Gå til innhold

Oppgradere 2.5år gammel pc(socket 754) Eller nytt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forresten, du skriver at du har AMD Athlon 3200+ s754. Er ikke den 2200 MHz? Jeg har s754 3000+ og den er nå i hvertfall 2000 Mhz standardklokket.

6173463[/snapback]

Det finnes en 3200+ på 2,0GHz. Den har Clawhammer kjerne og 1MiB L2 cache. Den du har har er sikkert Newcastle kjerne med 2,0GHz og 512KiB L2 cache. Den andre 3200+'en som finnes til s754 har Newcactle kjerne, 2,2GHz og 512KiB L2 cache.

 

Så yter jo 3400+ bra da, bedre enn 3500+ i flere tilfeller... ;)

6165901[/snapback]

Å? På grunn av 1 MB L2? :dontgetit:

6173753[/snapback]

3400+ = 2,4GHz 512KiB L2 cache og 1 minnekanal pga sokkel 754

3500+ = 2,2GHz 512KiB L2 cache og 2 minnekanaler pga sokkel 939

 

3400+ yter ofte bedre enn 3500+ på grunn av 200MHz ekstra. Den ekstra minnekanalen har statistisk mindre å si for ytelsen enn de 200MHz så 3400+ stikker oftere av med seieren i tester enn 3500+.

Lenke til kommentar
Så yter jo 3400+ bra da, bedre enn 3500+ i flere tilfeller... ;)

6165901[/snapback]

Å? På grunn av 1 MB L2? :dontgetit:

6173753[/snapback]

 

Sammenliknet med 3700+ ;)

 

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...t=65&model2=241

 

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...t=72&model2=241

 

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...t=74&model2=241

 

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...t=73&model2=241

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Og kjøpe en Raptor disk er totalt bortkastet. Du vil ikke, eller SJELDEN merke forskjell i oppstart etc.. Ref til denne testen. Jeg valgte og oppgradere systemet mitt, med AM2, X1900XT nå. Gleder meg til å få det i hus, beste skjermkortet i dag er X1900XTX, Vista vil kreve DX10, men spillene vil ikke komme med DX10 enda. Selv om Vista kommer i Januar, valgte jeg og oppgradere nå. DX10 vil mest sansynlig fungere på dagens skjermkort (GF7900+ - X1800+) og gi deg meget god ytelse i spill.

Lenke til kommentar
Og kjøpe en Raptor disk er totalt bortkastet. Du vil ikke, eller SJELDEN merke forskjell i oppstart etc.. Ref til denne testen. Jeg valgte og oppgradere systemet mitt, med AM2, X1900XT nå. Gleder meg til å få det i hus, beste skjermkortet i dag er X1900XTX, Vista vil kreve DX10, men spillene vil ikke komme med DX10 enda. Selv om Vista kommer i Januar, valgte jeg og oppgradere nå. DX10 vil mest sansynlig fungere på dagens skjermkort (GF7900+ - X1800+) og gi deg meget god ytelse i spill.

6174060[/snapback]

 

Hvis DX10 krever HW-støtte så vil ikke dagens kortene ha nytte av den..

Raptor har sine fordeler også, kommer litt ann på behovet.

Lenke til kommentar

vil bare påpeke at CL2 er BEDRE enn CL3 (RAM)

 

så om CL2 er billigere, slik du linket til, kjøper du selvfølgelig det..

 

Ellers ville jeg kun oppgradert ram og skjermkort, og overklokket CPU...

 

da har du plutselig en konge-pc igjen for ca 2000kr...

Lenke til kommentar
vil bare påpeke at CL2 er BEDRE enn CL3 (RAM)

 

så om CL2 er billigere, slik du linket til, kjøper du selvfølgelig det..

 

Ellers ville jeg kun oppgradert ram og skjermkort, og overklokket CPU...

 

da har du plutselig en konge-pc igjen for ca 2000kr...

