Gå til innhold

Har man lov tilå legge opp stikkkontakt selv?


Anbefalte innlegg

Vet dette er litt feil plass og spørre om dette men fant ingen andre plasser og poste på.

 

Har man selv lov til å legge opp en ny stikkontakt i en ikke jordet kurs som allerede eksistrer....?

Denne stikkkontaken skal legges opp i enden på kursen ut fra den siste stikkkontakten i denne kurs.

 

Må dette godkjennes av elektriker etterpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet dette er litt feil plass og spørre om dette men fant ingen andre plasser og poste på.

 

Har man selv lov til å legge opp en ny stikkontakt i en ikke jordet kurs som allerede eksistrer....?

Denne stikkkontaken skal legges opp i enden på kursen ut fra den siste stikkkontakten i denne kurs.

 

Må dette godkjennes av elektriker etterpå?

6048333[/snapback]

 

Ja det Må godkjennes av Eletrikker etter på Men vis du velger en Løs instalasjon.

Med stikk Kontakt i den ene Enden Slik at du kan koble den vekk med og dra ut støpselett så Har du ful Lov til og gjøre det Selv uten Godkjening fra Eletrikker.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov. Jeg bor i et hus med hjemmesnekret el-anlegg (ikke mitt opplegg, men huseiers) Jeg har hatt mange feil på anlegget, og har derfor hatt elektriker her for å utbedre feilene. Han har vært rystet over anleggets stand, men han kunne ikke gjøre noe med det, annet enn å melde det til kraftlaget eller noe slik at de kan utføre kontroll og evt. stenge det. Dette er 1/2 år siden og ingenting har skjedd. Selv om det ikke er lov, så jeg føler vel egentlig at det er ganske fritt frem for hvermansen til å montere anlegg.

Lenke til kommentar
Selv om det ikke er lov, så jeg føler vel egentlig at det er ganske fritt frem for hvermansen til å montere anlegg.

6057157[/snapback]

Hvis ulykker skulle skje, kan man vel vinke bye-bye til forsikringspenger hvis man monterer det selv.

6059639[/snapback]

 

Stemmer nok det.

så lenge man ikke har noe papirer og vise til, sliter man.

men har man det lovlig kan man vise samsvarserklæring og alle de papirene der.

og skulle huset brenne ned, så kan man bare kontakte el-firmaet som satte opp annlegget, for de har nok en kopi.

 

;)

 

man kan også bestille en "el-sjekk", for en 1000 lapp, og da kommer dem og sjekker annlegget ditt.

(om det er brannsikkert osv.)

 

(men, jeg så på "tv2-hjelper deg", der de testet "el-sjekk" fra fire forskjelige firmaer, og det avslørte mange grove ting dem ikke så.

Dem overså såpass grove feil, at branner kan oppstå

(f.eks den ene feilen, var at jordlederen var koblet direkte sammen med den ene fasen,

selvom dem gjorde målinger og diverse, fant dem det ikke ut))

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
(men, jeg så på "tv2-hjelper deg", der de testet "el-sjekk" fra fire forskjelige firmaer, og det avslørte mange grove ting dem ikke så.

Dem overså såpass grove feil,  at branner kan oppstå

(f.eks den ene feilen, var at jordlederen var koblet direkte sammen med den ene fasen,

selvom dem gjorde målinger og diverse, fant dem det ikke ut))

6060050[/snapback]

 

Hvis det var TN anlegg, kommer det 4 ledere inn i huset. L1, L2, L3 og en PEN leder.

Denne blir deretter delt opp i en PE (jord) leder og en N (den blå) leder.

 

Da greier man ikke å måle at PE og N kommer sammen senere siden de uansett er den samme lederen bare med forskjellige farger.

 

Når man som elektriker legger opp strøm i eget hus (foreldrene mine sitt hus som jeg bor i), må man da lage dokumentasjon og varsle ifra, få det godkjent etc?

Lenke til kommentar

Hei. Takk for alle svar....

 

Gjorde det enkelt i grunn...

 

Siden den stikkkontakten det skulle skjøtes ifra er delvis gjemt bak noen møbler ble løsningen og bare kjøpe en forgrreiner med 5 utak med 5 meter kabel. Slo op kabel med klips og beholder kontakten i enden slik at eventuel el-kontroll ikke komnmer og klager..... Er vel 15 år siden de var her sist.... Dukker vel opp snart og slår fingrene av meg ;)

Lenke til kommentar
den løsningen der er nok knall!

da kan dem ikke si noe, siden du bare har "festet skjøteledningen" på veggen. ;)

 

hos oss har det ikke vært no kontroll på lenge...(ca. 25år siden eller mer... :p )

6069062[/snapback]

 

 

Har ikke noe valg på annen løsning.. Har en skrekkhistorie fra 2002 da en kompis hadde kobla stikkkontaker selv.... Mens han var på jobb dagen etterpå begynte det og brenne og samboern hans lå og sov og omkom.... tror ikke han kobler stikkkontakter selv lengre.... Han fikk ikke mye igjen på innboforsikring heller......

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål - har man låv til å skifte stikk på en skjøteledning selv? Dersom man har det, ser jeg ikke store forskjellen på eksemplet med fastklipset forgreiner, eller fastklipset PR kabel med stikk på :roll: Den kommer jo i praksis aldri til å bli koblet fra...

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål - har man låv til å skifte stikk på en skjøteledning selv? Dersom man har det, ser jeg ikke store forskjellen på eksemplet med fastklipset forgreiner, eller fastklipset PR kabel med stikk på :roll: Den kommer jo i praksis aldri til å bli koblet fra...

6086962[/snapback]

 

Er eneste måten å unngå lovverket på det ;) Så hvis det skulle begynne å brenne i utstyr koblet til forgreiner får jeg iallefall igjen på innboforsikring....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...