Gå til innhold

Omtale av Heroes of Might and Magic V (PC)


Anbefalte innlegg

Vil bare informere om at den første patchen er kommet og du kan finne linker til hvor du kan laste ned fra på hjemmesiden til spillet.

 

Det er en klar forbedring syns jeg, selv om den ikke fikser det JEG sliter med, nemlig at spillet kræsjer etter en stund med alt+tabbing mens jeg venter på at den jeg spiller med skal bli ferdig med sin turn....

 

enjoy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HoMM V er for meg et stort tilbakesteg i forhold til firern som var fantastisk. Er ikke ferdig med den første kampanjen enda, men har en del synspunkter:

 

- Heltene er ikke virkelig med i kampene

- Ikke mulig å ha mer enn en helt i gruppe

- Og hvor realistisk er det at heltene kan angripe hvilken som helst fiende?

- Byene er uoversiktlige

- En må hele tiden rundt og samle opp styrker og delvis ressurser også

- Og angriper man en by har man plutselig en katapult. Hvorfor ikke bruke den til å angripe fiender med også, ikke bare festningsverket? Og hvorfor ikke bruke den i andre kamper også?

- Lite historie i kampanjene og en blir ikke ordentlig kjendt med helten sin

- Krever forholdsvis mye av PCen

- Ser ut som de nøytrale ikke angriper om en så står rett ved siden av dem. (Spiller da på Hard. Betyr dette noe?) Ikke "moving guards"?

- For lite og for mye kommunikasjon. For lite når man besøker f.eks ting som gir mer moral. For mye når man skal rekruttere styrker. Hvorfor må jeg først velge "Join" og så OK, når det hadde holdt at jeg trykket på "Join"?

- Uoversiktlig spellbook. For få spells på hver side av boken. Ser ut som det er tilpasset tv-spill, ikke PC.

- Mangler oversikt over styrker. I firern så jeg enkelt hvilke styrker helten hadde med seg uten å måtte gå inn på helten for å sjekke.

- Vanskelig å vite hvor på brettet en kan gå.

- Kampbrettet virker mindre slik at det blir mindre taktikk, og jeg likte faktisk ganske godt å ha fienden rett mot meg, ikke sett fra siden som nå (ja jeg vet jeg kan snu kamera, men det blir jo ikke til at jeg gjør det hver gang.

 

 

Men det er selvfølgelig noen positive ting osgå:

 

- Enkelt å se rekkefølge på enhetene i kamp

- Ser fint ut

 

Femmern har da litt av det som gjør at en skal bare gjøre en tur til, eller bare fem minutter mer, men det kunne vært så mye bedre. Er glad jeg har begge utvidelspakkene til firern, det er litt av et røverkjøp med HoMM 4 complete, og jeg kommer nok til å falle tilbake på denne etterhvert. Er det forresten bare jeg som ikke får ordentlig surround lyd på femmern? Få justeringsmuligheter for lyd.

Lenke til kommentar

-Katapulter brukes ikke i "nærkamp", så jeg synes det er helt ok at du ikke bruker de, har også noe å si for balansen i spillet

-At heltene var med i firern gjorde at du kunne rave rundt med en høy lvl helt og knuse alt, forøvrig fornøyd med at det er forandret tilbake til slik det var i treeren. Flere helter per gruppe = overpowered nesten uansett

-"En må hele tiden rundt og samle opp styrker og delvis ressurser også" <--- dette er flott, det er jo det spillet bygger på

-"Byene er uoversiktlige" <-- dette er vel bare delvis sant, den nye byggeskjermen er veldig oversiktelig og det er lett å vite kravene for bygninger (krever kanskje litt tilvenning?)

-Så vidt jeg vet er det vel mulig å høyreklikke på helten for å se hvilke units du har i den? (har ikke spillet foran meg nå)

 

edit:

 

Men for all del, fireren er også bra, så det er jo bare å spille i vei :)

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Det at helten ikke er direkte med i kampen som de er i Heroes 4 er en positiv ting mener jeg. Når man spiller campaign på heroes 4 og når helten dør så er det game over. I enkelte kamper måtte jeg gå til angrep uten og ha helten med.

