Gå til innhold

Studere uten fullt vitnemål?


thoralex

Anbefalte innlegg

Har en venninne som har strøket i ganske så mange fag. Hun søkte på jus på BI på særskilt grunnlag (vedlagt legeerklæring om at en er "psykisk syk") og kom inn på lik linje med folk med bare seksere og femmere. Urettferdig? Ja!

6403276[/snapback]

Var det kanskje noen sterke økonomiske krefter type "pappa" bak dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I henhold til forskrift kan man ikke søke om spesiell vurdering dersom man ikke har generell studiekompetanse. Spesiell vurdering går på nivåvurdering opp mot det søkeren måtte legge ved av attester, men er altså ikke en måte å unngå kravene om generell studiekompetanse.

6404005[/snapback]

Hvordan har hun kommet inn da? Jeg synes det er utrolig urettferdig at hun gir totalt faen i alt som har med skole å gjøre i tre år, også skal hun komme inn på lik linje med toppelever?

Lenke til kommentar

Det er bare en av tre muligheter;

 

http://www.lovdata.no/for/sf/uf/tf-20051010-1191-003.html

 

1) Realkompetanse (forutsetter at søkeren er over 25 år)

2) Dispensasjon fra generell studiekompetanse

3) Studiet er unntatt for kravet om generell studiekompetanse

 

Eller:

4) BI er en gjeng med søplehoder som ikke bryr seg om departementet eller regelverket de er underlagt

 

Jeg vet hva jeg tenker selv, men det får du ikke vite... ;)

 

For ordens skyld: Dispensasjon fra GSK gis i kapittel 3 i forskriften, mens spesiell vurdering er knyttet til kapittel 7 om rangering av søkere. Altså har det i bunn og grunn ingenting med generell studiekompetanse å gjøre.

 

§ 7-21. Rangering på grunnlag av spesiell vurdering

(1) Grunnlag for opptak etter spesiell vurdering kan være at annet morsmål enn norsk, sykdom, funksjonshemming eller andre spesielle forhold gir grunn til å anta at søkerens rangering etter § 7-1 eller § 7-20 ikke gir et riktig bilde av søkerens kvalifikasjoner.

(2) Søkere som ønsker å bli vurdert etter denne bestemmelsen, må be om dette i søknaden og legge ved egen begrunnelse og dokumentasjon av de forhold som anføres.

(3) Forhold som nevnt over gir ikke i seg selv rett til studieplass. For å få tilbud om opptak kreves det likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter § 7-1 og § 7-20.

(4) For studier med opptaksprøve kommer denne bestemmelsen til anvendelse for så vidt tilbud om opptaksprøve eller endelig rangering helt eller delvis bygger på poengberegning etter § 7-4 til § 7-19.

(5) Søkere som ikke får tilbud om opptak etter disse reglene, skal rangeres etter reglene i hhv. § 7-1, § 7-19 og § 7-21.

 

Siste edit: "Særskilt grunnlag" er ikke en term som eksisterer ved opptak til høyere utdanning i Norge.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Da lurer jeg fryktelig på hva det står i den legeerklæringen som gjør at hun kom inn, må være en uhelbredelig sykdom eller noe. Jeg brukte særskilt grunnlag fordi det er det hun selv sa det het, jeg vet ikke hvordan hun har søkt og hvordan hun har fått det til. Jeg vet bare at jeg har sett vitnemålet hennes, og at det er fullt av stryk og toere og at hun nå har kommet inn på BI ved å sende inn legeerklæring i tillegg til karakterene.

Lenke til kommentar
I henhold til forskrift kan man ikke søke om spesiell vurdering dersom man ikke har generell studiekompetanse. Spesiell vurdering går på nivåvurdering opp mot det søkeren måtte legge ved av attester, men er altså ikke en måte å unngå kravene om generell studiekompetanse.

6404005[/snapback]

Hvordan har hun kommet inn da? Jeg synes det er utrolig urettferdig at hun gir totalt faen i alt som har med skole å gjøre i tre år, også skal hun komme inn på lik linje med toppelever?

6405142[/snapback]

Men hun er vel stemplet som "psykisk syk" i diverse offentlige systemer for all fremtid. :dontgetit:

Mulighetene videre snurper jo litt inn da.

Lenke til kommentar
I henhold til forskrift kan man ikke søke om spesiell vurdering dersom man ikke har generell studiekompetanse. Spesiell vurdering går på nivåvurdering opp mot det søkeren måtte legge ved av attester, men er altså ikke en måte å unngå kravene om generell studiekompetanse.

6404005[/snapback]

Hvordan har hun kommet inn da? Jeg synes det er utrolig urettferdig at hun gir totalt faen i alt som har med skole å gjøre i tre år, også skal hun komme inn på lik linje med toppelever?

6405142[/snapback]

 

Det blir fett på jobbintervju å forklare hvorfor hun ikke har vitnemål fra videregående, da... For ikke å snakke om at hun kommer sikkert ikke å får med seg en dritt fra studiene :)

Lenke til kommentar
Men hun er vel stemplet som "psykisk syk" i diverse offentlige systemer for all fremtid. :dontgetit:

Mulighetene videre snurper jo litt inn da.

6406595[/snapback]

BI har eget opptak, så det har vel ikke noe med offentlige å gjøre..

 

Men hvis legen skriver det, så er hun antagelig stemplet allerede..

 

et blir fett på jobbintervju å forklare hvorfor hun ikke har vitnemål fra videregående, da...
Pappa blir bare irritert når folk kommer trekkende med vitnemål fra vidregående hvis de har fullført og er siviløkonomer(er vel stort sett der BI har poengkrav) eller jurister. Så spørs vel strengt talt om det blir et tema. Men spørs vel på arbeidesgiveren så.

 

  Jeg bare lurte på noe her, hva er stryk, har man da fått 1er i faget?
En eller null. :)

 

Das ist Norwegen in einen nøtteschall.

 

Ps, gjett min tyskkarakter.

Karakterer er veldig individuelt fra lærer til lærer. Jeg klarte meg gjennom fire år med tysk og toppkarakter, uten å kunne gramatikk overhodet. Det kalles å lure læreren, og å late som om man er fryktelig god.
Lenke til kommentar
Men hun er vel stemplet som "psykisk syk" i diverse offentlige systemer for all fremtid. :dontgetit:

Mulighetene videre snurper jo litt inn da.

6406595[/snapback]

BI har eget opptak, så det har vel ikke noe med offentlige å gjøre..

 

Men hvis legen skriver det, så er hun antagelig stemplet allerede..

6419052[/snapback]

Legen må jo ha registrert det når han skrev ut legeerklæring på "sykdommen".
Lenke til kommentar
Legen må jo ha registrert det når han skrev ut legeerklæring på "sykdommen".

6419487[/snapback]

Ikke i noe statlig register, men i journalen på legekontoret. Staten har jo ikke innsyn i denne. Og skriver han ut en erklæring om at noen er psykisk syke, ja, så tror jeg jammen ikke det er første gang det kommer frem i journalen.

Lenke til kommentar

Betyr dette at folk med et annet morsmål kan få spesiell vurdering?

6433409[/snapback]

 

Annet morsmål enn norsk gir ikke automatisk rett til spesiell vurdering, men i noen tilfeller *kan* det være aktuelt. Flyktninger som har kommet til Norge i 15-årsalderen og begynt rett på videregående skole kan være et eksempel. Vitnemålene til en del av disse vil vise at de har slitt med fag i førsteklassen før de har fått en god progresjon etter hvert som de lærer språket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...