Gå til innhold

PHP innlogging med MySQL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihopp. Som topic sier skal jeg lage et loggin skript i php, som henter bruker info fra sql serveren. Skriptet kobler til serveren, no problems. MEN der stopper det, det jeg lurer på er hva som kommer etter dette:

<?php

$link = mysql_connect('localhost', 'root', 'passord')
or die('Could not connect: '. mysql_error());
mysql_select_db('brukere') or die('Could not connect to database');
$query = 'SELECT * FROM users';

$result = mysql_query($query) or die ('Query failed: ' . mysql_error());

$check = mysql_numrows( $result );

?>

Koden skal fungere sammen med en innloggings form, denne virker når vi setter brukernavn og pass inn i selve php filen (lite praktisk med flere brukere).

På forhånd takk for all hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heihopp. Som topic sier skal jeg lage et loggin skript i php, som henter bruker info fra sql serveren. Skriptet kobler til serveren, no problems. MEN der stopper det, det jeg lurer på er hva som kommer etter dette:

<?php

$link = mysql_connect('localhost', 'root', 'passord')
or die('Could not connect: '. mysql_error());
mysql_select_db('brukere') or die('Could not connect to database');
$query = 'SELECT * FROM users';

$result = mysql_query($query) or die ('Query failed: ' . mysql_error());

$check = mysql_numrows( $result );

?>

Koden skal fungere sammen med en innloggings form, denne virker når vi setter brukernavn og pass inn i selve php filen (lite praktisk med flere brukere).

På forhånd takk for all hjelp.

6044921[/snapback]

Du må ha et skjema hvor en bruker kan skrive inn brukernavn og passord. Disse henter du ut på siden hvor du kobler til databasen og henter ut bruker fra bruker-tabellen hvor brukernavn er det samme som det som er sendt vha skjema.

Skrevet (endret)

Har et pent skjema som lar brukerene skrive inn brukernavn og passord. Alt det er i orden, men jeg har problemer med å få den til å sjekke opp i mot sql serveren. Det er det eneste som mangler for at skriptet skal være sikkert og funskjonelt. Trengs det ikke mer for å få hentet bruker navn og passord i fra sql serveren?

Endret av ^aM^
Skrevet
Har et pent skjema som lar brukerene skrive inn brukernavn og passord. Alt det er i orden, men jeg har problemer med å få den til å sjekke opp i mot sql serveren. Det er det eneste som mangler for at skriptet skal være sikkert og funskjonelt. Trengs det ikke mer for å få hentet bruker navn og passord i fra sql serveren?

6044962[/snapback]

Du må ha et where-condition i sql-setningen din.

La oss si du har et felt brukernavn og et felt passord i skjema ditt.

for å uskadeliggjøre disse bruker du

$brukernavn = mysql_real_escape_string($_REQUEST['brukernavn']);
$passord = mysql_real_escape_string($_REQUEST['passord']);

Da blir sql

select brukernavn from bruker where brukernavn = $brukernavn and passord = $passord

sjekken blir noe slikt som

$sql = mysql_query("select brukernavn from bruker where brukernavn = '$brukernavn' and passord = '$passord') or die(mysql_error());

$antall = mysql_num_rows($sql);
if($antall ==1){
// logg inn
}else{
// rediriger til loginside med feilmelding
// feil brukernavn og/eller passord
}

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...