Gå til innhold

Klatring - En fantastisk sport


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Klatring er en herlig sport. Driver og tar bratt-kort nå, men har gått en stund da. At the moment har jeg ikke eget utstyr, tenker jeg kjøper meg sko og sele senere.

 

Men hva synes dere er kjekkest, klatre LED, rute eller bare klatre "fritt"?

Selv foretrekker jeg og klatre ruter, synes det gir en mye større utfordring.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt spørsmålet, hva legger du i "klatre fritt"?

 

Frisoloering? (alså klatring alene uten tau)

Friklatring? (Klatring der du ikke bruker sikringsmidler aktivt for å hjelpe deg oppover, med andre ord det motsatte av teknisk klatring)

Buldring? (Tauløs klatring på lav høyde)

eller rett og slett bare klatring av innevegger der du bruker alle tak og ikke går etter spessielle fargekoder?

 

Hva leding og ruter anngår går det jo fint an å klatre ruter på led?

 

Personlig foretrekker jeg buldring eller topptauing på ruter som er akkurat i grenseland for hva jeg får til når jeg klatrer inne. Er litt mer skeptisk til å terpe på ruter som har høy sannsynlighet for fall ute på led, da konsekvensene av å falle plutselig kan bli mye større. Så om jeg først er inne bruker jeg denne gylne muligheten til å klatre litt mindre ansvarlig. :)

Endret av PandaMartin
Lenke til kommentar
Forstår ikke helt spørsmålet, hva legger du i "klatre fritt"?

 

Frisoloering? (alså klatring alene uten tau)

Friklatring? (Klatring der du ikke bruker sikringsmidler aktivt for å hjelpe deg oppover, med andre ord det motsatte av teknisk klatring)

Buldring? (Tauløs klatring på lav høyde)

eller rett og slett bare klatring av innevegger der du bruker alle tak og ikke går etter spessielle fargekoder?

 

Hva leding og ruter anngår går det jo fint an å klatre ruter på led?

 

Personlig foretrekker jeg buldring eller topptauing på ruter som er akkurat i grenseland for hva jeg får til når jeg klatrer inne. Er litt mer skeptisk til å terpe på ruter som har høy sannsynlighet for fall ute på led, da konsekvensene av å falle plutselig kan bli mye større. Så om jeg først er inne bruker jeg denne gylne muligheten til å klatre litt mindre ansvarlig. :)

8122758[/snapback]

Oi, det var veldig dårlig forklart fra min side. Med å klatre fritt, mente jeg "eller rett og slett bare klatring av innevegger der du bruker alle tak og ikke går etter spessielle fargekoder?". Selv er jeg ikke noe fan av led, men de jeg klatrer med liker det godt.

Men en ting jeg lurte på: Der hvor jeg klatrer har de et "system" for hver "rute". den jeg klatrer på nå er 5. Tallet beskriver vansklighets graden. Men dette er vel noe "alle" klatre-klubber bruker? Eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er ikke så veldig erfaren, men elsker led. Spesielt ute. Da pumper adrenalinet.

8146545[/snapback]

Ah, hvor klatrer du ute? Klatrer kun inne, Skudeshavn om noen vet hvor det er. :wee:

8146881[/snapback]

 

Vi har et par ruter i basen, i tillegg til at det er en heftig vegg et par kilometer unna.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

heisann!.. :D tenkt til å starte med klatring!.. :p prøvd litt her og der som nybegynner, høyeste var rundt 20 meter!.. :D tror jeg da!.. :D men så skal jeg kjøpe meg utstyr!, hva trenger jeg?.. skall holde på i klipper og litt overalt egentli!.. :p dessuten hva er en slynge?.. :S sett hvordan de ser ut, to karabinkroker som er festet sammen med no nylonstoff ellrno!.. hva brukes de til?, lettere sagt!.. :p

Lenke til kommentar

hei du. Vil bare si bra valg av sport!

Er det en klubb i nærheten av deg, eller noen du kjenner som klatrer?

Og hvor hen i landet bor du? :)

 

Som nybegynner trenger du:

Kalk

Sko

sele

taubrems med skrukarabin

noen ekspresslynger.

 

ang. sko, så ikke kjøp dette over nett! ikke alle skoene passer føttene dine, og ja, de skal være trange.

 

Hva en slynge er ja.

Man har flere forskjellige type slynger. lang og kortslynger:

Kortslynge. Brukes til å sikre seg selv i bolter etc oppover veggen

341861-186796.jpg

 

Langslynge. Varierer lengden opp til 270cm++ Bruker som regel til fast sikring,toppanker osv.

slynge_blackdiamond_runner_dynex.jpg

 

 

Er det mange andre aktive klatrere her nå da? Selv har jeg holdt på med dette i 3 år.

Lenke til kommentar

Jeg fikk dilla på klatring i helgen. Tok brattkort kurset, og har oppfølgnigstimen i morgen.

 

Jeg tok sjangsen på å bestille sko rett fra nettet, da de er samme merke som de jeg låner på kurset.

 

Bestillte her i fra: http://www.klatresiden.no/store/

 

Edelweiss Eagle

 

La Sportiva testarossa skoLa Sportiva Testarossa - sko

 

samt tau, kalk, kalkpose, tau, taubrems og skrukarbin.

 

Klatring er bare rått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...