Gå til innhold

Ikke fornøyd med to DVD-standarder


Anbefalte innlegg

Sosialøkonomisk tankegang er ikke akkurat forenlig med god aksjekurs..

6391798[/snapback]

Eller med produktutvikling. Sosialøkonomisk har hverken BlueRay eller HD DVD noen verdi, siden de basale behov allerede er dekket gjennom eksisterende standarder.

 

Den "ene standarden som alle tar i bruk" har man laget før. Noen som huske hvor lenge Telenor strittet imot ADSL, under mottoet "ISDN dekker alle dagens og morgendagens behov"? (Samtidig som de i god monopoltankegang to ekstra betalt for det, slik at folk flest satt med analoge telefoner og modem...)

 

Hvordan hadde MS Windows sett ut i dag hvis de ikke hadde noen konkurrerende systemer å sloss mot?

 

Dette gjelder over alt. Vi stakkars programmerere har ørten forskjellige inkompatible språk og dusinvis av verktøy å forholde oss til. Og noen ganger kommer det folk sier skal bli "standarden" blandt programmeringsspråk, enten det er Java eller noe annet. *

 

Men når noe blir standard, stopper utviklingen. Derfor er ikke minibankkortene fornyet på 20 år, og folk blir fortsatt svindlet av kjeltringer med 50 kroners skimmere...

 

Fremskrittet kommer fordi folk vil lage noe som er bedre enn konkurrentenes. Så får det heller våge seg at vi tidvis ender opp med både bensin og dieselmotorer.

 

Geir :)

 

* Eller man setter ned en komite, slik USAs forsvarsdepartement gjorde da de skulle lage "the end all, mother of all embedded systems programming environments". De endte opp med ADA, (som i parantes bemerket var så tungt at ingen daværende PC'er kunne kjøre det.) Det kunne blitt vedtatt som en verdensstandard, men jeg tror programmerere flest synes det er greit å kunne velge språk etter jobben. som skal gjøres, enten det er PHP eller C++.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg kan gjerne begge de DRM infiserte standardene gå dukken snarest mulig, så kan heller noen dataleverandører komme med et åpent optisk format uten alt mikk-makket til film og platebransjen.

6391652[/snapback]

 

Yes. Enkelt og greit. Filmbransjen kan styre på med HD-filmer til de blir blir blå, men jeg gidder ikke å betale en krone for en DRM-infisert film. Og når jeg at på til ikke vil kunne kjøpe filmer fra USA eller andre "soner", og ikke vil kunne sikkerhetskopiere egne filmer eller kopiere filmer fra venner og familiemedlemmer, så blir det omtrent som å kjøpe en Xbox 360. Fin maskin med fin grafikk, men til syvende og sist helt meningløst (håper ikke jeg tråkket på noen tær her...) :tease:

 

EDIT: Helt meningsløst inntil man har funnet en omvei rundt galskapen, selvsagt. Først da åpner en verden av muligheter seg.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Det virker litt som om alle de involverte har vært med i en storstilt versjon av "chicken", og nå (selvfølgelig alt for sent) har oppdaget at;"heisann, nå begynner vi å nærme oss med en faretruende fart her, point of no return er en god hundremeter bak oss, kanskje vi bør foreta oss noe?"

 

Dette her kommer ikke til å ende bra for noen av de involverte, og det er latterlig at de ikke innser at de har bæsja på leggen før nå. Kanskje Toshiba klarer å sette dagsordenen med dette her, slik at flere følger på, og er villige til å samarbeide i alle fall litt...

Lenke til kommentar

Konkurranse er sunt, hvis det kun var en standard hadde utviklingen gått treigt og prisen sansynligvis mye høyere enn om det hadde vært konkurranse.

 

Tiden vil vise hvilken standard som kommer til å vinne, og historien viser at det sansynligvis blir den teknisk dårligste standarden som vinner :p

Lenke til kommentar
Konkurranse er sunt, hvis det kun var en standard hadde utviklingen gått treigt og prisen sansynligvis mye høyere enn om det hadde vært konkurranse.

