Gå til innhold

Ni års fengsel for rystende kjærestedrap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, en ting som er sikkert er at sender du en 17 åring i fengsel/forvaring i 21 år så hadde du hatt en ferdig frankert forbryter på livstid.

 

Jeg synes 5 år også ut på gata er ekstremt, men det er da forhåpentligvis ikke sånn det går heller. Fyren vil jo få oppfølging og veiledning (noe han tydeligvis trenger) også etter fengselsoppholdet om det er nødvendig. I bunn og grunn er det noe alvorlig galt når en så ung person gjør noe slikt og han må ha psykologisk hjelp ikke glattcelle. Da kunne du imo like gjerne bare skyte folka som gjorde slikt, og være ferdig med det, bedre blir det iallefall ikke.

 

Når du er så ung tror iallefall jeg at det er sjanse for forbedring, og kanskje integrasjon i samfunnet etterhvert. Det er noe annet med tilregnelige gjengangsforbrytere, da er forvaring på sin plass.

Lenke til kommentar
I dommen skriver også Nærland at drapet ser ut til å være resultat av en impulslignende affekthandling der og da, og 17-åringen blir trodd på at han bare ønsket å skremme - ikke drepe kjæresten.

han skulle skremme henne, ikke drepe. Ok, han ble trodd.

 

22. januar i år drepte 17-åringen kjæresten sin med sin fars pistol, en halvautomatisk Ruger med lyddemper. Det første skuddet var rettet mot kneet til Ingrid-Elisabeth Berg. Etterpå ble hun truffet i magen, og de tre siste skuddene var plassert brystet på 17-åringen.

Nå høres det ikke ut som om han skulle skremme jenta...

Lenke til kommentar

hadde dette vert i uniten kunne det fort endt i dødstraff.

 

Straffereduksjonen begrunnes blant annet i tiltaltes unge alder, og umiddelbare tilståelse.

 

det er helt greit at dommeren tar hensyn til tiltaltes alder, men hadde han vært eldre hadde han sansynligvis blidt tiltalt for overlagt drap (som objektivt sett høres mer riktig ut). så jeg føler at han har fått dobelt opp med straffereduksjon

Lenke til kommentar
22. januar i år drepte 17-åringen kjæresten sin med sin fars pistol, en halvautomatisk Ruger med lyddemper. Det første skuddet var rettet mot kneet til Ingrid-Elisabeth Berg. Etterpå ble hun truffet i magen, og de tre siste skuddene var plassert brystet på 17-åringen.

Nå høres det ikke ut som om han skulle skremme jenta...

6400079[/snapback]

Nå har jeg ingen anelse om hvordan denne halvautomatiske pistolen fungerer, men er det ikke slik at rekylen kan "løfte" våpenet? Hvis pistolen står på automat, så kan det jo tenkes at den peprer løs mens den beveger seg oppover, med de konsekvenser som beskrives ovenfor. .. Men dette blir selvsagt bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar

Men det høres ikke ut som skuddene kom automatisk. Her fra en tidligere historie:

 

Men etter det første skuddet kom det hele ut av kontroll. Han beskriver det som at han «fikla med våpenet», så gikk det et skudd av som traff brystet.

 

17-åringen sa det hadde klikket for ham, og la til han ikke kunne huske å ha avfyrt det andre, tredje og fjerde skuddet. Han fortalte retten at han hadde drukket seks pæresider og sprit i forkant av drapet.

 

- Planen var å skyte henne i foten

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Med halvautomat, så må du trykke inn avtrekkeren for hvert skudd.

Fullautomat så kan du holde inne knappen for å fyre av alle skuddene.

Manuell så må du lade for hvert skudd (f.eks. noen revolvere).

6400361[/snapback]

 

Ok. Har bare prøvd med fullautomat i militæret. Det gikk unna, for å si det sånn. :p

 

Edit: Bah, AG-3'en har vel semiautomat også, kanskje. Begynner å bli en stund siden ja.. :hmm:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hvordan kan di finne på å tro på han egentlig? Er ikke det ganske innlysende at det var overlagt? Man har ikke skremt noen etter å skutt personen 3 ganger i brystet, en gang i magen og en gang i foten. Man har skremt personen når man har skutt personen en gang i foten eller tilsvarende.

 

For hver gang jeg leser slikt blir jeg bare mer og mer oppgitt over norsk rettsvesen og norske straffer. Hadde bare straffene på drap vært like store som bilavgiftene.

 

Og for å besvare spørsmålet ditt kidstar:

 

Jeg mener at det ikke er forsvalig å slippe han ut etter 9 år, tidligst 5 år uten noen form for oppfølging etterpå, altså. Han burde få samteler med psykolog etter at han er kommet ut av fengslet, slik at ikke samme situasjonen gjenntar seg.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Pedofile i Landet venter langt midldere straffer......

6416378[/snapback]

Pedofile skal ikke straffes i utgangspunktet, så jeg skjønner ikke hva du mener.

6416787[/snapback]

 

Hva med å ikke kverulere? Du forstår vel utmerket godt hva han mener?

Lenke til kommentar
Med halvautomat, så må du trykke inn avtrekkeren for hvert skudd.

Fullautomat så kan du holde inne knappen for å fyre av alle skuddene.

Manuell så må du lade for hvert skudd (f.eks. noen revolvere).

6400361[/snapback]

 

Nettopp.. Han ville bare skremme henne ved å pepre henne med skudd. Gjør du noe slikt mot selveste kjæresten din, en jente som stoler på deg og er glad i deg, da er du syk i hodet.

 

Hvis jeg tenker på han ville jeg satt han i fengsel i 21 år, men når han da kommer ut igjen kommer han som sagt tidligere her bli enda mer kriminell, da vil han ta hevn på en måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...