Gå til innhold

Ikke fornøyd med to DVD-standarder


Anbefalte innlegg

Cat:

Hva helt spesifikt skal man se etter for å se når DVD blir for dårlig som det sies.

6404136[/snapback]

For å sitere min egen onkel da han fikk se sin første HD-sending i USA for noen år siden: Bildet var som å se ut av vinduet!

 

HDTV må nesten oppleves, det er vanskelig å beskrives. Størrelsen på TV'n har lite å si når bildet blir sylskarpt. Man vinner mye på HD-signal på en 32", men det fremkommer selvfølgelig i all sin prakt på større skjermer. De siste årene har det desverre vært altfor mange skjermer som har vært rævva p åbildekvalitet, så hvis man har kikket litt på Elkjøp osv trenger man ikke blir veldig overbevist. Nå er vi vel på 4-5generasjons paneler og et godt HD-signal på de gir noen bilder som ikke ligner noen ting. Det er rett og slett bare deilig å se på, om det så er reprise av Harald Tussberg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til informasjon så har flere norske spillefilmer blitt spillt inn i HD, å har blitt skarlert ned i post.

 

Vet at den ene Elling filmen er blitt tapet i HD.

 

Håper bare at NTV tar til fornuft og idet minste kompirmerer til MPEG4 og ikke MPEG2 som svenskene har gjort, da kommer vi kun til å klare å presse inn maks 2-3 HD kanaler blant SD kanalene i det nye nettets båndbredde. :cry:

 

EDIT:

 

Nå ser jeg at de faktisk har lagt ut info om akuratt dette på sin hjemme side:

"øydefinisjonsfjernsyn (HDTV)

Neste fase etter overgangen til digital-tv vil bli introduksjonen av programmer sendt i høydefinisjons-TV (HDTV). For å se programmer i HDTV som innebærer betydelig bedre billedkvalitet, må TV-apparatet være klargjort for HD. Både det digitale nettet og mottakerboksene vil kunne formidle HDTV-signaler, det er opp til TV-apparatet om den enkelte seer får utbytte av den gode billedkvaliteten.

 

NTV vil stille krav om at alle mottakerboksene skal være klargjort for HDTV, i tillegg gjør komprimeringsteknologien MPEG4 at overføringskapasiteten kan utnyttes fleksibelt, slik at enkeltstående program kan sendes i HDTV. "

 

 

 

Stjelehor er med i utbyggingen, vi vet jo alle hvordan de er med tanke på fremtidsrettet teknologi vs. penger!

 

:no:

Endret av Seinfeldt
Lenke til kommentar

Jeg synes mye av det MPEG4 komprimerte materiale jeg har sett til nå har dårlig bildekvalitet. Komprimeringen stjeler av og til for mye informasjon slik at enten ser en store firkanter eller en også får en slags følelse av at hakking oppstår.

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg synes mye av det MPEG4 komprimerte materiale jeg har sett til nå har dårlig bildekvalitet. Komprimeringen stjeler av og til for mye informasjon slik at enten ser en store firkanter eller en også får en slags følelse av at hakking oppstår.

6417125[/snapback]

 

Har du sammenliknet med samme bitrate og oppløsning og andre komprimeringsformater?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke gjort noe spesiell sammenlikning av forskjellige formater. Inntrykket er mer generellt, og så tenkte jeg siden jeg har lest at MPEG4 gir dårligere kvalitet enn eldre MPEG versjoner, at det da var forklaringen. Hvor mye går det an å justere på komprimeringsraten i MPEG4? Har aldri jobbet med å lag MPEG4, men tenkte litt på JPEG formatet (.jpg) som noe som kanskje kan være noe å ta utgangspunkt i? På JPEG har du jo alt fra ingen til ekstrem komprimering. Er det sånn på MPEG4 også?

Lenke til kommentar

som oftest så er jo dem mpeg4-filene som blir lagt ut på nettet laget for å ha en liten størrelse heller den stor oppløsning. om en så også senker bitrate blir det fort veldig store aritfacts i aktive sekvenser.

