Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men hva skjer med slaktet av whiskey og cola? Smaker da helt greit, klart ikke like bra som rent, men en fin "ungdoms" drikk. Man drakk jo mye av det før i tiden, eller så gikk det også mye i rum og cola.

 

Selv så liker jeg cola veldig godt, og jack smaker spesielt godt med cola i forhold annen whiskey eller rum.

Lenke til kommentar

hehe, skylder på alderen min jeg. :p

 

Skal vi se, har smakt mye av brennevin, men det å huske på om de er blended eller single malt det tør jeg ikke å si.

 

Blant whiskey/whisky jeg har smakt så er det:

 

Ballantines, Jack, Johnnie Walker rød/black/blue/green label, Tullamore Dew, og en eller annen som heter noe ala greenwitch elns. Og mange flere jeg ikke husker navnet på.

 

Men som whiskey/whisky ekspert så vet du/dere kanskje om det over er single malt eller bare blkandinger? :)

 

Og kan whisky bli gammel? Har en flaske av Black label som har nesten vært åpen rundt 9/10 måneder og jeg kan sverge på at smaker helt annerledes enn når jeg åpnet den... Smaker nesten vond nå.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Ikke skyld på aldern, vi er begge 80-talls modeller :fun:

 

Ballantines og Johnnie Walker rød/black/blue/green label er blended, mulig en av JW er pure malt, men er vel fremdeles blended, hehe. Tullamore Dew er en irsk blend trur jeg.

 

Ja, den kan del vel. Jo mindre det er i flaska jo mer kommer luften til å forandre smaken trur jeg. Alkoholen begynner vel å forsvinner litt etter litt med en gang flasken blir åpnet

 

edit: jeg er btw ingen whisk(e)y ekspert, hehe

Endret av Whisky1
Lenke til kommentar

@ Kaffe Bob: Bare gå på vinmonopolet.no og velg en av de billigste. Men en blend er vel lik så greit om du skal ha det i kaffen

 

@ NikkaYoichi: in-diddeli-deed, single for alle penga :)

 

@ Dammed: Noe fra islay, Ardbeg, Laphroaig eller Lagavulin ;) men, det er kraftige saker, ikke akkurat nybegynner whisky :fun:

Endret av Whisky1
Lenke til kommentar
Men hvis jeg kjøper en Blended vil det da stå fra hvilke destilerier blenden er fra? Skal kanskje brukes i en konkurranse hvor sporbarhet har mye å si.

 

En typisk blend har whisky fra fryktelig mange destillerier og forskjellige årganger, så sporbarhet er tilnærmet umulig. Hvis sporbarhet er viktig, anbefaler jeg en single cask whisky, med andre ord en whisky fra et spesifikt fat, da er gjerne destilleringsdato og tappedato skrevet på etiketten.. Et eksempel er denne.

 

Edit: La til link til eksempelet.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Noen som har forslag til en skotsk Whisky som både smaker greit, kan brukes med espresso og fløte og ikke er ekstremt dyr? Må kunne kjøpes på polet.

 

Er også en fordel om det er en singel malt, grunnet sporbarheten.

Hvis du skal bruke den i kaffe vil jeg anbefale en blended. Etter min mening bør singel drikkes uten noen blandingsforhold (en liten dæsj vann aksepteres). Hvis du tenker på Irish Coffee, så er det Tullamore Dew som er den originale.

 

Skal kjøpe i dag, så tror det må bli denne, Glenfiddich

Men hvis jeg kjøper en Blended vil det da stå fra hvilke destilerier blenden er fra? Skal kanskje brukes i en konkurranse hvor sporbarhet har mye å si.

Glenfiddich er en whisky som er drikkende og ligger midt på treet, samt at den er sporbar(singel). Faktisk så er også en del av blended whiskyene sporbar til en viss grad. Men jeg håper du ikke skal bruke den til espressoen din... :roll: Edit: Står stort sett ikke på flaska. Du må på nett eller bruke guider som er utgitt.

 

interessant å lese (lukt av myr?!?). :)

 

Hmm, tenker på Lagavulin, ser den får best karakter. Og beskrivelsen høres intr ut, men siden jeg er en nybegynner til ren whisky burde jeg kanskje gå for en annen? Dumt å la den stå i skapet fordi den har en for sterk smak...

Lagavulin er en av de beste på smak, men det er en whisky som du enten vil elske eller hate. Hvis du ikke er vant med å drikke whisky ville jeg heller gått for en mindre utpreget whisky. Det finnes mange forslag her i denne tråden.

 

Men hvis jeg kjøper en Blended vil det da stå fra hvilke destilerier blenden er fra? Skal kanskje brukes i en konkurranse hvor sporbarhet har mye å si.

 

En typisk blend har whisky fra fryktelig mange destillerier og forskjellige årganger, så sporbarhet er tilnærmet umulig. Hvis sporbarhet er viktig, anbefaler jeg en single cask whisky, med andre ord en whisky fra et spesifikt fat, da er gjerne destilleringsdato og tappedato skrevet på etiketten.. Et eksempel er denne.

 

Edit: La til link til eksempelet.

Som nevt ovenfor er mange av blended sporbare. I alle fall de whiskymerkene som det fines mest av i blandingen. Endret av SirEmanon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...