Gå til innhold

Hvordan reinstallere en mac?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig en Mac=? en slags PC?

6436743[/snapback]

 

Wikipedia:

Macintosh, også kjent som Mac, er navnet på en samling personlige datamaskiner produsert av Apple Computer.

Navnet kommer fra en populær type eple, McIntosh. Den første Macen ble lansert i januar 1984 med den kjente Super Bowl-reklamen «1984» - inspirert av George Orwell sin dystre fremtidspådom med samme tittel. Det var den første datamaskinen som populariserte det grafiske brukergrensesnittet (fra engelsk: «Graphical User Interface», forkortet GUI) og dette var i sin tid sett på som en revolusjonerende forandring i IT-verdenen.

[rediger]

Arkitektur

 

Operativsystemet, først kjent som simpelthen «systemet», ble offisielt kjent som Mac OS fra og med versjon 7.6. I mars 2001, introduserte Apple en moderne og mer sikker Unix-basert arvtager, Mac OS X (X-en uttales som «ti», da den er hentet fra det romerske tallsystemet).

De første Macintosh-maskinene brukte prosessorer fra Motorolas M68k-familie. Tidlig på 90-tallet byttet de til PowerPC-prosessorer, utviklet i samarbeid mellom Apple, Motorola og IBM. 6. juni 2005 offentliggjorde Apple at de i perioden 2006–2007 kommer til å bytte prosessorarkitektur på Macintosh-maskinene nok en gang, til prosessorer produsert av Intel. 5. april 2006 lanserte Apple Boot camp, et program som lar en installere Windows ved siden av Mac OS X på deres maskiner med Intel prosessor (såkalt dual boot). Dette etter at et uavhengig alternativ som kan gjøre det samme ble lansert 16. mars samme år, som svar på en konkurranse. Også Linux kan man, både før og nå, kjøre på Mac. Dessuten lanserte en russer den 16.2 2006 et uoffiselt program som også lar deg kjøre Mac OS X på en vanlig PC. Alt dette gjør at OS X er mye mindre knyttet til en bestemt plattform enn tidligere versjoner av Macintosh har vært.

Lenke til kommentar
hey, jeg lurer på hvordan jeg kan formatere hele disken og installere OS på nytt. har ingen cd, fikk kun pc med ferdiginstallert operativsystem.

6436184[/snapback]

Ut fra din andre tråd om OS X (hvor det fremkommer at du har OS 9.2) så må du ha det nye operativsystemet på CD og starte med CDen i maskinen.

Lenke til kommentar
hey, jeg lurer på hvordan jeg kan formatere hele disken og installere OS på nytt. har ingen cd, fikk kun pc med ferdiginstallert operativsystem.

6436184[/snapback]

Ut fra din andre tråd om OS X (hvor det fremkommer at du har OS 9.2) så må du ha det nye operativsystemet på CD og starte med CDen i maskinen.

6437196[/snapback]

ok, takk for svar folkens. får vell bare bestille meg OS X el noe da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...