6293142[/snapback]

 

Og hvor helteaktig er det at det er helten som dør sist? Ser for meg at helten gjemmer seg bak alle styrkene, helt til den siste er borte. Mer realistisk at helten kunne bli drept før de andre styrkene.

Lenke til kommentar

 

Og hvor helteaktig er det at det er helten som dør sist?  Ser for meg at helten gjemmer seg bak alle styrkene, helt til den siste er borte.  Mer realistisk at helten kunne bli drept før de andre styrkene.

6293215[/snapback]

 

I kamp er det vel ofte slik at det er lederen som er last man standing. Forøvrig bra at det er slik, hvis det var annerledes kunne man jo bare knerte de andre sin helt i første runden å være fornøyde seierherrer?

Lenke til kommentar
-Katapulter brukes ikke i "nærkamp", så jeg synes det er helt ok at du ikke bruker de, har også noe å si for balansen i spillet

 

Mulig det, men det er en logisk brist når ikke disse kan angripe fiender når en angriper byer.

 

-At heltene var med i firern gjorde at du kunne rave rundt med en høy lvl helt og knuse alt, forøvrig fornøyd med at det er forandret tilbake til slik det var i treeren.

 

Har forstått det slik at treerfolket liker det slik...

 

Flere helter per gruppe = overpowered nesten uansett

 

Neida, det er bare å spille på litt høyere vanskelighetsgrad. Og en er ikke bare en gjeng med ensomme ulver på den måten.

 

-"En må hele tiden rundt og samle opp styrker og delvis ressurser også" <--- dette er flott, det er jo det spillet bygger på

 

Men i firern så ble ikke styrkene borte hvis du ventet litt. Da bygget det seg opp en større mengde. Dette blir for mye strev og for lite moro.

 

-"Byene er uoversiktlige" <-- dette er vel bare delvis sant, den nye byggeskjermen er veldig oversiktelig og det er lett å vite kravene for bygninger (krever kanskje litt tilvenning?)

 

Byggeskjermen er grei nok. Men en ser sjelden på selve byen, den blir bare en roterende bakgrunn.

 

-Så vidt jeg vet er det vel mulig å høyreklikke på helten for å se hvilke units du har i den? (har ikke spillet foran meg nå)

 

Mulig det, men det er likevel mindre oversiktlig enn å ha det fremme hele tiden. Og hvorfor spre all informasjonen rundt på hele skjermen? Ressursene øverst, kartet nede til venstre. Helter og annet litt til venstre og noen andre knapper nede til høyre. Ikke akkurat brukervennlig spør du meg.

Lenke til kommentar

 

Og hvor helteaktig er det at det er helten som dør sist?  Ser for meg at helten gjemmer seg bak alle styrkene, helt til den siste er borte.  Mer realistisk at helten kunne bli drept før de andre styrkene.

6293215[/snapback]

 

I kamp er det vel ofte slik at det er lederen som er last man standing. Forøvrig bra at det er slik, hvis det var annerledes kunne man jo bare knerte de andre sin helt i første runden å være fornøyde seierherrer?

6293222[/snapback]

 

Og da må en som i det virkelige liv prøve å beskytte denne helten.

Lenke til kommentar
Og da må en som i det virkelige liv prøve å beskytte denne helten.

6293310[/snapback]

I episke slag står selvfølgelig helten i bakgrunn og beskuer styrkene sine på slagmarken som en konge. Den store styrken til heltene er uansett magi og den kastes fra bakre linjer. Du er ikke mye til hærfører hvis du ryker rett inn i første linje og får et spyd i panna etter to minutter ;)

Lenke til kommentar
Det at helten ikke er direkte med i kampen som de er i Heroes 4 er en positiv ting mener jeg. Når man spiller campaign på heroes 4 og når helten dør så er det game over. I enkelte kamper måtte jeg gå til angrep uten og ha helten med.

6293142[/snapback]

 

Og hvor helteaktig er det at det er helten som dør sist? Ser for meg at helten gjemmer seg bak alle styrkene, helt til den siste er borte. Mer realistisk at helten kunne bli drept før de andre styrkene.

6293215[/snapback]

 

Veit no ikke kor mye til helt man er viss man går og blir drept med en gang, uten og få gjort noe.

