Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fartsgrense på moped?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis mopeden er ifra før det ble innført de såkalte EU-reglene (at mopeden ikke skal gå fortere enn 45 km/t) så kjører du ikke ulovlig! Jeg har feks en original 1987 Yamaha DT 50, og den gjør 65-70 på flata!

6313076[/snapback]

 

 

I virkeligheten, eller etter speedometeret på DT-en?

 

Og du er sikker på at det er original dreving på den der? Ikke 13 tenner på fordrevet?

 

I "gamle dager" skulle ikke mopedene gjøre mer enn 50 kilometer i timen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Hvis mopeden er ifra før det ble innført de såkalte EU-reglene (at mopeden ikke skal gå fortere enn 45 km/t) så kjører du ikke ulovlig! Jeg har feks en original 1987 Yamaha DT 50, og den gjør 65-70 på flata!

6313076[/snapback]

 

 

I virkeligheten, eller etter speedometeret på DT-en?

 

Og du er sikker på at det er original dreving på den der? Ikke 13 tenner på fordrevet?

 

I "gamle dager" skulle ikke mopedene gjøre mer enn 50 kilometer i timen.

6313554[/snapback]

 

Dette er ganske feil, før EU regelen kom var det 60 km/t på moped ;)

Lenke til kommentar
Hvis mopeden er ifra før det ble innført de såkalte EU-reglene (at mopeden ikke skal gå fortere enn 45 km/t) så kjører du ikke ulovlig! Jeg har feks en original 1987 Yamaha DT 50, og den gjør 65-70 på flata!

6313076[/snapback]

 

 

I virkeligheten, eller etter speedometeret på DT-en?

 

Og du er sikker på at det er original dreving på den der? Ikke 13 tenner på fordrevet?

 

I "gamle dager" skulle ikke mopedene gjøre mer enn 50 kilometer i timen.

6313554[/snapback]

 

Den har 11 tenners framdrev, altså originalt! Mulig med ett par kilometer feil på speedometeret, men den gjør da ihvertfall 65!

Lenke til kommentar
Når kom den EU regelen om at man mopeden ikke skal gå i mer enn 45km/t?

6313289[/snapback]

 

Det lurer jeg også på? min er fra 2004, tipper at det var innført da(?) :(

6313719[/snapback]

 

Den regelen kom det året suzuki innførte rmx... jeg vil tippe enten i 2002 eller 2003. Så din er nok en såkalt EU-moped ja...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Har du en moped som overskrider farten på 45km/t så får du bot og bedring med en liten møte oppe hos Statens Vegvesen for farstkontroll. Er mopeden raskere enn 45km/t +- så blir den avskiltet til den blir plombert innenfor den lovlige farstgrensen til mopeder.

Har du en moped som går fortere enn 45km/t så ikke kjør noe særlig over 50km/t. At den går fortere er kjekt i visse situasjoner men ikke tillatt.

Fleste mopeder som kommer til Norge gjør faktisk 60km/t +- originalt og de blir dermed plombert før de får typegodkjenning og kan settes ut for salg.

Lenke til kommentar
Hum. Hør her, jeg har ikke kommet over en politi som har pirket på mopedister som kjører:

 

-Innenfor fartsgrensene

-Lovlig

-Uten trim (så klart)

 

uansett om det går i 60-70 km/t max.

6268445[/snapback]

 

 

Om en nyere moped gjør 60-70km/t er den trimmet!

 

Så det du sier er at siden jeg hadde en 03' modell som gjorde ca. 110 (spansk) original så var den lovlig?

 

Nei! Her til lands blir det sett på som trim..

 

 

"Mopeden" du nevner på i ditt eksempel er trimmet, så det vil si at den heller ikke er lovlig!

 

 

Til trådstarter: Du kan aldri være for sikker på å slippe unna bot, for når de kan skrive 4200,-, på en lapp å be deg betale de til SI (Statens Innkrevingssentral), så gjør de ofte det :(

Lenke til kommentar

Når det gjelder de gamle reglene for moped, på 50 kilometer i timen, så er jeg helt skråsikker på det. Grunnen er at jeg har drøyt ti år bak meg som kjørelærer, og har altså plaget unge mennesker med slik teori i mange år.. Derfor er de 60 km7t som ubuntuweb viser til, kun oppspinn. For å være mer enn helt sikker, slo jeg opp i boken jeg hadde stående fra gamle dager, og jeg husket riktig. 50 km/t stemmer.

 

Hvor fort en ny "EU- moped" går, vil variere litt fra merke til merke. Girmopedene lider mest under denne idiotiske reglene, og forvandler et praktisk framkomstmiddel til noe som knapt nok kan brukes.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...