Gå til innhold

Hvordan slippe førstegangstjenesten?


pahf

Anbefalte innlegg

Vel, du har jo muligens et bra grunnlag til å søke utsettelse da. Men man får stort sett bare en eller max to godt begrunnete utsettelser. Og etter det er det rett inn uten nåde..

6481198[/snapback]

Jeg fikk vel 4 utsettelser pga. utdanning, så vidt jeg husker. Og deretter to utsettelser pga. søknad om siviltjeneste.

 

Faktisk så fikk jeg avslag på første søknad til siviltjeneste, fordi jeg var for positiv til FN og Nato (!). Godtok det og tenkte at det vel ikke var mer å gjøre, og fikk ny innkallelse til militæret. Rett etter ble jeg stevnet for retten, for ikke å ha godtatt avslaget på siviltjeneste... de hadde rett og slett rotet bort underskriften min på at jeg hadde godtatt avslaget. Etter mye om og men og "bevis" i form av at jeg hadde fått ny innkallelse allerede, ble retten satt med kun dommeren til stede og jeg ble frikjent. Men da var jeg såpass forbanna at jeg søkte siviltjeneste en gang til, og insisterte på en ny behandling. Denne gangen fikk jeg medhold etter politiavhør og greier. Syntes siviltjenesteperioden ga meg mye mye mer enn 12 måneder i militæret ville gjort. Da jeg egentlig skulle inn hadde jeg bodd for meg selv i fire år og kunne alt med å re opp senger, husarbeid og lignende, og det å gå rundt i skogen og skyte er noe jeg absolutt ikke ser på som en god utnyttelse av tiden. Er 100% mot bruken av våpen for å løse en konflikt, og nekter å lære meg bruken av våpen fordi sjansen da er større for at man, om man en gang blir sinnsyk, bruker våpen for å skade andre. Kan man ikke bruke våpen, så er terskelen for å misbruke det mye større.

 

Fhj kan si hva han vil om meg, om jeg er landssviker eller hva han nå mener. Men jeg mener at jeg ga samfunnet mye mer i løpet av min siviltjeneste, enn jeg ville gjort ved å sitte på rævva i 12 måneder og kanskje bruke våpen på pappmennesker et par ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, du har jo muligens et bra grunnlag til å søke utsettelse da. Men man får stort sett bare en eller max to godt begrunnete utsettelser. Og etter det er det rett inn uten nåde..

6481198[/snapback]

Jeg fikk vel 4 utsettelser pga. utdanning, så vidt jeg husker. Og deretter to utsettelser pga. søknad om siviltjeneste.

 

Faktisk så fikk jeg avslag på første søknad til siviltjeneste, fordi jeg var for positiv til FN og Nato (!). Godtok det og tenkte at det vel ikke var mer å gjøre, og fikk ny innkallelse til militæret. Rett etter ble jeg stevnet for retten, for ikke å ha godtatt avslaget på siviltjeneste... de hadde rett og slett rotet bort underskriften min på at jeg hadde godtatt avslaget. Etter mye om og men og "bevis" i form av at jeg hadde fått ny innkallelse allerede, ble retten satt med kun dommeren til stede og jeg ble frikjent. Men da var jeg såpass forbanna at jeg søkte siviltjeneste en gang til, og insisterte på en ny behandling. Denne gangen fikk jeg medhold etter politiavhør og greier. Syntes siviltjenesteperioden ga meg mye mye mer enn 12 måneder i militæret ville gjort. Da jeg egentlig skulle inn hadde jeg bodd for meg selv i fire år og kunne alt med å re opp senger, husarbeid og lignende, og det å gå rundt i skogen og skyte er noe jeg absolutt ikke ser på som en god utnyttelse av tiden. Er 100% mot bruken av våpen for å løse en konflikt, og nekter å lære meg bruken av våpen fordi sjansen da er større for at man, om man en gang blir sinnsyk, bruker våpen for å skade andre. Kan man ikke bruke våpen, så er terskelen for å misbruke det mye større.

