Gå til innhold

Hvordan slippe førstegangstjenesten?


pahf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

verken det å være pasifist eller homo vil hjelpe deg ut av førstegangstjeneste.. men du kan jo gå til lege å klage over angst og depresjoner, søvnproblemer m.m

Få med deg legeærkleæring til sesjonslegen, og voila, du har fått 1 på psykisk helse, og slipper dermed unna førstegangstjeneste :p

Lenke til kommentar

Du er redd for å miste jobben om du må inn i militæret. For å si det rett ut; arbeidsgiver har IKKE lov til å gi deg sparken av den grunn at du skal inn i forcen. Militæret er noe som er "obligatorisk" for alle gutter/menn i Norge, og av den grunn må arbeidsgiver holde plassen til du kommer tilbake. Snakk med sjefen selv, så får du se hva han sier. Har han lyst å avskjedige deg, kan du bruke dette mot ham. Men det gjelder kun om du har kontrakt (skriftlig).

Lenke til kommentar
Fikk varsel om innkalling til avtjening av verneplikten i Januar 2007 i går. Jeg har søkt UiB til høsten og kommer inn der. Kan jeg søke utsettelse av verneplikten? Eller er det bare å forbrede seg på et halvår i forcen?

6476114[/snapback]

 

Du kan søke om utsettelse. Men om søknaden går gjennom og blir godkjent er en annen sak. Jeg kjenner en som ble kalt inn i januar 06. Han gikk første halvår (termin) på universitetet, før han gikk inn i forcen ett år. Planen er da at når han er ferdig i militæret i januar 07, så tar han andre halvåret (2. termin) på universitetet.

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

Med mindre det er _jeg_ som har misforstått kraftig, så skjønner jeg ikke hvorfor folk til stadighet forteller at han ikke kan bli oppsagt etc. Så vidt jeg har forstått det vil han ikke inn uansett.

 

Jeg har ikke så fryktelig mye å bidra med, jeg har automatisk utsettelse til jeg er ferdig med VGS, men har sett at denne siden har blitt anbefalt flere ganger. Kanskje du finner noe nyttig der. :)

Lenke til kommentar
Jeg var fargeblind den dagen jeg var på sesjon, hvorfor gjorde ikke du noe liknende? De har jo taushetsplikt der uansett så...

6471673[/snapback]

 

 

Har ingenting å si om du er fargeblind. Jeg ER det, og det spilte ingen rolle i det hele tatt.

6472098[/snapback]

 

Vell de spurte om jeg kunne tenke meg dra til siviltjensten istedet.

 

Nei svarte jeg, og gikk hjem som en fri mann

Lenke til kommentar
Med mindre det er _jeg_ som har misforstått kraftig, så skjønner jeg ikke hvorfor folk til stadighet forteller at han ikke kan bli oppsagt etc. Så vidt jeg har forstått det vil han ikke inn uansett.

 

Jeg har ikke så fryktelig mye å bidra med, jeg har automatisk utsettelse til jeg er ferdig med VGS, men har sett at denne siden har blitt anbefalt flere ganger. Kanskje du finner noe nyttig der. :)

6477234[/snapback]

Der er en som har skjønt det! Jeg skal på død og liv ikke inn, da jeg ikke anser det som et år der det vil være noe å hente, men isteden kan jeg jobbe med det jeg er utdannet til noe som det norske land faktisk vil være tjent med ift at jeg tar meg av de svakere i samfunnet :)

Lenke til kommentar

Det beste er egentlig å si det som det er: At du i grunn ikke har lyst til dette og at du er dårlig motivert. Det vil sikkert ikke fungere på sesjonsdagen, men når du først har blitt innkalt og ankommet leiren så er det faktisk ikke noe problem å slippe unna allerede før de første par ukene har gått. Be bare om å få snakke med presten i leiren; han kommer til å si at han ikke kan dimme noen, men hvis du har en oppriktig samtale så kan han gi kompanisjefen en anbefaling og det fører alltid frem.

 

Husk bare at det ikke hjelper med ukonkrete påstander som at du synes alt er så dritt ute i felten, at du hater maten og at du ikke orker å gå. Si heller at du ikke trives i troppen, at du savner heimen. For noen i troppen har det faktisk fungert å ikke spise, dvs. si at man ikke klarer å spise maten fordi man er så deprimert.

 

Uansett om du velger å gjennomføre førstegangstjenesten eller ei, så føler jeg med deg. Det er noe dritt å bli tvunget til å "tjene landet" eller noe annet piss, og det er nok ingen som synes alt er helt toppers til enhver tid. Jeg hadde faktisk lyst til det, men har som smått endret mening. Det er kjipt å måtte plukke rødplast etter andre, være den dårligste i troppen til å stå på ski (faktisk!) eller måtte streve med en elendig gubbesekk som skjærer seg inn i skuldrene. Men faktum er at det også kommer gode øyeblikk og det er disse du vil lære deg å sette pris på :) Jeg er halvveis igjennom nå, og begynner å tro at jeg alt i alt ville gjort det samme hvis det var frivillig

 

Bare ha det i tankene før du virkelig går inn for å slippe unna!

