Gå til innhold

Klatring - En fantastisk sport


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Så fort du får klatret nok til å føle deg trygg på at tauet holder deg oppe, vil det gå bedre. Må såklart stole på han som sikrer deg også.

 

Klatrer endel innimellom, blandt annet på http://klatring.tyrili.no/ på lillehammer, vi har også et variert og fint utendørs klatreområde her oppe, blandt annet roppa, som for de fleste er ukjent.

 

For de som vil starte å klatre, stikk på et innendørs klatresenter og få lånt utstyr, etter et par økter, vil du snart ha en feel om du vil invistere i sko eller ikke, og med tiden kanskje egen sele.

 

Edit: Fjernet no stuff, liste over begynner utstyr neste post.

Endret av lain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor to karabiner?

Hvorfor Grigri som koster 500-700 kroner når du kan gå for en vanlig tubebrems til 100-200 kr?

Selvlåsende bremser er riktignok praktiske, men før eller siden må du bruke en enkel passiv taubrems, da er det greit å ha erfaring med å måtte låse tauet selv, samt å ha teknikken i blodet!

 

Og sist men ikke minst, hvorfor gå til innkjøp av en rapellåtter i starten? det blir nok ikke mye rappelering på innendørsvegger med topptau :p

Lenke til kommentar

Jeg skrev feil, sliten her jeg sitter, vet ikke helt hva jeg tenkte på.

Så da tar vi det på nytt, hva 2 personer som vil starte med klatring trenger.

- Sko til begge

- 2 seler av grei kvalitet

- Taubrems/grigri ut fra hva du trives med + 1 karabin

 

Ble litt bedre sånn, og til en mindre pris. Tror det er på tide med noe mat på meg, så hodet klarner ^^

Lenke til kommentar

Neida, nevner det i første posten, vet at f.eks tyrili på lillehammer leier ut sko også, så det er noen som leier ut alt, men greit å ha sitt eget som er tilpasset dine behov og kropp, om man har et par tusen å bruke.

 

Den lille lista jeg skrev der oppe kommer vel på rundt 1500-2000 per pers, kommer litt an på hvilken sele du vil ha, personlig har jeg en kjempesele fra Singing Rock som er bare <3 i bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Sko er gjerne det første man kjøper, hvis man ikke kjøper alt på en gang. Det er nok den mest personlige delen av utstyret.

 

Hvor mange av dere som klatrer har Bratt( )Kort? Jeg vet at det er mange som har tatt klatrekurs uten å få bevis, ettersom Bratt( )Kort ikke er (var?) en nasjonal "ting".

Lenke til kommentar

Orket aldri å melde meg opp på noe kurs når jeg var ny i gamet, så det har blitt til at jeg kan pensum, men ikke har noe bevis for det.

 

Er ikke noe behov for brattkort her i området, sålenge du vet noenlunde hva du driver med er det fritt fram å klatre i den lokale veggen.

 

Er derfor ett ork å ta det nå i ettertid, da jeg ikke føler jeg får særlig igjen for det, annet en tynnere lommebok. :(

Lenke til kommentar

En sikrer må til i nesten alle tilfeller, så få med deg en kamerat og ta dere en tur, dere kommer ikke til å angre :)

 

Alternativt går det fint an å buldre (klatre vanskelige problem i lav høyde), men i starten er det som regel gøyest og mest lærerikt å få gå litt i høyden, med tau, sele, sikrer og det hele!

Lenke til kommentar
Har alltid hatt lyst til å begynne å klatre. Er det slik at man må alltid være to for å få klatre på et klatresenter?

Noen som har noen bra tips for å begynne å klatre i Oslo?

7912477[/snapback]

 

Dette varierer fra sted til sted, noen krever at du har med deg noen med bratkort også, men dette er det bare å ringe og spørre om, eller stikke innom å snakke med de.

Lenke til kommentar

Har brattkort,stikker nå i vintermånedene som regel på Gekko her i Trondheim ett par ganger i uka.UTE-veggen nede i byen er jeg også innom av og til.

Bruker fort en 4-5 timer pr. gang når jeg klatrer.Gleder meg til sommeren igjen,da jeg synes det er knall å klatre ute.

Jeg vil absolutt anbefale alle å prøve klatring,man blir i god form etterhvert som man klatrer.

Forrige onsdag,så var vi faktisk 20 stk. ifra jobben som dro på Gekko,alle fikk prøve seg på topptau,samtlige kom seg faktisk opp også på de letteste rutene.Flere av de ble faktisk litt hekta,så dette lover godt framover. :thumbup:

 

Mvh

Lenke til kommentar

Jeg har klatret litt før, men er en liten stund siden nå.

Etter å ha lest her tror jeg at jeg skal begynne igjen. Det er ett lite klatresenter i den nye tennishallen like ved her og jeg kommer nok til ta meg en tur dit etter ferien nå.

 

Hvordan er det egentlig med klatring ute? Har aldri prøvd det jeg, men finnes det steder hvor det liksom er "laget" ruter med kroker (?) å feste se i? eller hvordan er det?

Lenke til kommentar
Jeg har klatret litt før, men er en liten stund siden nå.

Etter å ha lest her tror jeg at jeg skal begynne igjen. Det er ett lite klatresenter i den nye tennishallen like ved her og jeg kommer nok til  ta meg en tur dit etter ferien nå.

 

Hvordan er det egentlig med klatring ute? Har aldri prøvd det jeg, men finnes det steder hvor det liksom er "laget" ruter med kroker (?) å feste se i? eller hvordan er det?

7989233[/snapback]

Anlegget på Holmen Tennis er ganske bra! I Asker er det jo også uteklatring i Vardåsen som er blandt de mest kjente. Noen steder er det fester i veggen, andre steder trenger du kilesett for å lage midlertidige fester. I begge tilfeller trenger man også slynger å clipse seg inn på. Inne på Holmen kan man på noen av veggene heise topptau direkte med en snor på siden, men mange av rutene forutsetter at man clipser sine egne slynger, noe de leier ut der.

Lenke til kommentar

Ah, du er kjent her. ;) Bra å høre at anlegget på Holmen er bra. Pappa satt i styret der før og var med på å utvikle det nye anlegget der.

Vet du om de leier ut sko der? Har de vegger som er litt vansklige også? I tilfelle jeg skulle bli god og trenge noe vanksligere? :p

 

 

Hvordan viste du foresten at jeg tenkte på Holmen Tennis? :p

Lenke til kommentar

Er Askergutt selv og spilte tennis på Holmen for en del år tilbake. Når du nevnte ny tennishall og klatring sjekka jeg profilen din, så du var fra Asker og regnet med at det ikke fantes så mange andre klatre/tennissteder enn Holmen.

De har vegger i alle vanskelighetsgrader samt et ganske så ok buldrerom, de leier også ut alt av nødvendig utstyr. Hvis du vet du kommer til å fortsette med klatring er sko det første jeg hadde kjøpt av personlig utstyr.

Lenke til kommentar

Hadde årets første uteøkt igår, overaskende tørt og snøfritt i enkelte treningsfelt her på Sunnmøre!

 

Om alt går etter planen blir det endel rekognisering i neste uke, og forhåpentligvis får vi flyttet oss ut fra klatresiloen til de forskjellige utendørs klatrefeltene, mer eller mindre permanent frem til snøen kommer tilbake. Noe som forhåpentligvis ikke skjer før i Desember :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...