Gå til innhold

1års forbredelse til militæret. Trenger tips.


Anbefalte innlegg

Jeg skal jo da i militæret om 1år hvor jeg ønsker å gjøre det bra. Har drevet med fotball, håndball, bandy,volleyball,snowboad og slalåm. Men slutta med all sport for 2år siden, pga. at kameraten min havna på sykehus i 6mnd'r pga. snowboard ulykke.

 

Så jeg har tenkt til å starte opp trening igjen for å være klar for militæret.

Jeg tenkte mest generelt på utholdenhet og styrke. Noen som har vært i militæret og har noen tips til hva som burde praktiseres ?

 

 

Gunstein.I

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor slutta du nar kammrat din havna pa sykehus?

 

uansett, jogg og ta armhevinger, situps opg hangups så klarer du deg ekseptionelt i militæret

6371862[/snapback]

Skjønner godt at han slutta jeg. Kan bli skremt av sånt.

 

Ellers er det riktig det Henrik sier. Jeg syns også du bør trene en del med vekter for å bygge opp grunnmuskulaturen før du tar situps, pushups, hangups, dips og rygghev osv. Ett år er egentlig ikke så god tid, det har jeg merket.

Lenke til kommentar

Hvor er det du skal i militæret siden du skal trene så jævli? MJK / KJK?

 

På rekruttskolen kommer du langt så lenge du klarer endel push, situps, hangups og en grei 3000 meter-tid. Selv dimmer jeg om 1 måned og mener militæret har vært veldig bra..Et år jeg ikke ville vært foruten!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Sier det samme som dimiles; hvor skal du? Greit nok hvis du skal bli jeger eller operatør, men du trenger ikke være fysisk fantastisk for å gjøre det bra i militæret. Likevel synes jeg du har god innstilling. Jobber i fysisk fostring-delen i Marinen selv og å si at gjennomsnittsformen på en soldat er laaav.

 

Løp mye - kondis er fint, styrke er ikke like viktig.

Tren spesifikt - da tenker jeg på sit ups, hang ups og push ups.

Gå med sekk - Det er en stor fordel å kunne gå med sekk. Begynn på 20 kg og jobb deg oppover.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at han slutta jeg. Kan bli skremt av sånt.

 

Ellers er det riktig det Henrik sier. Jeg syns også du bør trene en del med vekter for å bygge opp grunnmuskulaturen før du tar situps, pushups, hangups, dips og rygghev osv. Ett år er egentlig ikke så god tid, det har jeg merket.

6373774[/snapback]

 

er vel heller motsatt.... begynn og trene med kroppsvekta di for så å starte med vekter....

Lenke til kommentar

Skjønner godt at han slutta jeg. Kan bli skremt av sånt.

 

Ellers er det riktig det Henrik sier. Jeg syns også du bør trene en del med vekter for å bygge opp grunnmuskulaturen før du tar situps, pushups, hangups, dips og rygghev osv. Ett år er egentlig ikke så god tid, det har jeg merket.

6373774[/snapback]

 

er vel heller motsatt.... begynn og trene med kroppsvekta di for så å starte med vekter....

6384321[/snapback]

 

Jepp, og når du begynner med vekter - start med apparater før du går løs på frivekter. Legger ved treningsprogrammet som anbefales av MJK før opptaksprøver (ligger vel på mil.no et sted også).

treningsdagbok.pdf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har 2 kompiser som skal på opptak til høsten. De er inne nå, så de vet litt hva det går i. Vi har spekulert en del i hva de kommer til å møte. De er syke i hodet. Han ene putter to 25 kilos vekter i en pitteliten drittsekk og går 5 timers lange turer i ulendt terreng. Han andre fyller gjerne en Recon Pack med sand og går fra Bergen til Voss når andre har fri. Han ene av dem vet jeg har trent HJK-programmet, men han er unormalt sterk og utholden.

Lenke til kommentar

En på rommet mitt på FSR-kurs var med de to første ukene av MJK-opptaket. Han fortalte at det var ikke nødvendigvis de største gutta som kom lengst ettersom det gikk utrolig mye på psyken din. De som kom inn å skrøt av hvor mange push de tok, eller hvor mye de tok i benken ble sendt ut relativt fort. Husker han fortalte at de en natt (!) måtte ut i en innsjø som var iskald (dette var i november / desember tror jeg), og der sto de med iskaldt vann opp til hodet. De fikk ikke lov å gå opp før de fikk beskjed om at de kunne gå opp. Så der sto de.. Etter laang tid fikk de gå opp, og de som hadde gått opp før de fikk lov var naturligvis ute av opptaket. Ellers husker jeg han fortalte at de fikk på seg full oppakning med sekk, ag3 osv., og begynte å gå. Da fikk de vite at de to første som ikke ville gå lenger var ute. Lurer på hvor langt de gikk.

