Gå til innhold

Et spørsmål angående kjøp av spill og aldersgrense


Anbefalte innlegg

Ja, jeg har brukt søkefunksjonen og funnet andre tråder om dette, men ville ikke bumpe dem.

 

Jeg fyller 16 i september, men har lyst på GTA:LCS til PSP før sommerferien. Siden det garantert blir en del bilkjøring i ferien hadde det vært gøy med et bra og underholdene spill til PSP'en min. Jeg vet at jeg kommer til å skaffe meg GTA på en eller en annen måte, men skal først sjekke om jeg som 15-åring kan få kjøpt spillet over disk på elkjøp. Jeg håper virkelig at de lar meg kjøpe spillet. Det hadde vært greit om jeg var 10 år og ikke fikk kjøpt spillet, men nå som jeg er "voksen" nok til å skjønne innholdet i spillet så burde de la meg få kjøpe det. Og etter det jeg har skjønt så er aldersmerkingen på spill bare en veiledning for de "uvitende" foreldrene som skal kjøpe spill til smårollingene sine. Så de butikkansatte kan ikke bli straffet for å selge et spill med aldersgrense 18 år på til en mindreårig. Men gidder jeg å dra til butikken for så å bli avvist pga alderen min? Jeg lever fortsatt med bildene i hodet mitt fra den gang jeg skulle kjøpe Wild Wild West som 12 åring og ikke fikk lov av mannen på spaceworld fordi filmen hadde en aldersgrense på 15 år.

 

Tror dere at jeg får kjøpt spillet? Mange butikker har vel gitt streng beskjed til sine ansatte om at de ikke skal selge spill til barn/ungdom som er yngre enn det som er anbefalt aldergrense på spillet. Så jeg håper ikke at Elkjøp har slike moralske prinsipper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ikke være noe problem det nei.. Har handlet både half-life 2 og F.E.A.R. som begge hadde 18 års grense. På den tiden var jeg 16 år (nå 17 :p) og jeg fikk kjøpt begge spillene over disk. Dette var på elkjop og lefdal. Har heller ikke opplevd at noen kjente har blitt stoppet i å kjøpe spill her. På spaceworld deriomot er det mye strengere!

 

edit: gta serien har vært mye i mediene, riktignok en stund siden da, men dette kan føre til at de ansatte er mer obs. men uansett tror jeg du kan være ganske trygg på at du får kjøpt det.

Endret av Fettgnomen
Lenke til kommentar

Untertaker, mener du at det nå er lovlig gjeldende aldersgrenser på spill og filmer? Er dette en ny lov? (siste 12 mnd)

 

Trådstarter, den tiden du bruker har på å skrive i denne tråden kunne du ha brukt til å få en av foreldrene dine til å plukke opp spillet, så hvorfor ta sjansen når alternativet kan være så lett.

Lenke til kommentar

Det er nok forskjellig fra person til person i kassa. Men de skal nekte deg uansett hvis du er under aldersgrensen. Ellers hadde jo hele poenget vært borte. Tenk deg, hvis alle småungene som fikk kjøpt spillet sier det til hverandre og vennene sine, som igjen sier det til sine foreldre. En pappa eller mamma blir forbannet og kontakter butikken. De kan få gedigne bøter for å bryte aldersreglene på filmer og spill. Så kontakter foreldrene forbrukerombudet, og vips, så sitter butikken med en diger bot og kanskje inndratt løyve for å selge spill. Butikken kan faktisk tvinges til å sparke den som bryter aldersreglene på spill for å ha noe å argumentere med (At den ene personen ikke overholder reglene)

 

Det er som om alle kiosker skulle solgt sigaretter/tobakk til folk som akkurat er fylt 17, fordi de "nesten" er 18 likevel.

Så om de på den andre butikken ikke tar forbudet seriøst, er det jo butikken sitt problem når noen foreldre finner på å klage, ikke kjøperens problem.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Ja, altså.. Hvis du er 15 ( og ikke ser ut som en liten sørrunge :p), så er det veldig sikkert... I hvertfall her, at du får kjøpt det uten probs... Det er liksom til og med mange steder der de rett og slett gir F i hvor gammel du er... Så det er ikke no' stress uansett. Og besides.. Hva har du å tape på å prøve deg?

Lenke til kommentar

Som sagt er vel aldergrensa bare en veiledning, "anbefalt aldersgrene".

Dessuten er det vel forskjell på å være 11-12 år og å være 15-16?

 

EDIT: bor litt ut på landet så må gå et stykke til togstasjonen, tog 10 min og så gå littegran fra togstasjonen til Elkjøp. Det er derfor jeg ikke har dratt tidligere.

Endret av St.Matias
Lenke til kommentar
EDIT: bor litt ut på landet så må gå et stykke til togstasjonen, tog 10 min og så gå littegran fra togstasjonen til Elkjøp. Det er derfor jeg ikke har dratt tidligere.