6174122[/snapback]

 

Absolutt så enig her... :)

Lenke til kommentar

Vel jeg fant ut at mitt hovedkort senker minnehastigheten fra 400 Mhz til 333 Mhz hvis jeg har 3 brikker i steden for 2. Så med mindre jeg kjøper 2x 1gb chips blir det nok ikke noe minne denne gang.

 

 

Jeg tror enkelte ikke helt har fått med seg hva jeg har sagt. Jeg kommer ikke til å oppgradere cpu og slikt nå. Det er bortkasta penger siden jeg vil ha en helt ny senere iogmed at jeg skal beholde denne som "ekstra" pc..

 

Jeg kommer til å kjøpe et nytt skjermkort. Hvilket vet jeg ikke.

Også skal jeg oppgradere min 350W Fortron Source PSU til en 500W .. noen merker/typer å anbefalle til det?

Jeg tok en online kalkulator og den mente at med mitt dagens oppsett vil jeg trenge 353W. Nytt skjermkort vil trekke mer. Samtidig som at hvis jeg oppgraderer til 500w har jeg nok plass om jeg omgjør denne pc'n til en filserver om 6-12måneder. Noe som er muligens planen.

 

 

 

Angående skjermkort. Jeg får sjekke ut det bruktkortet. Men jeg er som regel kresen av meg, aldri helt likt å kjøpe brukt (dumt ja jeg vet) Men vil gjerne ha oppgraderingen raskest mulig. Så om det er raskere å bestille fra en butikk enn å vente på han bestemme seg om hvor høyt bud han vil ha får jeg se.

 

Er Sapphire Radeon X1600 PRO 512mb AGP til 1128kr noe bra?

Hva med Club3D GeForce 7800 GS 256mb AGP til 2300? Aldri hørt noe spesielt om dette merket.

Hva er forskjellsytelsen? og med tanke på at den første har 512mb på kortet.

Vil jeg merke stor forskjell på 1150kr forskjell? Med tanke på at pc'n ikke behøver å vare mer enn til etter nyttår ca. For da blir den kun ekstra/backup/server pc.

Er det noen andre kort her som er bra? 7800 GS

Og er forskjellen fra å oppgradere fra 9800 PRO til en av disse merkbar nok til å kjøre de nyere spillene på grei kvalitet?

 

Planen er vel å bruke mellom 1500-3000kr på skjermkort og PSU tenker jeg.

Skal jeg begynne å kjøpe CPU,HK og slikt i tillegg kommer jo prisen fort opp i 6-8k el.no og da er det like greit å kjøpe ny pc mener jeg. Bruksverdien av å ha en ekstra pc i grei kvalitet er større enn å oppgradere til "medium" grei pc nå. For så å kjøpe ny pc om 1-1.5år el.no

Lenke til kommentar
Ellers ville jeg kun oppgradert ram og skjermkort, og overklokket CPU...

 

da har du plutselig en konge-pc igjen for ca 2000kr...

6174122[/snapback]

 

 

Vel.. Overklokking er en mulighet ja.. Jeg har tilogmed prøvd å kikke litt på det. Men jeg kan så og si ingenting om det.. og ingen jeg kjenner i mitt nærmiljø kan noe om det heller. :p

Lenke til kommentar

Angående PSU så tviler jeg på at et geforce 7800GS eller X1600Pro bruker mer enn 50W mer enn Radeon 9800Pro på det meste. Og hvis du ikke har et veldig strømkrevende system fra før så tror jeg det vil gå fint uten ny PSU.

 

Jeg tror nytt skjermkort vil gi deg veldig mye bedre espilleopplevelse selv om du ikke kjøper mer ram. Og om du skulle bli missfornøyd kan du alltids selge det nye skjermkortet med litt tap og gå for den andre løsningen likevel. (AM2 osv)

Lenke til kommentar

Ok her fortsetter jeg å være idiot.

 

Lurer på om jeg skal oppgradere kjøling mens jeg er i gang.. De 5 viftene som fulgte med kabinettet har kun 2 som fortsatt lever..

 

Lurte på å bestille 3 slike: Papst 8412NGL 80

Og er heller ikke brukt paste på denne maskin.

