Gå til innhold

Oppgradere 2.5år gammel pc(socket 754) Eller nytt?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg sitter i dag på en pc som er ca 2.5 år gammel. Og har i noen måneder ønsket å oppgradere eller kjøpe ny.

Per i dag:

 

 

Hovedkort Gigabyte GA-K8NNXP

CPU type AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+

 

Altså Socket 754.

 

Skjermkort Powercolor Radeon 9800 Pro (128mb)

 

Minne Corsair CMX512-3200LL 512mb x2

 

+ annet mindre viktig. (s-ata disker etc)

 

 

Jeg merker jo at jeg ikke klarer å kjøre de nye spillene noe bra på min pc. Om i det hele tatt.

Så jeg har planer om å kjøpe en ny pc. Men vet ikke når. Kanskje om noen måneder, eller kanskje jeg bør vente til Dx10 kort kommer ut og slikt. Jeg har planer om å f.eks spille AoC og da trenger man sikkert et godt oppsett.

Siden jeg har AGP virker det som å skyte seg selv i foten å kjøpe nytt skjermkort som ikke er PCI-Express. Men skal jeg ha pci må jeg ha nytt HK. men siden jeg har gammel socket må jeg også ha ny CPU. Så da er det like greit å kjøpe en ny pc?

 

 

Burde jeg:

 

- Kjøpe et semibra AGP skjermkort og kanskje en 512 eller 1024 brikke med minne for å ha inntil Jul/etter nyttår og kjøpe helt ny da?

 

- Drite i å oppgradere.. spare pengene og holde ut til Dx10 og slikt kommer?

 

- Kjøpe ny pc snart og bruke litt mer spenn på å oppgradere litt etter nyttår?

 

 

Og hva er egentlig et brukbart AGP kort nå? synes det virker som de fleste jeg ser som ikke koster 3-4k+ er ikke noe stort bedre enn det jeg allerede har..

 

Neste PC blir også den første på en stund hvor jeg ikke slakter den gamle for deler. Vil ha denne helt intakt for ekstra bruk av det som måtte trenges. En mer idle/download maskin mens den nye skal få lov til å bli skrudd av og avkjøles etc :p Så er kanskje greit å få den oppgradert litt også med tanke på folk på besøk som "glemte" sin egen.

(Regner vel med å bruke mellom 15-25k (med skjerm) på neste pc når den tid kommer.)

 

 

Er det egentlig å kaste penger ut av vinduet å oppgradere denne pc'n? (hadde jeg enkelt å greit kunne kjøpt et pci-e ville jeg gjort det ganske raskt tror jeg..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geforce 7600gt eller radeon x1600

6162360[/snapback]

Jeg fant ingen Gforce 7600 AGP kort.. kun PCI express.

 

Av Radeon fant jeg Sapphire Radeon X1600 Pro AGP 8X 256 MB og 512mb versjon, henholdsvis 990kr og 1145kr.

 

 

 

 

 

Også på minne... jeg kikket.. jeg har jo allerede corsair.. så kunne vært greit og holde til samme slag kanskje...

 

Jeg ser f.eks:Corsair XMS3200C2 DDR400 1024 MB kr 850 og

Corsair XMS3200PRO DDR400 1024 MB Det står 980kr. Men 1003kr om man går inn på siden. Og 9 dagers leveringstid (får de i hele tatt det til den prisen?) Neste butikk har den samme til 1300kr og det er så og si det alle vil ha for det.

 

Hva er forskjellen, den siste har 3 CAS Latency isteden for 2 og ser litt "røffere" ut.

Men 150kr forskjell for 1 mer latency, potensielt 450kr mer.

 

 

 

Edit: Også.. Hvor mye forskjell vil merkes ved bruk av 2k på dette? Noe særlig forbedring eller ikke?

Endret av Matriac
Lenke til kommentar
Eg har ca samme oppsett som deg og eg har funne ut at eg skal vente eit halvt år med å kjøpe. visst du utsetter kjøpet, kan du jo klokke PCen du har, det kan kanskje hjelpe litt på ytelsen.

6163093[/snapback]

 

 

Ja det sa jeg også for snart et halvt år siden når jeg så noen spille f.eks F.E.A.R på ny pc ;)

Lenke til kommentar

Hmm.. godt spørsmål. Egentlig synes jeg CPU'en din er meget bra og holder godt til moderne spill. Den største flaskehalsen jeg ser er skjermkortet ditt som begynner å dra på åra. Det var svært bra en gang i tida, men stiller ikke så sterkt mot dagens skjermkort i klassen over 1000kr.

 

Jeg tror det vil være økonomisk lurere å oppgradere maskina med nytt skjermkort og kanskje minne, for så å la den vare ca et år til.

 

La oss si du kjøper et geforce 7800GS (AGP fra ca 2300kr) pluss 1GB minne (fra ca 700kr) så er vi oppe i 3000kr. Hvis dette får PCen til å yte bra i nye spill i et år fremover så vil jeg si det er verd pengene. (En spille-PC til 10.000 kr varer gjerne 2 år til spilling, altså 5000kr/år)

 

Alternativet er kanskje å kjøpe en helt ny PC som igjen vil koste rundt 10.000 kr og vare ca 2 år.

 

Du får sette opp et regnestykke og beregne pris/år for de to alternativene.

