Gå til innhold

Ubuntu 6.06 kommer i dag


Anbefalte innlegg

Menne, hvorfor tøyser alle sammen med å laste ned isoene for å oppgradere fra 5.10 til Dapper? Dere vet at dere lett kan gjøre oppgraderingen vha. update-manager, sant?

 

Det er bare å trykke Alt+F2, og taste inn kommandoen

gksudo "update-manager -d"

, så vil den poppe opp med en fin veiledning som automatisk laster ned og installerer alle oppdateringer som er nødvendig for å få oppgradert systemet fra 5.10 til 6.06. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje mange vil ha cden for å bruke på andre pcer også?

6224505[/snapback]

Veldig god grunn, bruker ikke Windows med mindre jeg MÅ, trives ikke så veldig i Windows. Det er lett å vise frem Linux med en Live-CD og Ubuntu er veldig overbevisende! Og at jeg liker å ha en cd i tilfellet noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Kanskje mange vil ha cden for å bruke på andre pcer også?

6224505[/snapback]

Veldig god grunn, bruker ikke Windows med mindre jeg MÅ, trives ikke så veldig i Windows. Det er lett å vise frem Linux med en Live-CD og Ubuntu er veldig overbevisende! Og at jeg liker å ha en cd i tilfellet noe skulle skje.

6224602[/snapback]

Jeg liker å ha med meg en Ubuntu-cd i supporterkofferten min når jeg skal hjelpe noen.

 

Og siden jeg skal legge inn Ubuntu på minst fire pcer hjemme, så vil det være tungvindt å legge inn 5.10 og så kjøre patch, siden det er bare én av pcen som kjører Ubuntu så langt.

Lenke til kommentar
Menne, hvorfor tøyser alle sammen med å laste ned isoene for å oppgradere fra 5.10 til Dapper? Dere vet at dere lett kan gjøre oppgraderingen vha. update-manager, sant?

 

Det er bare å trykke Alt+F2, og taste inn kommandoen

gksudo "update-manager -d"

, så vil den poppe opp med en fin veiledning som automatisk laster ned og installerer alle oppdateringer som er nødvendig for å få oppgradert systemet fra 5.10 til 6.06. :)

6223359[/snapback]

 

Fungerer dette også med 5.04 ? tenkte jeg skulle oppgradere ubunten til fattern, men han har 5.04.

Lenke til kommentar
Kanskje mange vil ha cden for å bruke på andre pcer også?

6224505[/snapback]

Veldig god grunn, bruker ikke Windows med mindre jeg MÅ, trives ikke så veldig i Windows. Det er lett å vise frem Linux med en Live-CD og Ubuntu er veldig overbevisende! Og at jeg liker å ha en cd i tilfellet noe skulle skje.

6224602[/snapback]

Jeg liker å ha med meg en Ubuntu-cd i supporterkofferten min når jeg skal hjelpe noen.

 

Og siden jeg skal legge inn Ubuntu på minst fire pcer hjemme, så vil det være tungvindt å legge inn 5.10 og så kjøre patch, siden det er bare én av pcen som kjører Ubuntu så langt.

6224757[/snapback]

I og med at Windows ikke har noen Live-CD hadde jeg hatt med mange så jeg kunne lagt igjen om det skulle være noe kritisk som en bruker skal ha tak i om Windows er nede.

 

:o hvor mange PC'er har du egentlig?

Lenke til kommentar
Kanskje mange vil ha cden for å bruke på andre pcer også?

6224505[/snapback]

Veldig god grunn, bruker ikke Windows med mindre jeg MÅ, trives ikke så veldig i Windows. Det er lett å vise frem Linux med en Live-CD og Ubuntu er veldig overbevisende! Og at jeg liker å ha en cd i tilfellet noe skulle skje.

6224602[/snapback]

Jeg liker å ha med meg en Ubuntu-cd i supporterkofferten min når jeg skal hjelpe noen.

 

Og siden jeg skal legge inn Ubuntu på minst fire pcer hjemme, så vil det være tungvindt å legge inn 5.10 og så kjøre patch, siden det er bare én av pcen som kjører Ubuntu så langt.

6224757[/snapback]

I og med at Windows ikke har noen Live-CD hadde jeg hatt med mange så jeg kunne lagt igjen om det skulle være noe kritisk som en bruker skal ha tak i om Windows er nede.

 

:o hvor mange PC'er har du egentlig?

6224901[/snapback]

Har og har. Familien min har fire pcer i drift der jeg bor, pluss en som står lagret. Tre av pcene er forholdsvis gamle. Det er greitt å ha pcer til å mekke med og eksperimentére med.

 

Det er ikke så lenge siden viktige data måtte reddes fra en pc med Knoppix her i huset. (Windows nektet å starte)

Lenke til kommentar
Kanskje mange vil ha cden for å bruke på andre pcer også?

