Gå til innhold

Lanserer effektgjerrig Athlon 64 X2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, bare ikke webshoppene "overpriser" denne så, og at tilførsel og etterspørsel gjor at vi får en verre situasjone enn vi hadde på Opteron165.

 

Men det gjenstår et par ting.

 

1. Se om den klokker og hvor bra.

2. Hvilke hovedkort som kommer som klarer HTT klokkingen siden MP er låst.

3. Finne DDR2 RAM som passer godt sammen med denne og klokkingen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det finnes sikkert en god oversikt over CPU'ers effektforbruk allerede. Noen som kan gi en link til en slik? Gjerne også med de nyeste CPU'ene på plass.

6114474[/snapback]

Ser ikke ut til at de har rukket å oppdatere oversiktene sine med de nyeste prosessorene, men her er den ihvertfall:

 

http://www.thedigerati.us/info/amdcpuchart.html

 

Her er en nyttig liten kalkulator til bruk for overklokkere:

 

http://newstuff.orcon.net.nz/wCalc.html

 

...og så er AMDs egne sider naturlig å nevne:

 

http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/

 

Angående hvilken metode som brukes, rapporterer PC World Norge at det er håndplukking av strømgjerrige prosessorer fra samlebåndet (metode nr. 1 ovenfor): http://tinyurl.com/mefa9

 

Det blir meget interessant å se hva AMD kan gjøre med effektforbruket når de går over til 65 nm produksjon. Jeg tror Intels Conroe-linje vil bli populære, men at AMD vil ta igjen mye av markedet med sine 65 nm prosessorer. Dessuten et stalltips: AMD blir først med 4 kjerner. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Ergo kan vinningen gå opp i spinningen... Men det avhenger jo også litt av prisene, så dette er nok en CPU som overklokkere vil holde et øye med. Jeg vil egentlig også tro at det dreier seg om håndplukking snarere enn et eget design. Det virker en tanke drastisk å gjøre forandringer i prosessorens oppbygning når det bare er snakk om en enkelt modell.

6113724[/snapback]

Jeg synes ikke det er noe vinning som går opp i noe spinning. En ferdig underlokket og svært stillegående CPU er bare en annen måte å selge samme CPUen på. En annen metode er å overklokke den på forhånd (høyere spenning og høyere multiplier) og selge den som FX eller Extreme Edition for en dyrere pris. Hvis man får en "5000+ 89W" til litt over prisen av en vanlig 3800+ så er det et kjempekjøp etter min mening.

Lenke til kommentar

Endelig! Dette er jo helt rått. Har bare gått å venta på noe som kan være bra nok til å erstatte min XP-m og her ser det ut som den har kommet. Eneste som er spørsmålet nå er hvor høy clock klarer de. Selv om XP-m var håndplukkede klarte de alltid vesentlig mer enn XP3200+ som var den raskeste i XP serien.

 

Dvs skal denne være like bra sånn sett må denne klokke vesentlig høyere enn hva 5000+ har som standard. Men selv om denne ser knall ut lurer jeg på om det er verdt å vente til 65NM dukker opp. Da begynner vi antageligvis virkelig å snakke potensial for overklokking. En X2 3800+ 65NM med TDP på 25-35Watt. Mein gott!! Håper det lanseres spreke minne brikker i tiden som kommer :D

Lenke til kommentar
hæ? blir heller 3800 35w for par hundre mer enn 3800! og 5000 89w for veeeldig mye mer!

6116458[/snapback]

 

Det simen1 mener er at man ved å kjøpe en 3800+ 35w får du en 5000+ @ 89w om man overklokker. Disse bruker ganske så sikkert samme kjerne og har samme potensial for overklokking.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er noe vinning som går opp i noe spinning. En ferdig underlokket og svært stillegående CPU er bare en annen måte å selge samme CPUen på. En annen metode er å overklokke den på forhånd (høyere spenning og høyere multiplier) og selge den som FX eller Extreme Edition for en dyrere pris. Hvis man får en "5000+ 89W" til litt over prisen av en vanlig 3800+ så er det et kjempekjøp etter min mening.
Jada, lav effekt og lavt støynivå er jo hovedpoenget med en slik CPU, og det er på ingen måte meningsløst. Poenget mitt var i forhold til overklokking - at det kanskje ville være like greit å kjøpe en vanlig 5000, selvsagt avhengig av prisen.
Lenke til kommentar

Dette høres jo utvilsomt ut som en overklokkings-drøm. Spesiellt om de er håndplukket lsik som vi har fått indikasjoner på. Dette har jeg forsovidt hørt om for lenge siden, men det er meget spennende. Kanskje vil dette i effekt være en mer-enn-verdig konkurrent til conroe selv om alle ytelsestallene fra conroe viser seg å være korrekte ved lansering.

 

Vi får se.... veldig spennende på CPU-fronten i alle tilfeller =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
for og vinknle ting bort fra overklokking og over på miljø hensyn, er jo utrolig bra at man kan senke  effekt forbruket så mye som ca 40 W pr kjærne. slik utviklingen har vært de siste 5 årene må dette ha konsekvenser på verdens basis med X-antall hard core gamingmaskiner

6119706[/snapback]

 

 

Klart det. Nå tror jeg dog ikke at det er gaming maskiner i verden som står for det store strømforbruket, men heller arbeidsmaskiner. Det er jo dog fint at slike typer maskiner nå kan ha top-klasse ytelse og samtidig bruke veldig lite strøm. Dessuten er det jo helt ideelt for ting som HTPC siden 38W nesten er så lite at du kunne passivt kjølt prosessorene (ja... nesten da) =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
"Typisk bruker dagens desktop-brikker 89W eller høyere", Vet ikke helt om jeg er enig i dette, selv om feks en x2 380+ har en TDP på 89 watt, så tror jeg man skal jobbe veldig hardt for å få den opp i 89 watt. Så jeg synes ikke det er typiske tall.

 

AtW

6113123[/snapback]

 

Det er jeg fullstendig enig i...

At min X2 3800+ har en TDP på 89w mens min 805D har en TDP på 95w er "kunstig" for å si det pent..

Tipper X2 bruker en fjerde-del av 805D ved vanlig bruk..

(med vannkjøling har den blitt en fin radiator.. Intel-systemet altså...) ;)

 

Det er veldig bra at det er fokus på effektgjerrige CPU'er for tiden.. Der har AMD ett klart forsprang som de nok har tenkt å beholde.. :cool:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...