 

Personlig tror jeg det lønner seg å kjøpe ny PC ca hvert andre til tredje år og oppgradere CPU, minne og skjermkort en gang i løpet av den perioden. Harddisker og annet krimskrams er sånt man kan oppgradere jevnlig etter behov. Når man kjøper nytt så bør man time nykjøpet strategisk med tanke på oppgraderingen 1-1,5 år senere. Med tanke på at sokkel AM2 akkurat er lansert så kan det være et tips at hvis du velger å kjøpe ny PC, at du velger AM2 for å bedre mulighetene for oppgradering om 1-1,5 år. Men så har vi jo Conroe som er like rundt hjørnet også. Det kan være en fordel å se hva det tilbyr (og evt. velge et hovedkort og brikkesett som sansynligvis vil la seg oppgradere)

 

Du kan se på bruktmarkedet og se om det er noen gode skjermkort der og evt. DDR-minne. Hvis du får en god pris så vil det selvfølgelig gjøre oppgradering ennå mer gunstig.

Lenke til kommentar
Eg har ca samme oppsett som deg og eg har funne ut at eg skal vente eit halvt år med å kjøpe. visst du utsetter kjøpet, kan du jo klokke PCen du har, det kan kanskje hjelpe litt på ytelsen.

6163093[/snapback]

 

 

Ja det sa jeg også for snart et halvt år siden når jeg så noen spille f.eks F.E.A.R på ny pc ;)

6163176[/snapback]

Der svarte du på ditt eget spørsmål.. Kjøp ny PC no, socket 939 eller AM2 får du bestemme sjølv.. Vil tru AM2 er ganske ustabilt eller noken "bugs" i det i starten då men..

Lenke til kommentar
Jepp ! bare bortkasta penger, bruk heller de pengene på en 74GB Raptor for OS...

6164231[/snapback]

 

 

 

Har faktisk tenkt på raptor disk til OS.. men på ny PC var planen

 

Per i dag har jeg en 160gb s-ata disc med 30gb partisjon for OS og slikt og 110gb el.no slikt som lagring av filmer og slikt.. har en 250gb s-ata disk hvor jeg har spill og slikt annet som lagres.

Lenke til kommentar
Jepp ! bare bortkasta penger, bruk heller de pengene på en 74GB Raptor for OS...

6164231[/snapback]

 

 

 

Har faktisk tenkt på raptor disk til OS.. men på ny PC var planen

 

Per i dag har jeg en 160gb s-ata disc med 30gb partisjon for OS og slikt og 110gb el.no slikt som lagring av filmer og slikt.. har en 250gb s-ata disk hvor jeg har spill og slikt annet som lagres.

6164291[/snapback]

 

Raptoren kan du flytte over til den nye senere ;)

Lenke til kommentar
Raptoren kan du flytte over til den nye senere  ;)

6164345[/snapback]

 

 

 

Joda selvfølgelig.. Men ekke lenge siden jeg satt opp alt på nytt igjen heller :p hehe ..

 

Men hva er egentlig ytelsesforskjellen? ville vel nesten tro man ikke merket så mye med mindre jeg hadde si en raptor til OS og en til spill.

 

Men jeg vet ikke mye da.. :p

Lenke til kommentar

Raptor vil neppe hjelpe på at spillene har lav FPS, men det gjør sikkert underverker for hvor raskt OS, spill og programmer lastes. Hvis du først skal kjøpe raptor 74GB, pass på å kjøpe den med 16MiB cache. Det er 1-platersversjonen av Raptor 150GB og yter dermed betydelig bedre enn den gamle 2platersversjonen med 8MiB cache.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe et S754 HK med PCI-E?

 

Enda mer "bortkasta" penger eller hva? Ytelsesforskjellen?

6164215[/snapback]

 

Jeg har socket 754 Athlon64 3400+ og kjøpte nytt HK og 7900GT PCIe.

Synes det funker helt smertefritt. Kjører Fear med alt på fullt uten problemer :)

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe et S754 HK med PCI-E?

 

Enda mer "bortkasta" penger eller hva? Ytelsesforskjellen?

6164215[/snapback]

 

Jeg har socket 754 Athlon64 3400+ og kjøpte nytt HK og 7900GT PCIe.

Synes det funker helt smertefritt. Kjører Fear med alt på fullt uten problemer :)

6165748[/snapback]

 

Så yter jo 3400+ bra da, bedre enn 3500+ i flere tilfeller... ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mye å hente fra 9800 Pro til nvidia 7600. Jeg ville kjøpt et nytt hovedkort, en AMD X2 3800+ og beholdt RAM og alt annet. Så kanskje et 7900GT (overkant av 3000,-) Da har du knallytelse. Koster litt mer, men så henter du også en god del mer ytelse og kan spille moderne spill lenger fremover i tid.

 

Eller du kan ta Simen1 sitt siste råd her. Koster litt mindre enn det jeg skrev rett over her, og får litt mindre ytelse, men det duger rikelig. Hoppet fra 9800 Pro til 6800 GT er saftig. Men personlig ville jeg gjort som jeg skriver over. Ikke kjøp flere s754/AGP komponenter nå. Hiv deg på s939/PCI-X-bølgen så er det lettere og billigere å oppgradere senere. RAM og HK beholder du.

 

Forresten, du skriver at du har AMD Athlon 3200+ s754. Er ikke den 2200 MHz? Jeg har s754 3000+ og den er nå i hvertfall 2000 Mhz standardklokket.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

hovedkort+7900gt

ati x1600 512mb ram å unngått å kjøpe ram utenom. da disse 512 rammen skal være gunstige med 256mb mer. samt at selve skjermkortet klarer alldri 2gb system ram pluss 512 skjermkort ram i tillegg på fullt med andre ord.

 

har du cl3 ram og kjøper cl2 så får du alldri utnyttet cl2

så kjøp alldri raskere eller bedre ram enn det du har fra før.

 

har du bestillt?

 

drøy rammen til det blir ddr2 1000mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...