Gå til innhold

Studere uten fullt vitnemål?


thoralex

Anbefalte innlegg

er det noen som vet om det går an å komme inn på et studie selv om man har strøket i et fag? Jeg strøyk i kjemi 3kj (standpunkt) men siden jeg bare har søkt it-studier hvor jeg ikke trenger det lurte jeg på om det fortsatt var mulig å komme inn. flere av stydiene jeg har søkt har færre søkere en plasser så karnsje de vill fylle opp uansett? Tre av studiene med for få søkere er avlyst, men siden de andre ikke er avlyst enda er de karnsje en mulighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du trenger et fullført og bestått vitnemål. Det eksisterer unntak, men da er det snakk om søkere som er 23 år eller mer, og som har minst fem års arbeidserfaring.

 

Hvorvidt det er ledige plasser på studiene er ikke av betydning, siden opptak til grunnstudier er regulert gjennom forskrift gitt av departementet. Med andre ord: Det er ikke opp til det enkelte lærested.

Lenke til kommentar

er litt usikker på dette, men jeg tror at man må ha bestått på vitnemålet for å få allen studiekompetanse og man må ha allmen studiekompetanse for å ta eksamen ved en høyere utdannelse. Men som nevnt over; det er best å snakke med rådgivere om dette. Jeg ville snakket med rådgivere både på den videregående skole du gikk på og ved den skolen du har tenkt å gå.

Lenke til kommentar

Før ja, men da var systemet mer fleksiblet og hensynsfullt. I dag du ha bestått i alle fag med mindre du skal inn på realkompetanse. Prøvde selv å slippe inn på UIB uten bestått i GYM av alle fag, hadde sågar en uttalelse fra vgs. min at jeg kom til å få bestått i faget like etter semesterstart. Dere kan jo gjette selv åssen det gikk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Før ja, men da var systemet mer fleksiblet og hensynsfullt. I dag du ha bestått i alle fag med mindre du skal inn på realkompetanse. Prøvde selv å slippe inn på UIB uten bestått i GYM av alle fag, hadde sågar en uttalelse fra vgs. min at jeg kom til å få bestått i faget like etter semesterstart. Dere kan jo gjette selv åssen det gikk.

6397436[/snapback]

 

Dette med å kreve bestått gym er faktisk diskutert i utdanningssystemet.

 

Mange mener at man ikke skal kreve å ha bestått i gym, siden faget er irrelevant.

 

Mange mener man må ha bestått, fordi du lærer løfteteknikker osv.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

jeg synes det er litt drøyt å påstå at gym er irrelevant for en allmen utdannelse. For det første så vil de å gi et signal om at det ikke er så viktig å bestå gym undergravet behovet for fysisk aktivitet. Undoms forhold til fysisk aktivitet er noe som etableres for ilvet og er viktig å ta vare på. For det andre så skal gym på videregående også være basert på teori rundt helse og kosthold også, og det er like viktig i en allmen utdannelse som f.eks relgion eller et hvilket som helst annet fag som man ikke kommer til å få dirrekte bruk for i videre utdanning.

Lenke til kommentar

Altså, jeg skjønner jo på en måte hvorfor det må være slik, i hvert fall når det gjelder andre fag enn gym. Hvis man skulle kunne slippe å ha bestått i fag som ikke har relevans for studiene ville pågangen vært mye større, dessuten er det på mange steder knapt studieplasser nok til de som faktisk har komplett vitnemål. Dette kunne nok ha ført til at mange i stedet for å ta opp det manglende faget ville ventet på en restplass. Dessuten: hvis de åpner for fritak fra gym siden det er "irrelevant" vil dette føre til diskusjoner. Alle fag man ikke bruker er jo irrelevante, og hvorfor ikke kjøre fritak fra alt dette også? Det blir vanskelig å si akkurat hvor grensen skal gå, og da er det i grunnen like greit å kreve fullstendig vitnemål til de har funnet en bedre måte å vurdere vordende studenter på.

Lenke til kommentar
Gymtimene var de to første på mandag morgen. Dette var klin uaktuelt.

6398411[/snapback]

Hvordan kan det være totalt uaktuelt? Jeg kjenner mange som trener 6-8 før skolen mandag morgen. Selv trener jeg bare så tidlig på torsdager og lørdager. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Har en venninne som har strøket i ganske så mange fag. Hun søkte på jus på BI på særskilt grunnlag (vedlagt legeerklæring om at en er "psykisk syk") og kom inn på lik linje med folk med bare seksere og femmere. Urettferdig? Ja!

6403276[/snapback]

 

Das ist Norwegen in einen nøtteschall.

 

Ps, gjett min tyskkarakter.

Lenke til kommentar
Har en venninne som har strøket i ganske så mange fag. Hun søkte på jus på BI på særskilt grunnlag (vedlagt legeerklæring om at en er "psykisk syk") og kom inn på lik linje med folk med bare seksere og femmere. Urettferdig? Ja!

6403276[/snapback]

 

I henhold til forskrift kan man ikke søke om spesiell vurdering dersom man ikke har generell studiekompetanse. Spesiell vurdering går på nivåvurdering opp mot det søkeren måtte legge ved av attester, men er altså ikke en måte å unngå kravene om generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...