Gå til innhold

TEST: Ultimate Ears super.fi 5 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første må eg få påpeike at det er flott at Hw.no har fått ein som tester headset, pluggar, generelt det som har med lyd å gjere, dette har vært mangelvare og etterspurt på forumet.

 

Testen var god den, men ein ting eg lurte på

Super lyd kommer ikke uten en pris. Super.fi 5 Pro er fysisk gjenstand som man putter inn i ørene, og det er ingen måte at dette kan være like komfortabelt som et par store hodetelefoner med puter.

Dette er vel ein selvfølge? Korleis desse er i bruk i forhold til andre konkurrentar på In-ear-markedet ville vært meir interessant. Ellers var det ein veldig stiv pris.

Lenke til kommentar

"Testprogrammene har vært RightMark 3DSound 2.2 og NCH Tone generator 2.01. Testtonene er de vanlige 30 Hz, 50 Hz, 250 Hz, 1000 Hz, 10 kHz og 15 kHz.

 

Når det kommer til testtonene leverer super.fi meget godt på alle sammen. 30 Hz er klart lavere enn 50 Hz, men den høres likevel godt. Sveipene viser at det ikke er spesielle frekvenser som skiller seg spesielt ut oppover i registret. Det må jo bemerkes at ørepluggene må være skikkelig påsatt på for at de skal gi fyldig nok bass."

 

Hvordan er frekvensresponsen avgjort? Er den målt, eller er det en subjektiv vurdering?

 

AtW

Lenke til kommentar

Imponerende kilopris ja :ohmy: Nesten på høyde med safran og fyllinger i tennene.

 

Kan tenke meg at man blir svett i ørene av å ha disse i på en lengre togtur e.l. Ellers så virker det i artikkelen som den stenger ute litt for mye støy. Man skulle tro det ikke var noe problem egentlig, men hvis man blir praktisk talt døv av å ha de på så skjønner jeg at det kan bli for mye av det gode.

 

Ellers så trekker disse opp inntrykket av ørepropp-teknologien generellt. Jeg trodde inntil nå ikke at ørepropper kunne gi "uovertruffen" lyd og har alltid stolt på at man måtte ha hodesett med klokker for å få god lyd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ultimate Ears har flere modeller, både mye dyrere, og billigere.

Har selv UE 10, og dersom dette er den beste InEarMonitor som Ultimate Ears kan produsere,så tror jeg ikke denne billigere utgaven vil imponere.

Shure har også dyrere, og billigere, IEM's, og Shure E5 er i mine ører både mer komfortable, og gir lyd som kan konkurrere med Ultimate Ears.

Etymotic Research har også dyrere og billigere utgaver, og jeg foretrekker faktisk lyden fra ETY4P/S foran både Shure og Ultimate Ears sine dyreste utgaver.

ETY4P/S koster under 3000.- her i Norge.

Men det kreves også bedre filer og bedre spiller for å nyttigjøre seg det som disse IEM's kan gjengi, komprimerte MP3-filer og en billig MP3-spiller vil ikke rettferdigjøre disse dyre øreproppene i det hele tatt.

Da finnes det andre modeller, under 2000.- som er bedre egnet, som Shure E3 og Etymotic Research 6i, begge disse ligger i pris noe over 1500.-

Lenke til kommentar
komprimerte MP3-filer .... vil ikke rettferdigjøre disse dyre øreproppene i det hele tatt.

 

 

Spørs hvor mye de er komprimert, om amn gjør jobben skikkelig, så er det få sanger folk klarer å skille mp3 og CD.

 

AtW

6050360[/snapback]

Ja, men nå er ikke CD et referanse format. Man kan få mye bedre lyd enn det en CD kan gi, selv på den eller feteste hi-end CD-spiller.

 

Selv har jeg Shure E2c, som kosta meg rundt 800kr. De gir mer enn bra nok lyd til iPod'n min. De overgår mine Nautilus 805 høyttalere i enkelte områder.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
komprimerte MP3-filer .... vil ikke rettferdigjøre disse dyre øreproppene i det hele tatt.

 

 

Spørs hvor mye de er komprimert, om amn gjør jobben skikkelig, så er det få sanger folk klarer å skille mp3 og CD.

 

AtW

6050360[/snapback]

Ja, men nå er ikke CD et referanse format. Man kan få mye bedre lyd enn det en CD kan gi, selv på den eller feteste hi-end CD-spiller.

