Gå til innhold

AoC: blir det conan next?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[klipp] Det er 3 spillbare land (altså 3 forskjellige lag å spille på), i motsetning til i WoW hvor man kan velge Horde eller Alliance.[klipp]

6450301[/snapback]

Veldig bra og lett forståelig oppsummering av dev-sitater, Meldarion! :thumbup: (klippet de vekk i siteringen her). De stemmer bra overens med min egen forståelse.

 

Bare lyst til å klargjøre dette med de 3 landene litt, siden du linker dette til WoW.

 

I AoC er det ikke 2 faksjoner som i WoW. Karakterer fra alle 3 landene kan joine et guild og angripe et annet guild som har medlemmer fra de samme 3 landene.

Det gjør at spilleopplevelsen blir mye mer dynamisk. Spillerne kan derfor påvirke spilleopplevelsen i større grad, hvilket er en god ting.

 

Problemet med WoW (ehm.. vel et av de), er de 2 faksjonene som er nokså separerte. Og at "ingen" vil være de stygge Horde. Det hindrer endel PvP action og skaper enorme køer i Battlegrounds. :thumbdown:

Lenke til kommentar

AoC kommer forhåpentligvis når det er ferdig, og ikke tidligere. For min del gjør det ingenting om AoC blir utsatt 6mnd, 12mnd, 18mnd, så lenge det er spillbart, rikt, stabilt og med få bugs den dagen det å få tak i.

 

Anarchy Online ble lansert minst 6 mnd for tidlig, Shadowlands (ekspansjon til AO) ble lansert x mnd for tidlig, og er i mine øyne fremdeles ikke "ferdig". Så langt jeg kan bedømme har alle andre MMORPG enn WoW slitt med det samme. Spillet er ikke "ferdig", fullt av bugs og fullstendig ubalansert i pvp og pve.

 

Lengre oppe er det en post som kritiserer blant annet WoW/EQ, men forherliger SWG (pre hologrinding). Joda, jeg er enig i flere av poengene, blant annet at WoW er for simpelt:

 

-Eneste karakterutvikling er utstyr, talents kan alle velge akkurat det samme. Professions er krydder, men har for liten påvirkning.

-Verdenen er statisk, og spillerne påvirker den i liten grad. Jeg er bare delvis enig i denne. Muligheten til å bygge hus/fort o.l. kunne godt vært tilstede, men samtidig er det veldig vanskelig å få til på en måte som ikke ødelegger verdenen.

 

Samtidig er WoW vanvittig smooth. Det er gjennomført, veldig lite bug og balansert. Skal AoC lykkes må det være like smooth, omtrent uten bugs og samtidig såpass forskjell fra WoW at spillerne ikke bare stikker tilbake til WoW etter en måned.

 

Så langt er jeg forsiktig optimist. Grafikken er enorm, men i et MMORPG har egentlig grafikken ikke så veldig mye å si. Spillbarheten er jeg veldig i tvil om. Med aktiv styring (3D-action aktig) spilling er lagg "make or break". First person shooter med 300 ping er helt dødfødt. Det samme kan AoC bli dersom de ikke enten kompenserer for lagg, eller klarer å holde det så lavt at det ikke blir noe problem (svært vanskelig i en MMORPG der en naturlig får opphopning av spillere, ref. Orgrimmar/Ironforge lagg noen?).

 

Det selgende argumentet for AoC virker å være blod, gørr & dystert. Javel. Det kan absolutt fungere bra, men det kan også floppe (Doom3). AoC må slik jeg ser det ha et annet selgende argument enn bare 18-årsgrense, blod og gørr. Gameplay må være radikalt annerledes og på en måte som både fenger umiddelbart (lett å sette seg inn i), men samtidig holder på spillerne (vanskelig å mestre). Den andre tingen, og som jeg tror Funcom har en ok kontroll på, er community. I tillegg til gameplay er en bra community uvurderlig. Uten community er et MMORPG ingenting (bare se på MMORPG hvor forum ble fjernet..)

Lenke til kommentar

Gameplayet er jo radikalt annerledes og det er jo derfor spillet har blitt så populært. Folk er lei tradisjonelle MMORPG`s hvor level og stats teller alt i en kamp. I AoC kan du slåss som i ett vanlig singleplayer spill og faktisk styre våpnene selv. Så det vil tiltrekke seg både gamle MMORPG spillere og nye .