 

Fhj kan si hva han vil om meg, om jeg er landssviker eller hva han nå mener. Men jeg mener at jeg ga samfunnet mye mer i løpet av min siviltjeneste, enn jeg ville gjort ved å sitte på rævva i 12 måneder og kanskje bruke våpen på pappmennesker et par ganger.

6483153[/snapback]

 

Jeg har ikke lagt meg direkte ut med siviltjeneste. Med siviltjenesten har man i det minste ofret noe, og det respekterer jeg.. Det er de svinepelsene som er ute på å lure seg fullstendig unna jeg i all hovedsak er ute etter.

 

Er du 100% imot bruken av våpen dersom noen kommer å skyter familien din? Ja, du vil vel gjerne at andre skal ta seg av den saken å beskytte deg og din familie om noe skulle skje. :mad:

 

I min militærtjeneste fyrte jeg kun av AG3'en to ganger, og det var på rekruttskolen. Jeg hadde ikke tjeneste våpen en gang. Det vi derimot i all hovedsak gjorde var å følge med og kartlegge miljøkriminalitet i smutthullet. Så det bildet dere sitter med at man løper rundt i skauen holder ikke alltid vann..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lagt meg direkte ut med siviltjeneste. Med siviltjenesten har man i det minste ofret noe, og det respekterer jeg.. Det er de svinepelsene som er ute på å lure seg fullstendig unna jeg i all hovedsak er ute etter.
Ah, forstår. Da er jeg til dels enig med deg. Man skal kunne gjøre noe for fedrelandet (do not ask what your country can do for you, but what you can do for your country... eller noe sånt), men har også forståelse for at enkelte er i en slik situasjon at det blir vanskelig å gjennomføre tjenesten. Personlig hadde jeg en givende tid i siviltjenesten, og lærte mye mer der enn jeg tror jeg hadde lært i løpet av en militærtjeneste.
Er du 100% imot bruken av våpen dersom noen kommer å skyter familien din? Ja, du vil vel gjerne at andre skal ta seg av den saken å beskytte deg og din familie om noe skulle skje.  :mad:
Som jeg også svarte i politiavhør på omtrent nøyaktig samme spørsmål, det er en tenkt situasjon og ingen vet hvordan man ville reagert i en slik situasjon med mindre man allerede har opplevd det. Det er også en såpass lite sannsynlig situasjon at det ikke engang er et argument i en slik sak.
I min militærtjeneste fyrte jeg kun av AG3'en to ganger, og det var på rekruttskolen. Jeg hadde ikke tjeneste våpen en gang. Det vi derimot i all hovedsak gjorde var å følge med og kartlegge miljøkriminalitet i smutthullet. Så det bildet dere sitter med at man løper rundt i skauen holder ikke alltid vann..

6483263[/snapback]

Joda, jeg vet at det er forskjell på militærtjeneste. Noen har en meget givende periode, andre gjør ingenting. Det er faktisk ikke så mange av mine kamerater som har vært i militæret, men de to som har snakket om det har mindre hyggelige minner. Han ene var vakt langt oppe i Nord-Norge, og satt i en bod og glante i noen timer uten at noe som helst skjedde. Deretter satt de og så TV i noen timer. Og så sov de noen timer. Autorepeat 9 måneder. Han andre satt inne i en grotte i fjellet og drev med noe radiogreier. Null dagslys det meste av året, for store deler av året var det jo mørkt før og etter han var der inne. Skjedde visst ikke så mye heller. Så faren for at man får en tjeneste som ikke gir noe som helst, er stor. Selv om man søker seg til tjenester man interesserer seg for, er det ikke sikkert man får det. Jeg ba om samband på sesjon, men ble innkalt til transport første gangen og artilleri eller noe sånt andre gangen.
Lenke til kommentar

Slapp militærtjeneste fordi jeg var i mot bruk av våpen i enhver situasjon. Gikk gjennom med engang. Ville heller gjøre noe nyttig i form av siviltjeneste, men fikk beskjed at de ikke trengte meg der heller. Det hele endte med ingenting. Ikke siviltjeneste. Ikke militær.

