjedd, svarene som kommer fra deg er rett og slett patetiske uten en begrunnelse av noe som helst slag, forventer mer modene svar enn det du kommer med. Jeg tvinger ingen av mine venner til å gå i forsvar for meg, vil de gjøre det så gjør de det helt av egen grunn og ikke for meg!

Lenke til kommentar

Uten å virke helt nazi her:

 

Forøvrig, kan det nevnes at denne tråden er ulovlig ihht Norsk lov.. Dvs ihht. militærnekterlovens paragraf 19 som lyder:

 

§ 19. Vernepliktig som

 

1. unnlater å møte etter innkalling til tjeneste eller uten tillatelse forlater eller uteblir fra sitt tjenestested, eller

2. ikke etterkommer pålegg som er gitt ham i tjenesten, eller på annen måte forsettlig krenker sine tjenesteplikter

 

straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

 

Vernepliktig som i hensikt å unndra seg sin sivile verneplikt unnlater å møte etter innkalling til tvangsmessig avtjening som nevnt i § 20 eller som i samme hensikt uten tillatelse forlater eller uteblir fra slik tjeneste, straffes med fengsel fra 3 måneder til 2 år. I gjentagelsestilfelle er straffen fengsel fra 1 til 3 år.

 

På samme måte straffes den som medvirker til overtredelse som er nevnt i første og annet ledd.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
hvis dine venner er så hjerneløse at de er villige til å drepe barn og unger for olje, finnes nok av illusjoner å tro på , de fleste velger en. Det er ingenting vakkert med krig,  derfor ser jeg heller ikke vits i å sette et eneste skudd i noen.

 

the first thing u learn about a drug that u can turn your back to a friend but never to a drug. det er bedre å bli narkoman enn soldat.

 

kommunistland vi lever i.

usa dyrker land.

6478663[/snapback]

 

Nei, nå må dere jeggu gi dere.. Har vi virkelig kommet så langt at ungdommen er totalt hjernevasket av sosialistlærerne? Jeg bare spør..

 

For de som ikke vet det, så er det et forsvar vi har her i Norge.. Sett alt for mange 'nam filmer og tror at alt militært er Hollywod eller?

Lenke til kommentar
For all del, vil de straffe meg for denne tråden så vær så god :)

Får jeg problemer med vandelen da?

6478682[/snapback]

 

Det hadde vert noe det.. :!: Straffen er det rettssystemet som tar seg av og ikke militæret. Rettspraksis er forøvrig 90 døgn pallespikring for militærnekt på urimelig grunnlag. Kanskje du kan avse de dagene da, fremfor de 6 mnd verneplikten varer i dag?

 

Jeg vil forøvrig anbefale deg og kikke litt rundt på nettet etter hvilken tjeneste man kan få. Det er mye tiltak som er gjort innen militæret slik at man skal kunne ha en meningsfylt førstegangstjeneste.

 

Jeg var selv i marinen på ubåt og hadde som sagt the time of my life. Hele greia var en dårlig betalt kjempeferie!! -Var forøvrig 15 mnd den gang.

 

EDIT: Ummmm hva er det Pizzafordi går på? :ermm:

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Jeg vil forøvrig anbefale deg og kikke litt rundt på nettet etter hvilken tjeneste man kan få. Det er mye tiltak som er gjort innen militæret slik at man skal kunne ha en meningsfylt førstegangstjeneste.

 

Jeg var selv i marinen på ubåt og hadde som sagt the time of my life. Hele greia var en dårlig betalt kjempeferie!! -Var forøvrig 15 mnd den gang.

 

EDIT: Ummmm hva er det Pizzafordi går på? :ermm:

6478766[/snapback]

Meningsfylt, ja. Greit nok at man kan benytte seg av voksenopplæringstilbudet, men med mindre man ønsker å bli vekter, hammermann eller noe som krever mer av hodet enn armene, får du straks problemer med å få med deg mange nok til at kurset kan gjennomføres.

