Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fartsgrense på moped?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville uansett ha hatt vanskeligheter med å godta en bot jeg har fått for å kjøre med en moped jeg har kjøpt i Norge og ikke modifisert på noe vis. Som privatperson så er det vel ikke så veldig lett å sjekke hvor nøyaktig speedometeret er, og hvis sykkelen går i 60, når det er forbudt å selge en slike som gjør over 45, så er det vel ikke kjøpers skyld. Om en slik argumentasjon holder vann hvis uhellet skulle være ute, er vel heller tvilsomt. Kjører du fint og holder deg til de grensene du vet gjelder, så tror jeg uansett ikke at det er stor fare for å bli stoppet og avskiltet.

 

Hvis de finner ut at sykkelen din gjør over 45 og vil gi deg bot for det så kan du vel ganske enkelt argumentere med at du ikke visste at den gjør over 45, siden du aldri har kjørt fortere:) De kan vel ikke gi deg bot for at du potensielt kunne ha brutt fartsgrensen? Det blir jo som å stoppe alle bilførere og bøtlegge dem siden bilen deres kan kjøre over 50.

 

Hvis du ikke har kjørt over 45km/t så har du ingen som helst grunn til å misstenke at det er mulig heller, så hvorfor skulle du ha sjekka det? En slik argumentasjon burde vel være nok til å unngå bot for å ha en utrimma sykkel som allikevel kjører fortere. Når du kjøper en moped fra en forhandler så forventer du at den er i lovlig stand, hvis avtalen dere i mellom ikke eksplisitt sier noe annet.

Lenke til kommentar
Hvis de finner ut at sykkelen din gjør over 45 og vil gi deg bot for det så kan du vel ganske enkelt argumentere med at du ikke visste at den gjør over 45, siden du aldri har kjørt fortere:) De kan vel ikke gi deg bot for at du potensielt kunne ha brutt fartsgrensen? Det blir jo som å stoppe alle bilførere og bøtlegge dem siden bilen deres kan kjøre over 50.

6273641[/snapback]

Det er slett ikke det samme, siden en bil har lov til å være i stand til å gå så fort som helst. Det har mer til felles med det at en under 16 ikke har lov til å føre båt som kan gå fortere enn 10 knop, selv om han kjører aldri så forsiktig. Politiet har absolutt ingen grunn til å stole på at en gæærn 16-åring ikke gir flat fjøl med en gang de ikke ser på.

Lenke til kommentar
Jeg har en Speefight 2 som jeg har sjekket med GPS. Når speedometeret viser i underkant av 57 kilometer i timen, gjør den nøyaktig i 45 kilometer i timen. Det kaller jeg en "smule" misvisning..

6273687[/snapback]

 

 

Enig der.. Sjekket wiren ? Evt. en fjær i speedoen ?

Mitt viste "litt" for mye etter jeg byttet wire..

6273717[/snapback]

 

Ser ingen grunn til å sjekke deler på en helt ny moped. Dessuten er det en kjent sak at speedometerene på mopeder opererer med "fantasihastigheter" Gjelder i og for seg tunge sykler også.

Lenke til kommentar

Gadd ikke å lage en ny tråd, så spør like så godt her...

 

Jeg har en Derbi Senda R X-treme 03 modell som er nesten orginal. Jeg kjøpte den brukt, og det var byttet drev, svanehals og dyse. Jeg har satt på den orginale lovlige svanhalsen og derevet, men jeg har ikke fått satt på dysa.. Derfor lurer jeg på hvor mye forskjell dette gjør?

 

Mopdene per dags dato gjør ca. 55km/t på sletta en god dag. Ellers ligger den i ca. 45-50km/t på sletta. Før jeg gjorde den nesten "orginal" gjorde den ca. 75 km/t.

 

 

Mvh.

Truls

Lenke til kommentar
Jeg har en Speedfight 2 som jeg har sjekket med GPS. Når speedometeret viser i underkant av 57 kilometer i timen, gjør den nøyaktig i 45 kilometer i timen. Det kaller jeg en "smule" misvisning..

6273687[/snapback]

 

Hvorfor lager de spedometeret så jævlig crappy? Det er jo helt idiotisk at den viser 12 km/h fortere enn den kjører :nei:

Lenke til kommentar

Et godt sprøsmål, som det ikke finnes noe skikkelig svar på. Hvis det er noen trøst, så er dette en vanlig feil på de fleste speedometere, uavhenging av kjøretøy.

 

Er ikke noe bedre på bil eller tung MC, en misvisning på 10% er helt vanlig.

 

Når det gjelder mopeder, så tror jeg dette gjøres med vilje. Tenk så status det er å ha en moped "som gjør i overkant av 85" i stedet for at speedometeret viser den reelle farten, 74 kilometer i timen. (I nesten fritt fall)..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
. (I nesten fritt fall)..

6288664[/snapback]

 

ahaha :!:

 

 

Hmm, digitale speedometere er det kanskje annerledes med? jeg kjøre forbi en sånn "måler" med "din fart XX km/t" og den viste 72 da mitt speedo viste 73..

6289050[/snapback]

 

Digaitale er kanskje mer nøyakte, men de kan mye lettere bli ødelagt har jeg hørt :dontgetit: ikke at jeg kan skjønne det :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...