Gå til innhold

Hva er farligest av Snus & Røyk


scoop3x

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig poenget med å bruke omlag 20 000 kr i året på noe som reduserer livslengden, og kan føre til brå død ? Nikotinen gir deg en falsk trygghet ved at du slapper av. Dette kan føre til at folk gir mer og mer faen, fordi de ikke reagerer naturlig i enkelte sammenhenger. Du må gjerne rette på det jeg sier, jeg tror jeg har nok argumenter i ryggen..

 

Men selvfølgelig, folk må få gjøre som de vil. Mennesker gjør mye ulogisk, og enkelte dør fortere en andre. Slik vil det alltid være.

 

Kjekt for oss som ikke røyker, at dere røykere tar på dere oppgaven med å få ned folketallet på kloden :)

 

Takker og Bukker  :thumbup:

6381293[/snapback]

Hva som er poenget med å bruke omlag 20,000,- i året? Det er godt som søren. Ta f.eks med godteri da. Du bruker sikkert nok på brus, potetgull og salte sild. (ikke så mye, men en god del.) Godteri tilfredsstiller. Det samme med røyk og snus.

 

Hva er poenget å spise godteri? Det tilfredsstiller.

Hva er poenget med å røyke eller snuse? Det tilfredsstiller.

 

Nei, nikotinet gir det langt ifra en falsk trygghet. Du skal bare vite hvor avslappet nikotin gjør deg. :)

 

Man trenger ikke gi faen selvom man tar en røyk. Man stresser ikke så mye, det er det som skjer, i motsetning til om du faktisk stresser og får høyt blodtrykk og tilslutt faller sammen og dør. :)

 

"Kjekt for oss som ikke røyker, at dere røykere tar på dere oppgaven med å få ned folketallet på kloden :) " - Hvor får du all fiendtligheten din fra? Du hadde hatt godt av en sigarett. Eller rullings for den saks skyld. Det er rett og slett bare for dumt å si det du sier her. Mennesker som ikke røyker vil kanskje dø like kjapt de. Av andre grunner. Stress f.eks. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg ser like skeivt på en feit person på McDonald's som en person som røyker. Fedme er et stort problem og folk får akkurat de samme sykdommene av feil kosthold som av røyking, nesten. Klassikere som hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft er standard hos røykere og feite folk.

Lenke til kommentar
Hva med fedme da?

6381437[/snapback]

 

Det er helt riktig. Fedme er et alvorlig og økende problem.

6381475[/snapback]

 

Nei sier du det. :ohmy:

 

 

Det jeg ville fram til er at man gjør jo heller ikke mye for å bekjempe fedme. Skal man spise sunt hver dag så får koster det nok penger. I mange tilfeller like mye som et måltid hos MD/BK.

 

Hvorfor kan ikke regjeringen gjøre sunn mat billigere? DET driter de i, men prisen på røyk/alkohol den skal jo faen meg opp opp opp.

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar
Nei, helt riktig. Flott sagt ;) Kvinner som blir voldtatt og ikke har muligheten til å ta abort, driter bare i aids..

6381463[/snapback]

 

afrika er den verdensdelen med mest problemer med HIV/AIDS så det er klart de vet om det...Legemiddelindustrien kjører inn store mengder veldedighets produkter mot dette, det blir godt informert om... så klart bryr noen seg... men ikke alle.. ikke de som allerede har det..og det gjelder ikke alle.. ikke gå til angrep på detaljer

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
"Fint for oss som ikke har ubeskyttet sex at de som får aids tar på seg oppgaven med å få ned folketallet på kloden."

 

Det blir bare usaklig. Største parten av menneskene i verden som dør av AIDS kommer fra Afrika, der de faktisk ikke vet om faren ved ubeskyttet sex og Aids. Der ligger det en vesentlig forskjell

6381419[/snapback]

Det finnes kampanjer der nede, på lik linje som røykekampanjer. Enten du liker det eller ikke.

