Gå til innhold

Klatring - En fantastisk sport


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult!

 

Er det noen bilder eller filmer fra NM rutene?

 

Hvordan kvalifiserer man seg til NM foresten? Regner med at må være noen konkurranser som blir avholdt av noen i kobling med idrettsforbundet... Jeg er helt blank på klatrekonkurranser, men det hadde vært kult å prøve seg til neste år.

 

Hvilke grader må man ta for å ha en sjangse til å delta i NM? Jeg elsker buldring, det er så sykt mange interessante problemer. :)

 

 

Edit: fant litt på http://www.brattesider.no/, men det var et tak på 40 deltagere... Hva og hvordan ble det avgjort?

 

Foresten, hvor vanlig er det med konkurranser i klattring? Jeg husker når jeg drev og svømmte så var det stevne to til tre dager i uken, men rundt 10 treningsøkter i tillegg. Det gikk litt utover skole og folk som ikke vanket i samme miljø, men det var morro gitt. Jeg elsker å konkurrere.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

Daehli:

Jeg venter selv på bilder og filmer fra NM, og det kommer nok. tenker det kommer på endten klatring.no steepstone.com youtube eller stangebuldring.no. Skal si ifra når jeg finner det.

 

Den som vil kan melde seg på NM. Er fritt fram. Eneste er jo at det kan være lurt å være god nok til å delta. Regner med at problemene var fra 7A og oppover på herre senior. Finalen var nok rundt 7C (husk at det er forskjell på buldregrader og klatregrader).

Juniorklassen er er god del lettere. Junior er opp til 18 år.

 

Konkurranser i klatring er ikke så ofte. i året er det 3-4 NC og to NM (buldring og tau). Ellers er det er del småkonker i klubbene rundt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte mitt første klatre utstyr idag etter å ha klatret siden 12 dec 07.

Kjøpte meg sele,sko,taubrems og kalkpose. Gleder meg utrolig til å komme meg opp i veggen imorgen! :D

 

Er det mange her som buldrer mye?. Jeg klatrer forøvrig på Aktiv Center i fredrikstad. Har ikke prøvd utendørs enda :).

Endret av Keylar
Lenke til kommentar

Gratulerer! Digg følelse å ha eget utstyr.

 

For det meste buldrer jeg, mest fordi det er lettere tilgang (Midt i sentrum). Buldring er uansett utrolig fett, men det hender at jeg tar meg en tur opp i veggen. Føler dog at jeg stagnerer litt for tiden når det gjelder utvikling. Føler at jeg bare får 2-3 gode økter i uken, noe som er for lite for meg...

 

Trener jeg oftere så får jeg lite ut av treningen. (Musklene får ikke restituert skikkelig.) Og jeg har generelt mye å gjøre på for tiden, så jeg orker ikke å dra meg ned på treningssenteret og pumpe eller trene kardio.

 

Klatring er så mye fetere!

 

Foresten, noe som har tips til trening av selge grepene? (Uten tilgang til grep) Jeg kjøpte meg en powerball, men den går på hele armen. Tenkte å isolere gripemusklene litt mer og i tillegg holde meg unna senebetennelser og sånt drit. Føler at den ene lillefingeren min begynner å merke det nå. Jeg har knekt den før og knuste bort en del av leddet, så den er litt større og får litt unaturlig slitasje. Heldigvis plager den meg ikke noe særlig. Hvem henger vel på lillefingeren? :p

Lenke til kommentar

Du tenker på å bli sterkere i klypa/gripemuskelen?

En utrolig god trening jeg driver med for å få mer kraft i gripemusklene/underarmen er å ta en vekt (10kg), holde rundt den med rette fingre og flippe den 180* rundt. Altså:

Holder den sånn: |

Flipper den til sånn: _

Tar den imot igjen sånn: |

tuuuungt etter 20 stk, og fungerer veldig bra!

 

Her forleden dag satt jeg og kjedet meg og staret med å skrive noe fra i sommer. Tenkte jeg kunne legge den ut:

 

 

 

Solen hadde stått og varmet steinene på Fjell en snau time, og myggen hadde enda ikke våknet. Ingen grunn til å vente for vinden hadde søkt ly, så av erfaring vet jeg at myggen ikke venter lenge før den okkuperer sumpen.

