Gå til innhold

Kompensere for spenningsfall?


Anbefalte innlegg

Jeg har behov for svakstrøm på taket :!:, til et apparat som trekker maks 1.5A ved 12V. Jada, det er en trådløs router... Har lest litt om POE (Power Over Ethernet), men synes dette er en dårlig ide ved såpas "mye" strømforbruk. Så jeg har tenkt å strekke en egen strømkabel i tillegg til cat5 kabelen.

 

Jeg kunne jo alltids trekt en vanlig 220V skjøteledning opp, men da denne ledningen blir mer eller mindre permanent montert er vel dette en jobb for en elektriker, og det tar jeg meg ikke råd til.

 

Så er det jo snakk om noen meter med strømførende kabel (10 - 15 meter), og dette medfører spenningsfall. Hva slags ledning bør jeg bruke? Hadde tenkt å gå for standard 1.5mm2 som brukes til 10A kurser i veggen, eller kanskje "lampeledning" på 0.75mm2.

 

Hvordan regner jeg ut spenningsfallet per meter?

Kan jeg kompensere for spenningsfallet ved å sende mer enn 12V inn i ledningen?

I den delen av ledningen som er i friluft (1 meter) - må jeg ha en spesiell ledning som tåler vær og vind?

 

Skulle visst aldri blitt snekker :no: Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å regne ut spenningsfall:

 

Spenningsfall = (2 x lengde x strøm x 0.0175) / Arealet

 

2 = Fordi strømmen må gå frem og tilbake

Lengde = lengde på kabelen

Strøm = hvor mange amper det går gjennom kabelen

0,0175 = motstand i kobberkabel per meter

Arealet = Tverrsnittet på kabelen

 

Letteste måten for å minske spenningsfallet i ditt tilfelle siden du ikke har lagt opp kabelen er å bruke et større tverrsnitt.

 

Edit:

Når jeg regnet med 0,75mm fikk jeg 0,466666V spenningsfall

Når jeg regnet med 1,5mm fikk jeg 0,233322V spenningsfall

Endret av vi er lost
Lenke til kommentar

Er kanskje ikke relevant for deg, men en normal måte å kompansere for spenningsfall er å bruke "sense" ledninger.

Mange powersupply vil måle sin egen utgangspenning og bruke denne målingen til å regulere riktig verdi. Hvis dette målepunktet kobles direkte til lasten så vil PSU selv regulere for spenningsfallet.

Slike PSU leveres med noen bøyler montert mellom utgang og inngang, og med korte kabler frem til lasten så lar man bare disse bøylene være. Men hvis det er litt lange kabler så kobler man et eget par tynne kabler fra "sense" til lasten og fjerner bøylene.

Lenke til kommentar

Takk for alle fine og lærerike innspill :)

 

Finfin metode for utregning av spenningstap - har skrevet det opp i lista over "ting å huske". Dog, du har regnet med 1A i steden for 1.5A - uansett, som det blir nevnt her, dette er nok laaaangt over det normale forbruket til routeren.

 

Har målt lengden på nødvendig kabel - ganske nøyaktig 9.5 meter. Altså:

 

2 x 9.5 x 1.5 x 0.0175 / 1.5 = 0,3325

 

Dette er jo litt da... Så jeg googla for "power +consumption +wrt54gs" - og fant ut at denne routeren er meget tolerant når det gjelder spenning:

 

"When one lowers the input voltage, the current draw increases so the total power is always arround 5.3 W (+/-0.1 W) At arround 4 volt the router stops responding. This was tested running lots of md5sums on a file (should show memory and CPU problems). Presumably, the internal DC-DC converter can't up the voltage enough anymore at that level."

 

Ja, så da er vel saken klar da? 11.6675V er plenty! Skal sjekke med multimeteret når jeg kommer så langt for å se hvordan teori og praksis går hånd i hånd ;)

 

Hvorfor jeg skal ha routeren på taket? Enkelt - kryploftet mitt er litt dårlig luftet, så det blir forbanna varmt der om sommeren - og skal jeg ha routeren inne i et rom i huset blir antenneledningen 9.5 meter lang da - hvilket innebærer stort signaltap, selv med en lmr400 kabel.

 

Siste ting jeg ikke fikk helt klarhet i - hvordan takler strømkabelen uteklima? Har tenkt å kjøpe arikkel nummer 49-326-10 hos Clas'ern.

Lenke til kommentar

Kom på en ting til: 12V adapteren jeg skal bruke har jo en 1.5 meter ledning... Denne er jo tynn (minst halvparten av 0.75mm2)! Altså, om jeg skjøter på 1.5mm2 lederne mine helt inne ved selve omformeren - vil jeg spare noe spenningstap damon tro? Ikke at det har all verden å si i dette tilfellet, men er nysjerrig av natur :)

Lenke til kommentar

Så lenge både kabelen, omformeren og kursen er godkjent for utebruk så er det ikke ulovelig nei, i og med at det ikke er en fast innstalasjon.

Men ved slike lave strømtrekk ville jeg uten tvil lagt 12V kabel opp.

 

netphreak: Ja, spenningsfallet vil bli mindre dersom du reduserer kabelen med lavt tverrsnitt.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner bare ikke vitsen med å ha routeren på taket mens du sitter i stua med pc'n. Med mindre du skal motta signalet fra naboen da.

6092355[/snapback]

 

Eh? Om jeg bare skulle sende trådløst til mine egne maskiner hadde jeg vel heller hatt routeren et sted inne i huset? Nei, vi snakker selvsagt om 24dBi grid antenne for lang trådløs link...

 

Tja, da tar jeg heller bare sjansen på at "lampeledningen" fra Clas er god nok for den norske vinteren...For sikkerhetsskyld legger jeg utendørsbiten inne i et k-rør e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...