 

Man kan jo diskutere hvor meningsfylt det er å måtte skuffe sne over over "skitne områder" fordi en eller annen viktigper som har fått stjernene i posten skal komme å "inspisere", eller vaske kjøretøy - med kaldt vann og uten såpe, fordi de skal mønstres og fordi russerne tar oss i ræva hvis man ikke kan slikke hjulene. Da kommer vi fort innpå de usle 5 kronene man tjener i timen. I så måte vil jeg si at den tiden jeg jobbet på Smart Club var mye mer meningsfylt. Bedre betalt var det også.

 

Ønsker man å få vite hvordan det er i militæret burde man for all del ikke bruke army.mil.no som kilde: Der skal alt være så "kult" og det negative blir hysjet ned. Det er vel heller ikke tilfeldig at de intervjuer de største spyttsleikerne.

 

Det er IKKE meningen å skremme bort noen, men jeg ser meg lei på de som mener at "siden jeg syntes det var så gøy å bruke det året så må alle andre også gjøre det", uten at du, Fhj, er en av dem.

 

At mange nesten gjør hva som helst for å slippe førstegangstjenesten har jeg full forståelse for. Disse har min fulle støtte, uansett hva som står i den store røde eventyrboka.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Meningsfylt, ja. Greit nok at man kan benytte seg av voksenopplæringstilbudet, men med mindre man ønsker å bli vekter, hammermann eller noe som krever mer av hodet enn armene, får du straks problemer med å få med deg mange nok til at kurset kan gjennomføres.

 

Man kan jo diskutere hvor meningsfylt det er å måtte skuffe sne over over "skitne områder" fordi en eller annen viktigper som har fått stjernene i posten skal komme å "inspisere", eller vaske kjøretøy - med kaldt vann og uten såpe, fordi de skal mønstres og fordi russerne tar oss i ræva hvis man ikke kan slikke hjulene. Da kommer vi fort innpå de usle 5 kronene man tjener i timen. I så måte vil jeg si at den tiden jeg jobbet på Smart Club var mye mer meningsfylt. Bedre betalt var det også.

 

Ønsker man å få vite hvordan det er i militæret burde man for all del ikke bruke army.mil.no som kilde: Der skal alt være så "kult" og det negative blir hysjet ned. Det er vel heller ikke tilfeldig at de intervjuer de største spyttsleikerne.

 

Det er IKKE meningen å skremme bort noen, men jeg ser meg lei på de som mener at "siden jeg syntes det var så gøy å bruke det året så må alle andre også gjøre det", uten at du, Fhj, er en av dem.

 

At mange nesten gjør hva som helst for å slippe førstegangstjenesten har jeg full forståelse for. Disse har min fulle støtte, uansett hva som står i den store røde eventyrboka.

6478963[/snapback]

 

Nei, det var jo ikke bare fun and games. Det skal jeg være hjertens enig i. Og jeg er ikke en sånn lallende positiv tulling som synes alt er så bra og sola skinner osv osv.. Man alt i alt, så ser jeg hele greia som en allreit opplevelse. Og de kompisene jeg fikk og 'led' meg gjennom militæret sammen med, holder jeg kontakten med ennå. Noen av de beste historiene jeg drar, kommer fra tida i militæret.

 

Men jeg har absolutt ingen respekt for de som setter seg selv og sin tid så høyt at de beklagelig nok ikke kan se seg tid til å tilbringe 6 mnd i kongens klær.

 

Jeg var selv til sjøs og i Australia da jeg fikk innkallelse. Jeg hadde søkt utsettelse 2 ganger fordi jeg var offiserskadett og skulle snart rykke opp til offiser. Skipperen fikk beskjed om å dra inn passet mitt slik at jeg ikke skulle stikke av :dontgetit: lol..

 

Jeg gikk glipp av opprykk til offiser den gang, og måtte begynne påan igjen etter endt førstegangstjeneste. Dvs 2 år wasted.. Jeg måtte mao. ofre en del mer enn de fleste her for min førstegangstjeneste. Men jeg har aldri klaget eller mukket over det.

