minime993 Skrevet 9. juni 2006 Skrevet 9. juni 2006 naboen min har trådløst nett....(kryptert..) og har sagt at eg ska få bruke det hvis jeg klarer å koble meg til.. noen som vet hvordan jeg kan knekke krypteringen? klare å hacke meg innpå på en eller annen måte? takk
no_viking_no Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 naboen min har trådløst nett....(kryptert..) og har sagt at eg ska få bruke det hvis jeg klarer å koble meg til.. noen som vet hvordan jeg kan knekke krypteringen? klare å hacke meg innpå på en eller annen måte?takk 6279021[/snapback] det tror jeg blir komplisert sak, men sikkert noen hacker med riktig software kan gjøre dette..... det du kan gjøre, gå til naboen og ta noen pils med han/hun. reset hans/hennes router til fabrikk instillinger. gå fort hjem, log deg som admin og sett inn egen KEY.....
mandela Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 bruker han wpa kan du vel glemme å komme "inn" (dersom han ikke bruker et enkelt passord du kan gjette da) bruker han wep: Link fjernet. det beste er å la han vise deg oppsett av ruteren sin (du lurer på noe) og se passordet i klartekst under wireless security innstillingene (han må bli plutselig veldig opptatt med noe annet, f.eks at en kompis av deg banker febrilsk på ytterdøra eller noe )
minime993 Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Skrevet 10. juni 2006 takk for alle svar... skalprøve meg litt frem her jeg
DJViking Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 WPA2 er vel teoretisk uknekkelig. Eneste svakeste leddet er passordet hvis man bruker en "Pre-Shared Key". WPA2 benytter AES som krypteringsalgoritme og AES har enda ikke blitt knekket. De har sålangt bare klart å knekke en 8-runders AES.
Kamikazesmurf Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 Er ikke noe som heter teoretisk uknekkelig da... Praktisk umulig, greit nok men med tilstrekkelig regnekraft og/eller god nok tid samt store nok datamengder til at man kan lese systemet kan ALLE koder knekkes
aspic Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 Er ikke noe som heter teoretisk uknekkelig da... Praktisk umulig, greit nok men med tilstrekkelig regnekraft og/eller god nok tid samt store nok datamengder til at man kan lese systemet kan ALLE koder knekkes 6307824[/snapback] Noen som har lest "den digitale festning" her eller?
Kamikazesmurf Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 Er ikke noe som heter teoretisk uknekkelig da... Praktisk umulig, greit nok men med tilstrekkelig regnekraft og/eller god nok tid samt store nok datamengder til at man kan lese systemet kan ALLE koder knekkes 6307824[/snapback] Noen som har lest "den digitale festning" her eller? 6307886[/snapback] Nei, men all logikk tilsier det.
DJViking Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Er ikke noe som heter teoretisk uknekkelig da... Praktisk umulig, greit nok men med tilstrekkelig regnekraft og/eller god nok tid samt store nok datamengder til at man kan lese systemet kan ALLE koder knekkes 6307824[/snapback] Teoretisk uknekkelig er hvis det er basert på et matematisk problem som per i dag krever alt for stor maskinkraft til å knekkes. Eksempler på dette er faktorisering og logaritme. RSA benytter faktorisering i sin krypteringsalgoritme. Dagens PCer vil bruke enorm mye tid på å faktorisere store tall for å kunne knekke algoritmer som benytter denne metoden. Foreløbig finnes det ingen matematiske formler som kan gjøre dette raskt. Dermed teoretisk uknekkelig..... Det er knekkbart, men veldig urealistisk. Endret 14. juni 2006 av DJViking
Kamikazesmurf Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 Ser ut som om det er bare formuleringen vi er uenige om...
aadnk Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 Jeg vil nå si teoretisk uknekkelig vil tilsie at metoden overhodet ikke kan knekkes med den tilgjengelige informasjonen en har til rådighet, uavhening av datakraft og tid en kan bruke. Et eksempel på dette kan være såkalt kvantekryptering (wikipedia). Her må en i praksis bryte naturlovene for å samle nok data til å knekke «koden» uten å bli oppdaget.
Kamikazesmurf Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Teoretisk uknekkelig = Kan ikke knekkes uansett hvilken tenkt eller eksisterende teknologi man bruker. Praktisk uknekkelig = Lar seg ikke gjøre i praksis pga manglende datakraft / tid / tilgjengelighet eller andre ting. Endret 14. juni 2006 av Kamikazesmurf
dravisher Skrevet 14. juni 2006 Skrevet 14. juni 2006 Er det altså slik å forstå at WPA2 bruker en god implementasjon av AES 128-bit kryptering, som i praksis vil si at med et godt passord er det enormt usannsynlig at noen kan komme seg inn på det?
Emancipate Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Ja, hvis man klarer å holde seg fra å rope ut passordet i øst og vest. Endret 15. juni 2006 av tsg1zzn
nebrewfoz Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Ja, hvis man klarer å holde seg fra å rope ut passordet i øst og vest. 6311599[/snapback] Hvis man bruker et passord av den typen man f.eks. finner her, så burde man være ganske trygg. WiFi-sikkerhet har forøvrig blitt diskutert i SecurityNow! newsletter på samme wb site. Episode 10 og 11, blant annet.
Fruktkake Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Hva tror dere om disse passordene? Er de sikre? http://www.kurtm.net/wpa-pskgen/
nebrewfoz Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Hva tror dere om disse passordene? Er de sikre?http://www.kurtm.net/wpa-pskgen/ 6317840[/snapback] Det korte svaret er: Ja. Det litt lengre svaret er: Ja, fordi poenget her er å finne et passord som er så tilfeldig ("random") som mulig. Det betyr ikke at det er umulig for andre å finne ut hva passordet er, men de vil risikere å måtte holde på i lang tid med prøving og feiling. Det er selvsagt mulig at de slumper til og treffer det rette passordet på første forsøk, men det er lite sannsynlig. Det er nesten alltid noen som vinner i Lotto også, men mine bestrebelser har hittil ikke blitt kronet med hell ...
MrLee Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Jeg synes det er utrolig trist at det ikker en noen som har prøvd å avskrekke trådstarter mot å prøve å begå en kriminell handling... Det faktum at naboen krypterer det trådløse nettet sitt tilsier jo at han ikke vil ha uvedkomne inn på nettet. Og hvis han ikke er villig til å gi deg nøkkelen, kan du anta at du regnes som en uvedkommen. Gratulerer du har nettopp spurt om hjelp til å begå en kriminell handling på ett offentlig forum... Endret 16. juni 2006 av MrLee
Krankemot Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Han SIER i allefall at han har fått tilatelse, eller, det kan i aller høyeste grad tolkes slik. Endret 16. juni 2006 av norma_saw
Anbefalte innlegg