Gå til innhold

Tyverier fra gymgarderobe


Anbefalte innlegg

For de har mye makt, de er der bare for at skolen later som at elevene har et organ de kan henvende seg til.

 

Det er jo ikke sikkert at kvaliteten på elevråd ellers i landet tilsvarer nivået på akkurat din skole.

 

For å unngå tyverier i gymsalen (noe som var et utbredt problem for en del år tilbake) har de utstyrt gymsalen vår med et slags lite skap der man slenger verdisaker inni, så låser læreren det, og det låses ikke opp igjen før timen er over. Lommebøker, mobiltelefoner, mp3-spillere - Alt er der i like god stand som da vi forlot det. Man kan jo foreslå en liknende ordning hvis det er et stort problem.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle finnet de skyldige og gitt de en prell så de ikke kunne spise mat uten et søgerør resten av livet.

 

Blir så FAENS I HELVETE irritert på folk som ikke lar andres ting være i fred.

6046768[/snapback]

Blir så FAENS I HELVETE irritert på folk som skal banke folk fordi de har tatt noe.

Kanskje den personen/de har problemer? Tvangstanker? :p

Lenke til kommentar

På skolen min samler læreren inn ting som han låser inne i et skap som står oppe i gymsalen... På den måten er skapet under tilsyn av minst 20 vitner til enhver tid... Hvis noen bryter seg inn i skapet, med eller uten nøkkel, så tviler jeg på at de kommer seg unna med det ;)

Lenke til kommentar
Skulle finnet de skyldige og gitt de en prell så de ikke kunne spise mat uten et søgerør resten av livet.

 

Blir så FAENS I HELVETE irritert på folk som ikke lar andres ting være i fred.

6046768[/snapback]

Blir så FAENS I HELVETE irritert på folk som skal banke folk fordi de har tatt noe.

Kanskje den personen/de har problemer? Tvangstanker? :p

6048497[/snapback]

So? Han gjør noe man ikke skal. Og det nytter ikke å klappe på skulderen å si at han/henne i for lov til slikt.

Lenke til kommentar

Anmelde er bortkastet tid. Purken er notorisk late så det ekke vits.

 

Regel:

- Aldri ha med noe særlig med penger

- ikke oppbevar kort + kode

- ikke ha mye penger på kort-kontoen (ha de på en annen, og bruk nett/telebank for å overføre større beløp på kort tid).

 

Men pass på kortet, det er enkelt å hacke det.

Lenke til kommentar

har sett 2 forskjellige ordninger for det her, på 2 forskjellige skoler. det ene er at lærern samler inn alle verdisaker når gymtimen starter, og har det oppi en bøtte som står i gymsalen hele tiden. funker bra nok. den andre løsningen jeg har sett er at garderobene låser seg når man lukker døren, og man kan ikke komme inn uten nøkkel. så kan lærern bare sørge for at begge garderobene er tomme for folk, og lukke døren. ingen kommer inn før timen er slutt, når lærern åpner opp igjen.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget til Ueland. Få en i klassen deres til å være i garderoben under gymtimen. Da blir nok tyvene knepet.

 

Eller så kan dere prøve en litt high-tech vri. Det blir jo mer og mer populært med mobiltelefoner med videokamera. Det fins derfor et Symbian 60/80 program for slike mobiltelefoner som har en sånn "Motion-detector sensor". Det vil si at dere har en bærbar pc i gymsalen som kan få signaler fra mobiltelefonen. Når noe beveger seg i garderoben så har dere god tid på å finne ut hvem det er ;)

Lenke til kommentar
bare dra kortet det....

 

dra dra dra....

Men det er jo noen som skal ha kontanter .... burde vært lov som tvang folk å ha betalingsterminal.

6057375[/snapback]

 

Og derav påtvinge folk ENDA flere avgifter? Å ha en sånn betalingsterminal koster det hvite i øya på en, og bruk av eget kort koster en god slump penger i året det og.

 

Jeg er for grisebank av tjuver. Det var en bande guttunger (18-19 års alderen) som fløy rundt på byen her og gjorde bilinbrudd, rappa anlegg og annet fastmontert utstyr, pluss alt som lå løst selvfølgelig.

 

Etter at vi (en rekke illsinte bileiere) fikk tak i dem og slept dem ut i skogen og tatt en *kremt* alvorsprat med dem stoppa tjuveriene på en lang lang laaaaang stund. True med fengsel og politi hjelper ikke... Straffene for lovbrudd her i Norge er jo til å le av.

Lenke til kommentar

Samme har foregått på min skole (Åsane Gymnas). Her har vi nå begynt å ta med verdisaker inn i gymsalen i gymtimene, de legges i en boks som læreren passer på.

 

Var en i paralellklassen som fikk frastjålet en splitter ny, ganske dyr mobiltelefon. Han klarte å finne ut hvem det var, gutten som hadde tatt telefonen ble oppsøkt av den egentlige eieren, samt 7-8 godt trente gutter. Han ble spurt på en fin måte om han ikke kunne tenke seg å gi mobilen tilbake, fordi eieren hadde lyst å få den igjen. Gutten leverte den tilbake, siden har han ikke turt å gjøre så masse med skolen våres.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er gymtimer i gymsalen hver eneste time er det jo åpenbart er det jo en person som har satt seg inn i skolens gymtimeplaner. Det er et par ting dere kan gjøre;

1. Gjem et par tre personer i dusjen med mobiler. De som går inn til gym tar også med mobilene sine. Når da tyven kommer ringer en etter politi og en til en av de andre i klassen slik at de kan hjelpe til å holde igjen tyven.

2. Ta med dere alle verdisaker inn i gymsalen

3. Monter en enkel liten alarm på døra.

4. Ha hinderløyper, som gjør at guttene springer innom guttegarderoben og jentene innom jentegardroben hvert 3 minutt…

5. Hvis det bare er en som sitter og overvåker når det går folk inn og ut av gymsalen, så tar dere en stk klasse, lar de gå og skifte til gymklær og lar de gå inn i gymsalen. Dere kan godt kombinere denne med punkt 3. Når noen da går inn i gardroben stormer plutselig 25 stykker over vedkommende.

Lenke til kommentar

Oy, mange flere svar enn jeg hadde ventet :p

Vel, mange spørsmål og utsagn krever mange svar og responser:

 

1 ) Jeg går på undomsskolen.

2 ) Jeg tror ikke politiet i Ringsaker er så late, hvertfall ikke når det fort blir 20 anmeldelser fra samme plassen.

3 ) Vel .. elevrådet fungerer helt greit, nesten så vi har overtaket på administrasjonen.. BTW er det jeg som leder elevrådet ;)

4 ) Uffda, ikke oppfordre folk til å røyke :p

 

Og for å avslutte; Jeg har i samarbeid med undersåttene mine i elevrådet fått ut et skriv til alle på hele skolen om at de skal levere verdisaker i safen på rektors kontor, tydelig merket med navn og klasse. Det er altså nå opprettet retningslinjer på hele ett punkt om tyveriene. Videre står det at administrasjonen ikke tar ansvaret for stjålne ting som ikke ligger i safen. Blir safen stjålet er dette forsikringsselskapet sin jobb.

Endret av *Titan*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...