Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man drikker ikke whisky for at det er kult eller ser bra ut, jeg gjør i værtfall ikke det :p

Om man kjøper single malt ute så er det for at man vil ha seg noe godt eller prøve noe man ikke har smakt før, og når prislappen er så høy som den er så bude det jammen bli servert på en ordentlig måte.

Lukting og smaking er like viktig når det gjelder single malt, jeg lukter mer enn jeg smaker når jeg sitter hjemme og tar meg 1 glass eller 3 :)

Endret av Whisky1
Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjellige glass som kan brukes når vi drikke whisky. Jeg liker at det er litt tyngde i glasset. Derfor bruker jeg noen ganger Old Fashioned glass i krystall og andre ganger tulipanformet glass uten stett. Jeg er fult klar over at tradisjonell whiskytumbler ikke egner seg spesielt til å få optimal opplevelse av lukten/aromaen. Likevel synes jeg det er kjekt å kjenne tyngden av glasset, samt at jeg får en god opplevelse når jeg har en god whisky i glasset. Det er jo det som er hele hensikten, en god opplevelse.

 

Har mange glass som er kjøpt i Skottland. Noen med destilleri merke på, andre med lokk, fine innpakninger ved innkjøp og de fleste med stett. Jeg liker ikke de med stett. Blir liksom litt for puslete. Ikke noe tyngde. Men likevel blir disse brukt når vi har kammeratsamlinger med smaksprøver (blindtester er morsomst). Man skal jo ta i betraktning at gjennom historien hvor whisky har blitt drukket, er den drukket i ”melkeglass” og snapsglass. Til og med i Skottland. Det er kun whiskysmakere med høy kunnskap som har bruker høye tulipanformede whiskyglass. Det er kun de 10-20 siste årene at disse glassene har ”slått gjennom” og blitt en form for mote.

 

Konklusjonen min er derfor at Scotland’s - Official Whisky Glass er det beste glasset (Glencairn Crystal), men det er ingen ting i veien for å bruke et Old Fashioned glass. Å sette opplevelsen i senter er hovedhensikten og hvis du bruker whiskytumbler til skotsk whisky og koser deg, så gjør det..........

Lenke til kommentar
Da var enda en ny flaske på plass :w00t:

Dalwhinnie 15y denne gangen, en whisky jeg vet fint lite om egentlig.

Har faktisk aldri hørt navnet før. Finner fint lite på nettet også. Noen her som har vært borti denne?

Har en nesten tom Dalwhinnie 15 stående i skapet. Denne tror jeg kommer fra det høyest beliggende destilleriet i Skottland (Eastern Highland) og ligger 326 meter over havet.

Du finner en liten anmeldelse i VG.

Etter min mening er det smaksmessig en whisky med en langvarig smaksutvikling. Kjenner først honningsmak som går gradvis over til et markant preg av torv. Dette er en whisky som ligger i det øvre sjiktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Snipp, Snapp, Snupp.

Er veldig enig i det du sier her. Jeg er ikke fan av sånne høyteknologiske drikkeopplevelser, jeg liker at ting er enkelt og elegant. De "ekte" whiskyglassene flere snakker om her, syns jeg rett og slett er stygge. Old Fashioned glassene jeg har er super kule og de gir en god og autentisk opplevelse, samme om det er whisky eller Gimlet jeg serverer i de.

Lenke til kommentar
The Black Grouse og The Snow Grouse.

Den sorte rype er min budsjettfavoritt, ble vel lansert for det skandinaviske markedet noen år tilbake, mye Islay i den. Connaisseur Jim Murray nevnte den i fjor som den beste nye skotske blended, må si meg enig i den :yes:

 

Rype med vinterdrakt høres litt mer smooth ut, men ikke smakt den.. enda :!:

Lenke til kommentar
Snipp, Snapp, Snupp.