 

Men det som kan bli ett problem er PvP systemet. Er litt redd for at Funcom skal frarøve oss friheten til å velge men skal ikke si noe for sikkert.

Lenke til kommentar
[klipp] blant annet at WoW er for simpelt:

 

-Eneste karakterutvikling er utstyr, talents kan alle velge akkurat det samme. Professions er krydder, men har for liten påvirkning.

Professions var greit nok inntil ca lvl 50. Husker Jeg var skinner/leatherworker og lagde endel av mine gne klær til jeg var lw50. Til og med på lvl60 hadde tribal-skolen et par bra serier som funka bra. Men det store dilemma på highlevel for MMO-softwarehus, er å balasere dette mot drops fra bosser. FunCom sier at at crafting skills skal kunne lage opptil like bra items som drop fra boss. Er vel nesten umulig å gjennomføre i praksis, men jeg følger den utvilingen nøye. Hvis de greier det blir det stående ovasjoner fra meg.
-Verdenen er statisk, og spillerne påvirker den i liten grad. Jeg er bare delvis enig i denne. Muligheten til å bygge hus/fort o.l. kunne godt vært tilstede, men samtidig er det veldig vanskelig å få til på en måte som ikke ødelegger verdenen.
Det er umulig å få til i WoW Ja. Skal man ha dette dette, må dev'ene ha det i bakhodet fra dag1 av utvilingen.
Samtidig er WoW vanvittig smooth. Det er gjennomført, veldig lite bug og balansert. Skal AoC lykkes må det være like smooth, omtrent uten bugs og samtidig såpass forskjell fra WoW at spillerne ikke bare stikker tilbake til WoW etter en måned.
Et godt poeng og en riktig bekymring. ü Likevel vil spillere som meg nok aldri gå tilbake til WoW. Jeg er så utrolig lei at alt i WoW er grind (grønn, blå, epic, mount, epic mount, pvp ranks, factioning, you name it). Jeg vil glede meg over gameplay i min eventuelt neste MMO, der kan AoC innfri.
[klipp] Det selgende argumentet for AoC virker å være blod, gørr & dystert. Javel. Det kan absolutt fungere bra, men det kan også floppe (Doom3). AoC må slik jeg ser det ha et annet selgende argument enn bare 18-årsgrense, blod og gørr.

[klipp] Uten community er et MMORPG ingenting (bare se på MMORPG hvor forum ble fjernet..)

6531086[/snapback]

Doom3, LOL! Har vel ingenting med dette å gjøre. At Doom3 floppet har med at ID aldri har vært gode på level-design og story, OK mulig Romero kunne litt da (hoppet av lenge før D3). Hvis du sammenligner disse titlene har du ikke lest nok dev-sitater fra FunCom.

 

Hvilke MMORPG-forum er det som ble fjernet?

Lenke til kommentar
Hvilke MMORPG-forum er det som ble fjernet?

6532334[/snapback]

Dark Age of Camelot er et eksempel på ofisielle forum som ble fjernet. Men så lenge spillet holder.... spillerne relokaliserte seg bare til andre forums. I US versjonen er vnboards de ofisielle-uofisielle forum og tilsvarende for EU er/var Barrysworld, nå Freddyshouse.

 

Egentlig har ikke akkurat det noe å si altså, communitiet holdt sammen fordet.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Gameplayet er jo radikalt annerledes og det er jo derfor spillet har blitt så populært. Folk er lei tradisjonelle MMORPG`s hvor level og stats teller alt i en kamp. I AoC kan du slåss som i ett vanlig singleplayer spill og faktisk styre våpnene selv. Så det vil tiltrekke seg både gamle MMORPG spillere og nye .

 

Men det som kan bli ett problem er PvP systemet. Er litt redd for at Funcom skal frarøve oss friheten til å velge men skal ikke si noe for sikkert.

6531169[/snapback]

 

Pluss..

Det med ganking vil også "gjevne" seg litt ut, da minste parten i en fight automatisk blir auto levlet opp til helse og mana rangering som han som angriper er.

Så en vil få to like sterke og "outlasting" karakterer som sloss mot hverrandre.

Da vil "minstemann" ha muligheten til å kunne stikke av.

