Gå til innhold

hva er religion? og hvorfor tror man på "gud"


Anbefalte innlegg

definisjon på "å tro" er å skape en teori om det uvitende.

 

man blir som oftes vokst opp i et samfund som har en bestemt religion.

så man får som oftes bare en teori i trynet som ung.

 

De fleste som tror "helt" på noe, er vanligvis folk som ikke kan innse at døden er en virkelighet. (dvs. at man tror det er noe som skjer etterpå)

 

hvis alle hadde vokst opp til dags tid og ikke fått noen form for "teori" slengt etter seg

så kunne man ha sett på alle de forskjellige teorier som er, og kunne ha valg hvilken man ville ha trodd på selv. om man hadde valgt det man hadde lyst til å tro på eller om man hadde valgt det som hadde vært mest logiskt...

 

noen andre syn på dette?

Endret av fwsotern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er litt interessant er at jeg f.eks faktisk føler mer trygghet ved å ikke ha noen spesiell tro. Jeg føler meg bedre når jeg tenker på at alt som er her på jorda er av ingen spesiell grunn men bare er tilfeldig. Da er ikke døden akkurat noe skremmende. Synes ikke jeg ihvertfall. Man forsvinner liksom bare på lik linje med som når man sovner.

Lenke til kommentar

Tro blir mest brukt for å forstå verden.... og å sette ord på enkelte ting.

Mange setter titlen kristen kun for å vise at han/hun er en god persjon...

Politisk kan man styre folket via å henvise til relgionen osv...

 

Relgion er en potet man kan bruke til alt ;)

Vilken relgion du har spiller ingen rolle, bare du trives i den ;)

Er du redd for noe, så er det poengløst å ikke tro... for redselen er inne i deg, å du har blitt lært opp til at om du ikke tror brenner du... tenker man på det, å faktisk tror det... jah ta i mot Jesus :p

 

Dersom du ikke har bruk for noen gud i din tankeverden, jah så trenger du den ikke....

 

Alle ordentelige ateister, tviler ikke engang, di nekter... Helvete er foresten Gehenna, en plass utenfor jerusalem der man brandt liket til mennesker som ikke var verdig ordentelig begravelse fordi di ikke trodde... Bibelen snakker om fortapelse, altså tap av skjel... Paven til og med, har sakt at helvete ikke finnes... Dersom du har gode kunskaper om relgioner generelt er faren meget stor for at du slutter å tro, men du beholder alikevell det gode i det... Dersom du blir ikketroende etter at du har vert kristen eller noe... ikke bli alt for agressiv mot di kristene eller trosamfunn generelt.. di fleste får et hat, jeg vet ikke hvorfor...

 

Den norske kirke har gått bort fra et brennende helvete, men en plass der gud ikke er skal vi komme :p er ikke gud over alt da? hehe det skal vist være noe dritt å dø som ateist eller anderledestroende.... har man da tenkt på vikingene før di fikk høre nyss om kristendommen? kommer di til himmelen? - da er det i såfall en urettferdig gud.

 

Bibelen for eksempel; er meget kritikkverdig, se på bibelguiden.com

 

Jeg er uavhengig, jeg liker bare å studere relgion, for meg betyr det ikke noe om det finnes en gud eller ikke... bare liker tanken...

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Hvorfor tror folk på Gud? Hvor stor er oddsen for at det bor en mann, godt over 2000 år gammel oppe i skyene og tar imot "sjelene" til de daue...

Jeg har flydd fly opp imellom skyene og over, og har IKKE sett noen folk enda!

 

Vanskelig å få kjæreste også da, når alle er kristne og da vil "du" og henne ha forskjellige meninger om sex før ekteskap! :hrm:

Lenke til kommentar

Mennesket har overutviklede evner (forståelse og selvinnsikt) i forhold til de omstendighetene det lever under og passer derfor ikke inn i naturen. Menneskets streben etter rettferdighet og mening kan ikke oppnås, og derfor har menneskeheten behov som naturen ikke kan oppfylle. Mennesket håndterer ikke at alle en gang skal dø, at det hele munner ut i intet; likt for oss, som for alle som var før oss.

 

Vi er sensitive for fare. Vi tror at det som rører seg på vår jord fortsetter evig; instinktet vårt feiler oss.

 

Religion gir mening utover det en meningsløs tilværelse gjør.

Religion er skammens avkrok; en etablert frykt for døden.

 

Livet er dog en fascinerende og svært så fantastisk reise, som bør nytes og elskes. :)

 

God natt.

Endret av kidstar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...