Gå til innhold

Hvordan slippe førstegangstjenesten?


pahf

Anbefalte innlegg

Ja, da er dagen jeg har gruvd for kommet, jeg er innkalt til førstegangstjeneste.

Og som nyutdannet miljøterapeut er ikke dette akkurat det jeg har mest lyst til.

 

Så mitt spm er som følger.

Hvordan slippe unna førstegangstjeneten på en saklig måte?

Ikke noe sykdomms opplegg som jeg kan lyge på meg, og mentalt ustabilitet og slikt dritt, det kan ødelegge karrieren så det er ikke mulig.

 

Har just søkt jobb, som jeg egentlig forventer å få, har det noe å si?

Andre ting som kan spille inn?

 

Alt av råd mottas med stor takk, da jeg har fint liten og inten tro på de grønnkledde og har ingen som helst motivasjon for å springe rundt i skauen som en rambo kopi, og ta i mot ordre fra overbola 19åringer som tror de eier hele verden. Den tiden er forbi.

mvh

Pahf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var i samme situasjon, tok siviltjeneste og nå sitter jeg her. Ikke så verst det.  :whistle:

6470973[/snapback]

hmm, vel sakens kjerne er at jeg vil jobbe som den utdanningen jeg har, altså vernepleier/miljøterpeut, er just nylig utdanndet, og arbeidsplassen min som jeg nå jobber på er jævlig bra mtp videre utdanning og shit, derfor er det veldig viktig for meg å få den jobben. så at jeg skal inn i det norske forsvaret å brøle det er nokså lite aktuelt. Ekstremt lite aktuelt egentlig.

 

 

Men en sånn stridsdyktig opplegg slik at jeg slipper førstegangs tjenesten, men er stridsdyktig i en eventuell krig det går greit. Har jo pleie/medikament utdanning så jeg kan sikkert springe litt i felten hvis en eventuell krig bryter ut.

Lenke til kommentar
hmm, vel sakens kjerne er at jeg vil jobbe som den utdanningen jeg har, altså vernepleier/miljøterpeut, er just nylig utdanndet, og arbeidsplassen min som jeg nå jobber på er jævlig bra mtp videre utdanning og shit, derfor er det veldig viktig for meg å få den jobben. så at jeg skal inn i det norske forsvaret å brøle det er nokså lite aktuelt. Ekstremt lite aktuelt egentlig.

 

 

Men en sånn stridsdyktig opplegg slik at jeg slipper førstegangs tjenesten, men er stridsdyktig i en eventuell krig det går greit. Har jo pleie/medikament utdanning så jeg kan sikkert springe litt i felten hvis en eventuell krig bryter ut.

6470980[/snapback]

 

Sambandet må vel være tingen for deg, da? Husk at du ikke mister jobben selv om du blir kalt ut til førstegangstjeneste - det er faktisk ulovlig å si deg opp av den grunn.

Lenke til kommentar

Ja, de kan ikke si meg opp, men det er mer mitt store problem med det norske forsvar, å kaste bort et år av livet mitt for "å bli voksen" anser jeg ikke som god nok grunn.

Såvidt jeg anser det kan ikke forsvaret tilby meg noe som er av nytte til meg i form av hva mine interesser og yrke angår.

 

Når en jobber med psykisk syke og rusmisbrukere så lærer en livets harde realiteter uten å være nødt til å ikle seg kongens grønne klær å en paddeforma hjemmestrikka unnskyldning av en lue. For så å springe rundt i skogen etter å blitt kommandert av jyplinger som har 1 års befalskole kl 0600 om morgenen.

Eventuelt så havner en på et kjøkken der en får i oppgave å skrelle 200 poteter som senere blir servert til x antall stykker som sitter der som en gjeng utsultede teletubbier med krittvite ansikter og drømmer hjem til mor og dame.

 

Men for all del respekterer de som har lyst til å ta førstegangstjenesten og eventuelt utdanne seg i forsvaret. Men ikke press det på meg som absolutt ikke ser verken nytte eller hygge i å sitte i bardu å telle myggstikk!

Lenke til kommentar
hmm, vel sakens kjerne er at jeg vil jobbe som den utdanningen jeg har, altså vernepleier/miljøterpeut, er just nylig utdanndet...

 

(...)

 

Har jo pleie/medikament utdanning så jeg kan sikkert springe litt i felten hvis en eventuell krig bryter ut.

6470980[/snapback]

Om du tar litt intiativ selv, skal det ikke være noe problem å få deg en stilling under førstegangstjenesten som er relevant for hva du er utdannet.

Jeg tro Sanitetsbataljonen vil være mest relevant for deg, men garnisontroppene på de forskjellige plassene har ofte soldater som arbeid med alt mulig rart, bl.a folk som jobber med noe som kan minne litt om sosialkontor for soldater som hjelper folk med mye forskjellig (økonomi, reiser, etc).

Lenke til kommentar

tror jeg har misforklart meg litt, jeg vil på død og liv ikke inn i militæret, så mitt spørsmål er ikke hva slags tjeneste jeg kan havne under, men heller hva jeg kan gjøre for å slippe unna slik at jeg faktisk kan jobbe med det jeg er utdannet innenfor utenfor forsvaret.

 

men takk for ideene :) Keep em coming.

Lenke til kommentar
har vært på sesjon for 4 år siden, der fant de fort at ejg ikke var fargeblind. og at en er homo er ingen hjelp nå til dags. Eneste som kan skje er at jeg havner i homotropp.

6471717[/snapback]

 

 

hm..da vet ikke jeg nei, kanskje du bare burde prøve å gjennomføre da?`er jo trossalt bare 1 år.

Lenke til kommentar

Nei, fargeblind er heller ingen løsning jeg har tro på.

Tenker at jeg ringer til vernepliktskontoret og forhører meg litt.

Finner ut hvem som har ansvaret for min førstegangstjeneste.

tar en tlf til han/hun og forklarer sakens kjerne, at jeg anser dette som helt meningsløst da jeg ivrer og brenner etter det jeg jobber med og har de siste 4 år vært med i et arbeidslag som i felleskap skal etter sigende starte opp et kollektiv for ungdom i oktober i år, der jeg forhåpentligvis vil bli sentral.

 

Hører hva hun mener om det, eventuelt skaffer et brev fra min overordnende der det står min rolle og posisjon i arbeidslaget.

 

Går ikke det, er det legeattest med allergi og ryggskader.(ingen av delene er svært alvorlige, men er jo lov å håpe).

Går ikke det så vet jeg rett og slett ikke, skal anyways ikke inn. mulig jeg og en annen kompis som muligens får innkallelse starter en egen religion.

Lenke til kommentar

prøv å si det slik som det er. Tviler litt på at det funker men kan være verdt et forsøk.., jeg er også STERK motstander av verneplikt. Det er i mine øyne faktisk etisk feil at folk MÅ bli med å holde på med slikt! jobbe/tvinges med krig er ikke helt rett føler jeg.

Et av de beste måtene å forhindre krig på er jo faktisk å innsnevre på hærens(rundt om kring i verdens land) budsjett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...