 

Var nok for bløt, selv for siviltjenesteadm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Overhørte et par militærfolk en dag, som sa at man kommer inn med AD/HD om man ikke er avhengig av medisin. Om man er avhengig av medisin, er man derimot ikke tjenestedyktig.

Lenke til kommentar

Vel, en kan vel trygt si at denne tråden har sporet ganske så kraftig av ja :)

Noe som kanskje er vel så mye min feil, som dere andres, men jeg lurer fortsatt på det jeg orginalt spurte om?

 

Hva kan jeg gjøre for å unngå førstegangstjensten?

Og hva er faktisk oddsen for at jeg får utsettelse eller fritak?

 

Kan ta å ramse opp facts en gang til:

- 5 år siden jeg var på sesjon, og hadde da lyst til å inn i transport bataljonen. ikke lengre nå.

- Ferdig med skolegang

- Ikke alvorlig sykdom verken fysisk el psykisk. litt plaget med allergi og rygg

- Seriøse grunner som faktisk er plausible, ikke sånn jalla dritt som å plante spikre å vanne etc etc. :)

- Skal såkalt inn januar 07, så har litt tid til å pønske ut en løsning

 

Da håper jeg vi kan få tråden på rett kjøl igjen, sikkert ikke bare jeg som lurer på dette spørsmålet.

Endret av pahf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Da jeg var på madla så var det en god del som sa at de hadde rygg og andre smerter og da dimma de som regel på dagen der:P

En annen sa at han aldri ville ta i et våpen og var livredd for det, noe han egentlig ikke var og fikk dimme!

Sånn jeg ser det så bør de som ikke orker eller vil i førstegangstjeneste få dimme, det er mye bedre å ha de som vil og gjør en innsats inne til førstegangstjeneste!

Lenke til kommentar

Der er jeg helt 100% enig, hvorfor kan de ikke la noen som faktisk vil inn og vil gjøre en skikkelig innsats få lov til å komme inn, jeg er ikke interessert i å ta plassen til noen som har lyst til å ta førstegangstjenesten. :) Det er helt sikkert.

 

Ryggen kan fort bli et problem hvis jeg må bære store sekker og slikt, men til vanlig ikke noe problem. pollen allergien er vel heller ikke av den største, men men.

 

Skal først ta en tlf til rette vedkommende når jeg får den skikkelig innkallelsen og legge fram min sak på en saklig måte, slik at han ikke tror det er nok en tulling, hehe. (kanskje det er det) Så skrive et lengre brev/avhandling om hvorfor jeg ikke ser noen grunn til å være i forsvaret, jeg har allerede funnet en som faktisk vil inn, men ikke er innkalt, hehe

Lenke til kommentar
Der er jeg helt 100% enig, hvorfor kan de ikke la noen som faktisk vil inn og vil gjøre en skikkelig innsats få lov til å komme inn, jeg er ikke interessert i å ta plassen til noen som har lyst til å ta førstegangstjenesten. :) Det er helt sikkert.

 

Ryggen kan fort bli et problem hvis jeg må bære store sekker og slikt, men til vanlig ikke noe problem. pollen allergien er vel heller ikke av den største, men men.

 

Skal først ta en tlf til rette vedkommende når jeg får den skikkelig innkallelsen og legge fram min sak på en saklig måte, slik at han ikke tror det er nok en tulling, hehe. (kanskje det er det) Så skrive et lengre brev/avhandling om hvorfor jeg ikke ser noen grunn til å være i forsvaret, jeg har allerede funnet en som faktisk vil inn, men ikke er innkalt, hehe

6489243[/snapback]

Gjør som meg, søk om siviltjeneste. Da kan du stort sett velge sted selv (de har lister over steder du kan velge, på en eller annen hjemmeside) og har dermed en stor sjanse til å være på hjemstedet ditt. Blir omtrent som en vanlig jobb, bare noe dårligere betalt (husleie, avdrag på lån osv... blir dekket, i tillegg får du dagpenger og en fast sum for å dekke kostnader til mat og klær). Jeg fikk tjenestested 5-10 minutters gåtur fra der jeg bodde allerede, og fikk dekket husleien der.

