Gå til innhold

Lønn for helligdager?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke lovfestet med betaling for bevegelige helligdager (f.eks kristi himmelfartsdag, pinse, påske osv). 1. mai og 17. mai er offisielle flaggdager og skal lønnes dersom arbeidstaker skulle ha jobbet disse dagene.

 

Om du får lønn eller ikke pleier å stå i personalhåndboken. Hvis du er usikker hør med sjefen din hvordan ordningen er hos dere.

Lenke til kommentar
Er det ikke normalt med helligdagsgodtgjørelse for bevegelige helligdager når man har timelønn?

6237198[/snapback]

 

Arbeidstaker som ikke jobber 1. eller 17. mai, skal likevel ha fullt betalt for disse dagene. Dette forutsatt at dagene ikke faller på en søndag eller annen helligdag. Vilkåret for å få betalt for 1. eller 17. mai er enten at man har jobbet for arbeidsgiveren i mer enn 30 dager eller at man har et arbeidsforhold som er ment å vare lengre enn 30 dager.

 

Det finnes ingen lovregler for bevegelige helligdager som det gjør for 1. og 17. mai. Man har dermed verken krav på kompensasjon for lønn eller krav på lønnstillegg for helligdagene etter loven.

 

Derimot har de fleste tariffavtalene bestemmelser om dette. Skal man gjøre gjeldende et krav på lønnskompensasjon eller lønnstillegg som har sitt grunnlag i en tariffavtale, må man være fagorganisert eller på annen måte være omfattet av tariffavtalens regler.

 

Følgende dager er å anse som bevegelige helligdager:

 

* Nyttårsdag (1. januar)

* Skjærtorsdag

* Langfredag

* Annen påskedag

* Kristi Himmelfartsdag

* Annen pinsedag

* Første juledag

* Annen juledag

 

Kilde: http://www.jus.uio.no/

 

Så der har du det. Du har altså ikke krav på å få lønn disse dagene etter loven, men det er heller ingen lov som tilsier at arbeidsgiver ikke skal kompensere disse dagene for deg. Vet mange gjør det som en liten good-will.

 

Som allerede nevnt, jeg kompenserer mine ansatte for disse, såfremt dem faller på ukedager. Dersom f.eks 1. og 2. juledag skulle falle på lørdag og søndag, kompenseres det ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette variere litt fra hvilken plass jeg har jobbet på. Men som regel så er det vanlig med vanlig lønn +helligdagstilegg hvis du skal gå på i helligdager.

 

Som regel ca 150% altså vanlig lønn + 150% for å gå på når det er helligdag.

(hvis du normalt sett tjener 100.- i timen, så vil det si 250.- i timen på helligdager. Bare for å gjøre regnestykket enkelt)

Lenke til kommentar
Dette variere litt fra hvilken plass jeg har jobbet på. Men som regel så er det vanlig med vanlig lønn +helligdagstilegg hvis du skal gå på i helligdager.

 

Som regel ca 150% altså vanlig lønn + 150% for å gå på når det er helligdag.

(hvis du normalt sett tjener 100.- i timen, så vil det si 250.- i timen på helligdager. Bare for å gjøre regnestykket enkelt)

6323540[/snapback]

 

Spørsmålet vel hva som skjer når man egentlig skulle på jobb, men jobben har stengt pga bevegelig helligdag :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Dette variere litt fra hvilken plass jeg har jobbet på. Men som regel så er det vanlig med vanlig lønn +helligdagstilegg hvis du skal gå på i helligdager.

 

Som regel ca 150% altså vanlig lønn + 150% for å gå på når det er helligdag.

(hvis du normalt sett tjener 100.- i timen, så vil det si 250.- i timen på helligdager. Bare for å gjøre regnestykket enkelt)

6323540[/snapback]

 

Spørsmålet vel hva som skjer når man egentlig skulle på jobb, men jobben har stengt pga bevegelig helligdag :)

6323551[/snapback]

 

 

Siden du da har timebetalt, og ikke har jobbet noen timer denne dagen, vil du heller ikke kunne føre opp noen timer.. ergo ingen lønn for denne dagen...

 

Hadde du dermed blitt pisket ut på jobb, som av og til er tilfelle eks. sykehjem, vaktfunksjoner osv.. hadde du hatt krav på overtidsbetaling... for min del hadde det betydd 140% til 160% ekstra betalt...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Dette variere litt fra hvilken plass jeg har jobbet på. Men som regel så er det vanlig med vanlig lønn +helligdagstilegg hvis du skal gå på i helligdager.

 

Som regel ca 150% altså vanlig lønn + 150% for å gå på når det er helligdag.

(hvis du normalt sett tjener 100.- i timen, så vil det si 250.- i timen på helligdager. Bare for å gjøre regnestykket enkelt)

 

Spørsmålet vel hva som skjer når man egentlig skulle på jobb, men jobben har stengt pga bevegelig helligdag :)

 

Jeg jobber på ett hotell og i påskeuka, så har vi de 3 første dagene ferie (5.uke)

Hotellet er stengt fra torsdag til tirsdag. Alle disse dagene der jeg er satt opp på vakt får jeg betalt for, samme i jula. Får bare timesatsen, ingen tillegg. Er billigere for hotellet på den måten en å holde åpent hele påsken. pga 100%. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...
Dette variere litt fra hvilken plass jeg har jobbet på. Men som regel så er det vanlig med vanlig lønn +helligdagstilegg hvis du skal gå på i helligdager.

 

Som regel ca 150% altså vanlig lønn + 150% for å gå på når det er helligdag.

(hvis du normalt sett tjener 100.- i timen, så vil det si 250.- i timen på helligdager. Bare for å gjøre regnestykket enkelt)

 

Spørsmålet vel hva som skjer når man egentlig skulle på jobb, men jobben har stengt pga bevegelig helligdag :)

 

Jeg jobber på ett hotell og i påskeuka, så har vi de 3 første dagene ferie (5.uke)

Hotellet er stengt fra torsdag til tirsdag. Alle disse dagene der jeg er satt opp på vakt får jeg betalt for, samme i jula. Får bare timesatsen, ingen tillegg. Er billigere for hotellet på den måten en å holde åpent hele påsken. pga 100%. :)

Endret av Proskiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...