Lenke til kommentar
Vil bare informere om at den første patchen er kommet og du kan finne linker til hvor du kan laste ned fra på hjemmesiden til spillet.

 

Det er en klar forbedring syns jeg, selv om den ikke fikser det JEG sliter med, nemlig at spillet kræsjer etter en stund med alt+tabbing mens jeg venter på at den jeg spiller med skal bli ferdig med sin turn....

 

enjoy

6285199[/snapback]

 

Er noen overskikt over hva patchen gjør? Og er det kommet en level editor enda?

Lenke til kommentar
Nå var spillet kjøpt inn...

 

Synes dette virket vanskelig, forstår ikke alt. (f.eks. hvordan jeg samler inn "krigere")

Mye å sette seg inni har tror jeg.

 

Har ikke spilt dette spillet siden det het: Heroes of Might and Magic II

6311340[/snapback]

 

Går stort sett ut på det samme gode gamle konseptet, bygg bygninger, rekrutter :) Har du spilt HOMM 2 så har du allerede et forsprang. Det hele er det samle gode dropset innpakket i en helt ny innpakning ;)

Lenke til kommentar
Vil bare informere om at den første patchen er kommet og du kan finne linker til hvor du kan laste ned fra på hjemmesiden til spillet.

 

Det er en klar forbedring syns jeg, selv om den ikke fikser det JEG sliter med, nemlig at spillet kræsjer etter en stund med alt+tabbing mens jeg venter på at den jeg spiller med skal bli ferdig med sin turn....

 

enjoy

6285199[/snapback]

 

Er noen overskikt over hva patchen gjør? Og er det kommet en level editor enda?

6297208[/snapback]

 

Det har kommet 2 nye features:

 

- Auto-patcher

- EASY mode

 

Ellers er det bugfixes til den store gullmedalje. For komplett liste sjekk HER

Lenke til kommentar

Gikk til innkjøp av spillet for et par uker siden, og jeg er veldig fornøyd!

 

Har fulgt HOMM serien fra enern, og hver eneste oppgradering har krevd litt tilvenning før jeg kom inn i "modusen". Spesiellt firern krevde mye tilvenning, men når jeg var kommet inn i alle detaljene og fått kontroll over alle endringene, så ble jeg fullstendig hekta på firern også (selv om jeg holder en liten knapp på treern :innocent: )

 

Jeg føler en periode med tilvenning til alle nye detaljer krever litt tid.

 

Jeg blir nok tilhenger også av femmern etterhvert :thumbup:

 

(ikke alt var så mye bedre før :p )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Dette spillet er jeg godt fornøyd med, men det er noe jeg ikke liker:

 

* Det går ikke an å fordele troppene dine, hvis du f.eks. har en tropp

på 50 imper, så kan du ikke fordele de sånn at du får to tropper på 25

imper hver.

* Det er bare 6 sivilisasjoner, eller baser, som du kanskje kaller det,

i HoMM 3 var det 8! Min favoritt i 3'ern var Fortress (sumpen med bl.a.

Hydraene og Basiliskene), og det er skuffende at den ikke er med i

HoMM 5. Faktisk så fant jeg Hydraene i Dungeon-basen i HoMM 5!

Hva har skjedd? Hvorfor har Hydraene slått seg sammen med disse

hulemonstrene?

Den andre "forsvunne" sivilisasjonen er den med alle orkene og trollene.

* Det er veldig kjedelig at man må høyreklikke på helten for å vise stausen

hans. Det var mye bedre i treeren der statusen var vist framme hele tida

(unntatt inni borgen selvsagt). Med status mener jeg tropper og attributes

(attack, defense, spellpower, knowledge).

 

Jeg håper at Ubisoft fikser på dette i en eventuell ekspansjonspakke, eller i HoMM 6,

som jeg håper kommer.

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar
Dette spillet er jeg godt fornøyd med, men det er noe jeg ikke liker:

 

      * Det går ikke an å fordele troppene dine, hvis du f.eks. har en tropp

          på 50 imper, så kan du ikke fordele de sånn at du får to tropper på 25

          imper hver.

6359637[/snapback]

 

Selvfølgelig kan du dette... Trykk på en tropp og holde inne shift når du setter den ned et annet sted.

 

De andre punktene går vel mer eller mindre på personlig smak.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...