 

Med mindre det er _jeg_ som har misforstått kraftig, så skjønner jeg ikke hvorfor folk til stadighet forteller at han ikke kan bli oppsagt etc. Så vidt jeg har forstått det vil han ikke inn uansett.

 

Jeg har ikke så fryktelig mye å bidra med, jeg har automatisk utsettelse til jeg er ferdig med VGS, men har sett at denne siden har blitt anbefalt flere ganger. Kanskje du finner noe nyttig der. :)

6477234[/snapback]

Der er en som har skjønt det! Jeg skal på død og liv ikke inn, da jeg ikke anser det som et år der det vil være noe å hente, men isteden kan jeg jobbe med det jeg er utdannet til noe som det norske land faktisk vil være tjent med ift at jeg tar meg av de svakere i samfunnet :)

6477687[/snapback]

 

Det er sant at det er litt surt å "miste" et år man heller kunne brukt på høyskoleutdanning. Jeg ville aldri i verden valgt å ta utdannelsen gjennom forsvaret.

 

Alt av råd mottas med stor takk, da jeg har fint liten og inten tro på de grønnkledde og har ingen som helst motivasjon for å springe rundt i skauen som en rambo kopi, og ta i mot ordre fra overbola 19åringer som tror de eier hele verden. Den tiden er forbi.

Det er vel sånn det er i Heimevernet. Ikke noe av befalet i troppen vår er skik, ei heller har jeg hørt om slike historier. Men ingenting slår følelsen av å løpe rundt på skytebanen i leire og dritt og skyte så løpet på våpenet nesten smelter :D

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Å springe rundt i skauen å skyte vilt hadde vært kjempe bra det for 4 år siden når jeg nyss var ferdig med vgs og var motivert og skolelei, nå er det ikke aktuelt i det hele tatt. målet er å slippe unna før jeg må dra avgårde opp dit i det hele tatt.

 

Hva er det verste som kan skje dersom jeg ikke møter opp?

hvor stor bot er det snakk om?

Lenke til kommentar
Hva er det verste som kan skje dersom jeg ikke møter opp?

hvor stor bot er det snakk om?

6478275[/snapback]

I beste fall glemmer de deg, men sannsynligvis vil du få en skriftlig melding i posten hvor de pent truer med å hente deg med MP hvis du ikke sender inn innkallingsseddelen (jeg klarte å glemme lappen). Det er mulig at du, hvis saken går langt nok, blir hentet av polititi. Da er det sannsynligvis snakk om fengselsstraff. Jeg er ganske sikker på at du ikke kan betale deg unna gjennom bøter.

Lenke til kommentar

nei, noe politi henting er ikke bra. det går utover utdannelsen, og det vil vi ikke ha noe av. Men må vel bare prøve å utsette å utsette helt til de jævla svina innfinner seg med at meg får de aldri i kongens grønne klær!

 

Tips til hva jeg skal skrive som grunn til utsettelse da? Seriøse ting, ikke svada og shit! Eventuelt ringe til oberst stomperud å forklare min situasjon og fortelle at jeg sprenger dattra hans til himmels. (neida) :)

Lenke til kommentar
nei, noe politi henting er ikke bra. det går utover utdannelsen, og det vil vi ikke ha noe av. Men må vel bare prøve å utsette å utsette helt til de jævla svina innfinner seg med at meg får de aldri i kongens grønne klær!

 

Tips til hva jeg skal skrive som grunn til utsettelse da? Seriøse ting, ikke svada og shit! Eventuelt ringe til oberst stomperud å forklare min situasjon og fortelle at jeg sprenger dattra hans til himmels. (neida) :)

6478406[/snapback]

 

ikke mist overtaket i diskusjonen de tror dem har rett til ditt liv som en kotelett. Si feks du er like lite interessert i millitæret som i halliburton og drap på uskyldige menneskeliv, at din interesse er å hjelpe mennesket etc som du gjør nå som miljøterapaut og hver dag hjelper du mennesker, og at du er en veldig viktig ressurs hvor du er nå og tilhører. At det er mangel på slik arbeidskraft og at det finnes nok av jenter der ute som er lystne på uniformen.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

En kompis av meg skulle på jobbintervju, og ble møtt med følgende kommentar:

 

"Om ikke de kunne bruke deg i militæret, hvordan tror du at vi kan bruke deg til noe?"