 

Er forbannet teit å si at det bra at vi som røyker hjelper til med å senke folktallet. Håper at dette intreffer hos noen du bryr deg om, så du virkelig ser at det er et tåpelig med slike utsagn. Handler ikke om dette i det hele tatt, men nærmere personlig tilfredsstillelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Den største steinen i min sko er at røykere og overvektige skaper køer på sykehus slik at folk som faktisk tar vare på helsen sin sliter med å få behandlet en eventuell sykdom. Dessuten koster røykere og overvektige mye skattepenger og jeg liker lite å måtte betale i dyre dommer fordi folk ikke finner et substitutt for nikotin og fett.

Lenke til kommentar
Nei, helt riktig. Flott sagt ;) Kvinner som blir voldtatt og ikke har muligheten til å ta abort, driter bare i aids..

6381463[/snapback]

 

afrika er den verdensdelen med mest problemer med HIV/AIDS så det er klart de vet om det...Legemiddelindustrien kjører inn store mengder veldedighets produkter mot dette, det blir godt informert om... så klart bryr noen seg... men ikke alle.. ikke de som allerede har det..og det gjelder ikke alle.. ikke gå til angrep på detaljer

6381512[/snapback]

 

Jeg har foreldre som deltar aktivt i AIDS kampen. Har blandt annet bodd i Afrika sammenhengende i over 1 år, og har vært med på en rekke møter for å informere menneskene om AIDS. Ja, de fleste vet at det finnes en sykdom som heter AIDS og et virus som kalles HIV. Men de tror blandt annet det er farligere å bruke kondom (grunnet religion) enn å selv bli smittet med HIV. Men dette er uansett Off Topic.

Lenke til kommentar
Den største steinen i min sko er at røykere og overvektige skaper køer på sykehus slik at folk som faktisk tar vare på helsen sin sliter med å få behandlet en eventuell sykdom. Dessuten koster røykere og overvektige mye skattepenger og jeg liker lite å måtte betale i dyre dommer fordi folk ikke finner et substitutt for nikotin og fett.

6381575[/snapback]

 

ikke for å ødelegge hele innlegget ditt men jeg vil tro den skatten røykerne betaler for å røyke til staten veier opp for eventuelle helseplager de har...

 

og overvektige,,, det er ikke alltid mcdonalds har skylda... noen er født "som overvektig"

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Den største steinen i min sko er at røykere og overvektige skaper køer på sykehus slik at folk som faktisk tar vare på helsen sin sliter med å få behandlet en eventuell sykdom. Dessuten koster røykere og overvektige mye skattepenger og jeg liker lite å måtte betale i dyre dommer fordi folk ikke finner et substitutt for nikotin og fett.

6381575[/snapback]

 

ikke for å ødelegge hele innlegget ditt men jeg vil tro den skatten røykerne betaler for å røyke til staten veier opp for eventuelle helseplager de har...

6381594[/snapback]

 

Du mener det? Det tror ikke jeg. En røyker vil nesten uansett før eller senere få problemer med helsen grunnet røyken, og det er mange av dem.

 

Dessuten er det ikke bare pengeproblemet, men også helsekøprinsippet som er viktig. Hvis min meget sunne farfar hadde blitt stilt bak en røyker i en eventuell kreftbehandlingskø hadde jeg blitt mektig forbannet. Tar egentlig røykere følgene for det de gjør? De er påkjenninger til samfunnet.

Lenke til kommentar
Jeg ser også skeivt på overvektig folk. Minst like skeivt som røykere. Jeg prøver ikke å virke fiendlig ovenfor røykere. Selv tar jeg meg en røyk i ny og ne på fest, og har flere venner som røyker.

6381534[/snapback]

Goog going! Du tar den en røyk i ny og ne selvom du virker som en _ANTI_-røyker? :)

 

En gang til.

 

GOOD GOING!

Lenke til kommentar
Den største steinen i min sko er at røykere og overvektige skaper køer på sykehus slik at folk som faktisk tar vare på helsen sin sliter med å få behandlet en eventuell sykdom. Dessuten koster røykere og overvektige mye skattepenger og jeg liker lite å måtte betale i dyre dommer fordi folk ikke finner et substitutt for nikotin og fett.

6381575[/snapback]

 

ikke for å ødelegge hele innlegget ditt men jeg vil tro den skatten røykerne betaler for å røyke til staten veier opp for eventuelle helseplager de har...

