Gå til innhold

Tar betalt for iPod-reparasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en ipod som har fungert fint LENGE, men bror sin U2 pod har tatt kvelden to ganger pga. disk som krasjer. Gang nr1. var innenfor det apple anser som garanti/reklamasjonstid, nr2 ett halvt år senere. Har begge ganger fått ny uten noen spørsmål.

 

Personlig så mener jeg en ipod er en såpass dyr vare at den skal holde lenger enn 2 år, men 5år med lang og aktiv bruk sliter mye på den. Jeg sjekket med forbrukerrådet før jeg gikk for å hente ipoden til bror før jeg viste omjeg fikk ny og de var klare på at det er 5års reklamasjonsrett da varen skal holde lenger enn 2 år.

 

Apple bør møte kundene på halveien, jeg kan være fleksibel i hva som er min feil eller slitasje ut over det vanlige, på en annen side kan jeg og troppe opp i butikke med advokat om det er nødvendig.

 

For min og apple sin del så vil det lønne seg å ha god service, jeg kommer IKKE til å kjøpe mac til videoredigering om de har crappy service :thumbup:

 

Apple minner altså litt om Nextgentel, når det funker er det bra, når du trenger hjelp så er det en litt annen historie... :p

Lenke til kommentar

stridens kjerne her er vel følgende:

 

"§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

 

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

 

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Det samme gjelder dersom selgeren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg ansvar for at tingen vil ha angitte egenskaper eller være egnet til vanlig bruk eller en særlig bruksmåte i et tidsrom etter leveringen. En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame."

 

 

Apple mener da her at det er forbrukeren som må bevise at de har gjort et kontraktsbrudd, dvs at mangelen var der når varen ble kjøpt, før de reparerer den. Det er også den praksisen jeg har erfart når jeg har sendt inn defekte ipods som har vært over ett år gamle. Infocare undersøker dem, og mener de at det er en produksjonsfeil, så dekker apple reperasjonen.

 

Om dette er riktig blir jo opp til retten og vurdere, men for meg virker det som om Apple har sitt på det tørre, om en på en måte som går utover forbrukeren.

Lenke til kommentar
Vis kjøperen velger og kjøpe ipoden sin fra apple.com da, vil de(apple) bli behandlet som selger, leverandør eller begge deler?

6007382[/snapback]

Hvis det er Apple, og ikke du selv, som fortoller iPod'en inn til Norge så er Apple, som da står som forhandler, pålagt å gi deg minst 2års reklamasjonsrett i.h.t forbrukerkjøpsloven.

 

Edit: Whisky-feil.

Endret av mp3skalle
Lenke til kommentar
Hvis det er Apple, og ikke du selv, som fortoller iPod'en inn til Norge så er Apple, som da står som forhandler, pålagt å gi deg minst 2års reklamasjonsrett i.h.t forbrukerkjøpsloven

6011778[/snapback]

Vel og merke hvis Apple er den som har solgt iPod'en til han som privatperson. Hvis det er et ledd mellom Apple og kjøper så er det dette leddet som står som ansvarlig ovenfor kjøperen i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Hvis det er Apple, og ikke du selv, som fortoller iPod'en inn til Norge så er Apple, som da står som forhandler, pålagt å gi deg minst 2års reklamasjonsrett i.h.t forbrukerkjøpsloven

6011778[/snapback]

Vel og merke hvis Apple er den som har solgt iPod'en til han som privatperson. Hvis det er et ledd mellom Apple og kjøper så er det dette leddet som står som ansvarlig ovenfor kjøperen i henhold til forbrukerkjøpsloven.

6011908[/snapback]

 

Men sett om feks. butikken/leddet gikk konk så er det fremdeles Apple til syvende og sist som sitter med ansvaret for produkter de har solgt? Eller pusher jeg kjøpsloven langt nå... :blush:

Lenke til kommentar
Hvis det er Apple, og ikke du selv, som fortoller iPod'en inn til Norge så er Apple, som da står som forhandler, pålagt å gi deg minst 2års reklamasjonsrett i.h.t forbrukerkjøpsloven

6011778[/snapback]

Vel og merke hvis Apple er den som har solgt iPod'en til han som privatperson. Hvis det er et ledd mellom Apple og kjøper så er det dette leddet som står som ansvarlig ovenfor kjøperen i henhold til forbrukerkjøpsloven.

6011908[/snapback]

Hvis det er et forbrukerkjøp utført direkte fra apple.com så er det er det Apple som står ansvarlig som forhandler.

Lenke til kommentar
Hvis det er Apple, og ikke du selv, som fortoller iPod'en inn til Norge så er Apple, som da står som forhandler, pålagt å gi deg minst 2års reklamasjonsrett i.h.t forbrukerkjøpsloven

6011778[/snapback]

Vel og merke hvis Apple er den som har solgt iPod'en til han som privatperson. Hvis det er et ledd mellom Apple og kjøper så er det dette leddet som står som ansvarlig ovenfor kjøperen i henhold til forbrukerkjøpsloven.

6011908[/snapback]

Men sett om feks. butikken/leddet gikk konk så er det fremdeles Apple til syvende og sist som sitter med ansvaret for produkter de har solgt? Eller pusher jeg kjøpsloven langt nå... :blush:

6011947[/snapback]

Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke ansvaret faller bakover til leverandøren sånn uten videre.

 

Juridisk sett gjelder kun kjøpekontrakten mellom kjøper og selger. Når selger opphører å eksistere så tror jeg ikke det er noen automatikk i at ansvaret dyttes over på leverandøren.