 

disse blir da også fort forverret om en kjører opp filen i fullskjerm uten å samtidig nedjustere oppløsningen på skjermen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det var mange interessante synspunkter i tråden. Jeg er såpass fornøyd med "vanlig DVD" utstyr og harddisker at jeg kommer til å sitte på mitt "isfjell" til det smelter. Til jeg eventuellt blir nødt til å ha noe med Blueray og HD-DVD å gjøre.

 

Filmer kommer jo sikkert til å slippes for vanlig DVD i flere år framover likevel.

Problemet med oppløsningen på vanlig DVD blir først tydelig når man viser en DVD-film på en TV med HD-oppløsning. 720 x 576 ser greit ut når det draes ut til f.eks. 1920 x 1080, men materiale i "native"-oppløsningen til TV-en vil naturligvis se utrolig mye bedre ut. Sammenlign bare med hvordan et videosignal fra en PC ser ut på en LCD-skjerm hvis det ikke er i native-oppløsningen i forhold til om det er det.

 

Vi kommer nok til å se på DVD-filmer i enda noen år, men når brorparten av bilderørs-TV-ene er blitt byttet ut i HD-ready flatskjermer, tror jeg etterspørselen etter HD-materiale (HD-DVD og Blue-ray) vil øke betraktelig.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar

Kan jeg stille et litt teit spørsmål muligens. Hvis man har en 24" LCD med 1920*1200 maks oppløsning og den kan kjøre både 1920*1080 samt PAL oppløsning i kontrollpanelet.

 

I hvilken oppløsning ser da DVD best ut på den skjermen, eller blir det samme resultatet på begge alternativene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En liten oppdatering:

 

Derfor valgte Microsoft HD DVD

 

Veldig kort oppsummert: (* Ulempene med blueray som fikk MS til å velge HD-DVD)

- Veldig utrygt for tap av data på grunn av riper

- Dyr produksjon av plater pga lav yield (ennå værre på 50GB-platene)

- Kostbar, kompliserende og unødvendig voldsom DRM

 

* = Redigert

6542846[/snapback]

Etter hva jeg har lest gjelder det samme HD DVD

 

Kjernen ligger vel heller i at Sony som er en av hovedaktørene bak BD er også en av hovedkonkurentene på konsol-markedet.

 

BD blir en ganske sentral del av PS3, og tipper Microsoft ikke gidder å hjelpe dem med salget.

Lenke til kommentar
Håper bare at NTV tar til fornuft og idet minste kompirmerer til MPEG4 og ikke MPEG2 som svenskene har gjort, da kommer vi kun til å klare å presse inn maks 2-3 HD kanaler blant SD kanalene i det nye nettets båndbredde.  :cry:

6416997[/snapback]

Hvis du hadde fulgt litt må så hadde du hørt at NTV skal bruke MPEG4, men regner nok med at de fleste kanalene som blir sendt er kryptert. Blir nok bare NRK som sender åpent.

 

Fra NTV sine "Fakta om bakkenett" sider:

Tekniske fakta om det digitale bakkenettet:

Frekvensområde: UHF band III og IV, 470 – 790 MHz

Signalpakker/kapasitet: 3 signalpakker med kapasitet 22 Mbit/s. Etter analog slukking kan ytterligere to signalpakker etableres. 

Komprimeringsstandard: MPEG-4 med SD og HD profil

Basisnettet: 13 + 452 sendere (antennepunkter)

Satellittskyggenett: 400 – 800 sendere (antennepunkter)

Lenke til kommentar
En liten oppdatering:

 

Derfor valgte Microsoft HD DVD

 

Veldig kort oppsummert: (* Ulempene med blueray som fikk MS til å velge HD-DVD)

- Veldig utrygt for tap av data på grunn av riper

- Dyr produksjon av plater pga lav yield (ennå værre på 50GB-platene)

- Kostbar, kompliserende og unødvendig voldsom DRM

 

* = Redigert

6542846[/snapback]

Etter hva jeg har lest gjelder det samme HD DVD

 

Kjernen ligger vel heller i at Sony som er en av hovedaktørene bak BD er også en av hovedkonkurentene på konsol-markedet.

 

BD blir en ganske sentral del av PS3, og tipper Microsoft ikke gidder å hjelpe dem med salget.

6543942[/snapback]

 

Hmm, intressant, har ikke hørt det med riper og produskjonskostnader til HD-DVD, har du noe mer lesestoff om saken tilgjengelig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...