Eneste som vil være forskjell fra en lvl 80 kar og en lvl 20 er abilityes. Ting han kan bruke, comboes han kan slå osv. Slik at lvl 80 karen har endel mer erfaring innen slossing og kan dermed bruke flere "måter" å sloss på. Men man vil ikke få slike "one-shot" slik man gjør i WoW. Noe som er både feigt og irriterendes.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Jeg håper på en annonsering av open beta nå i morra. Med det stadige "friday update" tingen.. ;)

6526914[/snapback]

Haha gutt, du må nok vente litt lenger før det kommer ja ;) Kan kanskje begynne å tenke sånn i september =P

6529068[/snapback]

 

 

Hehe, jada. Jeg er fullt klar over att det er flere steg beta testingen skal igjennom før det i det hele tatt kommer en kunngjøring :)

 

Men man er alltids lov til å håpe.. Kanskje en kunne få en mail, med en open beta invite :)

Lenke til kommentar
Hehe, jada. Jeg er fullt klar over att det er flere steg beta testingen skal igjennom før det i det hele tatt kommer en kunngjøring :)

 

Men man er alltids lov til å håpe.. Kanskje en kunne få en mail, med en open beta invite  :)

6532721[/snapback]

Ønsker FunCom å sile betatestere på open beta også? Evt. hva skal til for å komme inn i varmen?

Trodde de fleste ville få sjangsen på open beta for at FunCom skulle få mest mulig føling med en reel driftsituasjon, samt mest mulig materiale til feilretting før release.. :hmm:

Lenke til kommentar
Hehe, jada. Jeg er fullt klar over att det er flere steg beta testingen skal igjennom før det i det hele tatt kommer en kunngjøring :)

 

Men man er alltids lov til å håpe.. Kanskje en kunne få en mail, med en open beta invite  :)

6532721[/snapback]

Ønsker FunCom å sile betatestere på open beta også? Evt. hva skal til for å komme inn i varmen?

Trodde de fleste ville få sjangsen på open beta for at FunCom skulle få mest mulig føling med en reel driftsituasjon, samt mest mulig materiale til feilretting før release.. :hmm:

6543952[/snapback]

 

Du har vell laget en account på forumet demmes? Og registrert deg på "Newsletter" der inne.

Da skulle du hvertfall være i "køen".

 

 

http://www.ageofconan.com/

Lenke til kommentar
Hehe, jada. Jeg er fullt klar over att det er flere steg beta testingen skal igjennom før det i det hele tatt kommer en kunngjøring :)

 

Men man er alltids lov til å håpe.. Kanskje en kunne få en mail, med en open beta invite  :)

6532721[/snapback]

Ønsker FunCom å sile betatestere på open beta også? Evt. hva skal til for å komme inn i varmen?

Trodde de fleste ville få sjangsen på open beta for at FunCom skulle få mest mulig føling med en reel driftsituasjon, samt mest mulig materiale til feilretting før release.. :hmm:

6543952[/snapback]

 

Invite med open beta invite ?

 

Haha, hvorfor tror du det heter "OPEN" beta.

 

Du får invite på Closed beta, Open beta er for alle. Asiatere bruker Open Beta for å skaffe folk å rette feil, de andre bruker det for å teste serverenes stabilitet. Blandt annet er open beta fasen avgjørende for hvor mange folk som får være på samma server!

Lenke til kommentar
[klipp] Men man er alltids lov til å håpe.. Kanskje en kunne få en mail, med en open beta invite  :)

6532721[/snapback]

Ønsker FunCom å sile betatestere på open beta også? Evt. hva skal til for å komme inn i varmen?

Trodde de fleste ville få sjangsen på open beta for at FunCom skulle få mest mulig føling med en reel driftsituasjon, samt mest mulig materiale til feilretting før release.. :hmm:

6543952[/snapback]

Invite med open beta invite ?

 

Haha, hvorfor tror du det heter "OPEN" beta.

 

Du får invite på Closed beta, Open beta er for alle. Asiatere bruker Open Beta for å skaffe folk å rette feil, de andre bruker det for å teste serverenes stabilitet. Blandt annet er open beta fasen avgjørende for hvor mange folk som får være på samma server!

6545869[/snapback]

Hehe var derfor jeg spurte. Hadde samme forståelse selv, men ble usikker når noen sa open beta invite.
Lenke til kommentar
[klipp] De skal vel finpusse og tweake grafikk motoren litt, rette no feil og balansere klasser. De bør ikke skuffe!