 

Inntil det er avgjort om du får siviltjeneste, får du utsettelse. Da rekker du å få fast ansettelse der du nå evt. har fått jobb, og er da garantert å få tilbake jobben etter endt tjeneste, akkurat som med vanlig militærtjeneste. Eneste kjedelige, er at du må overnatte én natt på Siviltjenesteadministrasjonen for registrering, legesjekk osv... Men velg sted på forhånd, lag en avtale med sjef/daglig leder på det stedet, så er det klart allerede når du kommer inn dit. Bare husk at du må velge fra en liste som du sikkert får adressen til om du spør.

Lenke til kommentar

Ringte det nr som sto på lappen nå, der sa hun overglade(ironi) tørrpinnen av ei rødstrømpe at det var et varsel om at jeg kunne bli innkalt? Så i teorien kan jeg slippe? wtf, hmm. hva er oddsen for at jeg blir innkalt da? 80%?

Lenke til kommentar
Fikk innkalling til førstegangstjeneste idag...5 år etter at jeg var på sesjon.

 

Skulle vel ha god sjangs til å slippe da jeg har fast jobb, hus og billån. Og stor sjangs for kjerring og unger i veldig nær framtid.

 

Kom forresten inn på FKL/FMPA...Militærpoliti.

6480382[/snapback]

 

spennende kan du ødelegge moroa for all ungdommen så prøver å kose seg ut av angsten med en øl og hjernevaske ny-rekrutter til å tro at de er narkomane og at de var heroin i pisset dem osv. er ikke noe populær jobb.

Lenke til kommentar

For en forbanna idiot du er, pizzafordi. Kommer med rett og slett tragiske argumenter på hvorfor du ikke vil inn i militæret.

 

Er helt enig med fhj; samtlige bør sendes inn og få en god dose disiplin og folkeskikk. :)

Er dere klar over hvor mange forskjellige tjenestesteder / muligheter det finnes i førstegangstjenesten? Om du vil behøver du kun bruke AG-3'en på rekruttskolen og søke deg over til transport, sanitet eller whatever. Det er uttalige muligheter for en god førstegangstjeneste. Dere vil bare ikke se dem..

 

Selv dimmer jeg om en uke og kommer, på en måte, til å savne militæret. Samholdet du får med gutta og hvor morsomt vi har hatt det sammen går det ikke an å sette en pris på..

Lenke til kommentar

Vel, da legger jeg denne tråden dø for min del, for det ble som forventet. at en dunge som nettop har kjempet seg gjennom førstegangstjenesten sitter og forsvarer den og skryter opp den i steden for å svare på spørsmålet mitt, jeg var ikke i nærheten av å være interessert i å høre om fordelene ved å være i førstegangstjenesten, samholdet og alt det andre positive.

 

Mitt spørsmål var hvordan komme seg unna, da må det være ganske innlysende at jeg gir meg jamt Fa** i hvordan dere andre har hatt det. Jeg vil ha gode råd for å slippe unna. unnskyld krass språkbruk, men dette med at tråder sklir ut har blitt en stygg standard på de fleste forum i norge, der jeg selv har til tider vært med å fått den til å skli ut.

 

Takk for de svar jeg fikk som faktisk var konstruktivt rettet, og til dere som på død å liv forsvarer forsvaret så lykke til videre, og ta vare på de gode minnene dere har hatt, men respekter at det finns folk som ikke deler de meningene med dere.

 

mvh

PAHF

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...