 

Så har man jo den klassiske historien om da de gikk 3 mil elns i skaugen og da de kom frem ble de stilt på en rekke og ble spurt hvem som ville gå 3 mil til. De som gikk frem og sa de ville gå 3 mil til gikk fram, og de som ikke ville ble stående. Det var selvfølgelig ikke snakk om å faktisk gå 3 mil til, de ville bare sjekke hvem som hadde psyke nok til å si at greit, de kunne gå 3 mil til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er klar over at det går nesten utelukkende på psyke. Kompisen min var blant de siste 15 og han sa at nesten det eneste som gjelder er å ha jææævli lyst. De to jeg kjenner har jæææævli lyst og de utsetter seg selv for mye dritt.

Lenke til kommentar
Så har man jo den klassiske historien om da de gikk 3 mil elns i skaugen og da de kom frem ble de stilt på en rekke og ble spurt hvem som ville gå 3 mil til. De som gikk frem og sa de ville gå 3 mil til gikk fram, og de som ikke ville ble stående. Det var selvfølgelig ikke snakk om å faktisk gå 3 mil til, de ville bare sjekke hvem som hadde psyke nok til å si at greit, de kunne gå 3 mil til.

6385805[/snapback]

Den er herlig :D Hørt mange som har vært med på lignende.

 

Greit å ha hørt sånne historier, kan bli fint å tenke på når man kommer inn, og kanskje opplever noe sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Så har man jo den klassiske historien om da de gikk 3 mil elns i skaugen og da de kom frem ble de stilt på en rekke og ble spurt hvem som ville gå 3 mil til. De som gikk frem og sa de ville gå 3 mil til gikk fram, og de som ikke ville ble stående. Det var selvfølgelig ikke snakk om å faktisk gå 3 mil til, de ville bare sjekke hvem som hadde psyke nok til å si at greit, de kunne gå 3 mil til.

6385805[/snapback]

Den er herlig :D Hørt mange som har vært med på lignende.

 

Greit å ha hørt sånne historier, kan bli fint å tenke på når man kommer inn, og kanskje opplever noe sånt.

6386163[/snapback]

 

Det er kanskje det minst problematiske på et slikt opptak. Fangetjeneste, torturøvelse, overlevelse, søvn-, mat- og varmemangel over lang tid, klaustrofobi, paranoia, alt det jævligste du kan tenke deg ... og litt til.

Lenke til kommentar
Det er kanskje det minst problematiske på et slikt opptak. Fangetjeneste, torturøvelse, overlevelse, søvn-, mat- og varmemangel over lang tid, klaustrofobi, paranoia, alt det jævligste du kan tenke deg ... og litt til.

6386263[/snapback]

Det som er litt kult med det hele er at alt hatet, blir bare til bedre og bedre minner etterhvert. I likhet med dimiles over her, ville heller ikke jeg vært foruten mitt halvannet år oppe i Nord.

 

Til trådstarter: Litt avhengig av hvor du har tenkt deg, kommer du langt med å ha en helt grei kondis. Gjerne litt over gjennomsnittet også (som beklageligvis ikke skal så mye til nå i dag :p ). Litt styrketrening, og som tidligere nevnt: Det går myyyye på psyke og innstilling. Jeg var langt ifra noen He-Man da jeg dro inn, men jeg var totalt innstillt på å fullføre og så litt til.

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Litt avhengig av hvor du har tenkt deg, kommer du langt med å ha en helt grei kondis. Gjerne litt over gjennomsnittet også (som beklageligvis ikke skal så mye til nå i dag  :p ). Litt styrketrening, og som tidligere nevnt: Det går myyyye på psyke og innstilling. Jeg var langt ifra noen He-Man da jeg dro inn, men jeg var totalt innstillt på å fullføre og så litt til.

Instillinga  for å gjøre det bra der er definitivt der ! ;D

Endret av GUNNISSS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...