Lenke til kommentar
Ikke for å drive reklame for egen bedrift. Men til dere som sliter med batteri og ipodproblemer. Det finnes et alternativ.

 

www.ipodbatteri.no

 

PS: FBI på NRK vil ha en sak om dette problemet onsdag kl 19.30

 

Eirik

6012251[/snapback]

 

Fikser dere iPod'er også eller?

Jeg får faktisk ikke kontakt med Apple support, selv om jeg kjøpte iPoden på Apple Store. Kan jo ikke ringe support-telefonen heller, koster 350,- kr/minuttet. Uaktuelt, når jeg kun skal bestille reparasjon.

Lenke til kommentar

Virtuality: Så lenge du er innenfor reklamasjonen så skal du ha dekt alle utgifter i forbindelse med reklamasjonen, deriblandt telefonregning, frakt etc. Så det spiller egentlig liten rolle hva det koster å ringe så lenge du kan legge ut til du får pengene tilbake.

 

Det om dekning av frakt, telefon etc finner du i forbrukerkjøpsloven §30.

Lenke til kommentar

Jeg har fått fikset 2 iPoder (skiftet batteri) etter at garanti tiden på et år har gått ut, samt at flere av mine kompiser også har fått dette.

 

Og hvem har fikset de? Jo Apple selv. Ring AppleCare Norge (80033034 og trykk 2 eller noe =) og si du har trøbbel med poden. Han som satt på Apple Care sa til meg at Apple hadde 2 års garanti som policy i Norge pga. kjøpsloven.

 

Så enten har jeg vært heldig 2 ganger, ellers så er artiikkelen på bærtur :p

Lenke til kommentar

sutex: Garanti og reklamasjon er ikke det samme, og kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er heller ikke det samme. Men vær obs på at Apple ikke kan påberope seg å ha garanti hvis garantien ikke er noe ekstra i forhold til de basisrettighetene som står i forbrukerkjøpsloven. Ellers så kunne jo alle påstått at de hadde garanti på produktene og pekt på forbrukerkjøpsloven.

 

Fikk du og kompisene dine dekket frakt begge veier i henhold til forbrukerkjøpsloven?

Lenke til kommentar
Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på.

 

Kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger og ikke til leverandører lengre bak i salgskjeden. Det er selger som har ansvaret for å følge forbrukerkjøpsloven ovenfor kunden og ikke bakenforliggende leverandører.

 

Når det er snakk om hvilke rettigheter og plikter bakenforliggende leverandører har i forhold til selger så er det den gamle kjøpsloven og evt egne avtaler dem i mellom som gjelder og ikke den nye forbrukerkjøpsloven.

 

Når Eplet sin garanti ikke gjelder mer enn 1 år og forbrukerkjøpsloven sier 2 år så er det selger som må dekke omkostningene for reklamasjoner i tiden mellom 1 og 2 år.

 

Men en annen ting: Er virkelig ikke iPod ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Jeg mener den er det og da er det 5 års reklamasjon som gjelder og ikke 2. Altså 1 som Eplet dekker og 4 som selger må stå til ansvar for uten ryggdekning fra Eplet.

6006743[/snapback]

 

Tar korrigering her og;

 

Sett følgende linje:

 

Apple - importør - detaljist - forhandler (drit i å korriger linja, da jeg er privatperson, takk :p)

 

1. eksempel:

Forhandler går konkurs; sett din analogi så ville forbruker sitte alene uten hjelp etter reklamasjonen.

 

Det er feil. Som jeg sa i den andre tråden så kan forbruker etter fkjl. §35 rette reklamasjon mot Apple, Importør eller detaljist.

 

2. eksempel:

Ingen er konkurs, men forhandler nekter ansvar/forbruker har kjøpt av annen forbruker.

 

Igjen; her kan man ta springende regress ovenfor tidligere ledd :)

 

 

NB! Det er noen få spissfindingheter, men jeg har god grunn til å ikke skrive dem her, da jeg mener de ikke er relevante. Men for all del, les §35 de av dere som vil :)

Lenke til kommentar

I artikkelen skriver Amobil: "Vi ringte Apples supportlinje og ville vite hvordan vi skulle gå frem for å få reparert vår ett og et halvt år gamle iPod. Da fikk vi beskjed om at vi enten var nødt til å betale for reparasjonen, eller levere spilleren inn på et serviceverksted.

 

– Dette er ikke lov. Etter forbrukerkjøpsloven kan ikke Apple fraskrive seg et mangelsansvar på den måten, sier Jens Thommesen, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet."

 

Jeg synes dette minner om dårlig journalistikk. Det fremgår ikke noe sted at Amobil gjorde krav på reklamasjon, kun at de ønsket reparasjon av iPoden. En hvilken som helst reparasjon er ikke en mangel som medfører ansvar for leverandøren. Det normale når man ber om en reparasjon, uten å fremsette reklamasjonskrav, er selvsagt at man betaler for reparasjonen selv.

 

Er dette fjæra som ble til ti høns? Leste om saken i VG, som lager en vanlig tabloidhistorie ut av det, gikk til kilden (Amobil) og så med en viss skuffelse at saken var nesten like tabloid framstilt her. Reagerte på de manglende presiseringene: Hva slags reparasjon, på hvilket grunnlag man eventuelt gjør krav på reklamasjon, og krevde Amobil i det hele tatt reklamasjon på grunnlag av en mangel?.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...