Er veldig enig i det du sier her. Jeg er ikke fan av sånne høyteknologiske drikkeopplevelser, jeg liker at ting er enkelt og elegant. De "ekte" whiskyglassene flere snakker om her, syns jeg rett og slett er stygge. Old Fashioned glassene jeg har er super kule og de gir en god og autentisk opplevelse, samme om det er whisky eller Gimlet jeg serverer i de.

 

Om glass: Jeg er forsåvidt enig i at folk må få lov til å nyte sakene sine i hvilke glass som helst. Når det er sagt, verden utvikler seg, og folk gjør seg erfaringer. Selv oppdaget jeg i relativt voksen alder at både cognac, akevitt og i særdeleshet single malt ga en bedre drikkeopplevelse i spesialglass. (bruker det samme glasset (tulipan uten stett) til cognac, akevitt og single malt, faktisk)

 

Selvsagt kan jeg ikke med hånden på hjertet påstå at drikken smaker annerledes, eller bedre/verre i ulike glass, men det dreier seg om selve opplevelsen. Man skal ikke kimse av placebo, folkens! En kort periode brukte jeg kun Imsdal vann til å dråpe opp single malten også, men det har jeg etterhvert (heldigvis) innsett er bare snobberi og tull. Dessuten hadde jeg fått deng av mine gode kompiser, ledsaget av diverse uriktige utsagn om min seksuelle legning.

 

Det eneste jeg er direkte anal(sic!) i forhold til, er hva folk kaller whisky. Whisky er et kulturelt begrep med sterke tradisjoner og føringer, og jeg mener oppriktig at denne drikken fortjener et minimum av kunnskap når det gjelder forskjellene mellom whisky, whiskey, bourbon, sour mash etc.

 

However: Sagt i beste allviterform, alt dette er vel i grunnen bare avansert, ritualisert og konstruert innpakning rundt det enkle faktum at man liker akoholrusen..... egentlig ganske så primitive greier når alt kommer til alt. Eller hva syns folket?

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i det du sier her Tumbleweed.

Selv har jeg drukket whisky i cognacglassene mine frem til nå, men til neste lønning settes av noen hundrelapper til nye glass.

 

Jeg er ikke veldig opptatt av estetikken rundt glassene (var det riktig ord tro?), men en irriterende stemme inni hode mitt mener vist at rett skal være rett. Cognac glass til cognac og tulipanglass til whisky. Hvor "rett" dette egentlig er kan vel diskuteres inn og ut.

 

For å flytte debatten litt videre. Tenker jeg må gå til innkjøp av en billigere blend til spandering til besøkende. Gjerne noe som er lett å like og ikke er for mye å kaste bort på en som aldri har smakt whisky før. Vil gjerne beholde singlemalten for meg selv nemmelig :evil:

Lenke til kommentar

Blend ja! Ikke le nå, men Upper Ten har kommet langt opp på diverse tester gjennom årene, selv syns jeg den er helt utmerket til tur-whisky - den har liksom litt av alt, ikke nok av noe, men aldeles fortreffelig som en "ankerdram" når man har fått opp teltet. Den varierer selvsagt noe, men holder allikevel et greit nivå. Jeg foretrekker UT foran overprisede Chivas/Ballantines any day!

 

Dessverre hører jeg at Upper Ten regnes som alkis-vare, og har dermed samme omdømme som feks Borg, Tuborg eller Ringnes øl. Urettferdig, og har sikkert noe med at den er forholdsvis rimelig.

Lenke til kommentar

Upper Ten egner seg også godt til fyll har jeg funnet ut :wallbash:

Går farlig lett ned på vors, men så er det heller ikke vors denne skal brukes til. Noterer den. Ballantine's Finest er også god, men for i overkant av 300 spenn er man jo over hallveis til singlemalt priser, så det blir litt dyrt til formålet ja.

Lenke til kommentar

Upper Ten er god den. En av de bedre blends jeg har smakt.

Hva med Johnnie Walker Red Label? er den god?

Jeg dråppa den og gikk rett til Black Label når jeg begynte å eksprimentere med whisky (oppdaget fort at single malt var mye bedre så har ikke prøvd så mange blends :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...