 

Han søkte jobb på et mekanisk verksted.

 

Mitt råd? Ikke tenk på å sluntre unna. Suck it up, og ta og gjør tjenesten din som alle andre. :nei: Jeg personlig har ingen respekt for folk som sniker seg unna på diverse vis. Slaureskap kaller vi det hvor jeg kommer fra. :mad:

 

Vi hadde en Sikh i troppen med turban og greier, dere kunne lære litt av han. Jeg vil også dra frem at jeg for min del hadde 'the time of my life' i militæret, og selv om jeg sjøl utsatte tjenesten et par ganger, ville jeg ikke gått glipp av de opplevelsene og kameratskapet vi hadde..

Lenke til kommentar
Med mindre det er _jeg_ som har misforstått kraftig, så skjønner jeg ikke hvorfor folk til stadighet forteller at han ikke kan bli oppsagt etc. Så vidt jeg har forstått det vil han ikke inn uansett.

 

Vel, det er jo en av grunnene til at han faktisk ikke vil inn. Og da er det jo greit å vite at man ikke kan få sparken mens man avtjener militærtjeneste. I tillegg er det ikke noe som heter "jeg vil ikke inn". I Norge MÅ man inn med mindre man er uønsket av forsvaret. Så det er det ikke vits å diskutere en gang.

Lenke til kommentar
En kompis av meg skulle på jobbintervju, og ble møtt med følgende kommentar:

 

"Om ikke de kunne bruke deg i militæret, hvordan tror du at vi kan bruke deg til noe?"

 

Han søkte jobb på et mekanisk verksted.

 

Mitt råd? Ikke tenk på å sluntre unna. Suck it up, og ta og gjør tjenesten din som alle andre.  :nei: Jeg personlig har ingen respekt for folk som sniker seg unna på diverse vis. Slaureskap kaller vi det hvor jeg kommer fra. :mad:

 

Vi hadde en Sikh i troppen med turban og greier, dere kunne lære litt av han. Jeg vil også dra frem at jeg for min del hadde 'the time of my life' i militæret, og selv om jeg sjøl utsatte tjenesten et par ganger, ville jeg ikke gått glipp av de opplevelsene og kameratskapet vi hadde..

6478461[/snapback]

heh, vel tror ikke helse-norge er så jævla opptatt av hvordan jeg gjorde det i militæret gitt. Og i mine øyne er ikke det noe å strekke seg etter i det hele tatt, når jeg ser på de av mine omgangskrets som kom seg igjennom militæret så er det ikke noe å trakte etter i mine øyne, og ansetter de meg ikke pga av det er like greit å ikke bli ansatt i mine øyne. Har ikke intensjoner om å jobbe i et slikt miljø!

Lenke til kommentar
Med mindre det er _jeg_ som har misforstått kraftig, så skjønner jeg ikke hvorfor folk til stadighet forteller at han ikke kan bli oppsagt etc. Så vidt jeg har forstått det vil han ikke inn uansett.

 

Vel, det er jo en av grunnene til at han faktisk ikke vil inn. Og da er det jo greit å vite at man ikke kan få sparken mens man avtjener militærtjeneste. I tillegg er det ikke noe som heter "jeg vil ikke inn". I Norge MÅ man inn med mindre man er uønsket av forsvaret. Så det er det ikke vits å diskutere en gang.

6478464[/snapback]

vel, når andre slipper å komme inn pga av oppdiktete ting, så skal pinadø jeg og slippe å inn ja, finns flust av 18-19åringer som er drittlei skole og faktisk vil inn, så ta inn de isteden for en som ikke vil inn!

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle helse-norge være noe spesielt? Du må se litt videre her. Det har litt med oppofrelse for felleskapet å gjøre. Noe du tydeligvis synes er et veldig viktig poeng for hvorfor du ikke skal inn i militæret.

Samt å lære alminnelig folkeskikk. Det finnes folk som vokser opp i dag som faen ikke en gang kan re senga si.

Videre har du kvaliteter som disiplin, noe de fleste av oss trenger innimellom, inkludert meg.

 

Det er ikke bare å gå rundt å leke krig man ballerer med i militæret. Den elendige holdningen din er nok til at du burde gjennomføre førstegangstjenesten.

 

Hadde du fått et feltsanitets kurs i militæret kunne du kanskje faktisk brukes til noe i "helse-norge" også. :nei:

 

Slutt og sutre :mad:

Lenke til kommentar

hvis du ikke kan brukes til dette:

bilde av illustrert folkeskikk og disiplin, så hvis du lurte på hva disse 2 store ordene betydde og hva foreldrene ville av deg så var det dette de ønsket deg.

Image1a.jpg

ja, hva kan du da brukes til?

 

Da starter vi med livet?

 

brth.jpg

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...