Gå til innhold

Har man lov tilå legge opp stikkkontakt selv?


Anbefalte innlegg

Hei. Takk for alle svar....

 

Gjorde det enkelt i grunn...

 

Siden den stikkkontakten det skulle skjøtes ifra er delvis gjemt bak noen møbler ble løsningen og bare kjøpe en forgrreiner med 5 utak med 5 meter kabel. Slo op kabel med klips og beholder kontakten i enden slik at eventuel el-kontroll ikke komnmer og klager..... Er vel 15 år siden de var her sist.... Dukker vel opp snart og slår fingrene av meg ;)

6067639[/snapback]

Dette er en feil det også.

Skjøteledninger skal bare brukes midlertidig og en oppspikret skjøteledning er ganske permanent.

 

"Utstrakt bruk av skjøteledninger, fast installasjon skal benyttes" står det på feilskrivet fra E-verket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har lov til å bytte ut stikkontakter, brytere, o.l. selv DERSOM man er HELT SIKKER på hvordan dette gjøres (riktig avmantling, skru til hardt nok, etc).

 

Det er ikke lov til å legge opp til en ny stikkontakt selv - men det er ikke så nøye. Bare husk å bruke riktig tverrsnitt, ikkeno billigkontakter ála Biltema og skru til klemmene ORDENTLIG HARDT. Og få for guds skyld lederne på riktig sted. (blank/gulgrønn leder skal på jord). :p

Lenke til kommentar

Må melde meg på diskusjonen med min mening. Jeg synes det trådstarter har gjort ikke er godt nok. Ønsker man flere uttak, så monter fast! Skjøteledninger skal kun brukes midlertidig. Om jeg ikke husker feil, har du ikke lov til å spikre fast skjøteledningen din til veggen heller. Du vil ikke komme i forsikringstrøbbel med en slik løsning, men hva er forsikringen verdt om det begynner å brenne mens du nyter din skjønnhetssøvn...

 

Her står det svart på hvitt hva man kan gjøre, samt en liten monteringsveiledning:

Dette kan du gjøre selv.

Kort sagt kan du styre på med skjøteledninger, lampettledninger og skifte deksler på fast installasjon. Altså er det ikke lov å bytte innmaten.

 

Synes det kunne vært opprettet en sterkstrøms- (230/400volt) kategori her på forumet, til slike spm.

Lenke til kommentar
Må melde meg på diskusjonen med min mening. Jeg synes det trådstarter har gjort ikke er godt nok. Ønsker man flere uttak, så monter fast! Skjøteledninger skal kun brukes midlertidig. Om jeg ikke husker feil, har du ikke lov til å spikre fast skjøteledningen din til veggen heller. Du vil ikke komme i forsikringstrøbbel med en slik løsning, men hva er forsikringen verdt om det begynner å brenne mens du nyter din skjønnhetssøvn...

 

Her står det svart på hvitt hva man kan gjøre, samt en liten monteringsveiledning:

Dette kan du gjøre selv.

Kort sagt kan du styre på med skjøteledninger, lampettledninger og skifte deksler på fast installasjon. Altså er det ikke lov å bytte innmaten.

 

Synes det kunne vært opprettet en sterkstrøms- (230/400volt) kategori her på forumet, til slike spm.

6103850[/snapback]

 

Er nok enig der jeg og... blir å investere i nytt elanlegg snart uansett i forbindelse med opppussing siden det ikke skjult-anlegg det er snakk om...

Dette var bare en midlertidlig løsning slik at jeg slipper å snuble i den hel...s skjøteledningen hver gang jeg trekker ut på verandan for å ta en blås :w00t:

Lenke til kommentar
Er nok enig der jeg og... blir å investere i nytt elanlegg snart uansett i forbindelse med opppussing siden det ikke skjult-anlegg det er snakk om...

Dette var bare en midlertidlig løsning slik at jeg slipper å snuble i den hel...s skjøteledningen hver gang jeg trekker ut på verandan for å ta en blås  :w00t:

6105699[/snapback]

 

Blir jo en brukbar midlertidig løsning da!

