Gå til innhold

Ville du tatt ditt eget liv for og redde et annet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det vel ikke snakk om noen rissiko, snarere en uungåelighet.

 

Er klart forskjellig ut ifra om det er morradi eller totalt fremmede det er snakk om, men dersom det er det sistnevnte skal mann nok være rimelig altruistisk for å ikke velge seg selv. Vi er da alle mennesker, og overlevelsesinnstinktet overstyrer nok viljen til å være en koselig kar, når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar

Tja, skal si meg enig i at jeg som tenåring kanskje er litt mer egoistisk en Ola Nordmann, og klart situasjonen blir noe annet om det er min kjære mamma det er snakk om :love:

 

Men så står det heller ingensteder at det er noen du kjenner det er snakk om her, så jeg velger å gå ut ifra at det er tilfeldige folk :)

 

Og i mine spekulasjoner er det da "alle mann for seg selv" prinsippet som regjerer i situasjoner der det står på liv og død.

 

Ta for eksempel branner på lukkede området med mye folk. Disse tilsynelatende normale og sympatiske menneskene har en tendens til å trampe hverandre ihjel såfort allvoret går opp for dem, og de tenker "oi, her er det vist meg eller dem." Ikke mener jeg at jeg selv er noe bedre.

 

Selv om de fleste håper og tror at de er stand til å vise empati uansett situasjonen, så vil jeg tro de fleste forsaker sin medmenneskelighet til fordel for sine instinkter når det faktisk er ramme alvor. Sad but true. :(

 

My two cents!

Lenke til kommentar
Å risikert å skade meg selv for å redde andre kunne jeg gjort.

Tatt mitt eget liv derimot er jeg litt usikker på om jeg hadde gjort.

Men hadde det vært snakk om å redde mange folk (f.eks. en skolebuss med 50 skoleelever), så hadde jeg kanskje ofra meg.

6413078[/snapback]

Dette er en unødvendig post av meg men:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Kanskje :omg:
Lenke til kommentar
Å risikert å skade meg selv for å redde andre kunne jeg gjort.

Tatt mitt eget liv derimot er jeg litt usikker på om jeg hadde gjort.

Men hadde det vært snakk om å redde mange folk (f.eks. en skolebuss med 50 skoleelever), så hadde jeg kanskje ofra meg.

6413078[/snapback]

Dette er en unødvendig post av meg men:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Kanskje :omg:

6413103[/snapback]

 

Altså, det er jo helt opp til den enkelte hvor høyt man setter sitt eget liv, og om Vorpal setter sitt høyere enn livene til 50 skoleelever skal han få lov til det. Jeg må faktisk si det samme, kanskje. Umulig å vite uten å være oppe i situasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg tror de aller fleste svarene her ville vært ganske så annerledes når den aktuelle situsjonen skulle vise seg..

 

Vi har en evne til å tenke overlevelse. Og jeg tror frykten ville tatt avgjørelser for deg uten alt dette edelmotet som kommer frem her.

 

En annen ting er jo hvordan ville denne selvofrelsen blitt praktisert.

 

Ingen av dere ville valgt å ofre dere for noen andre hvis drapsmetoden var å få halsen skåret over saaaaaaaaakte over flere timer etc..

 

Kanskje en eller to av kanskje tusen.. Resten ville tissa i buksa og løpt med hjernen i stortåa og instinktet i stedet for hjernen i hodet..

 

Spesielt vi nordmenn som er skånet for alt slik som ofte viser seg i krig og elendighet.

 

I andre land er det nok en større sjanse. Men ikke her i Norge.

Lenke til kommentar
det kommer helt ann på hvem du redder! ;)

6413260[/snapback]

 

Det er sant. Jeg vil jo skrive, ønske og tro at jeg på ekte Romeo-vis ville legge meg med strupen på kniven hvis jeg redder min kjære Juliet.

 

Og jeg vil alltid si at det er nok det jeg vil komme til å gjøre..

 

Men det jeg også sier er - at ingen av oss vet hvordan vi ville reagert i en sånn situasjon. I en sjokktilstand tenker du ikke like rasjonelt som du gjør nå foran PC'en og koser deg..

 

Dessuten er ingen av oss kjent med slike situasjoner og må bare gjette oss til hva vi ville ha gjort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...