Gårsdagen gikk til spotting av nye buldre med påfølgende børsting og bedre landingsplass fra morgen til kvelds, så ble ikke masse til søvn den natten.

 

Pakket med meg myggmiddel, børste, liten håndkle, og generell utstyr for å bestige steiner inn i pad’n og gikk bort. Satset først på t-skjorte, men solen glødet, så det var så å si umulig.

 

Steinen sto der like urørt av kalk som den gjorde i går, men nå uten mose. Var helt stille der. Ingen mennesker, ingen vind, kun fugler og ekorn som lekte seg i trærne.

Startet med å varme opp på de lette bulderne for å varme opp fingrene til prosjektet Ordo ad chao. Bare kaos ble gått, og kroppen var klar for enda en førstebestigning. Har ikke hørt om noen som har gått noe på de steinene, i hvertfall ikke så lenge jeg har levd.

I det jeg skulle gjøre klar for prosjektet kom det en del folk på Storesva godt utrustet med kiler og friends. Ser ut til at man skulle få tilskuere..

 

Slo og viftet bort resten av småstøvet på toppsloperen og hoppet ned til pad’n igjen. Takene ble kalket opp og mikrofottaket ble børstet rent. Starttakene føltes ikke helt håpløse ut, men når man så hvor lang catchen opp til sloperen var, og hvor bratt hellingen er på landingen uten en spotter, boblet det av adrenalin i kroppen. Planen var å kunne gå den denne dagen. Så jeg gira meg opp.

 

krimpet så det knaket i de fire leddene man kunne bruke, fottaket ble dekket av oppvarmet gummi, og tok sats.. Kom et brak i pad’n og kunne ikke unngå å se alle de andre snudde seg og så. Dette gikk dårlig. Langt unna, og fallet gikk som forventet: rullet ned pad’n og under steinen.

Må se å skjerpe meg, har klart lengre catch enn dette før.

etter 10-15 forsøk hadde jeg nådd sloperen og klart å etablere meg litt på den, men glir fort av før jeg får noe fotfeste.

Tok en hvil og studerte hvert eneste flytt og mulige fottak. Finne ut hva jeg burde gjøre, og ha en reserveplan hvis jeg føler at det ikke går. For å klare å holde igjen på sloperen må jeg kunne holde igjen på det ene starttaket og. Det vil si at hendene blir så langt unna hverandre som de kan få blitt. Rygg og skuldermusklene har aldri verket så masse før. Herlig følelse. Minuttene gikk, og jeg ble utålmodig, så kalket opp igjen. Adrenalinet kokte i blodet, denne bulderen skulle toppes ut!

starttakene ble dekket, fottaket ble dekket, tok sats og hånden klasket i sloperen. Den ekstra styrken kom ut i et kraftig brøl, og hele sloperen ble okkupert av hendene, fottaket jeg hadde funnet fungerte perfekt. Kunne gli når som helst, og var langt ned til den skrå bakken, så måtte bare gå for neste tak. Pulsen gikk fortere etter at jeg hadde kjent på taket. Det var neimen ikke godt! Hadde bare en tanke i hodet, og det var å komme opp. Fikk benet over den runde kanten, og etter en stund klarte jeg å mantle opp med et brøl. Jeg falt ned på knærne og pustet tungt ut og hørte applaus rett ved. Var alle på storesva som stod og så på.

 

Dagen var vellykket. Prosjektet var gått, og det på mye færre forsøk enn jeg hadde regnet med. En hel dag med pussing og forberedelser for å gå prosjektet var verdt det. Graderingen ble satt til 7A, men nokså usikker. Tok fri resten av dagen for å se etter flere problemer og en nydelig slopertravers ble funnet og ble børstet. Men denne får vente til en annen dag.

Lenke til kommentar

Nydelig conzeed, mulig jeg voldtok teksten din, men jeg leste det med en eller annen gammel dalføre-dialekt. Fikk stemingen, hehe.