6224505[/snapback]

Veldig god grunn, bruker ikke Windows med mindre jeg MÅ, trives ikke så veldig i Windows. Det er lett å vise frem Linux med en Live-CD og Ubuntu er veldig overbevisende! Og at jeg liker å ha en cd i tilfellet noe skulle skje.

6224602[/snapback]

Jeg liker å ha med meg en Ubuntu-cd i supporterkofferten min når jeg skal hjelpe noen.

 

Og siden jeg skal legge inn Ubuntu på minst fire pcer hjemme, så vil det være tungvindt å legge inn 5.10 og så kjøre patch, siden det er bare én av pcen som kjører Ubuntu så langt.

6224757[/snapback]

I og med at Windows ikke har noen Live-CD hadde jeg hatt med mange så jeg kunne lagt igjen om det skulle være noe kritisk som en bruker skal ha tak i om Windows er nede.

 

:o hvor mange PC'er har du egentlig?

6224901[/snapback]

Har og har. Familien min har fire pcer i drift der jeg bor, pluss en som står lagret. Tre av pcene er forholdsvis gamle. Det er greitt å ha pcer til å mekke med og eksperimentére med.

 

Det er ikke så lenge siden viktige data måtte reddes fra en pc med Knoppix her i huset. (Windows nektet å starte)

6224928[/snapback]

Sant det, har en bærbar jeg bruker som "hoved PC", en stasjonær jeg tester ut distroer og diverse med, og får snart en gammel en jeg skal sette opp server på :)

 

Har vært med på det ja :p

Lenke til kommentar
Sant det, har en bærbar jeg bruker som "hoved PC", en stasjonær jeg tester ut distroer og diverse med, og får snart en gammel en jeg skal sette opp server på :)

 

Har vært med på det ja :p

6224967[/snapback]

For eksempel en av pcene er det noe feil med maskinvaren, så Windows ville ikke kjøre. Etter cirka 10 formatéringer la jeg inn Ubuntu 5.10, og siden da (mars) har den vel klikket to ganger. Det var en gammel PII-450MHz. Men den er helt super med Linux.
Lenke til kommentar

tenkte å innstallere det, har jo min vanlige c-partisjon der winxp allerede ligger. Hvis jeg lager en ny partisjon på la oss si 10 gig, vil det da holde med den partisjonen på 10 gig til ubuntu? Og vil da innstallasjonsprogrammet detektere at jeg allerede har windows innstallert på en annen partisjon slik at jeg kan kjøre dual-boot??

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan ubuntu fungerer med Dells nyere laptoper? Da tenker jeg på strømstyringsfunksjoner (standby/hibernate/strømsparing) og eventuelt drivere og skjermoppløsning (1280x768).

6220631[/snapback]

 

Meget bra, Så og sei alt fungerer perfekt på min Dell 6400. Det eg klager på er dårleg 3D ytelse og mangel på TV-ut

Lenke til kommentar
Selvsagt. For å oppdatere til Dapper må du ta et aktivt valg. F.eks.

 

sudo update-manager -d

6226569[/snapback]

 

Joda, jeg vet. Og det er akkurat det jeg har prøvd på, men det fungerer ikke. (skulle kanskje ha utdypet det)

 

Edit: Tydeligvis gikk det nå. Rart med det, siden jeg før fulgte instruksjonene på Ubuntus sider, da gikk det ikke. Vel, vel, that's life. :hmm:

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å prøve denne nye og deilige versjonen av Ubuntu. Har brukt den siden jul (som "ustabil") og den har under hele perioden vært rask og stabil.

 

Dapper fjerner mange irriterende ting fra Breezy, balndt annet har den åftt nye og pene iconer og oppstarts tiden er halvert.

 

Videre så har det kommet en native driver til broadcom wlan kortene, men det er fortsatt litt knot å få satt dem opp (men virker som bare det bare man får satt den opp).

 

Alt av hardware fungerer stort sett ut av boksen, tilogmed webcammet.

 

Prøv Ubuntu i dag! www.ubuntu.com

Lenke til kommentar
Er det noen som har testet Ubuntu for første gang her? Hadde vært morsomt med litt tilbakemeldinger...

6225716[/snapback]

Ikke aller første gang, men det er noen år siden jeg prøvde meg på GNU/Linux. Nå har jeg dratt til med Ubuntu 6.06 DD. Den er skikkelig fin! Tror det meste er opp og går, men jeg blir påminnet om problemene fra dengang. Jeg har en Canon i865 printer. Canon er vel ikke akkurat kjent for sine linuxdrivere. Noen gode råd?

Og så var det der med java. Litt styr er det for en som gjerne vil konvertere fra MS.

Lenke til kommentar

Installasjon av java (forutsetter multiverse og universe ikke er utkommentert i /etc/apt/sources.list):

system->administration->synaptic package manager

Søk deretter etter 'sun-java' og marker deretter -jre og -plugin for installasjon. Trykk Apply/Bruk for å installere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...