Gå til innhold

Klatring - En fantastisk sport


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Ja er skummelt hvor bra feste skoa gir egentlig, man blir rene spiderman på noen løyper.

Er ikke så veldig glad i klatre med tau da jeg sliter med høydeskrekk men begynner å ta seg til. Blir veldig irriterende når man ikke klarer ruter fordi hodet ikke vil heh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer til å satse på gripestyrke frem til jeg er ferdig med eksamen i mai. Føler virkelig at jeg har mer enn god nok styrke i selve kroppen til å klatre muligens opp til 8-ruter, men klypene og teknikken min holder ikke på langt nær lengre enn til 6/7.

 

Har rigget meg opp med litt forskjellige øvelser for klypene her hjemme.

 

Målet er å klare grad 7+ eller høyere innen sommeren slår inn for fullt. Da bærer det av sted til Sør-Europa for et lite klatreeventyr.

 

Noen som har reisetips? Tenkte på Frankerike eller Spania.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til at fingrene skal bli ødelagt av klatring, hvis du ikke klarer å rive av en finger eller ødelegge deg stygt på tauet. Jeg har slitt litt med lillefingeren fra andre ting, musikk, data, skole og idrett, men det skyldes at jeg overbelaster den. Ikke noe verre enn litt smerte og nedsatt styrke.

 

Kan komme av at jeg mangler en del av leddet etter jeg slo lillefingeren ut av ledd. Må innrømme at den er litt skjev. :)

Lenke til kommentar
Hvordan går det med fingra til dere som har klatret mye egentlig? Har hørt at det etter en stundt begynner å kneppe veldig i leddene og at fingrene blir skjeve. Noen med erfaring der?

Hva gjør dere med trælene egentlig? Pusser dere de ned?

Det har jeg aldri hørt før, men ingen av de klatrerene jeg har vært i kontakt med har hatt problemer med fingrene. Det er selvfølgelig viktig og varme opp før man kaster seg ut på de saftigste crimpetakene, men tror nok kroppen sier ifra før man klatrer istykker fingrene :p

Når det gjelder trælene så er det helt opp til en selv, det er ikke noe problem å file ned det øverste laget slik at det ikke synes noe særlig, dersom det er ønskelig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Klatret mye før, men har dessverre ikke blitt så mye med meg nå - mangler klatrepartner. Er tilfeldigvis ikke noen her som klatrer i Haugesundsområdet?

Jeg bor i Haugesund å går på klatring, mangler også klatrepartner :) Klatrer ca. 1 gang ver uke og har gått på klatring i 2 år nå. Men er det noen som vet om noen bra klatre sider på internett der jeg kan kjøpe sko osv...? :)

Lenke til kommentar

Hey, begynner med klatring innendørs med en gang jeg får tid til det nå snart, men har ingen jeg kjenner å klatre med. Hvordan kan jeg løse det? Finnes det utstyr for å klatre solo på innendørssteder? Husker jeg klatret uten sikringspartner med en greie som automatisk strammet inn tauet og slapp meg ned når jeg la vekten på tauet i Skottland, men den er vel ikke praktisk for høyere vegger der man kan falle, også må begynne fra bunnen igjen. Soloklatring med modifisert GriGri eller tauklemme laget for det er vel uaktuelt i en stund til jeg får mer erfaring.

 

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan løse det? Vil gjerne klatre så mye som jeg orker, men tviler på at det er noen jeg kjenner som har nok tålmodighet til å sikre meg når de ikke er interessert i å klatre selv.

Lenke til kommentar
Hey, begynner med klatring innendørs med en gang jeg får tid til det nå snart, men har ingen jeg kjenner å klatre med. Hvordan kan jeg løse det? Finnes det utstyr for å klatre solo på innendørssteder? Husker jeg klatret uten sikringspartner med en greie som automatisk strammet inn tauet og slapp meg ned når jeg la vekten på tauet i Skottland, men den er vel ikke praktisk for høyere vegger der man kan falle, også må begynne fra bunnen igjen. Soloklatring med modifisert GriGri eller tauklemme laget for det er vel uaktuelt i en stund til jeg får mer erfaring.

 

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan løse det? Vil gjerne klatre så mye som jeg orker, men tviler på at det er noen jeg kjenner som har nok tålmodighet til å sikre meg når de ikke er interessert i å klatre selv.

 

Hvilket klatresenter kommer du til å trene på da? Du klarer alltid å finne deg noen klatrepartnere der. ikke noe problem:)

Men ellers går det an å bruke en taubrems ala DENNE. Bare henge noe neders på tauet så det henger rett ned. Men vil ikke prøve å forklare noe mer ettersom jeg utrolig med sant aldri har vært borte i slik type soloklatring. Bare brukt grigri for å øve inn en rute osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som vernepliktig som blir sendt til Oslo, tenkte jeg at det var en fin mulighet for å begynne med klartring. Har prøvd det litt før, men det begynner å bli en stund siden, og erfaringene jeg fikk var ikke mange.

 

Jeg starter altså fra bånnen, men hvor? Hvor er det gode vegger i Oslo, hvem klatrer jeg med, og trenger jeg noen form for kursing? Noen som har tips?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Som vernepliktig som blir sendt til Oslo, tenkte jeg at det var en fin mulighet for å begynne med klartring. Har prøvd det litt før, men det begynner å bli en stund siden, og erfaringene jeg fikk var ikke mange.

 

Jeg starter altså fra bånnen, men hvor? Hvor er det gode vegger i Oslo, hvem klatrer jeg med, og trenger jeg noen form for kursing? Noen som har tips?

Nå er det snart vinter, så jeg tar utgangspunkt i innevegger.

 

Først registrerer du deg her, så går du på seksjonen som heter "Finn en klatrepartner". Her kan du enten legge ut en post selv, eller du kan se om det er noen i nærdistriktet som søker en klatrepartner.

 

Av klatresentre i Oslo er det stort sett Klatreverket og Vulkan Klatresenter som gjelder. Ellers har du Skøyen Klatresenter og Gekko Klatring, men der har jeg ikke vært selv. Jeg vet at Klatreverket jevnlig holder diverse kurs, jeg er litt usikker på de andre.

 

Du trenger ikke en klatrepartner, du kan ta deg en tur til Klatreverket og buldre på egenhånd (dvs. klatre uten tau, med tjukkas under). Dersom du ikke har klatret noe særlig før så vil du nok få mer glede ut av tauklatring i starten, selvom flere jeg kjenner synes buldring har vært tingen helt ifra starten.

Forskjellen er i korte trekk at buldring ofte er mer eksplosivt og hardt (korte og harde ruter), mens tauklatring er en lenger løype hvor kun teknikk kan få deg høyt opp på grad-skalaen, uten nødvendigvis å være nevneverdig sterk. Du har også det mentale som spiller inn på tauklatring, du kjenner adrenalinet litt bedre når du er 15 meter oppe i veggen og skal strekke deg etter neste tak :)

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...