Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående automatgir på Audi A4 !?!?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Har TDI motor på bilen og automatgir uten tiptronic... men: på kassa står det ved spaken P R N D 3 2 1.....

 

Er det meninga eller at det går ann å gire fra 1 og så oppover bare ved å skyve spaken oppover? Har prøvd det så vidt...må vite at det ikek er skadelig for kassa....mn den reagerer ikke så nøyaktig....den vil ikke alltid høre på meg :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det er helt normalt å gire med spaken.Gir så mye du vil.

6073205[/snapback]

 

Men hvorfor vil den ikke alltid høre på meg da? for høyt turtall?...

 

Eller er den bare sånn?

Endret av nokia4life
Skrevet

hei

 

trodde det var bare å sette gir i D posisjon og kjøre jeg..

 

Hei,

 

Har TDI motor på bilen og automatgir uten tiptronic... men: på kassa står det ved spaken P R N D 3 2 1.....

 

Er det meninga eller at det går ann å gire fra 1 og så oppover bare ved å skyve spaken oppover? Har prøvd det så vidt...må vite at det ikek er skadelig for kassa....mn den reagerer ikke så nøyaktig....den vil ikke alltid høre på meg :(

6073186[/snapback]

Skrevet

Det er ikke noe farlig å gire med automat nei. F.eks hvis du skal kjøre nedover lange bakker kan du sette den i 3 gir istedenfor D. Ved å gjøre dette sparer du bremsene på bilen fordi motoren vil bremse.

Skrevet

Stilling 1: Kassa benytter kun 1. gir.

Stilling 2: Kassa benytter 1. og 2. gir.

Stilling 3: Kassa benytter 1. 2. og 3. gir.

Stilling D: Kassa benytter alle 4 gir forover.

 

Ligger du på 4. gir og napper spaken til 3 vil kassa gire ned til 3. gir. Det samme gjelder resten av stillingene, MEN... Den vil IKKE gjøre en skadelig nedgiring, f.eks. rett fra 4. til 1. gir. River du spaken til 1 vil den gire nedover til turtallet blir ganske høyt, for så å bli værende i det aktuelle giret, til ev. farta senkes. Da vil den fortsette å gire ned.

 

Setter du spaken i 1 og gir full gass, vil den ikke gire opp, men øke i hastighet til motoren når turtallssperra. Setter du spaken i 2 og gir full gass, vil bilen akselerere til høyt turtall på 1. gir, så gire til 2. gir og øke i hastighet til motoren når turtallssperra.

 

Hjalp dette?

Skrevet
Stilling 1: Kassa benytter kun 1. gir.

Stilling 2: Kassa benytter 1. og 2. gir.

Stilling 3: Kassa benytter 1. 2. og 3. gir.

Stilling D: Kassa benytter alle 4 gir forover.

 

Ligger du på 4. gir og napper spaken til 3 vil kassa gire ned til 3. gir. Det samme gjelder resten av stillingene, MEN... Den vil IKKE gjøre en skadelig nedgiring, f.eks. rett fra 4. til 1. gir. River du spaken til 1 vil den gire nedover til turtallet blir ganske høyt, for så å bli værende i det aktuelle giret, til ev. farta senkes. Da vil den fortsette å gire ned.

 

Setter du spaken i 1 og gir full gass, vil den ikke gire opp, men øke i hastighet til motoren når turtallssperra. Setter du spaken i 2 og gir full gass, vil bilen akselerere til høyt turtall på 1. gir, så gire til 2. gir og øke i hastighet til motoren når turtallssperra.

 

Hjalp dette?

6079832[/snapback]

 

Hjalp som bare faen ! :D:p

 

Men har et spørsmål til...

 

Her borte er det en lang bakke som er litt bratt, mn ikke så veldig... De fleste bilene mister farten i 3 giret hvis de ikke kjører ordtentlig turtall før girskifte...

 

Så jeg kommer nederst i bakken... Og holder gassen helt i bånn, så gir den et lite "rykk" og så kjører den oppover, turtall ligger konstant på 3000 rpm og farten øker sakte.... i samme gir..... Meninga at den skal være så treiiiiig? :ohmy:

Skrevet

jepp. kraftuutaket går ikke rett på girkassa, men gjennom en momentomformer. Denne tar av momenttoppene slik at du ikke raser aut. kassa. Dette er helt normalt (på VAG iaf.)

 

Jeg med min A6 2,5TDI Q Trip er tregere fra 0-40meter en min andre bil, en Transporter 1,9TDK manuell.

Skrevet

3krpm hørtes litt lite ut. Kan være du har noe feil. Prøv å kjøre den litt hardt, gi full gass og akselerer hardt og se om det endrer seg. Om ikke hadde det kanskje vært på sin plass å få sjekket feilminnet.

Skrevet
3krpm hørtes litt lite ut. Kan være du har noe feil. Prøv å kjøre den litt hardt, gi full gass og akselerer hardt og se om det endrer seg. Om ikke hadde det kanskje vært på sin plass å få sjekket feilminnet.

6085586[/snapback]

 

På vanlig strekninger drar den godt nok til å være 1,9 TDI og auto...

Da trekker den framover og skifter gir og drar bortover....!

 

Men bare i den oppoverbakken så forekommer det problemet som jeg nevner lenger opp.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Heisann, alle sammen....

 

Var på service idag....de tror det er feil med luftmassemåler, de sa at når de testa bilen så dro'n så jævlig dårlig iforhold til det den skal :p .....skal få ny time og få satt den inn.....

Ellers så var det bare noe pakninger og sånt :D

 

Men er det mye jobb å gjøre det selv? Hvor er den sånn ca.? OG hvor mye koster den? :p

Skrevet
Koster rundt en lapp tror jeg, skiftes på 5-10 minutter.

Sitter ved luftinntaket til motoren, rett innenfor ren-siden av filteret :)

6320621[/snapback]

 

Kan den skiftes selv eller?....uten å tukle for mye med motoren? eller andre ting?

Skrevet

Jeg har hørt/lest snakk om at den koster 4500,- for en ny LMM og ikke bare 1000,- men det kan godt hende at jeg har hørt/lest feil.

Skrevet
Jeg har hørt/lest snakk om at den koster 4500,- for en ny LMM og ikke bare 1000,- men det kan godt hende at jeg har hørt/lest feil.

6359515[/snapback]

Kommer sikkert an på hvilken motortype det er til :yes:

Skrevet

Kan forveksles med luftMENGDEmåler som gjør mye av det samme, men som er mindre nøyaktig. Den har flere komponenter og bevegelige deler og der derfor dyrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...