6546021[/snapback]

Det gjenstår ihvertffall mye på hvordan selve gameplayet skal være. Det gjelder særlig PvP.

 

Spørsmål som:

Hva slags "realmer" skal vi ha? og hvordan skal de funke?

Peristente / ikke persistente byer? etc.

 

Mao. Helt grunnleggende ting som må på plass før de kan begynne å tenke på en release date.

Lenke til kommentar

Dette veit jeg lite om, men en ting jeg håper de gjør er å finpusse texturene på mennesker, siden de ser heller dårlig ut.

 

Alt annet er relativt nydelig :)

 

Når de er i beta fase, er spillet ferdi, men de vil enda inneholde bugs. Og blir ofte balanser på en annen måte, så realmene å sånt må de vel ha ferdig for LENGE siden.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Ja, Age of Conan er forsinka til mars - mai 2007.. bad thing? Kanskje ikke, det gir mer tid til finpuss, og kanskje vi får open PvP ved launch? Hvem vet? Men Conan ble ikke forsinket for å gjøre ferdig spillet, det ble forsinka for å forsikre en god launch.. og med SCi/Eidos på laget, blir nok det bra.

Det gjenstår ihvertffall mye på hvordan selve gameplayet skal være.  Det gjelder særlig PvP.

 

Spørsmål som:

Hva slags "realmer" skal vi ha? og hvordan skal de funke?

Peristente / ikke persistente byer? etc.

 

Mao. Helt grunnleggende ting som må på plass før de kan begynne å tenke på en release date.

6546744[/snapback]

At de ikke releaser slik informasjon til oss betyr ikke at de ikke vet dette, tvert imot. Syns det er ganske naturlig at informasjon om serverne ikke er gitt ut enda, men skjønner ikke hva du snakker om med persistente byer, byer vil da ikke forsvinne av seg selv :p
Lenke til kommentar

"Peristente / ikke persistente byer?"

 

Hehe de vill vel være "Peristente" helt til ett eller annet guild (forhåpentlig det jeg er i) brenner de.

 

De har jo sagt ganske mye om dette, ikke alle detaljer men så mye at det burde holde. Også litt kjenskap til AO NW og AO AI burde gi god insikt.

 

Et guld "kan" ha 2 typer Byer/keeps. En PvE relatert og en PvP relatert

 

De PvE relaterte vill det være mye av. Og kan ikke ødelegges av PC's

Sikkert massivt upkeep. (Se AO:AI)

 

"Border Kingdoms" fort/keeps/by/borg er PvP relatert. Og vill være notorisk mangle på. Men hensikt. Det skal jo kjempes om disse :)

(Se AO:NW)

 

Anngående servertyer og slikt er de forsiktige med uttalelser. Men hintene om i allefall 2 typer (Normal og FFA) er sterke.

Lenke til kommentar
[klipp] De har jo sagt ganske mye om dette, ikke alle detaljer men så mye at det burde holde. Også litt kjenskap til AO NW og AO AI burde gi god insikt.
Hehe, vel Anarchy Online har jeg ikke akkurat god kjennskap til, nei. Futuriske RPG'er (deri også MMORPG) funker ikke for meg.

 

Du har rett i at de har sagt (og sikkert testet) mye om dette. Tingen nå er vel å lande på en beslutning.

[klipp] "Border Kingdoms" fort/keeps/by/borg er PvP relatert. Og vill være notorisk mangle på. Men hensikt. Det skal jo kjempes om disse :)
Gaute Godager ("spillregissøren") forklarer hvordan dette funker i vid'ene. Det er spillerne som bygger disse. Altså ikke ferdige tomme keeps som skal inntas. (edit: nye poster fra dev'ene viser at jeg tok feil her. Hadde vært kulere å forsvare/angripe guildenes egne borger dog. Det ville gitt et større mulgihet for særpreg og taktikk)

 

Mitt poeng var at det ikke er bestemt om disse skal bygges i instanser eller ute i den persistente verden. Er jo mye kulere å se resulatet av sin herjing litt mer enn til man logger av.

Anngående servertyer og slikt er de forsiktige med uttalelser. Men hintene om  i allefall 2 typer (Normal og FFA) er sterke.

6547568[/snapback]

Jepp! :) PVE, RP-PVP o.l. har også vært diskutert, uten at disse er landet. Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...