Lenke til kommentar

Skjøteledninger skal kun benyttes midlertidig og plugges fra når de ikke er i bruk.

Er de plugget i en stikkontakt bak veggseksjonen og spikret bortover veggen så er det ikke midlertidig samtidig som sansynligheten til at det blir frakoblet liten.

Elinstallasjonen som ligger i/på veggen som er spenningssatt 24/7 følger normer for strømføringsevne etter den sikringen kursen er koblet til mens skjøteledninger ofte ikke gjør det og kan i værste tilfelle brenne opp etter lang bruk grunnet overbelastning eller kortslutning om det er en lang kabel.

Lenke til kommentar
Skjøteledninger skal kun benyttes midlertidig og plugges fra når de ikke er i bruk.

 

Oi oi, her syndes det nok mye rundt om i de tusen hjem, inkl det man selv sitter i :ermm:

Hvordan er lovligheten på fastklipset ledning til lampetter?

6130525[/snapback]

 

det var det jeg satt og tenkte på også

som regel henger man opp lamper man f.eks har kjøpt på ikea, med løs ledning med bryter på. som oftest er det stygt og ha denne ledningene hengende løs, så 90% fester jo denne til veggen.

blir jo "nesten" det samme med skjøteledningen til trådstarter...

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
blir jo "nesten" det samme med skjøteledningen til trådstarter...

 

Nesten ja, men ikke helt. Lampettledningen går til en lyspære på 40-60w, mens skøteledningen fungerer som en stikkontakt, der du kan koble til mye.

 

Men det med parmanent bruk av skøteledninger er det mange som bryter, det gjør undertegnede også. Pc, stereo, bordlys og andre elektriske artikler går via skjøteledninger på rommet mit :whistle::innocent: ... Elsjekken for 1/2 år siden sa ikke noe om de heller, så det er nok ikke mange som bryr seg om akkuratt dette punktet...

Lenke til kommentar
blir jo "nesten" det samme med skjøteledningen til trådstarter...

 

Nesten ja, men ikke helt. Lampettledningen går til en lyspære på 40-60w, mens skøteledningen fungerer som en stikkontakt, der du kan koble til mye.

 

Men det med parmanent bruk av skøteledninger er det mange som bryter, det gjør undertegnede også. Pc, stereo, bordlys og andre elektriske artikler går via skjøteledninger på rommet mit :whistle::innocent: ... Elsjekken for 1/2 år siden sa ikke noe om de heller, så det er nok ikke mange som bryr seg om akkuratt dette punktet...

6130623[/snapback]

Jeg har hørt at de ikke sier noe så lenge man ikke kobler forgrening i forgrening. (Padde i padde).

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at de ikke sier noe så lenge man ikke kobler forgrening i forgrening. (Padde i padde).

 

Her er det ikke padde i padde, men padde i padde i padde.....

6131734[/snapback]

uff da...ikke bra

 

hos meg er det satt opp 3 4veis jorda stikk (ved pc'en)

faktisk er det bare 3 av 12utak som ikke er i bruk... ;)

 

og i stua er et satt opp 1 4veis og en dobbel...

 

og selv på kjøkkenet er det en 4veis..

 

så her er det ingen padder i hele huset :w00t:

 

(så lenge fattern har tatt fagbrevet, så kan man jo gjøre instalasjoner lovlig på bostedsadressen ;) )

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Skjøteledninger skal kun benyttes midlertidig og plugges fra når de ikke er i bruk.

 

Oi oi, her syndes det nok mye rundt om i de tusen hjem, inkl det man selv sitter i :ermm:

Hvordan er lovligheten på fastklipset ledning til lampetter?

6130525[/snapback]

 

Lampettledninger stiller seg litt annerledes.

Lampetter har fast last og så lenge de ikke går for langt er det lov.

Trondheim energiverk har gitt feilskriv på fopr lange lampettledninger.

Ledningen gikk fra stikk nede ved gulv, opp veggen, et stykke langs taket og til lampa.

Lys i taket skal plugges i stikk under taket er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...