6293040[/snapback]

 

Ja det forklarer jo en del... litt kjipt å dra til by'n for å kjøpe det, for deretter å bli nekta det... Men vil si at det veldig sjeldent er no' probs... 805 sikkert at du får kjøpt det, sier nå jeg

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare be faren eller mordi om å kjøpe det for deg?

De har ganske bestemte regler på sånt, og det vises ikke "skjønn". Enten er personen i kassa helt firkanta, ellers driter han i det og lar deg kjøpe det bare for å få inn litt penger i kassa. Nytter ikke å krangle uansett, han har 100% reglene på sin side.

 

Har flere ganger sett på EB Games at unger ikke fikk kjøpe spill. De begynner såklart å syte "å komaaan væææærsåsnill!". Har også sett unger blitt vist bort fra spillekonsollen i butikken hvis du spiller 18-års spill som Max Payne 2. Personalet bytta ut spillet med et annet ganske kjapt når de så masse unger sto og spilte det. De ble selvsagt sure, men who cares.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Nei, nettopp.. Men jeg tror ikke han har planer om åå argumentere hvis han ikke får kjøpt det...

 

Å få foreldra sine til å kjøpe det for seg, er jo alltid en sikker måte å få seg spillet på... Skjønt. Det finnes jo de foreldra som ikke kjøper det til deg, fordi det er aldersgrense på det. Men gjør som du vil, jeg ville sagt at det ikke ville være no' stress. Jeg har aldri ever møtt en selger på expert, Elkjøp eller spaceworld som overholder de reglene

Lenke til kommentar

PEGI-ratings har vel strengt tatt ikke noe med norsk lov å gjøre, såvidt jeg vet, ihvertfall når det gjelder spill med 16-årsgrense. Dette er en anbefaling til foreldre først og fremst, men også veiledning for butikker. De kan helt fint nekte deg å kjøpe spillet dersom de syns de er for ung, men det er ikke norsk lov som vil forfølge dem dersom de gjør det, det vil isåfall bare være sjefen i butikken. (Om butikken har som policy å ikke selge spill til personer som er yngre enn aldersgrensen.)

Lenke til kommentar
Det hadde vært greit om jeg var 10 år og ikke fikk kjøpt spillet, men nå som jeg er "voksen" nok til å skjønne innholdet i spillet så burde de la meg få kjøpe det.

6292774[/snapback]

Mitt inntrykk er at born generelt ikkje er særleg flinke til å vurdere eiga modenheit (eg var i alle fall ikkje det). Det du skriv er eigentleg typisk: Ein anser den alderen ein har akkurat no som den alderen då ein er "vaksen nok". Ein femtenåring meiner gjerne at ein tolvåring er i yngste laget, men at ein femtenåring er vaksen nok. Ein tolvåring meiner gjerne at ein åtteåring er i yngste laget, men at ein tolvåring er vaksen nok. Og so vidare.

 

Uansett, som folk seier, aldersgrensa er ikkje juridisk bindande, men mange butikkar vel å rette seg etter ho likevel. Det kjem nok mykje an på kven som står bak disken.

 

Kay

Lenke til kommentar

Glad mine dager som barn som ikke kan kjøpe hva jeg vil i en butikk er over for noen år siden. Ikke lett å være barn i disse tider med så mange snadder spill som har 18års grense.

 

Derimot så leser jeg her at butikker kan få bot for å selge et spill med 18års grense til en person som er mindreårig. Det er ikke korrekt. PEGI ratingen har ingenting med norsk lovverk å gjør og er derfor bare ment som en veiledning. PEGI er bare en anbefalt aldersgrense, mens aldersgrensen på tobakk og alkohol er en fastsatt aldersgrense med lov. Aldersgrense på film er også bare en veiledendes aldersgrense.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er elkjøp veldig strenge. Jeg skulle kjøpe call of duty som 16 åring, og det var 16 års grense, men siden jeg ikke hadde noen legetimasjon så fikk jeg ikke kjøpe det. Da tiltet det nesten for meg. Spaceworld er også en gjeng med scumbags, men det er mest på grunn av de latterlige prisene. Alt kommer ann på hvordan du ser ut, gro litt skjegg om du kan før du skal handle.

 

Husker jeg skrev en illsint mail til Laila Dovøy når hun prøvde å stoppe GTA3. Jeg fikk aldri noe svar. Det var en saklig mail med gode poenger, så det irriterte meg litt.

 

For å unngå idiotiske regler fra politikere som ikke vet hva de snakker om så er det bare å handle på nett.

Lenke til kommentar

Sjølv fekk eg ikkje kjøpe hl 2 på elkjøp, men stakk berre bortom ein tidligare spaceworldbutikk. Der fekk eg kjøpe det, og i det innehavaren skal gje meg spelet seier han: ''Viss noken spør, så kjøpte du spelet der borte.'' Så peika han bort på nabobutikken, som er ein leikebutikk som også har spel. :p

 

Eg trur den butikken var knytta opp til spaceworld på det tidspunktet, no er den derimot ein playzone-butikk som yter svært god service, og har verkeleg greie på spela dei har!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...