Gå til innhold

Ubuntu 6.06 kommer i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har null peiling på Ubuntu, men virker litt spenndende og har lyst til å prøve. Kjører AMD64 bit, og da må jeg slevfølgelig last ned den 64bits versjonen som ligger der. Men det jeg lurer på jeg kan fortsatt han WINXP slik at jeg bare velger OS i oppstarten? Den versjonen her: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/ er den slik at jeg kan kjøre den fra cden uten å innstallere noe i første omgang bare for å prøve?? Trenger jeg noen nye drivere og slikt?

 

Som sagt har ikke peiling på dette her i det hele tatt =)

Lenke til kommentar

laster du ned desktop versjonen (dvs, ikke alternate), får du en live-cd som du kan kjøre uten å installere noe. mens du er inne i ubuntu-live kan du også velge å installere ubuntu, dvs en grafisk installer slik en er vant med fra windows.

 

EDIT: ja, du kan kjøre dual-boot, slik at du får valget mellom linux og windows i oppstarten.

Endret av eucalor
Lenke til kommentar
Har null peiling på Ubuntu, men virker litt spenndende og har lyst til å prøve. Kjører AMD64 bit, og da må jeg slevfølgelig last ned den 64bits versjonen som ligger der. Men det jeg lurer på jeg kan fortsatt han WINXP slik at jeg bare velger OS i oppstarten? Den versjonen her: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/ er den slik at jeg kan kjøre den fra cden uten å innstallere noe i første omgang bare for å prøve?? Trenger jeg noen nye drivere og slikt?

 

Som sagt har ikke peiling på dette her i det hele tatt =)

6220482[/snapback]

Du bruker noe som heter GRUB. Det følger med Ubuntu CDen.

Lenke til kommentar
Har null peiling på Ubuntu, men virker litt spenndende og har lyst til å prøve. Kjører AMD64 bit, og da må jeg slevfølgelig last ned den 64bits versjonen som ligger der. Men det jeg lurer på jeg kan fortsatt han WINXP slik at jeg bare velger OS i oppstarten? Den versjonen her: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/ er den slik at jeg kan kjøre den fra cden uten å innstallere noe i første omgang bare for å prøve?? Trenger jeg noen nye drivere og slikt?

 

Som sagt har ikke peiling på dette her i det hele tatt =)

6220482[/snapback]

 

Det er som regel ikke noe problem det.. men du må ha egen partisjon for linux distroen. Kan f.eks. bruke partition magic til å resize en partisjon for å få ledig partisjonsplass til å installere linux.

Lenke til kommentar
Har null peiling på Ubuntu, men virker litt spenndende og har lyst til å prøve. Kjører AMD64 bit, og da må jeg slevfølgelig last ned den 64bits versjonen som ligger der. Men det jeg lurer på jeg kan fortsatt han WINXP slik at jeg bare velger OS i oppstarten? Den versjonen her: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/ er den slik at jeg kan kjøre den fra cden uten å innstallere noe i første omgang bare for å prøve?? Trenger jeg noen nye drivere og slikt?

 

Som sagt har ikke peiling på dette her i det hele tatt =)

6220482[/snapback]

 

Det er som regel ikke noe problem det.. men du må ha egen partisjon for linux distroen. Kan f.eks. bruke partition magic til å resize en partisjon for å få ledig partisjonsplass til å installere linux.

6220525[/snapback]

Det er vel en fordel med to partisjoner: en til systemet og en til swap(2GB). Dette er ikke vanskelig. Bare spørr etter hjelp om nødvendig.
Lenke til kommentar

Har brukt beta-utgaver av Dapper Drake en stund nå (og tidligere utgaver av Ubuntu/ Kubuntu tidligere). Dapper er et enormt skritt fremover! På laptopen virker "alt" out-of-the-box. Ikke mer plunder med suspend og slikt - det bare virker. Autodetekterer widescreen 1280x800 oppløsning. Alt er bare velstand :-)

 

Anbefales å teste ut!

Lenke til kommentar

Prøvde akkurat live cd-en og endelig fungerte USB wireless dongla mi. Strevde med dette på forrige versjon, og fikk det aldri til å fungere skikkelig. Så nå installerer jeg Ubuntu. Det skal også sies at det var genialt opplegg med at du kan teste ut først med live cd, så trykke på install ikonet på desktopen hvis du vil innstallere.

Lenke til kommentar
Tipper MS-ledelsen sitter og griner! Ubuntu er absolutt en Vista-killer, og det kommer jo minst enda en ny versjon av Ubuntu før Vista kommer. Så det er bare å skifte over til GNU/Linux, like greit å gjøre det først som sist!

6220684[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Ubuntu er helt super den.

 

Så for eksamenstiden er ferdig tror jeg at jeg oppdaterer min Ubuntuversjon til denne.

6220769[/snapback]

Det samme meg meg. Jeg har eksamen i morgen, så etter det blir det nok Ubuntu på alle pcene i huset.
Lenke til kommentar
Tipper MS-ledelsen sitter og griner! Ubuntu er absolutt en Vista-killer, og det kommer jo minst enda en ny versjon av Ubuntu før Vista kommer. Så det er bare å skifte over til GNU/Linux, like greit å gjøre det først som sist!

6220684[/snapback]

Ja, helt enig. Bra med konkurranse. Jeg bare lurer på hvordan Ubuntu klarer å kjempe mot MCE, DX10, driverkompabilitet, brukervennlighet og enkelhet. Jeg skal prøve uansett altså.

Lenke til kommentar

lastet ned nå, brente ISO fil,a og under bootingen til umbutu forsvant skjermbildet, fikk opp logoen og slikt, men når den starter i legge inn alle disse greiene der det kommer opp OK... Hvis dere skjønner hva jeg mener... Har PowerColor Radeon X800XL og kjører dualscreen i windows. Har dette noe å si??

 

Se om jeg finner de nyeste driverne kansje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...