 

Hvorfor i svarte skal dere ha noe fortrinn? Er dere viktigere enn meg i samfunnet?

 

Jeg tar faktisk de sytete utsagnene deres som en direkte fornermelse mot meg og de andre som har vert nødt til å ofre noe for landet sitt. Unnasluntrere :mad:

 

Dere kan ta og lese litt historie, og se en 60 år tilbake. Norge var en unnasluntrer også, med sin nøytralitet og brukne gevær politikk. Se hva det gav oss..

Lenke til kommentar

er akkurat ferdig med førstegangstjenesten selv, jeg var i heimeværnet...

 

en måte som funker er å nekte å gjøre det befalet sier, forsove deg hver dag, drite i all kjeften du får(det er bare skuespill), gjør alt det du ikke skal gjøre, men ikke starte etter 4 dager, men ta det fra dag 1.

 

evt så kan du sørge for at det finnes spor etter narkotika på deg og/eller bagasjen din, de har narko-hunder som snuser på deg og bagasjen første dagen, og de sparker deg ut om det er noe spor, de trenger ikke finne noe av det, men markerer hunden, er det rett ut :)

Lenke til kommentar

Fikk innkalling til førstegangstjeneste idag...5 år etter at jeg var på sesjon.

 

Skulle vel ha god sjangs til å slippe da jeg har fast jobb, hus og billån. Og stor sjangs for kjerring og unger i veldig nær framtid.

 

Kom forresten inn på FKL/FMPA...Militærpoliti.

Lenke til kommentar
Fikk innkalling til førstegangstjeneste idag...5 år etter at jeg var på sesjon.

 

Skulle vel ha god sjangs til å slippe da jeg har fast jobb, hus og billån. Og stor sjangs for kjerring og unger i veldig nær framtid.

 

Kom forresten inn på FKL/FMPA...Militærpoliti.

6480382[/snapback]

 

Hehe, du dimmer ikke av den grunn. Forsvaret dekker låna dine når du er inne.. Det gjorde de med meg ihvertfall :) God butikk faktisk :cool:

Lenke til kommentar
Fikk innkalling til førstegangstjeneste idag...5 år etter at jeg var på sesjon.

 

Skulle vel ha god sjangs til å slippe da jeg har fast jobb, hus og billån. Og stor sjangs for kjerring og unger i veldig nær framtid.

 

Kom forresten inn på FKL/FMPA...Militærpoliti.

6480382[/snapback]

 

Hehe, du dimmer ikke av den grunn. Forsvaret dekker låna dine når du er inne.. Det gjorde de med meg ihvertfall :) God butikk faktisk :cool:

6480985[/snapback]

 

Jo'a, men må si at det er et temmelig upassende tidspunkt for en 24-åring som holder på med et boligprosjekt, familiestiftelse og utdannelse til å ta en 1-års sveiptur innom militæret nå :)

Lenke til kommentar
Fikk innkalling til førstegangstjeneste idag...5 år etter at jeg var på sesjon.

 

Skulle vel ha god sjangs til å slippe da jeg har fast jobb, hus og billån. Og stor sjangs for kjerring og unger i veldig nær framtid.

 

Kom forresten inn på FKL/FMPA...Militærpoliti.

6480382[/snapback]

 

Hehe, du dimmer ikke av den grunn. Forsvaret dekker låna dine når du er inne.. Det gjorde de med meg ihvertfall :) God butikk faktisk :cool:

6480985[/snapback]

 

Jo'a, men må si at det er et temmelig upassende tidspunkt for en 24-åring som holder på med et boligprosjekt, familiestiftelse og utdannelse til å ta en 1-års sveiptur innom militæret nå :)

6481094[/snapback]

 

Vel, du har jo muligens et bra grunnlag til å søke utsettelse da. Men man får stort sett bare en eller max to godt begrunnete utsettelser. Og etter det er det rett inn uten nåde..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...