6381594[/snapback]

 

Du mener det? Det tror ikke jeg. En røyker vil nesten uansett før eller senere få problemer med helsen grunnet røyken, og det er mange av dem.

 

Dessuten er det ikke bare pengeproblemet, men også helsekøprinsippet som er viktig. Hvis min meget sunne farfar hadde blitt stilt bak en røyker i en eventuell kreftbehandlingskø hadde jeg blitt mektig forbannet. Tar egentlig røykere følgene for det de gjør? De er påkjenninger til samfunnet.

6381621[/snapback]

 

Vel en røyker er like mye nordmann og menneske som en som ikke røyker...og selv en som ikke røyker vil få problemer helsemssig en gang..livets gang vi blir eldre og sykere uansett..ja det er dumt og røyke men det gjelder forsåvidt alkehol også.... drikker du alkehol?da kan du føle deg skyldig for det gir også problemer til samfunnet

Lenke til kommentar

Vi snakker da om et par sigaretter i året, vel vitende om helsefaren ved røyking.

 

Som noen sa tidligere, det er godt med niktotin i kroppen, det hjelper med å stresse ned. Dette er sikkert riktig. Men det er ikke nikotinen i seg selv som roer deg ned. Det er abstinensene etter nikotin som stresser deg opp, og du trenger nikotinet for å roe deg ned igjen. Det kalles avhengighet. Jeg, som røyker et par ganger i året, føler meg ikke mindre stresset av sigaretten.

Lenke til kommentar

check this out!

 

Fakta om snus

 

Snus består av mørke tobakkssorter blandet med vann, salt, smaksstoffer og pottaske. Denne blandingen virker som lut på tannkjøttet og framkaller etseskader der hvor prisen legges. På 1600-tallet var snus populært blant fiffen i Sør-Europa, mens nå er snus forbudt i EU.

 

Snus har i likhet med annen tobakk 18-års aldersgrense.

 

STERKE SAKER

Snus inneholder mer enn 2500 kjemiske stoffer, deriblant nikotin. En alminnelig pris (ca. 2,5 g) inneholder 3,2-6,1 mg nikotin. Til sammenlikning vil en som røyker få i seg omkring 2 mg nikotin per sigarett. Det betyr at man får i seg 1/2-3 ganger så mye nikotin i en pris som i en sigarett.

 

HELSESKADER VED SNUSBRUK

Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

 

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

 

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste yttre årsaken til impotens hos yngre menn.

 

Kreft: Det foregår for tida flere undersøkelser om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det.

 

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2. Dette er en alvorlig sykdom, men kan oftest kontrolleres med endring i kostholdet. Noen må også begynne med medisiner.

 

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

 

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

 

Hjerte- og karsykdommer: Høyt blodtrykk kan bli resultatet av snusing. På lang sikt kan det bidra til utvikling av alvorlig hjerte- og karsykdom. Kolestrolet i kroppen øker også i takt med ditt snusforbruk, dette er farlig for alle hjerte- og karsykdommer.

 

Graviditet og snus: Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig og får lavere fødselsvekt.

 

MYTER OM SNUS

"snus inneholder små glassbiter.."

Feil: I snus finnes det små saltkrystaller, disse ligner på glassbiter. Saltkrystallene risper ikke opp slimhinnen, men irriterer den. Saltet gjør også at blodtrykket øker. Du har sikkert hørt at for mye salt ikke er bra for kroppen.

 

"snusen er ufarlig i motsetning til røyken"

Feil: Snus er mindre skadelig enn røyk, men alikevel 1000 ganger mer skadelig enn vanlige husholdningsvarer som ost eller yoghurt. Både snus og sigaretter inneholder betydelige mengder nikotin og andre farlige, kjemiske stoffer.

 

" i våre dager får man jo kreft av alt mulig.."

Feil: Nei, man får ikke det! De viktigste årsakene til kreft er tobakksbruk, feil kosthold, soling og overdrevent alkoholforbruk.

