Gå til innhold

Hvordan er din dialekt?

Sleep4Life

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hål i gjere? :p

6017707[/snapback]

Sku te å gjer nåkkå ma ta, men det blei berre kammar i velt. Næ, de fe va so de he vo!

Endret av Glint
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hakke, måkke, skakke, vikke, kanke osv.

Telemark FTW  :love:

6017715[/snapback]

Pøh, det der gjelder Oslo også. :tease:

6017737[/snapback]

Vi har i alle fall mye mer sleng en (s)oslo, det var pointet mitt :p:cool:

Skrevet

Eg kåmme fra ølen. Snakka opprinli sånn særka ølens-dialekto med min egne vri. Eg utala for eksempel her/der med æ. De e visst hailt fail ifølje dialekto mi. (o'en på sluttn av dialekt e visst og fail...). Itte eg flytta inn på internat så har eg bltt påvirka av månge forskjellige dialektar. I tiligg så har eg fått litt bokmål inn hær og dær sidn eg de e de eg skrive...

(Noe sånt...)

Skrevet (endret)
Ølen ja, dårlig plass, me et enno dårligere navn..juhu! ;)

6017975[/snapback]

Fixed.

(Vel, ikke helt riktig da. Vi har ikke det bedritne navnet på kommunen lenger. Gleder meg forøvrig til å flytte herfra.)

EDIT: Fant forresten ut hvem du var. Antar at du kjenner broren min?

Endret av TLZ
Skrevet

Æ prate ei blanjing av nordlæning å.. ja.. nordlæning.. Bor i ein knølby som hette kristiansund aka. bailbiiin(utt. bailbyen).

Skrevet

Jaja, plassen er sikkert grei for noen da, kommer ann på hvordan man er. (Om en er konformist eller ikke... )

Men nå skal ikke jeg begynne å diskutere plassen her.

----

Synes folk her inne det er viktig å holde på dialekten sin? Er det folk som er stolt av den?

Og hva synes dere om blandinger? Jeg har støtt på noen blandinger(bla. ei som går i trinnet under meg, dialekten hennes er som musikk. Vakker å høre på.)

Skrevet
Min dialekt: Ja, dette e då mi dialekt, æ kjeme i frå Lyngdal, dåkke veit sikkert ikkje henne d e, men det dride æ i.

Lyngdal ftw :w00t:

6014096[/snapback]

Lista :dribble:

Skrevet

Eg kjeme frå Kvam kommune i Hordaland og snakka kvamsk. Verden hadde blitt ein bedre plass å leva med meir nynorsk i media. Snakka ikkje so veldig fail i forhold til skriftmålet mitt.

Skrevet

Jeg prekær Fredrikstad-dialekt. Kan jo skrive et par kjente strofer herfra:

Bilær og båtær som tutær og bråkær
Tælle i skævven med pælane
Gjest Slettet+9817234daf
Skrevet

Eg e fra Sandnes, men håbe å få den temmelig stygge dialekten min avslebe av bergensk, for eksempel.

Skrevet
Næh korleis ej snakka, det e vel kanskje litt som ditte her...

Snakka sunnmørsk...

6017700[/snapback]

Hørtes (lestes?) ut som en Hareiding eller Nordøying, eller noe i den dur. Er det? :hmm:

"Ej ska heimatte" <3 Det er så herlig dialekt.

6017738[/snapback]

Hareiding, nei fysj...Ulsteinvik og Hødd derimot er bra. ;)

Skrevet

Ja hei folkens. Eg kåmme fra Odda i indre Hardanger,verdens navle faktisk.Her inne e det mye narkotika å anna fanskap.Så hver gang eg e heimom på besøk finne eg ut at samtlige eg kjenne har havna på kjøret :roll: Akkurat no bur eg på hybel i Sogndal,og har ellers valgt heilt feil studium i form av Informasjonabehandling.

Menne som vi sie,det ordne seg for snille kara :cool:

Skrevet

Jeg har en sær blanding av østlandsk, oppdaling og vanlig trøndersk. Har bodd noen år på østlandet nå, og har vel lagt om dialekten 50%.

Skrevet

Kåmme frå Egarsunn (Egersund, Sør-Rogaland) å syns at alle dialekta frå Stavangar (Stavanger) t Egarsunn e flåtte, spesielt skikkeli bréie jær-dialekt. Någe så e spesielt fårr dialekte hær i distrikte e att me seie åkke i stede for å sei "oss", å åkka i stede for å sei "vår". Så me seie att me bur i åkka by. De hær ska selvfølgeli vær me skarre-R alt ihob. De e heldivis ikkje så kallt omm vintaren i Egarsunn.

Jeg snakker ikke så veldig bredt, men i mange sammenhenger tydeligvis vanskelig nok for en del østlendinger har jeg lagt merke til. Jeg nekter selvfølgelig å legge om hvis det ikke er helt nødvendig, da jeg jo snakker norsk, og krever å bli forstått av andre som snakker norsk. Forklarer heller enkeltord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...