 

Tiden vil vise hvilken standard som kommer til å vinne, og historien viser at det sansynligvis blir den teknisk dårligste standarden som vinner  :p

6392260[/snapback]

 

Javel? Flere som påstår dette, og jeg skjønner ikke helt hvorfor slike påstander blir fremmet om standarder generelt. Er det dårligere konkurranse på Nettbrowsere fordi det er en standard der? Er det dårlig konkurranse på x86-CPUer fordi det er en standard? Nettrafikk er standardisert, email osv osv. Åpne standarder lar bedrifter konkurrere på like vilkår, istedenfor at de stangerer fordi de er store og har en properitær standard. Såklart er det en ulemepe om standardene ikke utvikles i det hele tatt. (men det gjelder uansett) Men i seg selv ser jeg på åpne standarder som nesten utelukkende en fordel.

 

Det virker også som folk mener at det ikke er konkurranse om det bare er en standard, er det slik at det ikke er noen konkurranse når det gjelder prisen på brenneCDer feks? Enda det bare er en standard?

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget er vel helst at det er et balansepunkt mellom konkurranse og standarisering som en må holde seg rundt om det skal være noe lønnsomt for forbrukeren. Evolusjon istedenfor revolusjon. I alle fall istedenfor to ganske like revolusjoner på samme tid. BR vs. HD-DVD har jo blitt en eneste stor fiasko for alle parter. Prisene er for høye, og forbrukerne venter på at en av standardene skal bli mainstream slik at prisene blir lavere. Da sitter vi ganske enkelt i saksa, prisene synker altfor treigt, og alle er egentlig tjent med at noe skjer, men alle venter på resten.

Lenke til kommentar

Gjør klar for en kraftig OT som svar på tom waits for alice's innlegg over.

 

Telenor valgte å kjøre isdn fordi de allerede hadde bygd ut sentralene sine for det. Dette var et enormt feilgrep av telenor, og det var nesten ingen andre i europa som satset på isdn. Hvorvidt sosialøkonomisk tankegang er forenelig med det telenor og statoil foretar seg er langt fra sannheten.

 

Ved stiftelsen av Telenor ASA beholdt selskapet den

formålsparagraf som Telenor AS tidligere hadde hatt.

Denne inneholdt blant annet en forutsetning om at

Telenor AS skulle utføre samfunnspålagte oppgaver

som å sikre effektive og gode telekommunikasjoner til

samme vilkår i alle deler av landet, og særskilt pålagte

forvaltningsoppgaver. På ekstraordinær generalfor-

samling i Telenor ASA den 3. oktober 2000 ble denne

del av formålsparagrafen tatt ut.

Ikke veldig sosialøkonomisk spør du meg...

 

Videre tror jeg Microsoft og Coca cola er akkurat det de er idag fordi de har hatt konkurranse, ikke fordi de kommer til å få det.

 

For å ta et eksempel fra dagens "sosialøkonomiske" mediehverdag kan jeg ta et eksempel fra microsoft og nrk, som samtidig innebefatter den sentrale "sosialøkonomiske" styring. Dette handler om nett-tv fra nrk.

Tjenesten benytter seg av en proprietær overføringsstandard fra Microsoft som innebærer at forbruker i stor grad er tvunget til å benytte programvare for avspilling fra kun en produsent (windows mediaplayer fra microsoft). Dette er svært uheldig fordi Microsoft (trolig som del av sin strategi for å begrense utbredelsen av andre operativsystemer) har valgt å tilby windows mediaplayer kun tilpasset sine egne operativsystem.

 

Dette innebærer at forbrukere som benytter andre operativsystemer er fratatt muligheten til å lovlig benytte seg av NRK, TV2, og P4s tilbud (som jo skal være allmennkringkastning).

 

 

I Lov om fjernsynsignaler §2 c) heter det bl.a. "Dersom de er helt ut digitale, anvendes et overføringssystem som bygger på standarder utarbeidet av et anerkjent europeisk standardiseringsorgan. "

 

Så for å tekkes kapitalens interesser omgår man «fjernsynstjenester for bredskjerm, fjernsynstjenester med høy oppløsning og fjernsynstjenester basert på helt ut digitale overføringssystem» og isteden sender med dårlig oppløsning, noe som ikke kan sies å være i folkets interesse, hvilket jo ville vært sosialøkonomisk tankegang.