 

" snus lages av restene av sigaretter og sigarer"

Feil: snus lages av en helt annen type tobakk

 

SNUSENS HISTORIE

Historien om snus, for Europas del, begynte med at Columbus "oppdaget" Amerika. Han var den første til å beskrive bruk av tobakksplanten. Indianerne, derimot, hadde nok snust denne planten i årevis.

 

Snus vanlig blant fiffen

En av Columbus medreisende, den franske ambassadøren Jean Nicot, tok med seg frø av tobakksplanten før han dro hjem. I Paris dyrket han fram tobakk og framstilte snus. De første som brukte dette var hoffet til dronning Catharina av Medici på midten av 1600-tallet. De la ikke inn en pris under leppa, men snuste tørrsnus inn i nesa. Det var vanlig å oppbevare tørrsnusen i snusdåser som var utsmykket eller i gull og sølv. Snusdåser var populære gaver i de fine kretsene.

 

AVHENGIGHET

Nikotin er et stoff det er lett å bli avhengig av. Nikotinet i snus blir tatt opp i blodet i slimhinnene i munnen og ført med rundt i kroppen. Det tar kort tid fra du legger en porsjon snus i munnen til nikotinet når hjernen. Når det skjer, frigjøres stoffer i hjernen som gir en beroligende og stimulerende effekt. Det er denne virkningen som gjør deg avhengig.

 

Den fysiske avhengigheten merker du først når du slutter å snuse og ikke lenger får den stimulerende eller beroligende effekten av nokotin.

 

SNUS OG TRENING

Når du legger inn en porsjon snus stiger både puls og blodtrykk. Nivåene forblir høye så lenge du beholder snusen i munnen. De som snuser kan merke at det føles tyngre å yte maksimalt under trening og i konkurranser.

 

Nikotinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen og øker motstanden for blodstrømmen. Når blodtrykket stiger må hjertet arbeide hardere og du får dårligere kondisjon.

 

FORBUDT I EU

Soldater som hadde deltatt i tredveårskrigen tok med seg snusen til Sverige på slutten av 1600-tallet. På 1800-tallet var det tre snusfabrikker i Sverige og våtsnusen ble vanlig. Idag er det Sverige og USA som er de største eksportørene av produktet. I EU er snus bare tillatt i Sverige. De andre landene ønsket ikke å innføre enda et nytt og helseskadelig tobakksprodukt. I tillegg sier New Zealand, Israel, Australia og Hong Kong klart nei til snus. Det ser relativt mørkt ut i framtida for snusen...

 

http://www.ung.no/art/?id=972

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vel en røyker er like mye nordmann og menneske som en som ikke røyker...og selv en som ikke røyker vil få problemer helsemssig en gang..livets gang vi blir eldre og sykere uansett..ja det er dumt og røyke men det gjelder forsåvidt alkehol også.... drikker du alkehol?da kan du føle deg skyldig for det gir også problemer til samfunnet

6381651[/snapback]

 

Jeg konsumerer alkohol på lik linje som andre 20-åringer, men jeg trener hver eneste dag og har et særdeles sunt kosthold. På den måten holder jeg meg unna de eventuelle senkomplikasjonene alkoholbruk vil gi meg.

Lenke til kommentar

Onkelen min døde av at hjertet hans kollapset for noen år siden. Han hadde hatt et tidligere hjerteinnfarkt, men fortsatte å røyke. Han valgte døden selv. Skal virkelig vi betale for at psykisk oppegående folk som ikke er suicidale (correct my spelling) ødelegger sitt eget liv vel vitende om skadene.

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er mange eksempler på eldre som får stilt et ultimatum av legen: slutt å røyk eller dø. For de fleste er det helt utrolig vanskelig å stumpe røyken i sen alder og de fleste ender derfor opp seks fot under.

Lenke til kommentar

Og dette er selvfølgelig et stort problem vi må ta i betraktning. Mange av dagens eldste pensjonister startet å røyke uten å vite om noen helsefarer. Foreldrene syntes det var stas da sønnen begynte å røyke. Ingen vanlige mennesker visste om hvilke store farer de sto i møte. I dag er de totalt avhengige av nikotinen i røyken. Slutter de å røyke, står de forran kanskje enda større farer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...