 

Selv har jeg Shure E2c, som kosta meg rundt 800kr. De gir mer enn bra nok lyd til iPod'n min. De overgår mine Nautilus 805 høyttalere i enkelte områder.

6050382[/snapback]

 

Så du mener det ikke er noen vits med disse på CD-spillere heller?

 

Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva du mener ikke er bra nok på CD (dvs mye bedre på andre formater), frekvensområdet eller S/N?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Etymotic ER4 får man for under 2000 kr fra usa, det er ikke noe problem å bruke disse i flere timer(med skumgummi propper), blir ikke svett.Er også helt kanon å bruke på fly da de støydemper veldig bra.En bakdel er at du får gnisselyder hvis ledningen ligger mot feks klær når du beveger deg, dette kan unngås med å bruke festeklypen som følger med.For meg er det ett av de beste kjøpene jeg har gjort. Jeg Kjører lyden på maks oppløsning på ipoden, dette gir lydkvalitet i high end klassen.

Lenke til kommentar
Hvordan er frekvensresponsen avgjort? Er den målt, eller er det en subjektiv vurdering?

 

Er dette to motsetninger?

 

Alle testene jeg kjører med sinussveip er mine egne vurderinger. Unntaket er selvsagt loopback-testene i Rightmark. Ørene er et fint nok instrument til å måle sinussveip med, og et trenet øre oppdager lett om et hodesett eller en høyttaler spiller deler av frekvensspektret noen dB over eller under normalen.

 

Ofte er avviket veldig stort, minst 10 dB over i "spisser" eller "topper", mens andre ganger kan lyden forsvinne helt på noen frekvenser. Jeg bruker som regel sveip som varer i 5000 ms når jeg foretar disse vurderingene, og leter nærmere hvis jeg oppdager frekvensrom med avvik.

Lenke til kommentar
Hvordan er frekvensresponsen avgjort? Er den målt, eller er det en subjektiv vurdering?

 

Er dette to motsetninger?

 

Alle testene jeg kjører med sinussveip er mine egne vurderinger. Unntaket er selvsagt loopback-testene i Rightmark. Ørene er et fint nok instrument til å måle sinussveip med, og et trenet øre oppdager lett om et hodesett eller en høyttaler spiller deler av frekvensspektret noen dB over eller under normalen.

 

Ofte er avviket veldig stort, minst 10 dB over i "spisser" eller "topper", mens andre ganger kan lyden forsvinne helt på noen frekvenser. Jeg bruker som regel sveip som varer i 5000 ms når jeg foretar disse vurderingene, og leter nærmere hvis jeg oppdager frekvensrom med avvik.

6050806[/snapback]

 

Altså om man vil kalle øret et måleinstrument er vel en diskusjonssak, men jeg regner med at det framgikk tydelig at jeg lurte på om det var målet med øret eller mikrofon.

 

Subjektive vurderinger vil alltid ha en viss grad av usikkerhet, hjernen vil alltid påvirke vår tolkning av hva slags lyder vi hører.

 

Men det var egentlig ikke poenget mitt (selv om det er interessant å vite testmetodikken til senere tester): om det var målt med mikrofon så hadde det neppe gitt et korrekt inntrykk, da lyden forandres ganske mye når man har en propp inne i øret i et lukket rom. Slik at for å få en lydbølge som er lik på trommhinnen som den hadde vært fra en høyytaler med helt flat respons, så kunne en slik propp ha hatt ganske ujevn repons. Det var derfor jeg lurte på hvorden det var gjort.

 

AtW

Lenke til kommentar
no offence, men rense de hver eneste gang man bruker de? tror du må rense ørene litt oftere!

 

har ikke klart å tette mine sony ex71 enda!

6050912[/snapback]

 

Hehe!

 

De kan være ganske fulle av fett og være ganske ekle selv om du ikke har klart å tette dem helt. Det står i bruksanvisningen at man skal tørke av disse etter hver gang! Rense må man av og til i tillegg.

Lenke til kommentar

skjønner hva du mener. men har man litt ørehygiene er ikke dette stort problem! kan se at de er en smule fettete på utsiden men inni er det stort sett ikke noe! værre er det hvis man har de i lomma! da kommer det fort mye drit på innsiden av de!

Lenke til kommentar

nå har jeg kun brukt men "billige" ex71 men kan bruke de ganske lenge før ørene plages. mye lengre enn vanlige hodetlf som ligger rett på øret!

 

men de sitter ikke fullt så godt i øret, de jobber seg ut etterhvert hvis jeg er aktiv, går eller noe slikt! det er ganske irriterende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...