 

Man styrer seg bort fra sosialdemokratiet ved å legge til rette for kapitalinteressen, som man ser at ikke fører til en fri konkurranse, men heller en mopolisering av markedet i det lange løp.

 

Ellers kan man lese:

 

http://odin.dep.no/smk/norsk/dok/stortings.../hov002-bn.html

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Javel? Flere som påstår dette, og jeg skjønner ikke helt hvorfor slike påstander blir fremmet om standarder generelt. Er det dårligere konkurranse på Nettbrowsere fordi det er en standard der? [snip...]

 

Det virker også som folk mener at det ikke er konkurranse om det bare er en standard, er det slik at det ikke er noen konkurranse når det gjelder prisen på brenneCDer feks? Enda det bare er en standard?

 

AtW

6392316[/snapback]

Nei, prisene har ingenting med standarder å gjøre, bare med konkurransen. Så lenge markedet er "åpent" for alle aktører da...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Javel? Flere som påstår dette, og jeg skjønner ikke helt hvorfor slike påstander blir fremmet om standarder generelt. Er det dårligere konkurranse på Nettbrowsere fordi det er en standard der? [snip...]

 

Det virker også som folk mener at det ikke er konkurranse om det bare er en standard, er det slik at det ikke er noen konkurranse når det gjelder prisen på brenneCDer feks? Enda det bare er en standard?

 

AtW

6392316[/snapback]

Nei, prisene har ingenting med standarder å gjøre, bare med konkurransen. Så lenge markedet er "åpent" for alle aktører da...

 

Geir :)

6392482[/snapback]

 

Ja, og åpne standarder er det som gjør markedet åpent. (en av tingene ihvertfall) Med properitære standarder så lukker man markedet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det er enkelte ting det burde være monopol på..

 

tilogmed i dag er det et ting som er et sant kaos. Ta for eksempel sone 1 til ørten på DVD. Hvorav sone 1 har en viss oppløsing og antall bilder i sekundet og sone 2 har en annen med sin egen oppløsning og bilder i sekundet.. altså.. og det fortsetter.. Sendesignaler, blablabla!

 

kan ikke folk bare bli enige? kan det være så forbasket vanskelig?

 

(Yes! endelig løvenes konge på VHS ,Betamax,VCD,DVD,HD DVD og Blueray!) ehh!.. neitakk..  :no:

6391945[/snapback]

 

Å vi er ikke ferdige her..

 

Det er forsatt ikke bestemt hvilket HD fomat vi skal sende i her til lands når den tid kommer,

1080/50(både Interlaced og Progressivt), 1080/24P eller kanskje 720/50P.

 

Både NRK og TV2 har kjøpt OB busser nå som kan produsere i alle disseformatene, men det er forstatt uenigheter om hvilket man skal sende i.

 

Det er heller ikke bestemt hvilket kommprisjon det digitale bakkenettet skal sende i heller....

 

nei uff dette ble litt off topic...

Lenke til kommentar

Spetsnaz: Dette kan vi gjerne ta over på PRS, hvis du vil. Jeg har ikke påstått at det Telenor gjør er spesielt sosialøkonomisk, ei heller i tråd med deres opprinnelige mandat. Jeg vil hevde at det snarere skyldes, både for Telenor og NRK, deres (statlig tildelte) de facto beskyttelse fra et fungerende marked.

 

Hadde de vært et reelt skille mellom innhold og distribusjon, hadde situasjonen vært anderledes. Hadde TV2 og NRKdrevet innholdsproduksjon, (uten å være i et effektivt duopol) og latt noen andre drive med kringkasting på kommersielt grunnlag (med reell konkurranse) hadde noen garantert levert nett-TV på både Mac og Linux-spillere, fordi teknologien allerede finnes, og rimelig å implementere.

 

Det samme gjelder Telenor. At de endret formålsparagrafen er ikke relevant i denne sammenheng. Før de ble et ASA var det ingen utvikling av tjenestene overhode, bortsett fra da tastafonen ble innført i 1980 et eller annet.