 

Nå tenker jeg det ikke er lenge til utendørsessongen kommer til Bergen for min del. Gleder meg som en liten unge til å klatre på "the real thing". Driver i disse dager og legger planer for en klatretur til Spania og Frankrike i sommer. Nå gjelder det bare å finpusse litt på den fransken min, så kanskje møter jeg igjen hun søte franske jenta fra i sommer.

 

Italia... frister å reise der pga. kaffe, pizza og is, men er det noe klatremuligheter der?

Lenke til kommentar

Takker for det Daehli :)

 

Nå gjelder det bare å finpusse litt på den fransken min, så kanskje møter jeg igjen hun søte franske jenta fra i sommer.

hehe, toppen hadde vel vært å møte hun på et klatrefelt innført i tau og baris og skriker og banner seg opp en 7+ rute :thumbup:

Jeg kommer nok til å dra til utlandet for å buldre i sommer og. Kjugekull i sverige. buldreeldorado ! 5-6 timers kjøring fra oslo.

Keylar: Var det på topptau? tipper vel egentlig det.. Er ved 6+ som flyttene virkelig begynner å bli koselige skal jeg si deg hehe.

Hadde årsmøte i klubben i går kveld jeg. Ikke lenge til vi har råd til enda en vegg :D !

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, det er fredrikstad klatreklubbs nye tilholdssted. Tenkte jeg skulle ned å buldre imorgen men klarte selvfølgelig å få en kraftig forstuet ankel om fredag da jeg i lykkerus over å ha klart ei løype bare hoppet ned og landet litt "all over the place" i buldrerommet. :innocent: .

 

 

post-30223-1203262525_thumb.jpg

post-30223-1203262537_thumb.jpg

post-30223-1203262560_thumb.jpg

post-30223-1203262570_thumb.jpg

Endret av Keylar
Lenke til kommentar

Herlig sport dette her! Alltid hatt lyst til å begynne, og fikk endelig prøvd meg med skolen for noen uker siden. Eget utstyr ble bestilt på dagen fra ute.no, og har fått klatret litt siden det. Foreløpig har det blitt uten klatresko, måtte sende de i retur siden eg bommet kraftig på størrelsen. Fikk klatret 2 timer i nordlandshallen idag, givende følelse å klare å sette ruter man ikke har klart før :)

 

Men hvordan trener dere utenom klatring? Kjenner at jeg må få trent opp styrke i overkropp, armer og spesielt fingre, noen tips her? Kanskje kjøpe en sånn knipesak for fingrene man kan sitte med når man ikke gjør noe fornuftig allikavel?

 

Skal en tur til Bergen om 1 uke, satser på å få tatt Bratt-kortet da.

edit: Hvordan er klatremiljøet i Bergen? Lett å finne seg en klatrepartner? Flytter forhåpentligvis tilbake til Bergen i sommer.

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Jeg trener etter en klatretrening, og det jeg gjør da:

push-ups, situps (all slags metoder for å trene alle muskler), hang-ups <3, og det var det. Mer trenger man ikke.

Men en sånn knipesak du nevnte er lurt å ha. Ellers en annen fin trening til gripemuskelen: å flippe en 5-10kg vekt. Tror jeg har forklart hvordan før i denne tråden..

Lenke til kommentar
Buldre mye har hjelpt meg ihvertfall. Buldrer 3-4 ganger i uka nå i 1-2 timer. Merker enorm forskjell fra da jeg startet og nå(Startet i desember i fjor).

 

Klatret 5 timer idag, 2 timer før og 3 timer etter skolen. Første gangen jeg klatret med klatresko, for en forskjell! Når man lærer seg å stole på skoene er det utrolig hvor lite grep man trenger for å stå støtt. De 3 timene etter skolen var det forøvrig to flinke jenter der også. Lærte veldig mye ved å se på hvordan de klatret. Teknikken min ble ihvertfall en god del bedre iløpet av de 3 timene ;) Ligger et sted mellom grad 4 og 5 nå.

 

Skal prøve å få buldret endel framover også, et par ganger i uken hjelper nok stort på som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...