Så denne noe bra? TherMaxTech XtFlux-GA High Performance Nanotechnology cooling paste

 

Grunnen til at jeg har valgt Databutikken.com er fordi jeg kikket på PSU og så denne som fallt litt i smak, mye fordi den så ut til å være anbefalt.Den fant jeg kun hos Databutikken.com

 

 

Også lurte jeg på om jeg burde oppgradere CPU vifta fra boxed som fulgte med. Kanskje mest fordi den bråker endel.. (+ temp'n er litt vel høy.) får klager fra de som overnatter.. Har noen ganger våknet etter en god natts søvn og sett at noen har skrudd av pc'n i løpet av natten.. Å nei. min livslinje.

Så er det noen CPU vifte å anbefalle? prøvde å kikke men fan't liksom ikke noe særlig.. kikka bl.a. på TT Big/Mini Typhoon. Men de blir jo dyre da. Vil ha minst mulig lyd, men behøver ikke være helt stille heller.

Jeg vet hvertfall at jeg helst vil ha en cpu vifte som gjør at jeg slipper å ta opp hele HK for å feste til nye fester for vifta. Og iogmed at jeg har boxed blir vel det vanlig :p

 

Også jadda.. mens vi er i gang med morroa.. har aldri modda skjermkort før.. men burde jeg da kjøpe ny VGA vifte samtidig?

 

Og mens vi snakker om skjermkort.. som jeg sa tidligere i en post. Hva tror folket er det noe med en Club3D GeForce 7800 GS som vil kjøre spillene bedre/penere/mer laggfritt enn Sapphire Radeon X1600PRO 512MB AGP . Siden det er halve prisen vi snakker om her.

Edit: elller noe annet 7800 GS kort i rundt samme prisklasse?

Endret av Matriac
Lenke til kommentar

Det kan sikkert være en fordel å erstatte de defekte viftene. Den papst-vifta ser ut som et godt valg.

 

Ellers så er det litt smak og behag om du vil velge X1600Pro eller betale det dobbelte for et 7800GS.

 

Hvilke spill spiller du? Og hvilken oppløsning takler skjermen? (Bare tenkte jeg kunne bruke disse svarene til å finne noen relevante ytelsetester)

Lenke til kommentar
Det kan sikkert være en fordel å erstatte de defekte viftene. Den papst-vifta ser ut som et godt valg.

 

Ellers så er det litt smak og behag om du vil velge X1600Pro eller betale det dobbelte for et 7800GS.

 

Hvilke spill spiller du? Og hvilken oppløsning takler skjermen? (Bare tenkte jeg kunne bruke disse svarene til å finne noen relevante ytelsetester)

6178046[/snapback]

 

 

Skjermen er en gammel klump.

Samtron 96P

19"(18.0" Viewable)

·0.22mm(H) Dot Pitch

·1600x1200@76Hz Maximum Resolution

 

 

Jeg kjører 1280x1024 selv som vanlig oppløsning og i spill bruker jeg vel så og si det samme om ikke lavere.

 

 

 

Spill jeg spiller. Hmm.. Det vanlige. Ikke noe særlig CS.. blir noen år siden hvertfall.

Spiller alt fra Anarchy Online til Drømmefall (yay for Funcom! Norway all the way!)

Uhm.. vel spill jeg har tenkt til å spille. Hitman: Blood Money.

Oblivion er ikke et must.. kan spille det på 360. Men er greit det også. F.E.A.R på god grafikk hadde vært fett. Men ikke et must siden jeg kan overleve et halvt år til uten å spille det. :p

Altså de vanlige nye spillene egentlig. Alt fra fps til rpg og adventure osv.

Lenke til kommentar

Jeg kastet ut mitt 9800 Pro og dyttet inn et 7800 GS i min gamle Athlon XP-boks, har ikke angret et sekund. Derimot tviler jeg på om du vil bli så veldig imponert over X1600 Pro hvis du går fra ditt gamle kort til det. Du kan i alle fall glemme F.E.A.R med AA/AF og høyere oppløsninger.

 

Edit: shg.no har et billig 7800 GS til 2200,- tror jeg.

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...