 

Når det gjelder Microsoft og Coca Cola er jeg ikke sikker på hva du vil frem til, men jeg er helt enig i utsagnet, de er det de er idag fordi de har hatt konkurranse.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja, og åpne standarder er det som gjør markedet åpent. (en av tingene ihvertfall) Med properitære standarder så lukker man markedet.

 

AtW

6392505[/snapback]

Men åpne standarder følger av at det er konkurranse til å begynne med. Der markedet er lukket kan heller ingen konkurrerende standarder utvikle seg, åpne eller ikke...

 

Der markedet er åpent vil lukket standarder komme under press fra konkurrerende standarder, og enten bli åpne selv, eller tvinges til å forbedres så mye at de kan forsvare å være lukket. (At de er lukket er en ulempe som må oppveies på enten innhold, kvalitet eller pris.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Kan man spille av platen, så kan man vel også kopiere den sånn som jeg ser det..? :hmm:

6392195[/snapback]

Veldig godt sagt, for det er akkurat slik det er. Kan man høre lyden eller se bildet, kan det også kopieres. Om enn ikke like enkelt som direkte fra den optiske enheten, er det i hvert fall mulig. Dette skjønner ikke film- og musikkbransjen i det hele tatt og setter fortsatt alle ressursene sine på å kriminalisere kundene sine fremfor å finne gode løsninger enhver forbruker gladelig ville brukt penger på.

Lenke til kommentar

Det var mange interessante synspunkter i tråden. Jeg er såpass fornøyd med "vanlig DVD" utstyr og harddisker at jeg kommer til å sitte på mitt "isfjell" til det smelter. Til jeg eventuellt blir nødt til å ha noe med Blueray og HD-DVD å gjøre.

 

Filmer kommer jo sikkert til å slippes for vanlig DVD i flere år framover likevel.

Lenke til kommentar
Filmer kommer jo sikkert til å slippes for vanlig DVD i flere år framover likevel.

 

kommer litt ann på hvordan filmselskapene tenker.

 

Hva taper de mest penger på.

 

1. Levere fortsatt på dvd til prisene på HD-DVD/BR utstyr er blitt så rimelig at alle kjøper det. De mener jo selv at de taper masse penger på at folk kopierer disse platene.

 

2. Tvinge fram et raskt skille ved å nekte å levere til vanlig dvd. Kommer til å ta kort tid før folk kjøper utstyr men det kommer til å synke raskt i pris fordi mange kjøper det raskt. De taper masse penger den korte tiden.

 

Mest sannsynlig er det scenario 1 som skjer, litt rart iom at filmselskapene hevder selv de taper så himla mye penger på kopiering. Men kanskje de ikke tror selv at de taper så mye penger som de selv hevder.

 

Vet at jeg kommer til å tviholde på dvd sålenge det blir levert filmer på det formatet og det ikke går ann å ta sikkerhetskopi av HD/BR

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar

hmm føler jeg har sett slike kriger i hopetall.

Betamax eller VHS

digital8 eller miniDV

SACD eller DVDAudio

dvd+ dvd- dvdRAM

osv.

Digitaliseringen av Radio og TV har ikke gjort ting bedre.

Digitale sattelittsendiger i hd format...Mpeg2 eller MPEG4

Digital Radio Norge DAB utlandet har DVB-H, HD IBOC-FM, DMB.

tv sende standard er jo heller ikke bestem her i Norge enda , synes jeg å huske.

1080i 1080P 720P.....osv.

 

Nei det blir som med alle andre format kriger....venter til krigen har lagt seg og vinneren står igjen.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

 

Det samme gjelder Telenor. At de endret formålsparagrafen er ikke relevant i denne sammenheng. Før de ble et ASA var det ingen utvikling av tjenestene overhode, bortsett fra da tastafonen ble innført i 1980 et eller annet.

 

6392617[/snapback]

 

 

Hva med NMT, Personsøkere, VHF, dekadisk og numerisk nummeroppringing, GSM, adsl og alt det andre? Jeg tror ikke at det er at det nå er et ASA som gjør at det er så "bra", jeg (og sikkert mange andre) opplever at det har blitt dårligere. Det er raksjonen jeg mener å ha møtt blandt privatkunder og de som faktisk jobber i telenor, har jobbet i televerket, telekommunikatører og alle de andre som gjør ting mulig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...